ik heb mijn paard nu 8 dagen dus het is nog heel pril en ik ben echt nog aan het verkennen hoe het voelt als hij goed/ontspannen loopt. Zelfs als hij relaxed loopt, merk ik dat hij erg voorwaarts is. Dan rijd ik hem eerst voorwaarts en vang ik het daarna op waarna hij uiteindelijk lekker ontspannen en in een normaal tempo doorloopt.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik hem niet goed terug krijg van draf naar stap.. Dan gaat hij heel langzaam draven (nog slomer dan hij normaal zou stappen). Ik probeer zwaar te zitten, me lang te maken maar met mijn kont in het zadel, hand te sluiten en steeds op te vangen. Ook als ik stemhulpen maak, gaat hij nóg verzamelder lopen!! Dit alles resulteert in dat ik soms zelfs mijn benen van hem afsteek omdat hij anders geneigd is weer in arbeidsdraf te lopen.
Ik probeer wel veel overgangen te rijden zodat hij attenter wordt op mijn begrenzing (eerst kreeg ik hem ook niet tot halt, maar dat gaat na 10 minuten stap halt stap halt altijd beter). Met draf lukt dit me nog niet zo goed!
Herkent iemand dit? Nog tips in wat ik het beste kan doen? Ik wil hem niet te zeer hinderen maar dit wordt wel vervelend
xx
Ik herken het van een vriendin van mij (paarden2704@bokt). Haar pony was ook altijd zo'n "drammert" en nu nog steeds wel een beetje, maar dat gaat al veel beter. Consequent zijn is key bij dat paardje. Stap is stap en halt is halt. Als hij na zoveel rondjes nog niet luistert is, inderdaad zoals mariantjuh al aangeeft, een ophouding misschien wel op zijn plaats. Blijf die overgangen rijden, dit gaat vanzelf weer goed komen!
gewoon doen wat je nu doet, en tegelijk een keer goed uitademen en je ontspannen.