het sporen topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terrabeertje

het sporen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 17:08

hooii,
ik zie toch echt heel vaak mensen voorbij komen met vragen over sporen...
ik dacht laat ik er een centraal topic van maken sorryy modjes als er al een is of dat het verkeerd staat...
hier kun je je vragen stellen!!!
laat ik dan toch maar even beginnen!
iedereen zegt iedere keer "sporen zijn er alleen om te verfijnen" en dan zegt weer iemand "ja maar anders loopt mijn pony niet voorwaarts" en dan zeggen de meeste weer "maar sporen zijn er niet om je pony vooruit te schoppen (even stom gezegd)"
nu mijn vraag: als je pony pas luistert na 3/4/5 schoppen en na 1x 'drukgeven met de spoor' dan kun je toch beter druk geven met de spoor?
BRAND LOS!! :P

maximuss

Re: [centraal] het sporen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:13

Eigenlijk moet een paard reageren op de minste druk, dit bekom je door training en niet door aan symptoombestrijding te doen dmv sporen want uiteindelijk gaat dit ook niet meer lukken en ga je alsmaar scherpere sporen moeten gaan gebruiken.

Dit gezegd zijnde: ik ben fan van sporen en rij niet meer zonder (mede door medische probs: benen bewegen doet zeer dus stille beentjes en sporen ;-)).

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 17:15

maximuss schreef:
Eigenlijk moet een paard reageren op de minste druk, dit bekom je door training en niet door aan symptoombestrijding te doen dmv sporen want uiteindelijk gaat dit ook niet meer lukken en ga je alsmaar scherpere sporen moeten gaan gebruiken.

Dit gezegd zijnde: ik ben fan van sporen en rij niet meer zonder (mede door medische probs: benen bewegen doet zeer dus stille beentjes en sporen ;-)).

maar die verfijning kun je toch ook aanwennen/leren/corrigeren??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:15

Een paard moet goed reageren zonder spoor. Meestal is deze methode goed om een paard weer aan het been te krijgen:
Een keer been geven- Geen reactie? Harder been geven- Nog geen reactie? Tik met de zweep.

Op een gegeven moment wordt je pony dood voor het spoor, net zoals het been, en ben je nog verder van huis.

Een andere mooie uitspraak:
Je moet pas met sporen gaan rijden als je ze niet meer nodig hebt.

maximuss

Re: [centraal] het sporen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:20

Verfijning corrigeren?
Verfijning is imo een paard en ruiter die elkaar dmv subtiele tekens/hulpen/signalen verstaan. Zowel paard en ruiter moeten hier klaar voor zijn en hiervoor open staan

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:29

Even wachten, centrale topics worden alleen door moderators gestart. De reden zou moeten zijn dat er ontzettend veel topics over één onderwerp worden gestart, zodat het praktischer en overzichtelijker is om alles in één topic bij elkaar te houden.

Ik overleg even met mijn collega's ;)