Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Onbalans in je handen komt denk ik vaak vanuit een onbalans ergens anders in je lichaam. Dus iemand anders je paard laten longeren en jij er zonder teugels op. Oefeningen als sta-sta-zit (in plaats van zit-zit-sta wat je doet bij van been wisselen) of verlichte zit zijn goed voor je balans. Ga eens voelen in hoeverre je je handen nodig hebt om je balans te kunnen houden. Als je handen nou zonder teugels erg bewegen, dan komt de onbalans waarschijnlijk uit je lijf. Als je met teugels rijdt haal je dus veel steun uit je teugels, en daarom raakt je paard ook uit het contact.

Askja schreef:Handen stilhouden begint met een onafhankelijke zit. Vraag je af of je werkelijk ontspannen en losjes de bewegingen van je paard kunt volgen. Dit vanuit je bekken met een ontspannen onderrug, zodat de bewegingen daar doorvloeien en je bekken a.h.w. als een bal nder je bovenlichaam doorbeweegt. Alleen dan kun je je bovenlichaam zonder (in)spanning uitbalanceren. Dan is het, zoals hierboven beschreven, een kwestie van je armen en handen correct positioneren en je armen daarbij vanuit je schouders helemaal ontspannen zonder de hoek in je ellebogen te verliezen. Hou je handen steeds voor het zadel, beweegt ze nier naar achteren of naar beneden. Door je armen daarbij zacht en elastisch te houden, kan je paard ahw je hand meenemen en hou je een licht, gelijkmatig contact. Als je dit voorelkaar krijgt, zal er qua rijgevoel een wereld voor je opengaan - succes!
) en handen zo stil mogelijk te houden zag er vast belabberd uit maar nu kan ik wel mijn handen perfect stil houden zo als ik het vroeger al wilde( en beetje een rare manier maar hij helpt wel Eline0206 schreef:Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nu 15 jaar en rijd al jaren paard. Nu kanheb ik sinds een half jaar een nieuw paard. Ze loopt uit eigenlijk prima in de aanleuning zolang ik maar druk houd op mijn kuiten. Alleen ik kan mijn linker arm niet loslaten dus als ze moet buigen blijf ik die linkerhand vasthouden en die kan ik niet of nauwelijks ontspannen. Heeft er iemand tips?