Pony staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisebalisa

Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:28

Beste allen,

omdat ik al enige ervaring heb maar toch graag wat tips & hulp nodig heb stel ik mijn vraag hier.

Binnenkort ga ik een paard rijden die nogal een gebruiksaanwijzing heeft. Het gaat om een welsh cob ruin van 6 jaar, een erg lief paard en zet geen stap verkeerd. Echter begint het altijd goed zodra er gereden wordt maar na enkele minuten gaat hij gewoon stilstaan en zet ze kont tegen de bak rand aan. Het verzet geen stap tot dat er afgestapt wordt en hij naar stal gebracht wordt.

Wat kan dit probleem zijn & hoe kan ik hier het beste aan gaan werken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

senna21

Re: Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:37

Volgens mij heeft de pony heel grondig je onderschrift bestudeerd :) :D

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:45

het probleem zal hem zitten in wat je zelf al zegt, afstappen en op stal brengen. als de pony dit een keer voor elkaar heeft gekregen is het natuurlijk heel aantrekkelijk om dit te blijven doen. dit zal je dus heel consequent en met veel geduld weer af moeten leren. maar vooral niet afstappen en op stal zetten wanneer ze dit doet! liever afstappen na een rondje door de bak in stap zodat ze gaat leren dat dit trucje niet meer werkt. rustig aan kan je dit dan uitbouwen tot je heerlijk een uur kan rijden zonder staakneigingen. succes!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:53

Wat ook al eens kan helpen is toch wel afstappen, 5 passen wandelen, weg van de bakrand, en terug opstappen en opnieuw beginnen. En uiteraard goed belonen als het allemaal wel goed gaat.

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:14

Inderdaad, niet zomaar naar stal brengen maar consequent zijn en doorzetten. Sowieso eerst laten werken voor hij terug gaat naar stal en het beste door inderdaad, misschien even afstappen en 5 passen verder er weer op. Of misschien even iemand er naast laten lopen of aan de longeerlijn?

Ligt je zadel e.d. wel helemaal goed? Want het kan natuurlijk ook zijn dat hij pijn heeft en dan moet daar eerst wat aan gedaan worden :)