Paard lijkt niet meer voor me te willen werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra_

Paard lijkt niet meer voor me te willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:01

Hallo,
ik zit met een probleem..
sinds een jaar heb ik een paard, toen ik haar net kreeg leek alles vooruit te gaan en kon ik geweldig met haar over weg.
Sinds oktober kunnen we het niet meer vinden, op het rijden na is het een super paard, ik kan dan alles met haar en ze loopt overal achter me aan.. maar het rijden, is een ramp.

Ten eerste krijg ik haar met geen mogelijkheid 'rond' zachtjes werkt niet, hard werkt niet, niks. Maar als er een andere ruiter op rijd, doet ze dit geweldig.. dan is ze ontzettend licht en doet alles voor hem.
ze is zó opstandig, ik weet niet zo goed meer wat ik ermee aanmoet, ergens voel ik me ook beledigd, want ik doe alles voor haar, het lijkt net of ze niet meer voor mij wilt werken..

Wie kan mij helpen :(
Laatst bijgewerkt door Elles op 18-01-14 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onduidelijke topictitel aangepast

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:07

Wat doe je allemaal met haar?
alleen rijden of ook grondwerk, wandelen, etc?

Ben je anders gaan rijden, als in eerst niet erg gericht op het ''werk'' maar meer op het plezier en nu opeens wel op het '' werk'' ?

oneill1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:10

Geduld hebben, wat ook helpt is degene bij wie je paardje het wel doet. Degene eerst te laten rijden en daarna overnemen. Instructie nemen ,mee laten kijken en denken over een oplossing voor je probleem.
Iedereen heeft weleens van die momenten dat het niet lukt, misschien zit jezelf niet lekker in je vel. Dan merkt je paardje dat ,probeer te ontspannen en lekker te genieten van de momenten die wel goed gaan.
veel succes

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:10

Naast het rijden wandelen we indd veel, ook wat grondwerk, ben niet alleen gericht op het rijden.
Ik was eerst wel gefixeerd op 'perfect' rijden, tegenwoordig wat minder omdat ik er weer echt plezier in wil hebben ipv dat ik van mezelf moet.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:10

Gewoon weer opnieuw/verdergaan met een band opbouwen met haar, zodat jullie beide weer voor elkaar willen werken.

Succes en komt vast goed! ;)

Anoniem

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:53

Het klinkt banketstaaf maar als ze het bij een ander wel doet ligt het aan jouw rijden. Ik zie dat je in Wijk aan Zee woont, in die omgeving zitten genoeg fijne instructeurs die jou vast wel kunnnen helpen :)

xChanelxx

Re: Paard lijkt niet meer voor me te willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:02

Als je eerst gericht was op het 'perfect' rijden en alles ging goed en nu niet meer en het gaat minder...Dan lijkt mij dat het probleem daar nog wel eens kan zitten. Een paard 'rond' krijgen gebeurt alleen op de juiste manier door ontspanning en rijtechnisch fijn rijden. Als jij correct zit en je paard loopt fijn aan je been, zal die ontspanning vanzelf komen.
Ik zou veel overgangen en figuren gaan rijden, niet bezig zijn met of ze rond loopt of.niet (tenminste niet aan de voorkant) en misschien wat afwisselen, een keer balkjes meenemen of een keertje springen...Probeer voor jezelf uit te vinden hoe je het plezier en dus de werklust bij je paard terug kunt brengen.

En nu kan het natuurlijk ook nog dat het een zeer werkwillig paard is die.constant op zoek is naar aanwijzingen van jou is;die veel wil doen. Doordat jij minder 'perfect' gaat rijden, verveelt ze zich en uit dit op deze manier.
Maar dit laatste is een pure gok. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:49

Ga is helemaal terug naar de basis, vaak vragen wij te veel, denken we te veel aan onszelf en vergeten even dat het paard ook moet snappen wat wij willen, als het dan niet lukt word je ongeduldig en gaat nog meer vragen, als je nu eens helemaal terug gaat naar waar het wel goed gaat , dat je echt voelt dat het paard het begrijpt wat jij vraagt, dan zul je merken dat je vandaar uit weer stap voor stap verder kan, als je dan weer tegen een probleem aan loopt ga dan weer terug naar waar het wel weer goed ging en dan zul je merken dat die basis steeds beter word en het nieuwe gevraagde steeds eerder lukt, dan zal je paard ook weer plezier in het rijden, zeker als je samen een goeie band hebt is het belangrijk ook naar je paard te luisteren, een dier komt nooit zomaar in verzet, hij probeert jou wat duidelijk te maken, paardrijden is stappen terug doen en luisteren naar je paard, het zal de ene dag beter gaan dan de andere, accepteer dat , het zijn tenslotte ook levende dieren, jij hebt ook wel mindere dagen, belangrijk is dat je altijd fijn afsluit, eigenlijk vind ik dat heel de training fijn moet zijn, zelf als ik merk dat het die dag er niet in zit om wat voor rede dan ook, dan stop ik met trainen en ga desnoods wandelen of loswerken of gewoon het dier terug in zijn kudde zetten. volg je eigen gevoel en luister naar je paard, dat zijn de beste graadmeters

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:48

in de eerste tijd dat je een paard hebt gaan ze je vaak uitproberen, misschien doet jouw paardje dit wat op een later tijdstip, misschien heb je in het verleden ooit iets een keer toegelaten en denkt jouw paardje je er nu mee terug te pakken?? Ik heb dit een paar weken terug ook gehad, niet exact het zelfde maar altijd als ik mijn paardje dan ging opzadelen werd het een zuurpruim en had ze er geen zin in, ik heb haar in die weken extra veel beloont, bij alles wat ze goed deed gelijk voor belonen. Ik weet niet of het hier om de zelfde kwestie gaat, maar dit heb ik gedaan....

SUC6!!!!!

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:50

Joolien schreef:
Het klinkt banketstaaf maar als ze het bij een ander wel doet ligt het aan jouw rijden. Ik zie dat je in Wijk aan Zee woont, in die omgeving zitten genoeg fijne instructeurs die jou vast wel kunnnen helpen :)

+1 :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:52

als ze het voor een ander wel doet,
kun je vaak concluderen dat er iets in je energie niet klopt (of hoe je rijdt, maar neem aan dat je les neemt en toch wel vooruit gaat ipv achteruit..)
misschien ben je zelf gaan twijfelen of bang etc?

eens een paar lessen nemen en vooral jou vertrouwen in haar laten blijken :)
en geduld!