paard komt omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BOKTMANDYY

paard komt omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 18:44

Help, als paard er geen zin meer in heeft gaat ze stil staan, wil ik haar aansporen komt ze omhoog, tikje bij komt ze omhoog, als ze geen zin heeft wil ze niet.
Het is meestal na 45 minuten rijden, want ze kan het wel maar als ze geen zin heeft ben ik niks meer, wat moet ik doen ?

AmyM

Re: paard komt omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:48

Ben je ooit gestopt met rijden nadat ze omhoog ging?
Want dan kan het zijn dat ze de link heeft gelegd tussen steigeren = stoppen met werken :P
Geen idee wat je er moet aandoen maar sla in ieder geval nooit op haar hoofd als ze omhoog gaat (heb dit al veel ruiters zien doen en vind dit toch geen manier..)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:50

Is het enkel tijdens het rijden dat ze dit doet? Of ook als je haar longeert? Als je zeker bent dat dit "geen zin" is, dan moet je haar eens flink aanpakken. Waarschijnlijk komt dit omdat ze totaal niet aan het been is. Been moet vooruit betekenen en zweepslag moet vliegen zijn. En als ze loopt, loopt ze en mag je niet nog onbewust drijven. Je kunt het beste les nemen, zodat iemand je goed geconcentreerd kan houden. Het is even op de tanden bijten om haar over dit punt heen te krijgen waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door mcsjelle op 27-01-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:50

Weet je zeker dat er geen lichamelijk probleem is? Over t algemeen staakt een paard niet zomaar omdat hij of zij daar zin in heeft. Tenzij aangeleerd, maar dat haal ik niet uit je verhaal. Wellicht eens laten kijken naar de rug/ bekken e.d.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 18:52

Nee op haar hoofd slaan doe ik niet, ben zoieso niet van de zweep masr bij luna moet ik deze wel bijhouden, al is t maar om te dreigen.
Nee ik ben niet helemaal gestopt masr zet hasr dan aan de longe en laat haar een paar rondjes lopen, dan gs ik er weer op, doet ze dit weer dan gast ze weer aan de longe, Daarna is ze meestal rustig en als ze niet meer omhoog komt stop ik. Maar om haar nou iedere x aan de longe te zetten als ze in opstand komt is voor mij behoorlijk vervelend

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:53

Aan de longe is ook onder het werk uit komen, want dan hoeft ze niet te verzamelen.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 18:53

mcsjelle schreef:
Is het enkel tijdens het rijden dat ze dit doet? Of ook als je haar longeert? Als je zeker bent dat dit "geen zin" is, dan moet je haar eens flink aanpakken. Waarschijnlijk komt dit omdat ze totaal niet aan het been is. Been moet vooruit betekenen en zweepslag moet vliegen zijn. En als ze loopt, loopt ze en mag je niet nog onbewust drijven. Je kunt het beste les nemen, zodat iemand je goed geconcentreerd kan houden. Het is even op de tanden bijten om haar over dit punt heen te krijgen waarschijnlijk.

Ja dit is alleen bij het rijden, eerst doet ze het gaat maar daarna wilt ze niet meer. Als ik haar een tik met de zweep geeft komt ze ook omhoog, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik zal eens even rondkijken voor lessen

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 18:55

ankie2013 schreef:
Weet je zeker dat er geen lichamelijk probleem is? Over t algemeen staakt een paard niet zomaar omdat hij of zij daar zin in heeft. Tenzij aangeleerd, maar dat haal ik niet uit je verhaal. Wellicht eens laten kijken naar de rug/ bekken e.d.

Kan het ook als ze eerst een hele tijd gewoon braaf is dat het aan een lichamelijk probleem kan liggen? Want aan het begin doet ze dit niet

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:57

Zeker niet stoppen met rijden als ze dit doet, haar er even overheen zetten (eventueel met een serieuze tik, en iedere keer ze omhoog komt, weer een tik, of iemand op de grond die haar erdoor kan drijven), dan nog paar rondjes doorrijden, en stoppen op het moment dat het goedgaat.

En zorgen dat ze voldoende afwisseling heeft (bijv. overgangen, figuren, cavalletti, buitenrit...) en mss stoppen met rijden na een halfuurtje. Mss is 45 minuten voor haar fysiek of mentaal teveel.

Natuurlijk wel in de gaten houden dat er geen andere oorzaak is: de mijne heeft het nog gedaan bij rug-/zadelproblemen, en ook omdat ik teveel klemde met mijn knieën, maar dat was dan van in het begin, niet op het eind van de rit.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 19:00

hwn schreef:
Zeker niet stoppen met rijden als ze dit doet, haar er even overheen zetten (eventueel met een serieuze tik, en iedere keer ze omhoog komt, weer een tik, of iemand op de grond die haar erdoor kan drijven), dan nog paar rondjes doorrijden, en stoppen op het moment dat het goedgaat.

En zorgen dat ze voldoende afwisseling heeft (bijv. overgangen, figuren, cavalletti, buitenrit...) en mss stoppen met rijden na een halfuurtje. Mss is 45 minuten voor haar fysiek of mentaal teveel.

Natuurlijk wel in de gaten houden dat er geen andere oorzaak is: de mijne heeft het nog gedaan bij rug-/zadelproblemen, en ook omdat ik teveel klemde met mijn knieën, maar dat was dan van in het begin, niet op het eind van de rit.

Bedankt voor de tip, ik ga woensdag weer rijden, hopen dat het wat beter gaat, zaterdag was ze heel stout, kwam ze alleen maar omhoog, zondag nergens last van en vandaag aan t einde van de rit, woensdag ga ik weer, ik ga er eens op letten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:01

Stoppen met rijden voordat ze dit doet en hopen dat ze het vergeet 3 kwartier oefenen is tenslotte lang zat.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:58

PP >> RT-V

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:59

Wij rijden soms tochten van ongeveer een 5 à 6 uur onder het zadel, en das echt niet zomaar wat rondstappen, behoorlijk moeilijk parcours en dan aan een gemiddelde snelheid van 9km à 10km/uur das echt niet niks.
In de vrije natuur zijn er gebieden waar paarden echt elke dag flinke afstanden moeten afleggen enkel om aan hun voedsel te komen, doen ze dat niet tjaaaa dan is het een vogel voor de kat, een dood paard dus.
Paarden kunnen dat echt wel, dit is een verkeerde communicatie, een verkeerde verhouding met de ruiter, of te weinig variatie en uitdaging tijdens het werk, of een medisch probleem , buiten het medische is dus bij elk probleem de ruiter de schuld, nooit het paard.
In principe hebben paarden altijd zin, die gaan echt niet zomaar tegenwerken.

piezze schreef:
Stoppen met rijden voordat ze dit doet en hopen dat ze het vergeet 3 kwartier oefenen is tenslotte lang zat.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:09

Probeer haar op een volte te houden, dan is het moelijker voor een paard om te steigeren..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:20

@Maxthebest, als het steigeren voortkomt uit stijfheid of spierpijn, dan gaat je redenering niet op hoor, de mijne is beginnen steigeren toen ze van de instructeur (te) kleine voltes moest lopen die ze lichamelijk niet aankon.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:21

aeolusnr1 schreef:
Wij rijden soms tochten van ongeveer een 5 à 6 uur onder het zadel, en das echt niet zomaar wat rondstappen, behoorlijk moeilijk parcours en dan aan een gemiddelde snelheid van 9km à 10km/uur das echt niet niks.
In de vrije natuur zijn er gebieden waar paarden echt elke dag flinke afstanden moeten afleggen enkel om aan hun voedsel te komen, doen ze dat niet tjaaaa dan is het een vogel voor de kat, een dood paard dus.
Paarden kunnen dat echt wel, dit is een verkeerde communicatie, een verkeerde verhouding met de ruiter, of te weinig variatie en uitdaging tijdens het werk, of een medisch probleem , buiten het medische is dus bij elk probleem de ruiter de schuld, nooit het paard.
In principe hebben paarden altijd zin, die gaan echt niet zomaar tegenwerken.

piezze schreef:

Om hier nog even op terug te komen, paarden kunnen dit vast maar je moet ze er wel op trainen. Als je van de ene op de andere dag zoveel gaat vragen, kan elk paard in de staak komen, tis geen machine...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:51

Eens met Piezze.

Trouwens Aeolus, rij maar es 5 à 6u met je paard in de piste, zal dat paard ook niet zo blij van worden als van een buitenrit lijkt me.

Voor pistewerk vind ik idd drie kwartier ruim voldoende. Je kan ook, ipv telkens hetzelfde stramien aan te houden in het rijden, de ene dag bijv. losrijden en daarna een kwartier aan overgangen en tempowisselingen werken, de volgende keer een zitles aan de longe, een andere keer cavalletti gebruiken, dan es een sprongetje, zodat je niet iedere les hetzelfde herhaalt maar je paard veel afwisseling krijgt (tenzij je paard juist van die veranderingen gaat stressen, zo'n paarden bestaan natuurlijk ook)

Probeer ook es of stemhulpen mss minder verzet opleveren als ze die kent, ik heb nog nooit een paard geweten dat ging steigeren als iemand het woord "draven" uitsprak, in het slechtste geval blijven ze gewoon staan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:12

Denk je nu echt dat ik dit aan een ongetraind paard zou gaan vragen ??????
Maar een training om dit met een paard te kunnen duurt echt geen jaren hoor.
En idd in de piste is het korter, maar zou ook kunnen hoor, maar dan is het wel degelijk heel belangrijk ook afwisseling aan te bieden, zoals jij ook zelf ook al aangeeft (hwn)

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:54

Ik heb het magische gevonden, als ze stil staat en ze probeert omhoog te komen stuur ik haar in een volte, de 2e x verhef ik mijn stem en daarbij doet ze het niet, daarna probeerde ze het nog een keer en verhief ik mijn stem weer, misschien is paardlief toch echt getraind op de stem ?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:21

Ah, fijn dat het lukt. Mss ook es checken hoe het zit met je hulpen? De mijne kan er niet tegen als ik druk zet met mijn knieën (en deed ik bijna constant omdat mijn beenspieren te kort waren en madams grasbuikje te dik, spieren intussen wat langer en buikje slanker), ik moet er nog altijd op letten dat ik mijn bekken en knieën open en mijn onderbenen aansluit.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:38

Dankje wel voor deze tip, hier ga ik wat mee doen. Ook ga ik even kijken of er iemand in de buurt les wilt geven, er zit dicht bij luna een pensionstal en ga daar eens vragen of daar iemand lesgeeft, of is dit erg raar ? Onze buitenbak is erg drassig dus rijd niet zo lekker, vandaar dat ik hier geen les wil.