Hallo, Ik heb een ruintje van bijna 15 jaar, Ik rij voornamelijk dressuur met hem en af en toe eens een wandelingetje en heeeeel soms eens een sprongetje. Maar nu plots sinds een maand smijt hij tijdens het rijden vaak eens zn tong uit zn mond. Er is nogtans niets verandert zoals het bit ofzoo. Mijn instructrice zegt dat dit niet zo erg is want hij heeft zowiezo al een rare mond, zoals vanaf hij losse teugel krijgt begint hij superveel op zn bit te knabbelen en komt hij achter de teugel en soms tijdens het rijden ook maar dit is al veel verbeterd. Nu wil ik toch graag dat die tong in zn mond blijft en liefst zonder zn mond te moeten dichtsperren of zo'n tonglepelding te gebruiken. Zn tong komt niet boven het bit.
Ja tanden laten controleren. Wat voor bitje heb je in. Zijn het specifieke momenten dat hij zijn tong eruit doet? Veel gewicht in je hand, lastige oefening etc.
Het kan veel dingen zijn, pijn in de mond, een onrustige ruiterhand of een lichamelijk ongemak. Ik zou eerst beginnen met de pijnlijke mond uit te sluiten, immers kan een tandarts bezoek nooit kwaad. Daarna zou ik met een andere instructie gaan kijken waar het probleem ligt, een instructeur die zegt dat het biet erg is vind ik persoonlijk geen goede instructeur. Een goede instructeur denkt oplossingsgericht en gaat het probleem verhelpen. Mocht het niet aan de mond liggen en rijtechnisch niet op te lossen zijn zou je verder kunnen kijken naar het lichamelijke aspect. Ik ken bijv een paard die had pijnlijke hoefbeenvertakkingen en die gooide daardoor ook de tong eruit.
Tanden idd laten nakijken, ook kan het door het zadel komen of zere rug, een masseur laten komen kan ook nog wel eens fijn zijn voor het dier, tong uit de mond id een kwalijke zaak dus zoek naar de oorzaak, kan lichamelijk zijn maar ook door de ruiter veroorzaakt worden.
Die instructrice zou ik de deur uitzetten, want die snapt het echt niet, zij zou juist de gene moeten zijn die jou moet zeggen van die pony af en eerst maar eens gaan kijken wat het probleem is.
Wat heb je zelf al geprobeerd? B.v bit er uit , het zadel eraf , longeren zonder bit ( wat zo ie zo beter is) Dubbel gebroken bit hoeft niet perse fijner te zijn , ligt ook helemaal hoe je het bit gebruik.
Ik zal de osteopaat laten komen, volgens mij ligt het aan z'n rug. Z'n tanden zijn deze zomer nagekeken en het was helemaal in orde, dus anders moet het wel heel snel zijn gegaan. De osteopaat komt normaal ook om het half jaar en het is nu sinds deze zomer geleden dus ik zal haar nog eens laten komen.
Ik heb het ook een tijd gehad bij mijn vorige bijrijdpaard, lag bij mij aan een verkeerde aanleuning. Ik was ook helemaal radeloos, tandarts laten komen, osteopaat, maar daar lag het dus niet aan, het lag gewoon aan mijn eigen rijden. Eerst had ik ook een instructrice die zei dat het niet erg was. Maar toen kreeg ik een andere, die echt een stuk beter was, en daarmee was het probleem na een paar maanden ook weg. Dus ik zou zeker een andere instructrice adviseren. Het liefst eentje die op rechtrichten focussed en vooral werkt aan de basis met rijden.
mijn paard deed dit ook bij vlagen. bij hem was het uit spanning. hij blies zich dan een soort van op/ maakte zich heel kort, ging achter de teugel lopen, gooide zn tong over het bit. de oplossing bij ons: meer lengte in de hals krijgn en naar voren rijden.
Annemeik
Geplaatst: 22-01-14 19:07
Annemeik schreef:
Gooit hij hem er aan de zijkant uit? Of aan de voorkant?
kim299
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-14 17:40
Annemeik schreef:
Annemeik schreef:
Gooit hij hem er aan de zijkant uit? Of aan de voorkant?
Oke, mijn eigen ervaring bij onze paarden is dat aan de voorkant meestal een rijtechnisch probleem aangeeft (niet helemaal loslaten, vast in de rug). De zijkant een lichamelijk (tanden, niet goed passend bit).
Tanden na laten kijken, past het bit wel? Zit je zadel wel goed? Al die kleine dingen die zo normaal lijken kunnen op ten duur vervelende problemen veroorzaken. Oh en misschien een andere instructeur ja
Niet de mond snoeren, maar na laten kijken! Heb je meer baat bij. Gelukkig ben je dit ook nog niet van plan! (snoeren) Kan natuurlijk ook een hele andere reden hebben dat hij dit doet, maar even het gebit na laten kijken zou mijn 1e prioriteit zijn. Als dit ok is kun je andere dingen na gaan en wegstrepen.
Een goede paardentandarts laten nakijken/behandelen, dan zou ik persoonlijk kiezen voor de tandarts van de Raaphorst. Wij hebben verschillenden dierenartsen en paardentandartsen bij onze paarden gehad, toen wij het gebit van onze paarden bij de Raaphorst lieten nakijken bleek er erg veel achterstallig onderhoud te zijn.
De tong uitsteken aan de zijkant, kan ook als oorzaak hebben dat het paard niet helemaal recht gericht is.