Zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shinydiamond

Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 17:50

Heey! a.s woensdag ( 05-02 ) mag ik zonder zadel leren galopperen op de pony van mijn Bff, maar ik heb het nog nooit gedaan! Weten jullie misschien hoe ik het beste mijn balans kan vinden in de galop zonder zadel?
Groetjes maaikechico

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:53

je knieën aan klemmen en netjes (zoals het hoort) gaan zitten
en veel succes
*\o/*
P.S. dat knieën aan klemmen gaat naar een tijdje wel zwaar worden maar volhouden

GreaseMonkey

Re: Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:00

Zorgen dat je de balans kunt vinden met zadel, zonder stijgbeugels. Heb je dat al wel eens gedaan? Zodra je merkt dat je met de beweging mee kunt gaan zonder te klemmen met je knieën kun je het zonder zadel proberen. Maar knieën klemmen zonder zadel :n niet doen hoor! Hartstikke onprettig voor de pony! (Zonder zadel is sowieso niet comfortabel voor een paard...)

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:17

thxx voor de hulp-tips, ja ik wel eens zonder beugels én zonder handen tegelijk gegaloppeerd, maar de pony waarop ik dat mag is super enthousiast als we zonder zadel gaan! Toch bedankt allebei!

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:20

mijn pony is juist braver zonder zadel:)
TS ga echt plat op je kont zitten, heel ontspannen en jezelf zwaar maken en steek je voeten ver naar voren en hobbel lekker mee:)

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:20

zal ik doen thxx

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:22

Je kan evt ook een (halster)touw om de hals van de pony doen waar je je aan vast kan houden.
Dan zit je steviger en trek je niet de pony in zijn mond.

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:24

dankje! Ja we deden vorige x ookal zo'n tuigding om ( wat dan bij de schoft ligt weet je wel ) en toen konden we ons daar ook een beetje aan vast houden. en dan hadden we de teugels vastgeknoopt zodat hij niet kon struikelen

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:44

Benen lang houden en goed meegaan in de beweging, zeker niet klemmen dus, succes! :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:56

benen lang en mee gaan in de beweging..
eventueel een touwtje om de pony's nek om niet in de mond te hangen.
verder heel veel plezier!

MissHollandx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:02

Lovehorses55 schreef:
je knieën aan klemmen en netjes (zoals het hoort) gaan zitten
en veel succes
*\o/*
P.S. dat knieën aan klemmen gaat naar een tijdje wel zwaar worden maar volhouden

Dit is echt niet aan te raden.. ik zie mensen die dat in het zadel doen en dan gaat t paard alleen maar sneller en nerveuzer. Gewoon lekker lang maken en ontspannen zitten en goed meegaan met de bewegingen

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:41

bedankt!!

PienHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:59

je kan ook altijd de manen van de pony vast pakken als je even je evenwicht verliest, werkt bij mij!

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:05

De eerste keer ben ik naar voor gevallen ( niet van mn paard gevalleb ) doordat ik mn knieen niet genoeg klemde dus heel belangrijk ! :D

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:30

Ik heb een draver en die zit soms wat moeilijk zonder zadel, ik ga juist wat meer naar voren zitten. Het gevaar is hier wel van dat als het paard plotseling stopt je er snel vanaf ligt. Kun je wel al draven zonder zadel? Anders zou ik dat eerst oefenen. Maar goed op je kont zitten en bennen lekker lang laten hangen, niet te veel aanspannen. Ook een tip oefen het aan de longe zodat je vriendin de pony stuurt en op tempo houd, dan hoef jij je alleen te concentreren op je zit

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:19

bedankt voor de tips! Joyvankan: mijn vriendin houdt sowieso haar pony aan de longe en ik ook als zij rijd! Ja ik kan al draven zonder zadel! Een draver lijkt me inderdaad wat moeilijker zitten! Bedankt!

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:24

Gewoon lekker ontspannen blijven zitten :)

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:31

Sarahhoi schreef:
Gewoon lekker ontspannen blijven zitten :)

+1!!
als je gaat klemmen dan gaat de ponny sneller en jij raakt je balans kwijt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:35

Maak je billen denkbeeldig zwaar en ga gewoon mee in de beweging, ik vind galop zonder zadel veel fijner (en makkelijker) zitten dan draf. Denk ik.. Ik zit voor het eerste sinds jaren weer op het paard :D

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:42

Ik ga mee met de anderen. Ik rijd zelf heel vaak zonder zadel, en voor mij is het:
ontspannen, lang maken, en meegaan met de beweging van het paard. :)

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 10:48

okee, mij lijkt het ook fijner galopperen dan draven! Bedankt, ik ga het proberen!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:58

Teneerste: Super leuk, dat je dat gaat doen!!
Je moet vooral ontspannen gaan zitten, en niet je knieen optrekken (alsof je in stijgbeugels staat).
Als ik zonder zadel rij (in stap zelfs), merk ik dat ik snel een beetje bij de teugels steun zoek, en ik dus een beetje trek in haar mond... Daarom doe ik altijd een touwhalster om haar hals (of neckrope natuurlijk ;)), deze kan je dan vast houden samen met de teugels :).
Veel plezier en succes!!

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:03

Ik rij in de les altijd zonder zadel, je moet gewoon je benen en je lichaam ontspannen en NIET klemmen dan ga je stuiteren en als je al kunt draven is galop best makkelijk omdat je niet zo stuitert als in draf
Edit: het stukje draf na de galop is het moeilijkst omdat hij/zij dan hard draaft en dan stuiter je heel erg uit eigen ervaring :')

shinydiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 09:38

Bedankt! Zonder zadel draven kan in al, en dat stuitert inderdaad best wel. bedankt voor de tips

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:56

Mocht je nog tips nodig hebben: voor mij was het een eye opener toen iemand zei dat je met je bekken denkbeeldig salto's achterover moet maken. Op die manier ga je mee met de galopbeweging van je pony. :)

Verder zeker niet gaan klemmen, maar proberen om diep te blijven zitten en je benen ontspannen te laten hangen. Als je echt onzeker of instabiel zit zou ik er een plukje manen bij vastpakken, zodat je geen steun in de teugels hoeft te zoeken. Succes!