Teugel gebruik met vraagtekens...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaadow

Teugel gebruik met vraagtekens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 23:21

Vanaf oktober rijd ik een fries en sinds een aantal weken ben ik ook gaan lessen met hem. Voordat ik hem ging rijden heeft hij een paar maanden weinig onder het zadel gereden. Eigenlijk alleen voor de kar gestaan rond die tijd. Tijdens het rijden probeer ik voornamelijk de achterhand sterk te maken, omdat hij nog erg op de voorhand loopt. Ook kan hij te diep lopen. Ter ondersteuning bij het oefenen dacht ik er goed aan te doen om te gaan lessen. Het valt mij op dat mijn instructeur veel aanwijzingen geeft die gebaseerd zijn op teugelhulpen. Ik voel me hier totaal niet goed bij omdat ik zelf altijd heb geleerd zo weinig mogelijk aan mijn teugels te zitten. Voornamelijk rijden met je zit en je been..

maar omdat hij "de instructeur" is ga ik twijfelen aan mezelf of ik het misschien zelf fout heb. Ik zou graag willen weten of de volgende technieken die hij aandroeg de juiste manier van rijden bevorderen:
- als hij te diep wil lopen moet ik mijn buiten hand omhoog doen. (Een stuk omhoog niet een klein beetje)
- de linkerhand is de moeilijke hand en dan moet hij meer loskomen wil hij stelling geven. Om dit aan te pakken moest ik contra stelling vragen op de volte en dan mijn linkerhand naar beneden en naar buiten doen. Richting de schouder zeg maar. Rechter hand op de plaats.
-mijn armen moet ik zo houden dat de teugels strak zijn en mijn armen helemaal gestrekt naar voren zijn. Geen knikje meer bij mijn ellebogen.

Verder valt het mij op dat ik tijdens het rijden telkens 'iets' met mijn teugels moet doen als iets niet lukt. Ik voel me hier totaal niet prettig bij en ik heb het idee dat thijs sinds ik zo rijd heel erg in de teugels gaat hangen.. Graag zou ik jullie mening willen.
Laatst bijgewerkt door Jaadow op 18-01-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Re: teugel gebruik met vraagtekens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:25

Jij voelt je niet fijn bij het rijden in de les en gaat twijfelen aan jezelf, dus ik zou stoppen of een andere instructeur zoeken.
Jij kent het paard het beste, weet hoe ke hem moet rijden, en moet dit niet zodanog gaan veranderen dat je zelf twijfelt.

Luca03

Ik denk dat alle advies hier gaat zijn
Zoek een andere instructeur/instructrice. Als jij je er niet goed bij voelt doe je het toch gewoon niet? Je paard vindt het zo te horen ook niet echt fijn.

Air

Paard gaat in de teugels hangen..... dat is je antwoord al. ;)

Imo zijn teugelhulpen wel essentieel, maar je hoort er niet alles mee op te lossen en de verbinding moet al helemaal niet strak en star worden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:28

Ik zou toch opzoek gaan naar een andere instructeur/ instructrice als je daar de mogelijkheid toe hebt. Ik vind zelf niet dat iets goed of fout is, zolang het paard er maar geen last van heeft. Maar het moet wel bij jou passen. Als je iets vindt wat bij jou past, gaat het rijden ook veel beter en is het veel leuker is mijn ervaring.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:30

contra stelling etc is heel goed mooi soepel maken en sterk op de achterhand.
maar armen sterken is mij altijd afgeleerd mijn moeder zei altijd ellebogen langs je lichaam.
zoals jij als zegt hij loopt er minder door dus opzoek naar een ander!
zoek anders iemand die het op de klassieke manier doet die zijn erg van sterk maken en op de achterhand en tegelijk ook de stellingen en los maken. succes ermee! oja als je in omgeving friesland woont dan weet ik wel mensen die goed les kunnen geven.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:30

Zoals eerder aangegeven andere intructeur/instructrice zoeken jij voelt je er niet prettig bij en je paard gaat rare dingen doen (zoals je vertelde over het hangen in de teugels) . Paardrijden doe je omdat je het leuk vind dus als je er niet prettig bij voelt moet je ook niet verder gaan met de instructeur/instructrice, het moet wel leuk blijven!

aeolusnr1

Re: Teugel gebruik met vraagtekens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:11

Er zijn meer dan één mogelijkheden om tot een goede training te komen en dan uiteindelijk ook goede resultaten te behalen.
Jouw eigen manier van rijden was zeker niet juist anders had het probleem zich helemaal niet voorgedaan.
Je hebt nu een instructeur (hopelijk een goede) je kan niet zo na een paar lesjes al gaan zeggen dat die alles fout aangeeft, die mensen hebben er heel wat jaartjes studie op zitten en hebben meestal al veel meer paarden zien lopen als dat jij in heel je leven zal zien lopen, dus geef het een kans, durf zelf te veranderen en zie tot wat het je zal leiden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:48

Een goede instructeur die aanraadt om met strakke teugel te rijden en ook je arm strak te houden ipv meegaand? Dat strookt niet met elkaar.

Heel wat jaartjes studie... waar haal je dat vandaan? Van het grootste gedeelte lesgevers wat een Orun diploma heeft hoef ik echt geen les :n

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:51

Als jij je niet fijn voelt bij de manier waarop je les krijgt, zoek dan een ander. Dat is geen probleem. Niet iedere instructeur is de juiste voor iedereen :)

Niks om je voor te schamen en jij moet je er fijn bij voelen. Vind sommige dingen wel raar wat hij zegt, maar dat terzijde.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:47

Jaadow schreef:
Vanaf oktober rijd ik een fries en sinds een aantal weken ben ik ook gaan lessen met hem. Voordat ik hem ging rijden heeft hij een paar maanden weinig onder het zadel gereden. Eigenlijk alleen voor de kar gestaan rond die tijd. Tijdens het rijden probeer ik voornamelijk de achterhand sterk te maken, omdat hij nog erg op de voorhand loopt. Ook kan hij te diep lopen. Ter ondersteuning bij het oefenen dacht ik er goed aan te doen om te gaan lessen. Het valt mij op dat mijn instructeur veel aanwijzingen geeft die gebaseerd zijn op teugelhulpen. Ik voel me hier totaal niet goed bij omdat ik zelf altijd heb geleerd zo weinig mogelijk aan mijn teugels te zitten. Voornamelijk rijden met je zit en je been..

maar omdat hij "de instructeur" is ga ik twijfelen aan mezelf of ik het misschien zelf fout heb. Ik zou graag willen weten of de volgende technieken die hij aandroeg de juiste manier van rijden bevorderen:
- als hij te diep wil lopen moet ik mijn buiten hand omhoog doen. (Een stuk omhoog niet een klein beetje)
- de linkerhand is de moeilijke hand en dan moet hij meer loskomen wil hij stelling geven. Om dit aan te pakken moest ik contra stelling vragen op de volte en dan mijn linkerhand naar beneden en naar buiten doen. Richting de schouder zeg maar. Rechter hand op de plaats.
-mijn armen moet ik zo houden dat de teugels strak zijn en mijn armen helemaal gestrekt naar voren zijn. Geen knikje meer bij mijn ellebogen.

Verder valt het mij op dat ik tijdens het rijden telkens 'iets' met mijn teugels moet doen als iets niet lukt. Ik voel me hier totaal niet prettig bij en ik heb het idee dat thijs sinds ik zo rijd heel erg in de teugels gaat hangen.. Graag zou ik jullie mening willen.

Dit klinkt bij mij niet als overdreven teugelgebruik. Je kunt dit toch gewoon met je instructeur bespreken??

Wellicht hou je je teugels normaal gesproken te lang en maakt je paard zich wat te lang.
Bij een paard dat zich te lang maakt moet je ergens beginnen het kan dan in het begin wel zijn dat hij wat hangt. Zodra je dieper in het zadel zit komt de knik vanzelf weer in je ellebogen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:52

ik leer van mijn instructrice hem naar beneden te rijden op mijn been, zoveel mogelijk van links afblijven, en zo veel mogelijk met rechts doen (dit is dan wel op het paard gebaseerd) maar jij zit dus wel goed! je moet je paard zoveel mogelijk rijden op je been, je moet hem met stelling rijden op je been (binnenbeen op de singel, buitenbeen naar achteren) en alleen begrenzen met je buitenteugel :j
jouw gevoel is niet goed, dus meteen ermee stoppen

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:58

heb je het al besproken met je instructeur?
wellicht kan hij je beter uitleggen waarom zo en niet op jou manier (wat zijn doel/gedachtegang is)
en voel je je er niet goed bij zeg het en ga anders opzoek naar iemand anders.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:41

Misschien je instructeur een keer op het paard laten rijden? Dan kan hij laten zien wat hij bedoelt. Misschien time je zelf je teugelhulp niet helemaal goed of houd je te lang vast? Als je instructeur het dan even voordoet en je kruipt er daarna nog even op kun je voelen of je paard er fijner van gaat lopen of niet. Als je het er niet fijn uit vindt zien als hij erop zit en je paard gaat er niet fijner van lopen dan zou ik andere instructie zoeken. Anders kun je het nog even proberen, maar als je na verloop van tijd merkt dat het nog niet beter gaat, is hij misschien niet zo'n begaafd instructeur als dat hij ruiter is. Dan komt het misschien gewoon niet goed op jouw over.

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:37

Misschien is dit off topic maar ik heb geen idee waar ik het anders moet plaatsen. Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nu 15 jaar en rijd al jaren paard. Nu kanheb ik sinds een half jaar een nieuw paard. Ze loopt uit eigenlijk prima in de aanleuning zolang ik maar druk houd op mijn kuiten. Alleen ik kan mijn linker arm niet loslaten dus als ze moet buigen blijf ik die linkerhand vasthouden en die kan ik niet of nauwelijks ontspannen. Heeft er iemand tips?

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:46

Misschien een hele stomme vraag maar is de afstamming van Thijs: Bente sport X Thomas? :)
Zo ja, dan weet ik welk paard het is en dan herken ik zijn probleem ook op de linkerhand, volgens mij heeft hij dit vanaf jongs af aan al gehad?

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:52

Borahlover schreef:
Misschien een hele stomme vraag maar is de afstamming van Thijs: Bente sport X Thomas? :)
Zo ja, dan weet ik welk paard het is en dan herken ik zijn probleem ook op de linkerhand, volgens mij heeft hij dit vanaf jongs af aan al gehad?

Nee het ze heet Baronés du Rouet en is een afstamming van Balou du Rouet x Burggraaf. Het is ook niet zo zeer haar probleem maar eerder mijn probleem omdat ik mijn arm niet kan ontspannen ik zeg zeg maar in mijn hoofd tegen mezelf van laat de spanning in je arm los maar het lukt me niet om m'n arm dat te laten doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:53

aeolusnr1 schreef:
Er zijn meer dan één mogelijkheden om tot een goede training te komen en dan uiteindelijk ook goede resultaten te behalen.
Jouw eigen manier van rijden was zeker niet juist anders had het probleem zich helemaal niet voorgedaan.
Je hebt nu een instructeur (hopelijk een goede) je kan niet zo na een paar lesjes al gaan zeggen dat die alles fout aangeeft, die mensen hebben er heel wat jaartjes studie op zitten en hebben meestal al veel meer paarden zien lopen als dat jij in heel je leven zal zien lopen, dus geef het een kans, durf zelf te veranderen en zie tot wat het je zal leiden.

Och wat een onzin.... Zoveel stelt zo'n opleiding tot instructeur nou ook weer niet voor :')
Dat een trainer een opleiding gedaan heeft wil niet zeggen dat hij ook gelijk goed is en gelijk heeft.
Misschien dat de TS inderdaad iets fout heeft gedaan tijdens het rijden, dat kan altijd. Immers zijn we nooit uitgeleerd. Maar een instructeur die wilt dat je de teugels zo strak houd dat je geen eens een knik in je elleboog hebt klinkt mij toch wel vreemd in de oren. Daarbij, als de TS en het paard zich er niet fijn bij voelen, zou ik juist niet doorgaan met zijn lessen. TS, ik zou gewoon op zoek gaan naar een instructeur die jullie wel een fijn gevoel geeft. :)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:55

Eline0206 schreef:
Borahlover schreef:

Nee het ze heet Baronés du Rouet en is een afstamming van Balou du Rouet x Burggraaf. Het is ook niet zo zeer haar probleem maar eerder mijn probleem omdat ik mijn arm niet kan ontspannen ik zeg zeg maar in mijn hoofd tegen mezelf van laat de spanning in je arm los maar het lukt me niet om m'n arm dat te laten doen.

Ik denk dat ze het paard van de TS bedoelt.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:56

Eline0206 schreef:
Borahlover schreef:

Sorry mijn vraag was meer bedoeld voor TS, had ik duidelijker neer moeten zetten, sorry. :)

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:59

Citaat:
Sorry mijn vraag was meer bedoeld voor TS, had ik duidelijker neer moeten zetten, sorry. :)

Oh haha foutje had beter op moeten letten :P

Jaadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 17:32

aeolusnr1 schreef:

Zoals je ziet hij heeft het blijkbaar al van jongs af aan en bovendien rijd ik hem pas sinds kort. Vind het een aparte reactie ik vroeg een mening over de teugelhulpen geen preek. En inderdaad er zijn meer dan een mogelijkheid en meestal heeft de ruiter een groot aandeel in de problemen, maar oordeel niet te snel. Je hebt de instructeur ten slotte ook niet meegemaakt dus waarom die manier wel?

@Laura 1998 ik heb inderdaad beter met hem gesproken want er ontstonde frustraties. Ik heb wat meer duidelijkheid gevraagd. Het lijkt er op dat er soms sprake is van miscommunicatie. Soms vertelde hij niet dat iets een oefening was en dan vatte ik het op alsof het op die manier echt moest. Een voorbeeld: ik moet een slangenvolte rijden en dan moest ik niet rechtstellen maar net iets meer doorrijden na afwenden en vervolgens weer ombuigen waardoor de bogen een soort peer worden. Hij deed bij mij overkomen alsof het echt zo moest waardoor ik confused werd. Het was dus uiteindelijk alleen maar een oefening/figuur om soepelheid te creëren... dit werd pas duidelijk toen ik letterlijk vroeg: Is dit een oefening of probeer je me aan te leren hoe een slangenvolten werkt? Zo gaat het met meer dingen. Het gaat wel beter dingen die ik echt niet begrijp vraag ik heel duidelijk zodat er geen miscommunicatie bestaat. Er zitten sowieso geen kwade bedoelingen achter dat weet ik 100%. Misschien begrijpen we elkaar soms nog niet helemaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:24

Je eerste stap hier is toch echt vragen waarom je bepaalde dingen volgens hem zo moet oplossen.

Punt 2 kan ik ergens nog volgens als het paard bijv. z'n schouders niet meeneemt. Maar om dat te beoordelen is de informatie sowieso te summier.