Goof eindelijk weer trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piffgek

Goof eindelijk weer trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 15:58

Hallo allemaal,

gisteren was het ontzettend lekker weer, dus heb ik de camera weer eens meegenomen om een filmpje van de training te maken :)
Ik ben sinds drie maanden weer aan het opbouwen na een blessure en eigenlijk pas een week weer echt wat aan dressuur aan het doen. Ik weet natuurlijk genoeg om aan te werken, maar het lijkt mij leuk om het aan jullie over te laten wat jullie ervan vinden.
Hondje was mee en die heeft lekker kunnen kijken en na het rijden nog lekker mee uit kunnen stappen op mini buitenrit.

wat informatie over Goof:
Giorgio, 5 jaar, AES, ruin, B niveau met winst (voor blessure), 2 jaar bij mij

ik ben uiteindelijk 40 minuten in de bak bezig geweest met af en toe stappen tussendoor en af en toe wat wijken mee gepakt om te oefenen. Ik heb niet speciaal de mooie stukken uitgekozen om te laten zien, maar ook het begin toen ie nog een beetje stout was (er stonden gevaarlijke emmers langs de weg).

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

http://youtu.be/gVX5JkgO_hg

groetjes Fleur

bfsunshine

Re: Goof eindelijk weer trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:08

O wat leuk om jou weer eens tegen te komen! Wist niet dat je een nieuw paard had joh! Hoe gaat het ermee?:)

Ontopic: Wat mij opvalt is dat je vooral je armen er breed draagt en het lijkt wel alsof je af en toe je handen vastzet op je bovenbenen? Of dat komt omdat je je teugels op sommige stukken vrij lang hebt?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:18

Ik som het even op, heb niet het hele filmpje gezien sorry.
- de stap mag actiever, meer contact
- probeer je benen lang te houden in stap
- niet inknikken in je heup, probeer mooi recht te blijven zitten
- je paard valt over de schouder bij het wijken, probeer hem wat rechter te houden door met de buitenteugel op te vangen.

Verder ziet het er heel vriendelijk en lief uit :D

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:25

roxxxiejjj : Wat leuk!! Lang niet gesproken zeg! Ik heb dit paard inderdaad nog niet zo lang..
het klopt dat mijn armen wat te breed staan dat valt mij zo ook op en mijn teugels mogen wat korter inderdaad, maar blijft moeilijk :+

Sheenegro: ik ben het eens met je commentaren, het wijken is nog maar een beginnetje en een jaar geleden dat we het voor het laatst deden dus ach. Ik heb in elk geval weer lekker wat om aan te werken :) Een vraagje: als ik met mijn buitenteugel probeer tegen te houden dan valt ie erachteraan juist nog meer naar buiten.. dan moet ik weer met mijn been inkomen en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Weet iemand daar handige aanleer trucjes voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:57

Wat me opvalt is dat jij niet stabiel zit en een beetje achter de beweging aankomt her en der, daarvoor kunnen chaps al een boel helpen om meer stabiliteit te geven. Je paard is daarbij ook onrustig in de aanleuning en dat kan mede komen doordat jij ook onrustig bent. Vooral met doorzitten ben je overal en ook je handen, ik zou dus pas gaan doorzitten als je je paard niet meer in de weg zit en mooi mee kan gaan in de beweging.
Verder zou ik m wat meer met been naar de hand toe gaan rijden. Teugels korter nemen, handen beter voor je en laat hem je hand maar opzoeken. Wanneer hij tegen je hand aanlooopt, hand even sluiten, been doordrukken en als hij dan in je hand zakt ontspan je ook. Maar altijd vanuit been naar hand toe blijven rijden, niet teveel aan de voorkant willen doen want hij is al wat onrustig in de aanleuning, als jij dan ook nog veel gaat doen met je hand wordt hij nog onrustiger.

Verder snap ik nog niet helemaal wat je bedoelt met je laatste vraag? Bedoel je dat met wijken?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:59

Joolien: dankjewel voor je commentaar. Ik zie zelf inderdaad ook dat ik af en toe niet lekker zit, ik ben er nog niet over uit hoe ik dat ga verbeteren. Ik hoop dat het met weer wat meer rijden weer beter wordt (ik heb zelf ook een jaar bijna niet gereden) we zijn met zn tweeën lekker aan het slingeren inderdaad.. De laatste vraag gaat over het wijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:05

Wat een leuke Goof heb je daar! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:05

piffgek schreef:
Joolien: dankjewel voor je commentaar. Ik zie zelf inderdaad ook dat ik af en toe niet lekker zit, ik ben er nog niet over uit hoe ik dat ga verbeteren. Ik hoop dat het met weer wat meer rijden weer beter wordt (ik heb zelf ook een jaar bijna niet gereden) we zijn met zn tweeën lekker aan het slingeren inderdaad.. De laatste vraag gaat over het wijken.

Ik denk serieus dat als je chaps of laarzen gebruikt dat je dan al een stuk meer grip krijgt :j Misschien je beugels een gaatje korter of langer? Dat kan ik zo niet zien maar kan soms al zoveel helpen.

Probeer in het wijken elke pas te gaan controleren, 2 passen opzij, 3 passen rechtuit. Wanneer je je paard weer recht wilt zetten, sluit dan even je buitenteugel en begrens met je buitenbeen, stel je paard desnoods als het ware iets om in contrastelling. En denk voorwaarts, probeer voorwaarts te corrigeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:12

Leuk dier. Een praktische tip.
Stilstaan tijdens het opstijgen hoort bij de basisopvoeding van een paard.
Beter voor jullie beider veiligheid.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 19:33

Joolien: dankjewel! Ik rij wel is met laarzen, voelt voor mij niet heel anders maar ziet er misschien wel beter uit. Ik heb vrijdag les dan zal ik is vragen wat zij van mijn benen en houding vind. Voor het wijken een handige tips, ga ik proberen!

Senna: ik weet het en hij kan het ook wel hoor, niet goed mijn teugels erbij gepakt..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:47

TS: het zijn de schouders van je paard die teveel opzij gaan. Tijdens het wijken moet het paard recht zijn met enkel een lichte stelling. Als je gaat opvangen op je buitenteugel komt de achterhand terug voor de voorhand en kun je van daaruit terug evenwijdig met de hoefslag verder wijken. Je kunt daarbij zoals jolien zegt een paar passen rechtuit stappen/draven om van daaruit verder te wijken.
Ik zou zelfs in jou geval achterhand eerst denken ;)

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 08:08

Sheenegro: ja ik weet dat de schouder te veel gaat, maar ik vind het lastig om hem met mijn buitenteugel tegen te houden.

nog een vraagje: is die actievere stap met meer contact al gelijk voor in het begin ook nodig? Ik vind het zelf altijd fijn om lekker losjes los te stappen. Is het dan beter om gelijk al meer contact te nemen?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:14

Dan denk ik dat die tip van jolien met lichte buitenstelling je echt wel gaat verder helpen ;)
Je kunt ook lang en laag beginnen met contact. Als hij dat moeilijk vindt kun je hem opnemen tot waar hij een fijn contact aan neemt en van daaruit uitschuiven. Het vlot blijven stappen moet ten alle tijden gebeuren. Het helpt je ook voor een actieve draf ;)

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 08:32

dankjewel, ik ga het is proberen! Ik hoop dat het wijken dan beter gaat. Maar met het stappen in contact blijven; ik heb zegmaar het idee dat als ik hem zo rijd dat hij langer en lager is en ik vind het juist fijn dat ie dan zo blijft lopen zonder te "hangen" met een kortere teugel krijg ik natuurlijk meer druk, maar is ie ook geneigd wat te gaan hangen. Dan kan ik dat wel oplossen, maar ik vind het dan fijn om even zo los te beginnen.. is het beter om dat dan gewoon niet te doen?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:36

Daar heeft iedereen een aparte mening over denk ik ;) ik moet bv 20 minuten stappen voor ik aan de piste ben. Dat is dan in mijn geval helemaal zonder contact en eenmaal in de piste pak ik redelijk snel op. Maar ik heb hier meningen van mensen gelezen die direct oppakken omdat het paard dan niet de kans krijgt om lang te worden. Zoek vooral wat voor jullie het beste is en wat jullie leuk vinden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:42

piffgek schreef:
dankjewel, ik ga het is proberen! Ik hoop dat het wijken dan beter gaat. Maar met het stappen in contact blijven; ik heb zegmaar het idee dat als ik hem zo rijd dat hij langer en lager is en ik vind het juist fijn dat ie dan zo blijft lopen zonder te "hangen" met een kortere teugel krijg ik natuurlijk meer druk, maar is ie ook geneigd wat te gaan hangen. Dan kan ik dat wel oplossen, maar ik vind het dan fijn om even zo los te beginnen.. is het beter om dat dan gewoon niet te doen?

Een paard wat aan het begin van de training staat kan moeilijk hoger ingesteld worden omdat daarbij het achterbeen meer ondergeplaats zou moeten worden en dat is een stukje verdere africhting, als je paard dat niet kan bolwerken zal hij zijn rug weg moeten drukken en steun moeten zoeken aan de voorkant omdat ie dat achterbeen niet kwijt kan. Logisch dus dat hij hoger ingesteld niet makkelijk vind. Zelf begin ik altijd meteen het paard op te pakken. Dan bedoel ik teugels op maat en actief stappen, voltes rijden en wat stelling en buiging vragen etc. Maar ik heb dan ook altijd wat kijkerige paarden te rijden die ik niet eerst lekker even het zelf moet uit laten zoeken want dan had ik in een boom gehangen :')

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:41

Joolien schreef:
piffgek schreef:

Een paard wat aan het begin van de training staat kan moeilijk hoger ingesteld worden omdat daarbij het achterbeen meer ondergeplaats zou moeten worden en dat is een stukje verdere africhting, als je paard dat niet kan bolwerken zal hij zijn rug weg moeten drukken en steun moeten zoeken aan de voorkant omdat ie dat achterbeen niet kwijt kan. Logisch dus dat hij hoger ingesteld niet makkelijk vind. Zelf begin ik altijd meteen het paard op te pakken. Dan bedoel ik teugels op maat en actief stappen, voltes rijden en wat stelling en buiging vragen etc. Maar ik heb dan ook altijd wat kijkerige paarden te rijden die ik niet eerst lekker even het zelf moet uit laten zoeken want dan had ik in een boom gehangen :')

klopt, ik moet het sowieso weer gaan oefenen dat hij sterker wordt dus hoe dan ook ga ik ermee bezig.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:21

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.