Springen, toen en nu.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paljaslaura

Springen, toen en nu.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:57

Hoi!
Ik vroeg mij af wat bokkers van ons vinden nu. De eerste keer dat ik een oefenparcourtje reed was op 40 cm Februari 2013. Daar was ze niet actief, zaten constant te tobben met de afstanden en ze dook als een malle.
Nu paar maand later (oktober) al voor de 5e keer B gestart met 2 wp die dag. Activiteit is verbeterd, duikt minder en de afstanden gaan steeds beter.
Zelf heb ik er nog steeds moeite mee dat ze ontzettend heet en sterk word, waardoor de galop corrigeren soms heel moeizaam gaat of helemaal niet (zie filmpje augustus, april). Dat is wel een punt om aan te werken.
Ik spring op het moment dus B met 4 wp. In april starten we een jaar springen.
Dus barst los, ik ben benieuwd!

Toen: Februari

April

Nu: Augustus

Oktober

De filmpjes staan dus op chronologische volgorde!

abu

Re: Springen, toen en nu.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:15

Ziet er al een stuk beter uit! Leuke pony, probeer nog wat rustiger te galopperen en zorg dat je in de goede galop zit als je naar een hindernis toe rijdt, dan kan je pony beter in zijn ritme blijven en komt hij beter uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:51

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:29

Ziet er al een stuk beter uit, het paard springt echt al een stuk mooier en soepeler :D . Het ziet er soms uit alsof ze onder je weg loopt maar dat geef je zelf ook al aan.

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:22

Je ziet al vooruitgang!

Probeer een mooi rustig tempo te volgen waar jullie beidden happy bij zijn. Ze gaat nu af en toe wat te onstuimig door het parcours heen. Probeer in je lessen bijvoorbeeld meer met schakelingen te werken dat ze beter naar je gaat luisteren en dat je dit ook kan toepassen in het parcours. Let er ook op dat je pony niet over kruist zit, dit is voor haar ook erg lastig! En let op je afstanden. Begin hier mee in je lessen en het parcours verkennen en probeer dit ook zo veel mogelijk toe te passen in het parcours. Zo wordt het voor jullie beidden makkelijker en voor je het weet sprokkel je al je WPtjes binnen! Succes:)!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:32

Leuke pony en goede combinatie!
Waar ik me vooral aan 'stoor' is haar galop, ze springt niet, ze 'draloppeerd' om mooi te zeggen.
Zorg dat jij die galop kan controleren, laat haar meer opwaarts springen. Nu ziet het heel verzameld uit, maar is dat het niet helemaal. Ik denk dat als je veel aan de galop gaat werken en zorg dat jij de controle erover krijgt dat je ook makkelijker de galop kan corrigeren bijvoorbeeld na een hindernis. Ze zit vaak overkruist of eigenlijk in de verkeerde galop, dit is makkelijker te corrigeren op een goede galop dan op een houtigere (of in dit geval vlakke galop)

Dat is eigenlijk het enige puntje en echt je houding is top! Je bent enorm gegroeid met je pony, ziet er goed uit :j

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 10:50

TCFotografie schreef:
Je ziet al vooruitgang!

Probeer een mooi rustig tempo te volgen waar jullie beidden happy bij zijn. Ze gaat nu af en toe wat te onstuimig door het parcours heen. Probeer in je lessen bijvoorbeeld meer met schakelingen te werken dat ze beter naar je gaat luisteren en dat je dit ook kan toepassen in het parcours. Let er ook op dat je pony niet over kruist zit, dit is voor haar ook erg lastig! En let op je afstanden. Begin hier mee in je lessen en het parcours verkennen en probeer dit ook zo veel mogelijk toe te passen in het parcours. Zo wordt het voor jullie beidden makkelijker en voor je het weet sprokkel je al je WPtjes binnen! Succes:)!

Bedankt voor de tips! Had nu al dik 2 maand niet meer gepsrongen maar had dinsdag weer les. Ga nu steeds beter en vaker de afstanden naar een sprong toe zien :) Schakelen oefenen we ook al vaak alleen word ze vaak zo sterk in het parcours dat dit nog wat lastig gaat haha, wel al stuk beter als eerst!

FelineNanet schreef:
Leuke pony en goede combinatie!
Waar ik me vooral aan 'stoor' is haar galop, ze springt niet, ze 'draloppeerd' om mooi te zeggen.
Zorg dat jij die galop kan controleren, laat haar meer opwaarts springen. Nu ziet het heel verzameld uit, maar is dat het niet helemaal. Ik denk dat als je veel aan de galop gaat werken en zorg dat jij de controle erover krijgt dat je ook makkelijker de galop kan corrigeren bijvoorbeeld na een hindernis. Ze zit vaak overkruist of eigenlijk in de verkeerde galop, dit is makkelijker te corrigeren op een goede galop dan op een houtigere (of in dit geval vlakke galop)

Dat is eigenlijk het enige puntje en echt je houding is top! Je bent enorm gegroeid met je pony, ziet er goed uit :j

Bedankt! Tja die galop... Ze heeft een enorm vlakke galop dat is zo en haar achterhand kan nog veeeeel sterker. Zijn hier dus inderdaad hard op aan het oefenen. Met name met de dressuurles.
Alsnog bedankt voor de tips!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:02

Wauw wat een verschil!
Het laatste filmpje ziet er echt stukken beter uit!
Netjes, relaxed, soepel, redelijk constant tempo, ...!
Als ik zo de filmpjes bekijk is het bij jouw pony volgens mij belangrijk dat je voldoende galop neemt, maar niet teveel want volgens mij gaat dan standje tank op en denkt ze :wave:
Het ook de indruk dat je zelf stukken zelfverzekerder geworden bent en pony daardoor makkelijker erover komt...
Blijf zo volhouden! :D

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:11

Ik heb alleen de laatste twee filmpjes gekeken en het tempo is tussen die twee al veel verbeterd. In Augustus zag het er heel ongecontroleerd uit en Oktober is wat dat betreft al veel beter. Wel wil ik je aanraden wat galopsprongen oefeningen te doen. (twee balken neer leggen, ene keer drie galop sprongen, dan vier, dan twee) Soms kom je namelijk niet helemaal lekker uit. Soms lijkt het er ook een beetje op dat je aan het 'duwen' bent met je zit in de galop. Op het laatst ga je wel weer steeds sneller. Controle is wat mij betreft veel belangrijker dan winnen of de tijd dus probeer daar een beetje aan te werken. Het lijkt een beetje een paard die het een feestje vind om te racen en dan op standje 'nergens voor stoppen' gaat. Probeer ook de bochten wat soepeler te rijden, soms ga je echt recht en dan ineens naar recht als je begrijpt wat ik bedoel. De overgang van galop naar draf in het laatste filmpje kan ook wat soepeler. Wel heb je volgens mij echt een super houding maar dat is lastig te zien soms.

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:21

je kijken is ook erg verbeterd! waarbij je in het eerste parcours weinig kijkt zie ik je dat netjes doen in het laatste. Je zit is netjes, je komt mooi mee.
Je paard lijkt wat weinig buiging te hebben in zn lijf. Heeft ie natuurlijk ook de bouw voor. Kijk of je hem wat trainen middels volte's, wijken, schouder voor om hem wat soepeler te maken. Tevens volte groter en kleiner maken, daarmee krijg je ook verbetering dat hij minder over de buiten schouder weg valt..

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 22:30

lindas84 schreef:
je kijken is ook erg verbeterd! waarbij je in het eerste parcours weinig kijkt zie ik je dat netjes doen in het laatste. Je zit is netjes, je komt mooi mee.
Je paard lijkt wat weinig buiging te hebben in zn lijf. Heeft ie natuurlijk ook de bouw voor. Kijk of je hem wat trainen middels volte's, wijken, schouder voor om hem wat soepeler te maken. Tevens volte groter en kleiner maken, daarmee krijg je ook verbetering dat hij minder over de buiten schouder weg valt..

Ze is heel soepel en los in dr lijf haha. Alleen kan ze heel erg drammen met springen en loopt dan dwars door mijn binnenbeen/buitenteugel heen :+ Bedankt voor de tips! Ook de andere 2!!!

livia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:46

Het is al flink verbeterd! Mijn complimenten!

Voor het mooie zou je met je handen in mijn ogen nog iets meer mee mogen geven.
Oefeningen om de achterhand sterker te krijgen is goed grondwerken/longeren, weet niet of je dit al doet? Veel buitenrijden, recht toe recht aan, een flinke galop buiten op een recht stuk activeerd de achterhand. Ook heuvels vraagt veel van achter.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:55

vergeleken met de eerste 2 filmpjes en dan met name de 2e haha zie ik erg veel verbetering je hebt je paard veel beter onder controle zodat ze echt de kant op gaat die jij ook daadwerkelijk op wil! en je hebt haar beter voorwaarts ze gaat niet weer terug naar de draf maar blijft ook in de galop. rijd je met zweep? vind ik persoonlijk wel handig dat als ik voel dat mijn paard terug gaat of wil even corrigeren met been en als dat niet help tikje met de zweep

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:09

Je bent erg leuk gaan rijden met je paard! En vooral blijven gaan en les volgen dan komt de rest van zelf. Enige wat ik storend vond is dat je paard niet de kans krijgt om af te gaan zetten;) Daarom kan hij ook geen hoogte of afzet maken. Je zet je handen vast boven de sprong. Je mag wat mij betreft voor de sprong je hand meer meegeven en boven de sprong zo houden en net na de sprong rustig weer terug brengen. Hij gaat dan echt niet rennen denk ik zo en daardoor zal hij ook minder sterk worden in je handen.

Mijn instructeur zei altijd...je hoeft hem er niet over te tillen, heeft zelf vier benen je hindert hem zo.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:31

livia123 schreef:
Het is al flink verbeterd! Mijn complimenten!

Voor het mooie zou je met je handen in mijn ogen nog iets meer mee mogen geven.
Oefeningen om de achterhand sterker te krijgen is goed grondwerken/longeren, weet niet of je dit al doet? Veel buitenrijden, recht toe recht aan, een flinke galop buiten op een recht stuk activeerd de achterhand. Ook heuvels vraagt veel van achter.

Bedankt! We doen wel zo nu en dan bostrainingen om het maar even zo te noemen :) Lange stukken rechtdoor galopperen en ook wat gas geven.

claudiadvx schreef:
vergeleken met de eerste 2 filmpjes en dan met name de 2e haha zie ik erg veel verbetering je hebt je paard veel beter onder controle zodat ze echt de kant op gaat die jij ook daadwerkelijk op wil! en je hebt haar beter voorwaarts ze gaat niet weer terug naar de draf maar blijft ook in de galop. rijd je met zweep? vind ik persoonlijk wel handig dat als ik voel dat mijn paard terug gaat of wil even corrigeren met been en als dat niet help tikje met de zweep

Bedankt! Ja ik rij met een zweepje, precies om de reden die jij noemt haha

Kostolany schreef:
Je bent erg leuk gaan rijden met je paard! En vooral blijven gaan en les volgen dan komt de rest van zelf. Enige wat ik storend vond is dat je paard niet de kans krijgt om af te gaan zetten;) Daarom kan hij ook geen hoogte of afzet maken. Je zet je handen vast boven de sprong. Je mag wat mij betreft voor de sprong je hand meer meegeven en boven de sprong zo houden en net na de sprong rustig weer terug brengen. Hij gaat dan echt niet rennen denk ik zo en daardoor zal hij ook minder sterk worden in je handen.

Mijn instructeur zei altijd...je hoeft hem er niet over te tillen, heeft zelf vier benen je hindert hem zo.

Heel erg bedankt! Persoonlijk vind ik mijn handen/armen wel oké. Als ik nog meer meegeef kukelt ze voorover de sprong in.. Daarom ook het wat strakker houden voor de sprong, als ik Marea te lang laat (nu nog dan) is ze niet handig genoeg om dat zelf te corrigeren. Wel zijn we nu heel erg bezig met dat ik op haar blijf wachten en niet dat zij op mij wacht.
(Het ziet er enorm relaxt uit maar ze maakte zich in het laatste filmpje nog steeds ontzettend sterk. Als ik mijn handen er meer af doe staat ze stil..)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:19

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

dirkjedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:02

Helemaal top, ziet er een stuk beter uit. Zorg dat jij en je paard goed afgestemd zijn om het dan maar zo uit te drukken.
Maakt wel duidelijk verbeteringen door, vooral vergeleken met het eerste filmpje is het goed te zien. Goed werk en ga zo door!

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:05

Jullie zijn duidelijk verbeterd kwa tips is bijna alles wel genoemd denk ik, die met galopsrongen tussen de balkjes is idd een goede.

ps: Is dat manege hoogenboom op het laatste filmpje?

FireFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:38

Misschien niet zo snel gaan en na de sprong wat beter opvangen ;)
Mooie haf! Ben goed jaloers :j

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:12

Bimmerd schreef:
Misschien niet zo snel gaan en na de sprong wat beter opvangen ;)
Mooie haf! Ben goed jaloers :j

Kan je deze uitspraak wat beter onderbouwen? Ik kan moeilijk hieruit halen wat je precies bedoeld met niet zo snel gaan, hoe zou het in jou ogen dan wel moeten?

Bedankt derest!!

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:27

Wat een leuk team zijn jullie! En leuk om te zien dat je pony er ook zon plezier in heeft. Ik sluit me aan bij de eerdere reacties over de "dralop". Een andere tip die ik je kan geven is om 5 of 6 lage sprongen vlak na elkaar op te zetten. Dus zonder pas. Dat zal heel zwaar en moeilijk voor haar worden, maar daar leert ze van te wachten.

Veel succes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:33

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:55

Ziet er al veel beter uit!

Ga veel in uitjes rijden hier wordt hij sterk van en krijgt hij een betere galop waardoor het makkelijker zal gaan tussen de sprongen in.
Door dit te oefenen moet ze terug komen gaat ze hier te hard doorheen kom je er nooit goed doorheen.
Ze wordt en sterk op de achterhand en ze leert terug te komen en te wachten op jou.

Ook kun je met balkjes gaan oefenen en tussenin het tempo bepalen komt ze niet terug zet je haar stil herhaal dit bv 3x en ga er dan wel overheen leer haar dat ze op jou moet wachten

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:15

netjes hoor! als ik jou was zou ik hem meer verzamelen maar dat zeggen de meeste al. probeer vooral tijdens de dressuur hem goed op zijn achterhand te zetten en recht te zetten. mijn vader is internationale springruiter geweest long time ago! hij sprong eigenlijk nooit echt hoog in de training wel vaak balkjes en dan verhogen. kleine in-uitjes etc daar word hij sterk en soepel van. wat ik ook altijd doe met springen is in mij zelf af tellen 1..2.. HUP! dat kan je ook oefenen met andere mensen. paarden waar ik dat bij doe reageren er goed in. in een pacours natuurlijk wel in jezelf dat je niet hardop loopt te schreeuwen haha