Tempo te hoog wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WonderWanita

Tempo te hoog wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 10:55

Hallo allemaal!

Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik gestart met wedstrijden rijden met mijn merrie. We hebben geen trailer dus de eerste wedstrijden hebben we enkel in de zomermaanden gereden bij verenigingen op stap afstand. Mijn merrie is altijd erg gespannen op wedstrijden, wat zich vaak uitte in volledig dichtslaan waardoor ik er niet meer aan kon rijden. Door heel veel voorwaarts te rijden en overgangen te maken kwam hier wel steeds meer verbetering in. Nu zijn we sinds november 2013 verhuisd naar een andere stal met binnenbak, waardoor we nu ook fijn in de wintermaanden kunnen doortrainen. Daarom kon ik ons nu ook opgeven voor indoorwedstrijden hier in de buurt. We zijn nu drie keer gestart de afgelopen maanden. Mijn merrie heeft alleen een omslag gemaakt in het uitten van haar spanning, in plaats van dichtslaan zet ze het nu op een rennen. De stap gaat keurig en let ze helemaal op mij, maar zodra we gaan aandraven rent ze onder mij vandaan. De galop gaat al helemaal hard en dit weet ik niet goed op te lossen. Dit doet ze zowel tijdens het losrijden als in de ring. Thuis hebben we veel les van een goede instructeur, hier loopt ze ontzettend fijn en niet onder mij vandaan, maar juist geconcentreerd en meedenkend. Maar echt voorbereiden op de wedstrijd lukt mij niet, aangezien de omstandigheden dan zo anders zijn..
Ik heb van juryleden en omstanders al een aantal handige tips gekregen, zoals het paard van te voren een biertje geven, of proberen heel veel kleine tempo overgangen te maken om haar bij mij te houden.

Heeft iemand van jullie toevallig ook ervaring hiermee? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? Of is dit gewoon een kwestie van heel veel kilometers maken?
Ik dacht er zelf aan om misschien volgende keer te longeren van te voren op het wedstrijd terrein zodat de spanning er een beetje van af is.

Misschien handig om te weten: Ik rijd ongeveer 4/5 keer in de week en wissel de training vaak af met longeren met de longeerhulpteugel. Qua voer krijgt ze 's ochtends en 's avonds een hand biks en na het rijden een halve schep Pavo Nature's best met magnesium.

Alvast bedankt!

Princesj

Re: Tempo te hoog wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:06

Is het niet mogelijk om eens op een andere locatie te lessen?

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:11

goed idee inderdaad! De staleigenaresse heeft aan haar huis een eigen rijbak waar ik in mag oefenen en daar ga ik zeker gebruik van maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:14

Als het echt alleen op wedstrijd gebeurt en je kunt thuis rustig rijden tussen de andere paarden dan zou ik ook zelf eens goed opletten of jij geen spanning voelt. Jouw paard lijkt me een gevoelig dier en die zal echt een iets snellere ademhaling of iets strakkere spieren van jou aanvoelen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:18

Ik denk inderdaad wel dat het een combinatie is van meerdere factoren. Maar juist door een van de 2 vertrouwder te maken (het makkelijkst is dat een andere omgeving als thuis), kun je al een stuk winnen. Als jij vertrouwen krijgt in het feit dat je paard wel braaf is op een andere locatie, zul je ook weer meer ontspannen in het zadel zitten tijdens je wedstrijd.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:21

Jullie hebben helemaal gelijk hoor, ze voelt mijn spanning natuurlijk ook piekfijn aan! We zullen hard aan de slag gaan met oefenen op andere locaties om het vertrouwen te vergroten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:26

Mijn ruin is ook zo'n sensiebel ding die het op een rennen zet.

Bij mij heeft heel veel wedstrijdkilometers maken (ook een paar keer 2 weekenden achter elkaar) heel erg veel geholpen.

Hij is nu nog niet 100% braaf hoor, maar ik kan zijn spanning veel beter laten afvloeien met de dingen die jij al doet.

Dus gewoon wat vaker wedstrijden plannen. In het ritme komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:29

Hier ook een renner. Bij mij hielp ook kilometers maken op ander terrein dan thuis. Dat kon een grasveldje in de buurt zijn, maar ook een andere bak. En al was het maar 1 rondje ontspannen stappen in het begin, dan was het goed. Zo leren ze vertrouwen op vreemd terrein en kan de spanning inderdaad beter afgevloeid worden. Hier gaat waarschijnlijk wel een paar maanden overheen, maar met veel geduld en veel doen komt dat wel goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:36

Hier ook zo een die over haar tempo gaat en sterk wordt op vreemd terrein. Ik krijg als tip om veel km te maken op vreemd terrein en dan niet alleen met wedstrijd maar ook met les of vrijrijden. Helaad weinig mogelijkheden voor, hebben geen eigen trailer maar ik denk wel dat dat de oplossing is.. ze moeten het gewoon worden. Succes iig

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:59

Neem ook ruim de tijd voor je losrijden.
Ik heb er ook zo 1 en zit er vaak al een uur vantevoren op. Pas na anderhalf uur (dus pas tussen mn 2 proeven in) komt er wat ontspanning en kan ik echt gaan rijden.
Neem dus echt de tijd voor alles en neem genoegen met ieder positief dingetje dat ze aanbiedt.
Blijf ook echt rijden, denk aan je lessen en breng dat in de praktijk. Meestal klap je op zulke momenten zelf ook wat dicht en ben je alleen nog maar bezig met haar rennen.
Heel veel succes, want het is een moeilijk probleem.