Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

En veeheeeeel figuren rijden zonder dat ik ze van te voren bedenk. Dan ben ik alleen nog maar geconcentreerd bezig met hoe peerd de oefeningen doet. Voelen, voelen en nog eens voelen. Erg gevoelig ruintje, dus concentratie is een must. Ook omdat hij vreselijk handig in zijn lijf is en dus ook zo verkeerde dingen kan doen 
hafjesliefde schreef:Ik heb er ook moeite mee (niet alleen bij het rijden) maar aangezien ik puur recreatief rijdt vormt het geen ernstige problemen bij mij.
De meeste paarden waar ik mee werk (vooral grondwerk) laten het me meteen weten als ik echt ben afgeleid, dan gaan ze gewoon stilstaan!
Misschien kan het helpen om kortere trainingen te doen?
Alice13 schreef:zelfde probleem, soms lukt het me echt niet.
Wat ik nu doe en werkt, ik rij een proef. In me hoofd ben ik al drie stappen verder de lijnen zijn uitgestippeld en die rij ik niks anders! Mocht ik de rust niet kunnen bewaren ga ik eerst op de volte en zoek ik mijn balans en ritme. Ik tel dan letterlijk mee. (Dus= stap is 4 takt draf 2 en galop 3. )
HollyDiva schreef:Van te voren bedenken wat je specifiek wilt gaan oefenen tijdens het rijden, dan heb je wat beter een doel voor ogen voor die dag en focus je daar dan meer op. En 15 minuutjes rijden en dan even stappen lange teugel en dan weer verder gaan.
nonskagek schreef:Hier ook
Wat ik doe is veel pauzes, geef ik 't paard ook even de ruimte. Even lekker afdwalen en dan weer aan de bakEn veeheeeeel figuren rijden zonder dat ik ze van te voren bedenk. Dan ben ik alleen nog maar geconcentreerd bezig met hoe peerd de oefeningen doet. Voelen, voelen en nog eens voelen. Erg gevoelig ruintje, dus concentratie is een must. Ook omdat hij vreselijk handig in zijn lijf is en dus ook zo verkeerde dingen kan doen
Hier inderdaad ook een instructrice die me continu gefocussed kan houden. Super fijn
Joolien schreef:Dat je niet gefocust bent lijkt mij dat je niet voldoende voelt. Als je voelt wat je paard doet bij elke oefening moet je constant geconcentreerd bezig zijn met hoe jij daarop reageert. Dan krijg je weer reactie van jouw paard en moet jij weer op reageren, dat is een constante herhaling gedurende de training en daar zou je focus moeten liggen. Ga dus proberen te voelen wat er onder je gebeurd en daag jezelf uit om samen te gaan werken met je paard.
Alice13 schreef:als ik constant met me paard het zelfde doe gaat ze zich vervelen! Iets constant door trainen werkt denk ik ook niet. Als ik met me paard drie keer op grote volte aangaloppeer gaat ze de 4x uit zichzelf.
Jij bent niet de enige die geconcentreerd moet zijn, je paard moet zich ook op jouw focussen.
Robijntjah schreef:Ik kan me ook beter focussen tijdens de les dus probeer de momenten dat ik rijd zonder les altijd positief en korter te houden. Als ik zelf moe wordt ga ik fouten maken en dan kan ik dus ook niet verwachten dat mijn paard het goed doet. Zodra ik dat aan voel komen wacht ik nog ff op een fijn momentje en dan stop ik voor die dag.
Ik sluit me altijd af voor mijn omgeving en probeer alleen maar te voelen en hier op in te spelen. Alsof je muziek maakt met je paard.. Ik kan het eigenlijk niet zo heel goed uitleggen merk ik
SuperAssie schreef:Ik moet mijn paard constant bezig houden omdat hij anders gaat kloten, dus ben automatisch geconcentreerd, is dat niet iets? Gewoon continu iets nieuws bedenken voor je paard(en dus ook voor jezelf?)?
Joolien schreef:Dat je niet gefocust bent lijkt mij dat je niet voldoende voelt. Als je voelt wat je paard doet bij elke oefening moet je constant geconcentreerd bezig zijn met hoe jij daarop reageert. Dan krijg je weer reactie van jouw paard en moet jij weer op reageren, dat is een constante herhaling gedurende de training en daar zou je focus moeten liggen. Ga dus proberen te voelen wat er onder je gebeurd en daag jezelf uit om samen te gaan werken met je paard.