Welk bit..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RedRoses

Welk bit..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 11:57

Hallo,
We hebben een lief paardje, maar vanaf het moment dat we een galopje aanspringen word ze onrustig in haar mond en hangt ze.
Dan nemen we bijv. een drafje, maar rustiger word ze niet.

Ik denk dat een ander bit wel de oplossing is. Ik reed met een dubbelgebroken trens.
Maar misschien ligt het wel aan mij! :P

Anoniemkl

Re: Welk bit..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:26

Vaak ligt het inderdaad aan de ruiter, probeer zo veel mogelijk op je zit te rijden. Teugels zijn een hulpmiddel maar niet de voornaamste rem. Ikzelf rij mijn jonge pony met een dubbelbegroken kneveltrens, erg tevreden over. Je kan ook een keer met een goede instructrice kijken wat het probleem is.
Succes

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:01

HAR --> RT-V

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 08:29

Dat is vaak ook een balans probleem, waarschijnlijk gaat ze in galop ook harder ?
Neem dan idd goed les en leer het dier jou meer te dragen, een ander bit heeft geen enkel nut als het dier uit balans is, ik zou dan eerder zeggen rij eerst eens bitloos totdat jij en het paard weten wat je moet doen en dan pas weer een bit gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:13

Idd niets veranderen in de mond, het hangen is een uiting van moeite in het lijf, dat ga je met een aander bit niet oplossen. Zoek idd naar een goede instructrice die je hierbij kan helpen.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:07

RedRoses schreef:
Hallo,
We hebben een lief paardje, maar vanaf het moment dat we een galopje aanspringen word ze onrustig in haar mond en hangt ze.

Ik denk dat een ander bit wel de oplossing is. Ik reed met een dubbelgebroken trens.

Ik heb hetzelfde met mijn paard maar dan in draf maar mijn instructrices zegt dat dat komt omdat hij voorwaarts wil daar dat mag niet want dan word het race en dat dat vanzelf goed komt maar dat hij dat nog moet leren

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:08

Hoe oud is je paard? Kan een balansprobleem zijn, dan moet hij hard om zn evenwicht te houden....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:09

Iris lijkt een sa.

Ik ga ook met joolien mee.
Hangen is vaak een teken van gebrek aan kracht in de achterhand en vaak ook een balans probleem.
Gaat hij hangen, hang dan niet terug maar ontspan dan zelf.
Hij moet daar toch leren op eigen benen te leren lopen.

Ga ook eens balkjes draven, zodat hij sterker gaat worden in zijn achterhand.
In draf ook veel overgangen rijden waarbij je voelt dat hij zijn achterhand goed gebruikt.

Een ander bit is hier veel kans niet te oplossing. Goede training en les wel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:12

RedRoses schreef:
Hallo,

Een ander bit of slofteugel zal je niet helpen.
Altijd op de volte aanspringen in galop en op de volte blijven. De volte kleiner gaan rijden (sluiten) en daarna weer rustig groter gaan rijden (openen)
Door de kleine volte zal je paardje vanzelf rustiger moeten gaan galoperen.
Een goede instructrice kan je hier vast heel goed mee helpen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:30

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat reacties verwijderd die geplaatst zijn door een potentieel relaccount :-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:11

Je hebt het al zelf heel goed vermeld, het ligt eigenlijk altijd aan de ruiter, nooit aan het paard, behalve bij ziekte of fout harnachement.
Goed les nemen is dus de oplossing.
Een ander bit is zeer zelden de oplossing dus zeker daar niet te veel op focussen.
Leer samen te werken met je paard, jij uiteraard als leider.

RedRoses schreef:
Hallo,