stoppen met sporen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bora2013

stoppen met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:08

Ofschoon ik geen ervaren amazone ben, ben ik a.s. vrijdag de dolgelukkige eigenaar van een paard. Dit paard is gewend te worden gereden met sporen maar ik wil dat liever niet, mede omdat ik geen ervaren amazone ben.
Ik heb nu 3 keer kort op het paard gereden en merk dat ze niet heel erg goed aan het been is (zeg je dat zo?), ik moet behoorlijk veel been geven. Ik reed tot nog toe niet met zweep (en dus ook niet met sporen).
Kan ik sporen vervangen door een zweepje of ... wat is raadzaam?

Het is een erg braaf paard op leeftijd.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:09

Ik zou de sporen eerst vervangen voor een zweepje ja. En veel overgangen rijden, hoe vervelend dat ook is met een paard wat slecht aan het been is. Worden ze wel scherper van.

JoycexEnya

Re: stoppen met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:11

Vriendin haar paard heeft heel lang met sporen gereden ze rijd nu zonder sporen kan makkelijk met zweepje.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:12

Dan is het paardnooit goed gereden. Sporen zijn er om hulpen te verfijnen, maar als je paard niet goed aan het been is vermoed ik dat de vorige eigenaar juist daarom met sporen is gaan rijden.

Inderdaad veel overgangen rijden. Goed wegrijden en ook zeker heel goed terugrijden. En een zweepje kan ook wel helpen.

Ik ben trouwens van met sporen rijden weer naar zonder sporen gegaan op dezelfde pony, ik merkte geen verandering bij mijn pony.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 20-01-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:12

Sporen vervangen voor zweepje.
Veel overgangen rijden en in het begin heel duidelijk zijn geen reactie op je been is tik achter je kuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:15

Een spoor is niet bedoelt om een paaard beter aan het been te maken maar om de hulp te verfijnen. Dit paard is dus nooit goed aan het been gemaakt. Dit kan je idd doen met een zweepje. Wanneer het paard niet reageert tikje achter je been, elke voorwaartse reactie is goed dus als ie naar voren schiet niet meteen op de rem zetten. Daarna de hulp nogmaals herhalen. Consequent blijven en scherp maken en opletten dat je niet constant gaat drijven want dan wordt een paard weer lui aan het been. Eigenlijk zou het paard constant zonder been op jouw tempo moeten blijven lopen en zodra hij terug valt geef je weer been. Neem hier wel de tijd voor, omschakeling voor een paard die altijd anders gereden is en misschien wat ouder is heeft vaak wat tijd nodig.
Doe dit overigens zonder aan het hoofd te gaan rommelen want dan heb je kans dat je de handrem erop hebt en heeft dit helemaal geen effect, enkel met een licht contact met een luchtige meegevende hand.
Succces!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:20

Reageert hij wel snel als je sporen om hebt? (En met je kuit drijft)

Sommige hebben gewoon geen respect voor een been zonder spoor. En dan hoef je hem niet eens te gebruiken.

In dat geval lekker met spoortjes blijven rijden.

Wanneer hij ook met spoor slecht reageert. Zou ik vooral flink gaan lessen en concequent rijden. 1 keer been is naar voren. En dat steeds toepassen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:23

Mijn paard was ook standaard gereden met sporen en zweepje, die had zelfs uitgelubberd vel op de sporenplekken. Ik heb sporen gewoon afgelaten en ben heel consequent bezig geweest met activeren. Elk rondje/figuur controleren of hij nog aan het been is door even weg te draven en direct weer te gaan stappen. Wegdraven door eerst kuiten aanknijpen, geen reactie is duidelijk schopje en anders direct tik met de zweep.Dit alles binnen 5 sec. Harder = harder en niet pas na een paar passen.
Houdt verder je benen zo stil mogelijk! Hij moet leren dat hij bij minimale druk al moet reageren. Als je zo bezig gaat zal het binnen een maand heel erg verbeterd zijn!

Verder raad ik je aan hier heel hard aan te werken met hulp van een instructrice (liefst eersr een aantal lessen privé zodat er echt constant aan de vooruit wordt gewerkt).

Andere oefeningen als nageeflijk rijden ed even laten zitten, de vooruit is de basis van alles :)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:31

Ik zou iemand vragen die je assisteert in de bak tijdens het rijden. Ik wil geen zweep nog sporen gebruiken maar bakwerk vindt paardlief gewoon niet zo leuk. Hij is tijdens het rijden in de bak dan ook liever lui dan moe. Als ik een duidelijke hulp geef en hij reageert niet, jaagt mijn instructrice of stalgenoot hem even op met een longeerzweep. Dit wordt een paar keer herhaalt en dan snapt hij wat we van hem willen. Ook helpt veel variatie tussen bakwerk en naar buiten gaan heel goed bij de mijne!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:33

Liamssfork schreef:
Ik zou iemand vragen die je assisteert in de bak tijdens het rijden. Ik wil geen zweep nog sporen gebruiken maar bakwerk vindt paardlief gewoon niet zo leuk. Hij is tijdens het rijden in de bak dan ook liever lui dan moe. Als ik een duidelijke hulp geef en hij reageert niet, jaagt mijn instructrice of stalgenoot hem even op met een longeerzweep. Dit wordt een paar keer herhaalt en dan snapt hij wat we van hem willen. Ook helpt veel variatie tussen bakwerk en naar buiten gaan heel goed bij de mijne!

Ik vind een zweep gebruiken minder storend dan je paard op laten jagen, ik denk namelijk dat je dan de hulp mist. De correctie komt namelijk van iemand anders dus legt het paard de link niet dat hij de volgende keer beter op het been moet reageren. Gevolg kan zijn dat je paard onzeker en schieterig wordt en hoe wil je het oplossen als er niemand in de bak is? Want je paard zal enkel het voorwaartse linken aan die persoon, niet aan jouw been.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:42

Ik rijd ook zonder hulp hoor, prima zelfs! Bij ons werkt dit gewoon goed wanneer het een keer niet gaat. Maar we hebben al vaak genoeg alleen gereden. Bij ons werkt dit gewoon goed en ik deel mijn ervaringen. Een zweep ga ik niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:43

Liamssfork schreef:

Hmm beetje vreemde manier. Ik ken de methode wel van jonge paarden zadelmak maken. Met een zweepert in de bak. Maar voor een beleerd paard zou ik hier nooit voor kiezen om de reden die jolien al geeft.

Edit: waarom wil je persé niet met zweep rijden? Wat is het verschil met een longeerzweep?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:46

Been geven, geen reactie geef je hem een goede tik. Ik heb een 'been-dood' paard zo in nog geen 2 minuutjes scherp voor het been gekregen, die had geen tijd meer om te twijfelen zodra ik mijn been aanlegde, weg was die.

Heb net 3, 4 tikken gegeven in die korte tijd maar het paard snapt precies wat jij bedoeld.

Dat paard lacht je uit zodra er niemand meer bij staat om er achter aan te huppelen.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:03

Oké, vooral niet proberen op te jagen/druk te geven met longeerzweep. Gewoon een pets op z'n kont geven dan doet 'ie het ook. Mijn paard lacht me inderdaad vierkant uit, luistert voor geen meter. Zoals ik hierboven al meldde. :\ Pffff.. Sorry maar sommige reacties word ik een beetje moedeloos van. Er word gereageerd alsof ik niet weet wat ik doe. Als het voor mijn paard nou werkt, waarom dan niet? Niet elk paard is hetzelfde!!! Ik deel enkel mijn ervaringen en probeer ook gewoon te helpen. Als dit niet voor TS haar paard werkt kan ze toch altijd nog jullie methodes toepassen?
Dan doe ik het maar op een vreemde manier, Balou en ik zijn ook vreemd. Goeie match dus.
Ik rijd niet met zweep omdat ik het gewoon overbodig vind door de hierboven genoemde reden.

Edit: Sorry als ik wat heftig reageer, was wat licht aangebrand.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:28

gewoon geen sporen aandoen en een goede instructrice zoeken en dan komt alles goed

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:43

Leer je paard naar "gefluister" te luisteren, i.p.v. gestamp.

Vanuit stilstand.
Een hééél zachte vragende kuithulp geven,
zo nodig nog een keer vragen,
rustig wachten, wees alert;
als geen reactie:
opnieuw beginnen; bij de minste verandering in de spierspanning in het lichaam van je paard uitbundig belonen en een klontje.
Dit was je eerste resultaat.
Nu geduld.

Opnieuw doen maar niet meer dan 3 keer per sessie, dan wat anders gaan doen.

Met geduld en respect verder bouwen, het zal je verassen hoeveel moois je cadeau kunt krijgen met gefluister.
Probeer alles dat je met je paard doet met "gefluister" te bereiken, dat vinden ze leuk.
Paarden zijn fluister dieren.

Eén keer écht goed, afstappen, naar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:12

Liamssfork schreef:
Oké, vooral niet proberen op te jagen/druk te geven met longeerzweep. Gewoon een pets op z'n kont geven dan doet 'ie het ook. Mijn paard lacht me inderdaad vierkant uit, luistert voor geen meter. Zoals ik hierboven al meldde. :\ Pffff.. Sorry maar sommige reacties word ik een beetje moedeloos van. Er word gereageerd alsof ik niet weet wat ik doe. Als het voor mijn paard nou werkt, waarom dan niet? Niet elk paard is hetzelfde!!! Ik deel enkel mijn ervaringen en probeer ook gewoon te helpen. Als dit niet voor TS haar paard werkt kan ze toch altijd nog jullie methodes toepassen?
Dan doe ik het maar op een vreemde manier, Balou en ik zijn ook vreemd. Goeie match dus.
Ik rijd niet met zweep omdat ik het gewoon overbodig vind door de hierboven genoemde reden.

Edit: Sorry als ik wat heftig reageer, was wat licht aangebrand.

Maar zie jij de zweep dan als straffen? Want de zweep is imo enkel een methode om de hulp te versterken. Ieder zijn methode maar ik heb het idee dat je verkeerd naar een zweep kijkt.

abu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:56

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is als je de spoor vervangt door een zweepje. Geen reactie op je been is een tikje. Hou dit vol net zo lang tot ze beter op je been reageert.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:51

He hier zit je , met inmiddels eigen paardje, lol
je zou immers je "volgers" melden he als het zover was... ;-)

Enne we zien graag foto;s van je paardje natuurlijk.

Simpelman: stop er geen klontjetroep maar stukjes wortel in, valt me wat tegen van je dat je met suiker aankomt zetten.
Je fluister aanpak is okido hoor, paarden horen en voelen ons wel , soms is denken & het willen al genoeg voor ze.