vraagje over rond en laag lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ziggyaxx

vraagje over rond en laag lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:32

Hallo ik heb een vraagje over een paard dat ik rij , het is officeel een springpaard maar ik rij hem dressuur matig , hij loopt heel ruim en is aardig sterk , hij is zogoed als altijd met een slof gereden ivb omstandigheden .. nu rij ik hem sinds paar weken zonder slof en train ik hem op het 'laag en rond lopen' , hij onspant zich redelijk maar krijg hem niet laag .. hij loopt wel rond . heeft iemand tips ? Alvast bedankt.

YamaSaki

Re: vraagje over rond en laag lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:34

De tijd geven ;)
Je zegt zelf net dat je hem pas sinds een paar weken zonder slof rijdt.
Geef hem de tijd en vraag een lesgever om tips, wij kunnen vanaf de pc niet zien hoe hij loopt en waar je extra aan kan werken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:35

Waarom kies je voor rond en laag , en niet lang en laag?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:38

VW NW rijden vergt toch wel ervaring van de ruiter. Ik zou dus zeggen les nemen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:41

aerdenhout1 schreef:
VW NW rijden vergt toch wel ervaring van de ruiter. Ik zou dus zeggen les nemen.

Mee eens! Ik zag deze vraag en vroeg me af hoe ik die kon beantwoorden. Dat is eigenlijk niet mogelijk zo 'op papier'.

ziggyaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:29

44Myrthe44 schreef:
Waarom kies je voor rond en laag , en niet lang en laag?

Dat is dus het rare , lang en laag doet die , maar als ik heb iets 'omhoog' wil rijden is het alleen een 'knik' maar geen 'boog' in de hals .

ziggyaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:31

Tilmar schreef:
aerdenhout1 schreef:

Mee eens! Ik zag deze vraag en vroeg me af hoe ik die kon beantwoorden. Dat is eigenlijk niet mogelijk zo 'op papier'.[/quot

Ik snap Julie , ik krijg ook van de eigenaar ( die ervaring heeft met les geven) ongeveer een keer in de week les ,maar dacht misschien hebben andere nog tips .

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:36

ja hoor, er zijn best tips te geven vanaf de pc!
Om je paard lager en ronder over de rug te krijgen moet je hem gaan verkorten en verlengen. Dus eerst verkorten zodat het paard zelf graag de rug wil verlengen, dan sta je toe en gaat hij zijn rug openen. oefen het eerst even in stap. Dus eerst druk vragen om het daarna af te kunnen laten vloeien. Succes!

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:39

En vergeet niet de buiging erbij te vragen!
doe dit op een volte, 8-tjes rijden, slangevolte, in elke bocht buiging vragen, zodat hij mooi in de buiging naar beneden wil zakken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:50

Het paard moet meer zijn gewicht op de achterhand gaan dragen.
Dit stimuleer/train je door (schijn)overgangen en figuren te rijden; en vervolgens ook oefeningen als schoudervoor etc. Kortom gymnastiseren.
Mede doordat het paard gewend is om met slof te worden gereden, kan hij door de oefeningen al snel wat sterk worden in de mond. Ga dan vooral niet terugtrekken aan de teugels, maar ga dan juist figuren en overgangen rijden, zodat jij ontspannen blijft, waardoor het paard zich ook weer kan ontspannen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:03

pepelien schreef:
ja hoor, er zijn best tips te geven vanaf de pc!
Om je paard lager en ronder over de rug te krijgen moet je hem gaan verkorten en verlengen. Dus eerst verkorten zodat het paard zelf graag de rug wil verlengen, dan sta je toe en gaat hij zijn rug openen. oefen het eerst even in stap. Dus eerst druk vragen om het daarna af te kunnen laten vloeien. Succes!

Zeker mee eens. maar dan wel onder begeleiding! Probleem is dat juist dat moment van "voelen"waar je die druk moet meegeven zo verschrikkelijk moeilijk is als je niet weet wat je nu moet voelen!
Vaak helpt het om een ruiter eens op een paard te zetten die het makkelijk kan/doet.
Maar de juiste hulp aan de kant is natuurlijk heel belangrijk.

ziggyaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:44

Bedankt voor de tips , ik ga er meer aan werken om idd als die sterk word niet te gaan prutsen maar gelijk op volte of afwenden .

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:26

ik zou zeggen eerst naar lang en laag toe en dan naar rond en laag. Dit kun je het makkelijkst vragen op de volte en is de weg naar ontspanning

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:37

ik heb een ex springer met tuiger moeder en gelderse pappa die doet het ook nie makkelijk 4jaar over gedaan hem normaal te laten halstrekken 4jaar over gedaan valse knik er uit te rijden en al 5jaar bezig hem proberen mooi laag rond te laten lopen uiteraard les ik 1 a 2 x per week dusja oefennen oefennen oefennen
wel ontzettend goed dat je die slof er af heb gehaald *\o/*