te angstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JANNAXO

te angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:36

ik rij nu al 3 jaar en ik ga er iedere keer weer 100% voor alleen blijf ik angstig,
niet omdat ik bang ben om te vallen, maar om er vandoor te gaan.
dit heb ik pas sinds 2 / 3 weken en weet niet hoe dit komt
maar ik zit er echt heel erg mee..
iemand tips?
XX

irisrosie

Re: te angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:43

je kan altijd vallen ennalz me valt kun je je erg pijn doen als je het eng vind moet je gaan schaken of dammen dat is niet eng duz

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:46

Ik heb ook zo'n momenten gehad, en als je echt wil doorgaan, dan lukt dat! Wat mij zeker en vast hielp toen ik schrik had, was muziek en massages (voor het paard, haha). Ik zou met een kinderliedje of een liedje voor het slapengaan in het engels in mijn hoofd hebben [waarom in godsnaam wordt l u l l a b y vertaald als banketstaaf? Ik bedoel, wat?]en als ik echt bang werd te paard zou ik het zachtjes zingen. Ik heb gemerkt dat het niet alleen jou rustig maakt, maar je paard ook. Daarnaast masseerde ik mijn paard of wreef ik rondjes in zijn hals voor de les begon - op die manier had ik een beetje zekerheid dat ze geen kuren zouden uithalen. Het is een beetje een good luck charm, kun je zeggen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:49

irisrosie schreef:
je kan altijd vallen ennalz me valt kun je je erg pijn doen als je het eng vind moet je gaan schaken of dammen dat is niet eng duz

deze reactie slaat dus nergens op he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:50

irisrosie schreef:

:')

Is het geen optie om (tijdelijk) op een rustig/ouder paard te rijden tot je je vertrouwen terug gewonnen hebt? Op wat voor paard rijd je nu?

JANNAXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:51

Skyefate schreef:
Ik heb ook zo'n momenten gehad, en als je echt wil doorgaan, dan lukt dat! Wat mij zeker en vast hielp toen ik schrik had, was muziek en massages (voor het paard, haha). Ik zou met een kinderliedje of een liedje voor het slapengaan in het engels in mijn hoofd hebben [waarom in godsnaam wordt l u l l a b y vertaald als banketstaaf? Ik bedoel, wat?]en als ik echt bang werd te paard zou ik het zachtjes zingen. Ik heb gemerkt dat het niet alleen jou rustig maakt, maar je paard ook. Daarnaast masseerde ik mijn paard of wreef ik rondjes in zijn hals voor de les begon - op die manier had ik een beetje zekerheid dat ze geen kuren zouden uithalen. Het is een beetje een good luck charm, kun je zeggen.

dankjewel dat ga ik zeker proberen hihi /3

JANNAXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:51

Yezzi schreef:
irisrosie schreef:

Is het geen optie om (tijdelijk) op een rustig/ouder paard te rijden tot je je vertrouwen terug gewonnen hebt? Op wat voor paard rijd je nu?

een redelijk rustige maar ze hebben daar niet echt hele rustige paardjes..

irisrosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:51

miszblueeyes schreef:
irisrosie schreef:

ik probe3r tehelpen ja :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:53

JANNAXO schreef:
Yezzi schreef:

een redelijk rustige maar ze hebben daar niet echt hele rustige paardjes..

O, dat is wel balen. Misschien aan de longe?

JANNAXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:57

dat kan ik wel gaan proberen :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:59

ik heb dit probleem ook HEEL erg lang gehad. Eigenlijk zonder enige aanleiding was ik m'n vertrouwen kwijt. :(
Wat mij heeft geholpen is tijdelijk van manege wisselen, paarden waar ik reed waren allemaal vrij pittig en voorwaarts en hebben een paar privé lesjes gehad op een sukkel paard. Heerlijk was dat.
Wat mij het meeste heeft geholpen is een paar keer vallen zonder me pijn te hebben gedaan. toen dacht ik, het valt eigenlijk reuze mee.
Maar ik zal nooit een held worden hoor, ik vind het erg realistisch dat je voorzichtig blijft en rekening blijft houden met dat je kan vallen. :j Logisch!

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:01

miszblueeyes schreef:
irisrosie schreef:

ik probe3r tehelpen ja :wave:[/quote]

die opmerking vind ik niet helpen!!

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:02

Ja, ik dacht ook meteen aan longe, en een braaf rustig paard, maar jammer dat er niet zo'n rustige paarden zijn. succes! komt wel goed!

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:04

ik zeg altijd maar zo als je moet vallen val je toch wel dus gewoon lekker rijden en ervan genieten :) je komt wel over je angst heen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:07

Zoals jezelf misschien wel zult weten nemen paarden direct de angst over van mensen Probeer zelfvertrouwen te krijgen daar komt de angst door omdat je jezelf niet onder controle hebt Praat jezelf moed in en vraag anderen (vriendin instructeur dit ook te doen Alleen wanneer je vertrouwen hebt in jezelf zul je weer kunnen ontspannen Dus echt gemeend (over) enthousiast Janaxxo dat heb je super goed opgelost wow Van begeleiding trek aan links rechtsaf volte krijg je geen zelfvertrouwen Uiteraard moeten de mindere dingen opgelost worden maar vraag of ze de positieve dingen echt willen benadrukken

Verder helpt het om je zelf en het paard bezig te houden veel tempo wisselingen figuren wendingen overgangen Dan moet je de aandacht ergens anders houden dan bij de angst

Vergeet niet je zit op paardrijden niet op paard zitten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:08

miszblueeyes schreef:
irisrosie schreef:

ik probe3r tehelpen ja :wave:

die opmerking vind ik niet helpen!!

Nee ik vind het ook nogal flauw, eigenlijk zeg je dat ze gewoon pech heeft omdat paardrijden alleen voor mensen zijn die nooit bang zijn?

SterreMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:29

Inderdaad voor een tijdje echt een rustig paard rijden wat van bijna niets schrikt en zo weer vertrouwen te winnen. Ik was vroeger ook bang voor dat een paard er vandoor zou gaan. Maar ik heb het nu al zo vaak gehad dat ik het niet eens meer zo erg zou vinden :')

Maar als er geen rustige paarden zijn op de manege waar je rijd, zou ik een tijdje ergens anders gaan rijden waar ze die wel hebben en daarna weer terug gaan. Bij mij is t eigenlijk vanzelf overgegaan, maar dat komt misschien ook doordat er bij mij heel veel verschillende type paardjes zijn op de manege en ik dus ook een tijdje alleen op de rustigere heb gereden

JANNAXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 19:32

SterreMax schreef:
Inderdaad voor een tijdje echt een rustig paard rijden wat van bijna niets schrikt en zo weer vertrouwen te winnen. Ik was vroeger ook bang voor dat een paard er vandoor zou gaan. Maar ik heb het nu al zo vaak gehad dat ik het niet eens meer zo erg zou vinden :')

Maar als er geen rustige paarden zijn op de manege waar je rijd, zou ik een tijdje ergens anders gaan rijden waar ze die wel hebben en daarna weer terug gaan. Bij mij is t eigenlijk vanzelf overgegaan, maar dat komt misschien ook doordat er bij mij heel veel verschillende type paardjes zijn op de manege en ik dus ook een tijdje alleen op de rustigere heb gereden

ik hoop dat dit gaat lukken /3