hoe leer ik mijn pony springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwn_mezelf

hoe leer ik mijn pony springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:08

hey,
mijn verzorgpony kan wel springen een beetje dan haha. maar hoe leer ik hem nou springen ik wil niet heel hoog met hem gaan springen ofzo maar gewoon 30 cm. ik spring nu met hem aan de hand een kruisje en dan doet hij het echt harstikke goed en dan spring ik een kruisje met de hoogte van emmers :o maar zodra ik geen kruisje maak met de emmers loopt hij er gewoon dwars door heen hahaha. en als ik op hem zit en probeer een kruisje te springen loopt hij er ook dwars door heen weten jullie iets om mij te helpen.

groetjes

anneeex

Re: hoe leer ik mijn pony springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:11

misschien nog extra voet of zweep geven voor de sprong?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:11

Ik lees niet dat je balkjes draaft. Ik zou daarmee beginnen. Je pony leert dan zijn balans te bewaren onder het zadel en vanaf daar opbouwen, eerst op de grond, 5 cm, 7 cm, 10 cm. En als het goed gaat stoppen. Je paard ziet stoppen als een beloning en zal het de volgende keer nog beter gaan.

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:15

ik heb al heel lang balkjes gelopen en dat doet hij echt heel goed en natuurlijk beloon ik hem als hij iets goed doet altijd ook met rijden echt met alles. ik ben gewoon begonnen met balkjes lopen en laatst joegen we ze een beetje op en er stond nog een balkje in de wei ik denk 20 cm en daar sprong hij zo zelf over heen maarja zijn maatje sprong er eerst ook wel over heen haha

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:25

je bent hem nu aan het aanleren, hetgeen je eigenlijk niet wil.
je leert hem nu , dat door de hindernis door lopen makkelijker is dan er over te springen.
dus stoppen met lage balkjes
zet iets massiefs, een omgevallen boom, tien houten balken bij elkaar gebonden, of iets anders dat hier voor kan dienen, dan het paard er niet in stap naar toe laten gaan maar dadelijk vanuit de galop, en vlak bij de sprong heel hard roepen "Hopppppp".
Uiteraard kan je dat nadien dan weer meer normaal gaan doen, maar eerst ervoor zorgen dat hij gaat.

Manon999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:28

Misschien moet je hem eerst laten vrijspringen met een andere pony. Dan alleen. En dan aan de longe en dan kun je erop gaan rijden misschien best eerst met iemand die voor je rijdt en dan pas later als het goed gaat aleen!!!

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:34

aeolusnr1 dat van die bomen gaat niet lukken we hebben bij de stal dat niet en ik wil niet dat hij gewond raakt het is namelijk ook niet mijn pony want hij is er lomp genoeg voor om er gewoon door heen te lopen ookal kan dat niet als hij er door heen loopt straf ik hem want ik rijd hem ook op mijn stem maar als hij wel springt beloon ik hem ook uitbundig heb je nog andere ideeën want hij kan het wel de eigenaar heeft vroeger af en toe 60 cm met heem gesprongen

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:40

Misschien een idee om met leestekens te schrijven? :')
Overigens, als hij ooit 60 cm gesprongen heeft, moet hij het dus wel kunnen. Loopt hij er ook doorheen als je balkjes voor de hindernis legt? Als hij wel balkjes loopt, gaat hij er eventueel wel overheen als hij eerst balkjes loopt.
Maar ik ben geen echte springer, dus ik heb er ook weer niet heel veel verstand van.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:43

is je pony wel in orde? misschien is er een reden dat hij niet hoog wilt springen, zere rug of zoiets.
@aeolusnr1 vind je dat niet een beetje gevaarlijk? Juist omdat een pony kan weigeren, te laat springen of iets dergelijk zijn hindernissen zo gemaakt dat een balkje eraf kan vallen. Waarschijnlijk bezeerd je pony zich op deze manier en ben je nog verder van huis.

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:46

@Shona hoe bedoel je leestekens schrijven??
@leeneliefje ja hij is helemaal gezond ze heeft een keer met hem gesprongen toen hij nog heel klein was en daarna deed heeft ze het niet meer gedaan maar het is ook een haflinger dus het zit ook wel een beetje in zijn aard het eigenwijs zijn want zo is hij wel

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:49

Dat het nogal moeilijk is om het goed te lezen aangezien je geen punten of komma's gebruikt. :)
Weigert hij wel eens, of gaat hij er gewoon echt altijd doorheen? En wat doe je dan?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:49

gwn_mezelf schreef:
@Shona hoe bedoel je leestekens schrijven??
@leeneliefje ja hij is helemaal gezond ze heeft een keer met hem gesprongen toen hij nog heel klein was en daarna deed heeft ze het niet meer gedaan maar het is ook een haflinger dus het zit ook wel een beetje in zijn aard het eigenwijs zijn want zo is hij wel

hmm haffies kunnen inderaad eigenwijs zijn. Springt hij niet omdat hij sloom is? En hoe is hij normaal met rijden?

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:52

@Shona sorry ik zou er aan denken. nee hij weigert nooit hij loopt er soms doorheen niet altijd zolang het een kruisje is springt hij er over heen en een enkele keer stoot hij het balkje eraf. Maar zodra ik geen kruisje meer spring loopt hij er doorheen, als hij dat doet straf ik hem meestal want hij is heel gevoelig op je stem. en laat hem dan nog een aantal keer springen maar hij loopt er door heen.

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:54

@leeneliefje hij is niet echt sloom...... maar soms heeft hij er geen zin in en dan wel en dat is ook zo met rijden. met rijden verschilt hij heel er de ene keer is hij heel rustig en de andere keer weer heel erg voorwaarts.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:55

Hmm. Weet je wat voor sprongen de vorige eigenaar altijd met hem maakte dan? Het kan zijn dat hij het gewoon niet snapt. Mijn pony gaat overal overheen, of het nu een hindernis of een tak is, maar mijn vorige paard leerde pas springen bij mij en snapte het ook niet als je iets anders dan een kruisje sprong. Heb je de mogelijkheid om het samen met een ander paard te doen? Misschien dat hij er wel overheen gaat als een paard voor hem ook gaat. Wel met de benodigde ruimte tussen de paarden natuurlijk. Het is geen garantie dat het werkt, maar wie weet.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:56

gwn_mezelf schreef:
@leeneliefje hij is niet echt sloom...... maar soms heeft hij er geen zin in en dan wel en dat is ook zo met rijden. met rijden verschilt hij heel er de ene keer is hij heel rustig en de andere keer weer heel erg voorwaarts.

als hij gewoon een slome pony was dan was dat misschien een reden dat hij geen zin heeft om z'n benen op te tillen ;P
maar dat is het dus niet. Misschien is hij een keer geschrokken van springen? Of zich pijn gedaan?
Leg anders eens een dekentje over de hindernis, misschien springt hij dan wel :)

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:57

@leeneliefje schrikt hij niet van de deken dan?

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:59

@shona de eigenaar sprong meestal over takken omdat ze buitenritten maakt. en hij heeft altijd de zelfde eigenaar gehad het is namelijk mijn vp en de mogelijkheid om het met een ander paard te doen heb ik zeker. ik spring eigelijk altijd met haar........

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:00

met de andere pony erbij bedoel ik dan

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:00

gwn_mezelf schreef:
@leeneliefje schrikt hij niet van de deken dan?

waarschijnlijk vindt hij het wel een beetje spannend ja! Maar dan loop hij er niet dwars door heen maar springt er juist over heen :j

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:01

ohja dat is wel slim dan maar gaat hij dan daardoor dan niet juist weigeren??

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:05

Dan denk ik dat het best mogelijk is dat de pony het niet heel erg snapt. En de deken kan inderdaad wel een optie zijn, maar het ene paard gaat er dan overheen en het andere paard weigert juist. Iig, als hij weigert, nooit omdraaien. Laat hem dan of achteruit lopen en weer opnieuw proberen (moet het wel een laag sprongetje zijn) of iemand bouwt de hindernis af. Anders leert hij namelijk dat weigeren = omkeren is en heb je kans dat hij het vaker doet.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:06

gwn_mezelf schreef:
ohja dat is wel slim dan maar gaat hij dan daardoor dan niet juist weigeren??

waarschijnlijk wel een paar keer, laat hem er eerst rustig naar kijken/snuffelen. :j
Als het lukt heb je een springpony + een gratis schriktraining kado! :D

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:07

oke dat snap ik, ik ga woensdag meteen proberen maar ik denk niet dat het een probleem is want het is geen schrikachtige pony.

gwn_mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:14

de pony met wie mijn vriendin altijd springt is wel schrikachtig kan dit een probleem zijn