Ik kan mijn handen maar niet stilhouden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamarrr96

Ik kan mijn handen maar niet stilhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:33

Ik heb een probleem, het lukt mij maar niet om mijn handen goed stil te houden. Het is natuurlijk normaal dat ze iets meebewegen, maar bij mij is het echt extreem. Als mijn paard aan de teugel loopt houdt hij hiermee op omdat ik de verbinding te snel verbreek en te veel beweeg. Ook bij het kleinste rukje aan de teugel schieten mijn handen al van hun plaats. Ik probeer echt heel erg hard mijn ellebogen en handen op hun plek te houden, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om echt een goede rechte blijvende verbinding te maken. Ik vind dit heel erg vervelend en vroeg me af of meerdere mensen hier last van hebben of hebben gehad. Zo ja heeft er iemand tips? Ik wil het echt heel erg graag verbeteren!

44Myrthe44

Re: Ik kan mijn handen maar niet stilhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:37

Knoop een halstertouw om de nek en pak die beet samen met de teugels!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:38

Precies of een bok koordje aan het zadel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:43

Ik heb dat probleem ook gehad. :+
Het was begonnen bij het vorige paard wat ik had en een andere instructrice.
Later had ik een ander paard en een andere instructrice.
Toen hoorde ik voornamelijk tientallen keer per les: handen stil en rechtop zitten. :')

Wat heeft geholpen is proberen te ontspannen vanuit je schouders, dat werkt namelijk door in je armen en handen.
En ik moest de eerste tijd alleen contact houden met de teugels, het 'aan de teugel' rijden stond op de achtergrond.
Mijn eigen houding was belangrijker, dat dit beter werd.
En proberen je handen net iets voor het zadel plaatsen, netjes naast elkaar en ze daar te houden.
Enige beweging was binnenhand wat naar binnenplaatsen bij bv een volte.
En je eigen houding moet onafhankelijk zijn, zodat je goed rechtop kunt zitten zonder uit balans te raken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 26-01-14 10:48, in het totaal 4 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:43

Zitles? :) Onbalans in je handen komt denk ik vaak vanuit een onbalans ergens anders in je lichaam. Dus iemand anders je paard laten longeren en jij er zonder teugels op. Oefeningen als sta-sta-zit (in plaats van zit-zit-sta wat je doet bij van been wisselen) of verlichte zit zijn goed voor je balans. Ga eens voelen in hoeverre je je handen nodig hebt om je balans te kunnen houden. Als je handen nou zonder teugels erg bewegen, dan komt de onbalans waarschijnlijk uit je lijf. Als je met teugels rijdt haal je dus veel steun uit je teugels, en daarom raakt je paard ook uit het contact.
Ik weet natuurlijk niet of het klopt, want ik heb jullie nog nooit zien rijden, maar dit is wat ik denk als ik jouw verhaal lees! :)

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:45

Het probleem zit waarschijnlijk niet in je handen.
Kijk eens naar je totale lichaam!
Zijn je billen gespannen? Je moet voelen of je billen "zacht" blijven, vanuit daar kun je je bovenbenen ook ontspannen. Je zit word dan al soepeler waardoor je je schouders!! Ook kunt ontspannen. Je ellebogen ga je nu krampachtig stil houden, maar laat die juist eens los (ontspannen) vanuit daar zul je gaan merken dat je je handen ook stiller kunt houden.

Je balans is nu zoek en dat probeer je op te vangen met je handen!
Succes

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:46

Een tip die misschien niet iedereen zal begrijpen :p
Doe een dik postbode elastiek om je polsen.
Je kunt je handen dan niet te ver uit elkaar doen want dan voel je direct dat je
teruggetrokken wordt. Zorg er wel voor dat je paard niet heel wild is. Veiligheid voor alles ;)
En inderdaad, ontspanning in de schouders. Ga 'rondjes' draaien met je schouders.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:49

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Tamarrr96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:44

Super erg bedankt allemaal! Ik heb wel.gemerkt met het longeren als ik er zonder zadel.op zit dat ik ontzettend gespannen zit, ik denk ook dat dit een groot probleem.is en ga zeker jullie adviezen opvolgen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:04

Ik sluit me aan bij de uitgebreide reactie van Simpelman. +:)+ Probeer eens wat minder te doen. Als je teveel gaat focussen op hoe het moet heb je grote kans dat je teveel je best gaat doen en daardoor juist spanning opbouwt. Dat veroorzaakt onbalans. Denk aan de oefeningen van Simpelman om ontspannen in balans te zitten. Laat je bovenarmen recht naar beneden hangen, je ellebogen losjes tegen je zij, je handen ontspannen om de teugels met je duim als hoogste punt en je polsen licht naar buiten. Zo heb je je gewrichten in de optimale positie om de beweging van je paard te kunnen volgen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:37

Handen stilhouden begint met een onafhankelijke zit. Vraag je af of je werkelijk ontspannen en losjes de bewegingen van je paard kunt volgen. Dit vanuit je bekken met een ontspannen onderrug, zodat de bewegingen daar doorvloeien en je bekken a.h.w. als een bal nder je bovenlichaam doorbeweegt. Alleen dan kun je je bovenlichaam zonder (in)spanning uitbalanceren. Dan is het, zoals hierboven beschreven, een kwestie van je armen en handen correct positioneren en je armen daarbij vanuit je schouders helemaal ontspannen zonder de hoek in je ellebogen te verliezen. Hou je handen steeds voor het zadel, beweegt ze nier naar achteren of naar beneden. Door je armen daarbij zacht en elastisch te houden, kan je paard ahw je hand meenemen en hou je een licht, gelijkmatig contact. Als je dit voorelkaar krijgt, zal er qua rijgevoel een wereld voor je opengaan - succes!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:54

Askja schreef:
Handen stilhouden begint met een onafhankelijke zit. Vraag je af of je werkelijk ontspannen en losjes de bewegingen van je paard kunt volgen. Dit vanuit je bekken met een ontspannen onderrug, zodat de bewegingen daar doorvloeien en je bekken a.h.w. als een bal nder je bovenlichaam doorbeweegt. Alleen dan kun je je bovenlichaam zonder (in)spanning uitbalanceren. Dan is het, zoals hierboven beschreven, een kwestie van je armen en handen correct positioneren en je armen daarbij vanuit je schouders helemaal ontspannen zonder de hoek in je ellebogen te verliezen. Hou je handen steeds voor het zadel, beweegt ze nier naar achteren of naar beneden. Door je armen daarbij zacht en elastisch te houden, kan je paard ahw je hand meenemen en hou je een licht, gelijkmatig contact. Als je dit voorelkaar krijgt, zal er qua rijgevoel een wereld voor je opengaan - succes!

@Askja,

We zij het een heel klein beetje oneens over onze handen, we kruisten elkaar al eerder hierover.(er staat overigens al een tijdje een pb voor je)
Je moet hélemaal niets "doen" met je handen, met totaal ontspannen, dus recht naar beneden vallende onderarmen dragen ze slechts de teugel.
Ze liggen vrijwel in je schoot en als ze de teugels niet vast zouden moeten houden zou je ze denkbeeldig in elkaar kunnen vouwen.
Als je ze voor het zadel gaat steken span je je bovenarmen en daarmee je rug aan.

Het enige dat je verder nog moet doen is "zacht zijn" voor de mond, deze moet je volgen, er contact mee onderhouden.
Het is een wonder met hoe weinig je, als er echt vertrouwen is ontstaan bij je paard, dan je paard kunt rijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:39

Volgens mij zitten we grotendeels op 1 lijn, Simpelman. Die recht afhangende bovenarm is inderdaad cruciaal. En geheel ontspannen schouders. Dat is voor veel ruiters erg moeilijk, want door computerwerk zitten hun schouders vaak erg vast. Was bij mij ook zo, en toen ik ze echt ontspande, voelde dat eerst nogal onwennig, alsof mijn armen en schouders alle kanten op schudden. Maar dat is niet zo, het is meer een soort meewiegen, helemaal vanuit mijn schouderbladen. Wel draag ik inderdaad voor mijn gevoel mijn handen eerder voor me dan dat ik ze in mijn schoot leg. Ik gebruik daarbij alleen die spieren die nodig zijn om mijn elleboog te buigen, verder houd ik mijn armen los en ontspannen. Anders kan mijn onderarm naar mijn idee geen vloeiende lijn vormen met de teugel. De hoek die ik daarbij maak met mijn ellebogen, hangt af van de houding die ik van het paard vraag. Bij vwnw is die hoek groter, bij meer oprichting ca 90 graden.Voor mij werkt dit heel goed, en ik kan door het op deze wijze uit te leggen leerlingen ook vrij snel het gevoel van een lichte, elastische verbinding met de mond van het paard laten ervaren. Vooral mooi om te zien -en leuk voor mijn leerlingen om te ervaren- dat de paarden daarbij vanzelf nageeflijk gaan lopen! (Ik zal je pb overigens zodadelijk even lezen Simpelman, heb de melding daarvan blijkbaar even gemist en ben wel nieuwsgierig)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:43

de tip die mij ook een stuk vooruit geholpen heeft is om mijn armen in mijn zij te houden, maar het gaat dus inderdaad echt om de rest van je houding en niet alleen je handen\polsen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:29

Zoals "Simpelman" het weer eens heel goed beschreven heeft, zo is het idd.
Jij probeert uit alle macht je handen stil te houden en daardoor span je een hele reeks spieren, dus spanning.
En het is trouwens ook helemaal verkeerd je handen helemaal stil te houden, het paard is in beweging en beweegt zo zijn hoofd ook tijdens het lopen, jij moet eigenlijk ontspannen het hoofd volgen, dus mee bewegen met de beweging, dus niet stil.
Dit kan je zelf niet aan de hand van enkel het lezen van tips, je moet daar gericht les in nemen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:56

Eigenwijs als ik ben Aeolus ben ik het niet met je eens wat betreft dat meebewegen. Als ik je beschrijving enminste goed begrepen heb, correct me if I'm wrong ... Als de ruiter actief probeert zijn handen in het ritme van het paard mee te bewegen, dus als hij deze beweging zelf aanzet, krijgen zijn handen een eigen ritme en beweging en dat verstoort al heel gauw de verbinding. De teugel gaat klapperen, al is dat soms maar een klein beetje. Gemakkelijker is om je armen zodanig ontspannen te houden dat het paard je hand ahw meeneemt. Dit is de basis, uiteraard komt er nog veel meer bij kijken zoals begrenzen/ weerstand bieden (zo zacht mogelijk, vanuit je vingers zonder met je hand terug te werken) en variëren in halslengte en houding met held kleine geweginkjes vanuit schouder/ elleboog/ pols etc. Dit is althans hoe ik het doe en geleerd heb, en wat voor mij en mijn paarden werkt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:42

Ik maak met mijn onderarmen en handen een hoek t.o.v. de teugels.
Mijn handen maken daarbij nog een lichte hoek richting mijn buik.
Dit geeft de mogelijkheid om verticaal vanuit de schouders en polsen zonder enige inspanning mee te scharnieren met de bewegingen van het hoofd.
(Zoals iemand die zijn hand voor zijn buik heeft en een speelkaart op tafel werpt zonder de arm op te lichten.)

Wanneer zo de teugels in contact zijn is er geen enkele mogelijkheid meer naar achteren te werken, ze kunnen alleen nog maar voorwaarts gegeven worden.
Jonge paarden zijn nog erg onrustig met hun hals en hoofd, ze missen nog kracht om zich in balans te houden en lossen dit op met de halslengte, ze vragen dan meer teugellengte dan mogelijk.
Dit maakt het jonge paarden nodig dat we de teugels regelmatig opnieuw op maat maken.

Het jonge paard moet in de tijd zélf zijn balans zien te vinden met zijn zich ontwikkelende kracht en niet in een frame gedwongen worden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:52

Ja maar Simpelman, is dat meebewegen dan in jouw ogen een actief door de ruiter zelf aangezette beweging of een passief en ontspannen meeveren? Ik begrijp niet zo goed wat het nut is van zelf actief meebewegen. Tenzij het gaat om bijv. de hals van het paard uitschuiven door je hand/ onderarm een stukje naar voren te duwen als verlengstuk van de teugel zodat het paard je hand volgt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:19

In principe is het een een passief en ontspannen meeveren, maar actief wanneer een paard onverwacht grotere bewegingen met het hoofd maakt om zijn evenwicht te herstellen, het zou daar anders voor gestraft worden.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:29

Toen ik 8 was kreeg ik mijn eigen pony, tijdens het lichtrijden bewogen mijn handen ook mee dat vond ik toen zo stom van me zelf dat ik mezelf heb gedwongen elke dag een jaar lang een paard rondjes in de bak te rennen( naast ons huis dus stond niet voor geknop een manege :+) en handen zo stil mogelijk te houden zag er vast belabberd uit maar nu kan ik wel mijn handen perfect stil houden zo als ik het vroeger al wilde( en beetje een rare manier maar hij helpt wel +:)+ inieder geval succes er mee ) ( dit geld uiteraard allen voor draf want inde andere gangen is het wel fijn om een beetje mee te bewegen )

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:37

Zorg dat je je handen draagt, dan kan je ze beter stilhouden dan dat je je handen te laag houdt (dan zet je je armen sneller vast). Ook naar je handen kijken kan in het begin helpen.
Het echte probleem zit in je onderlijf, je onderlijf moet je onafhankelijk van je bovenlijf kunnen bewegen. Dit kan je trainen op een flexchair of fitnessbal.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:47

Even een offtopic complimentje: Simpelman, wat leg jij dit super duidelijk en gemakkelijk uit.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:47

Rompbalans en stabiliteitstraining kunnen hierbij helpen. De basis (romp) MOET stabiel zijn wil je je armen (en benen) stil kunnen houden. Je moet dus bij de basis beginnen. Dit kun je goed oefenen mbv een goede fysiotherapeut met kennis en ervaring in paardrijden. Met de juiste instructie en oefeningen kan je thuis heel goed oefenen.
Als je rompmusculatuur sterk genoeg is kan je op je paard oefenen. Handig is om jezelf dan een 'cue' aan te leren wat je helpt herinneren aan je houding. Bijv. Als je langs de spiegel rijdt even checken of je romp (en armen) nog in de juiste stabiele houding zijn.
Succes!

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:34

Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nu 15 jaar en rijd al jaren paard. Nu kanheb ik sinds een half jaar een nieuw paard. Ze loopt uit eigenlijk prima in de aanleuning zolang ik maar druk houd op mijn kuiten. Alleen ik kan mijn linker arm niet loslaten dus als ze moet buigen blijf ik die linkerhand vasthouden en die kan ik niet of nauwelijks ontspannen. Heeft er iemand tips?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:59

Je stelt blijkbaar deze vraag in verschillende topics hier , dit is niet eerljk naar de topicstellers toe.
Als je een vraag hebt open dan zelf een topic.

Eline0206 schreef:
Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nu 15 jaar en rijd al jaren paard. Nu kanheb ik sinds een half jaar een nieuw paard. Ze loopt uit eigenlijk prima in de aanleuning zolang ik maar druk houd op mijn kuiten. Alleen ik kan mijn linker arm niet loslaten dus als ze moet buigen blijf ik die linkerhand vasthouden en die kan ik niet of nauwelijks ontspannen. Heeft er iemand tips?