Hoe blijf jij gefocust tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Hoe blijf jij gefocust tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:18

Tja dat is mijn vraag aan jullie...

Ik ben samen met mijn instructeur tot de conclusie gekomen dat ik mij te weinig focus tijdens het rijden.
Dat zou op zich geen probleem zijn maar we merken dat mijn paard daar heel erg op reageert en er ook erg ongeconcentreerd van wordt.
Als ik les heb weet mijn instructeur mij zo aan het werk te zetten dat ik wel kan focussen en hierdoor gaat het rijden ook 10x beter!

Nu probeer ik mij tijdens het rijden zonder les zo veel mogelijk te focussen maar dit vind ik toch erg moeilijk.

Dus hoe doen mijn mede-bokkers dat nou?

Groetjes Eva

hafjesliefde

Re: Hoe blijf jij gefocust tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:20

Ik heb er ook moeite mee (niet alleen bij het rijden) maar aangezien ik puur recreatief rijdt vormt het geen ernstige problemen bij mij.

De meeste paarden waar ik mee werk (vooral grondwerk) laten het me meteen weten als ik echt ben afgeleid, dan gaan ze gewoon stilstaan!

Misschien kan het helpen om kortere trainingen te doen?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:20

zelfde probleem, soms lukt het me echt niet.
Wat ik nu doe en werkt, ik rij een proef. In me hoofd ben ik al drie stappen verder de lijnen zijn uitgestippeld en die rij ik niks anders! Mocht ik de rust niet kunnen bewaren ga ik eerst op de volte en zoek ik mijn balans en ritme. Ik tel dan letterlijk mee. (Dus= stap is 4 takt draf 2 en galop 3. )

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:23

Van te voren bedenken wat je specifiek wilt gaan oefenen tijdens het rijden, dan heb je wat beter een doel voor ogen voor die dag en focus je daar dan meer op. En 15 minuutjes rijden en dan even stappen lange teugel en dan weer verder gaan.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:25

Hier ook :)
Wat ik doe is veel pauzes, geef ik 't paard ook even de ruimte. Even lekker afdwalen en dan weer aan de bak :D En veeheeeeel figuren rijden zonder dat ik ze van te voren bedenk. Dan ben ik alleen nog maar geconcentreerd bezig met hoe peerd de oefeningen doet. Voelen, voelen en nog eens voelen. Erg gevoelig ruintje, dus concentratie is een must. Ook omdat hij vreselijk handig in zijn lijf is en dus ook zo verkeerde dingen kan doen :)

Hier inderdaad ook een instructrice die me continu gefocussed kan houden. Super fijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:28

Dat je niet gefocust bent lijkt mij dat je niet voldoende voelt. Als je voelt wat je paard doet bij elke oefening moet je constant geconcentreerd bezig zijn met hoe jij daarop reageert. Dan krijg je weer reactie van jouw paard en moet jij weer op reageren, dat is een constante herhaling gedurende de training en daar zou je focus moeten liggen. Ga dus proberen te voelen wat er onder je gebeurd en daag jezelf uit om samen te gaan werken met je paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:28

Ik reed op een gegeven moment gewoon niet meer zonder lessen, ik was zo slecht gefocust dat ik fouten ging maken (en mijn paard dus fout volgde), hiervoor ging ik straffen of mij ergeren. Van serieus werken komt toch niks als er geen instructeur naast staat of het paard niet meteen sjiek onder me loopt, dan geef ik het ook binnen enkele minuten op. :')

Ik zet inderdaad doelen op als ik echt moet trainen, van 'vandaag concentreren we ons op de kleine 8tjes in draf' (dus volte 10 meter links en rechts van de X constant) en dan train ik ook gewoon door tot de pony verzameld genoeg loopt om die volte uberhaubt te kunnen maken, al duurt het me 2 uur, maakt niet uit, die voltes krijg ik. :+

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:32

als ik constant met me paard het zelfde doe gaat ze zich vervelen! Iets constant door trainen werkt denk ik ook niet. Als ik met me paard drie keer op grote volte aangaloppeer gaat ze de 4x uit zichzelf.
Jij bent niet de enige die geconcentreerd moet zijn, je paard moet zich ook op jouw focussen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:59

Pfoeh! Daar heb ik helemaal geen last van! Maar het lijkt me inderdaad dat je dan niet voelt, niet genoeg 'bij' je paard bent.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:28

hafjesliefde schreef:
Ik heb er ook moeite mee (niet alleen bij het rijden) maar aangezien ik puur recreatief rijdt vormt het geen ernstige problemen bij mij.

De meeste paarden waar ik mee werk (vooral grondwerk) laten het me meteen weten als ik echt ben afgeleid, dan gaan ze gewoon stilstaan!

Misschien kan het helpen om kortere trainingen te doen?

Ja ik merk het ook wel hoor, vandaar ook dat ik om tips vraag. Ik vond het wel grappig om te zien dat toen ik met inrijden voor mijn les vanuit draf stil ging staan, mijn pony gelijk naar andere dingen begon te kijken en mij totaal negeerde en toen ik tijdens de les dus goed gefocust was en stil ging staan ze bij mij bleef en wachtte tot ik weer iets aan dr vroeg.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:29

Alice13 schreef:
zelfde probleem, soms lukt het me echt niet.
Wat ik nu doe en werkt, ik rij een proef. In me hoofd ben ik al drie stappen verder de lijnen zijn uitgestippeld en die rij ik niks anders! Mocht ik de rust niet kunnen bewaren ga ik eerst op de volte en zoek ik mijn balans en ritme. Ik tel dan letterlijk mee. (Dus= stap is 4 takt draf 2 en galop 3. )

Dat ga ik proberen! Mijn instructeur heeft t altijd over visualiseren en dat ga ik zeker mee aan de slag, bedankt.
Wat bedoel je precies met Dus= stap is 4 takt draf 2 en galop 3.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:30

HollyDiva schreef:
Van te voren bedenken wat je specifiek wilt gaan oefenen tijdens het rijden, dan heb je wat beter een doel voor ogen voor die dag en focus je daar dan meer op. En 15 minuutjes rijden en dan even stappen lange teugel en dan weer verder gaan.

nonskagek schreef:
Hier ook :)
Wat ik doe is veel pauzes, geef ik 't paard ook even de ruimte. Even lekker afdwalen en dan weer aan de bak :D En veeheeeeel figuren rijden zonder dat ik ze van te voren bedenk. Dan ben ik alleen nog maar geconcentreerd bezig met hoe peerd de oefeningen doet. Voelen, voelen en nog eens voelen. Erg gevoelig ruintje, dus concentratie is een must. Ook omdat hij vreselijk handig in zijn lijf is en dus ook zo verkeerde dingen kan doen :)

Hier inderdaad ook een instructrice die me continu gefocussed kan houden. Super fijn :D

Lijkt me aan de ene kant een goed idee om vaak pauzes te nemen maar aan de andere kant ook weer niet omdat je dan steeds uit je concentratie gehaald wordt. Maar ik ga het eens proberen!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:31

Ik moet mijn paard constant bezig houden omdat hij anders gaat kloten, dus ben automatisch geconcentreerd, is dat niet iets? Gewoon continu iets nieuws bedenken voor je paard(en dus ook voor jezelf?)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:32

Ik kan me ook beter focussen tijdens de les dus probeer de momenten dat ik rijd zonder les altijd positief en korter te houden. Als ik zelf moe wordt ga ik fouten maken en dan kan ik dus ook niet verwachten dat mijn paard het goed doet. Zodra ik dat aan voel komen wacht ik nog ff op een fijn momentje en dan stop ik voor die dag.

Ik sluit me altijd af voor mijn omgeving en probeer alleen maar te voelen en hier op in te spelen. Alsof je muziek maakt met je paard.. Ik kan het eigenlijk niet zo heel goed uitleggen merk ik :+

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:32

Joolien schreef:
Dat je niet gefocust bent lijkt mij dat je niet voldoende voelt. Als je voelt wat je paard doet bij elke oefening moet je constant geconcentreerd bezig zijn met hoe jij daarop reageert. Dan krijg je weer reactie van jouw paard en moet jij weer op reageren, dat is een constante herhaling gedurende de training en daar zou je focus moeten liggen. Ga dus proberen te voelen wat er onder je gebeurd en daag jezelf uit om samen te gaan werken met je paard.

Bedankt, dit is ook zeker iets wat de laatste tijd steeds beter gaat maar nog steeds stukken beter kan inderdaad!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:34

Alice13 schreef:
als ik constant met me paard het zelfde doe gaat ze zich vervelen! Iets constant door trainen werkt denk ik ook niet. Als ik met me paard drie keer op grote volte aangaloppeer gaat ze de 4x uit zichzelf.
Jij bent niet de enige die geconcentreerd moet zijn, je paard moet zich ook op jouw focussen.

Klopt, daarom varieer ik heel veel in figuren ed. want ook ik ga mij vervelen als ik te veel hetzelfde doe haha!
Het is zeker waar dat mijn paard zich op mij moet focussen maar ik heb het idee dat ik daarvoor eerst zelf moet focussen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:36

Robijntjah schreef:
Ik kan me ook beter focussen tijdens de les dus probeer de momenten dat ik rijd zonder les altijd positief en korter te houden. Als ik zelf moe wordt ga ik fouten maken en dan kan ik dus ook niet verwachten dat mijn paard het goed doet. Zodra ik dat aan voel komen wacht ik nog ff op een fijn momentje en dan stop ik voor die dag.

Ik sluit me altijd af voor mijn omgeving en probeer alleen maar te voelen en hier op in te spelen. Alsof je muziek maakt met je paard.. Ik kan het eigenlijk niet zo heel goed uitleggen merk ik :+

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor! Heb ook zeker momenten dat ik mijzelf helemaal kan afsluiten van alles en alleen maar met mijn paard bezig bent maar dit is dus bijna altijd tijdens de les en buiten de les om raak ik dus teveel afgeleid door mijn omgeving en ben ik daardoor te slordig...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:37

SuperAssie schreef:
Ik moet mijn paard constant bezig houden omdat hij anders gaat kloten, dus ben automatisch geconcentreerd, is dat niet iets? Gewoon continu iets nieuws bedenken voor je paard(en dus ook voor jezelf?)?

Bedankt, hier ben ik ook altijd mee bezig. Je zult mij zelden een heel rondje in de bak zien lopen tijdens het rijden. Het probleem is meer dat ik niet goed gefocust kan blijven op wat ik op dat moment aan het doen ben.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:46

De stap v een paard is een viertakt: dus paarden voetjes gaan van 1,2,3,4. De draf is een twee takt de benen bewegen in diagonalen 1,2 1,2. De galop is drie takt 1,2,3 - 1,2,3 -.
Als ik me niet goed kan concentreren concentreer ik me op de takt v me paard door te tellen. :o

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:57

Ahaa ik snap het! Ga ik proberen, wie weet helpt het. Ik heb ook wel eens muziek op, hierdoor raak ik niet meer afgeleid door mijn omgeving maar ik merk dat de muziek mij wel beïnvloed en dat is natuurlijk ook niet fijn. (drukke muziek > druk in mijn hoofd > druk paard)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:08

Heb ik ook met muziek. Heb het wel vaak aan als ik alleen op stal ben voelt toch gezelliger maar nooit heel hard. Meestal hoor ik de muziek helemaal niet omdat ik zo geconsenteerd op me paard zit. Bij stap denk ik dan in eens he leuk nummer. :')

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:19

Hallo,

Een heel stom...
Maar voor mij werkend trucje is kauwgom..

Opeen of andere manier kan ik nee daarin uitleven..
Hierdoor zijn mijn handen een bent benen stiller een let ik beter op..

Altijd het proberen waard toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:25

Ik snap juist niet dat je niet constant gefocust kunt blijven haha, je bent toch continu bezig om je paard te verbeteren of ben ik nou gek?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:44

Joolien schreef:

Dit is nou dus precies wat ik had kunnen schrijven. En dit is ook waar ik met mijn instructrice aan werk, en waar mijn paard mij toe noopt.

Wat mij helpt is om niet te veel te denken. Natuurlijk wel als je iets nieuws gaat doen, maar dat moet dan gaandeweg iets worden wat je steeds meer op gevoel en steeds minder met je hoofd doet.

@ hierboven: nee, ik ben niet bezig om mijn paard te verbeteren. Ik ben bezig om mijzelf te verbeteren, waardoor mijn paard beter kan presteren. En ik ben ook bezig om de samenwerking te verbeteren. Dagelijks. Dat laatste doe ik ook wanneer ik helemaal niet rijd.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 07:47

Ik sluit mij aan bij Joolien, persoonlijk heb ik daar weinig last van behalve als het bij ons erg waait (NH meer regel dan uitzondering) zet ik de radio aan in de bak.