Valse knik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Valse knik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:41

Iedereen kent de plaatjes wel..
Maar hoe komt een valse knik nu? En hoe los je dit op?

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:48

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:52

Ashley5760

Re: Valse knik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:57

Valse knik lopen ze vaak te kort in de hals, meestal een rijtechnisch probleem, soms veroorzaakt door pijn (bv gebit).
Oplossing; als het rijtechnisch is op lengte rijden, hals uitschuiven, niet hoog instellen maar eigenlijk met de neus op/voor de loodlijn willen rijden. Zorgen dat je een correcte aanleuning hebt (waar je aan kan komen) dus niet een paard dat zich helemaal opkrult als je aan de teugel komt/teugeldruk wil vermijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:25

Een "valse knik" ontstaat wanneer een paard de hals buigt op de 4e halswervel i.p.v. verdeeld over de hele hals.
Dit gebeurt wanneer een paard geforceerd opgericht/verkort wordt.

Een paard hoort om te kunnen beginnen met "werken" eerst volledig ontspannen te zijn, dat kan het zijn als het vertrouwen heeft in zijn berijder en in de omgeving.
In die ontspannen staat zal het de hals laten dalen en wanneer het dan voorwaarts gedreven wordt vanzelf aanleuning nemen op het bit, dit heet aanleuning.
Met de zit en een weerstand biedende hals kunnen we nu met kleine zachte halve ophoudingen het paard leren na te geven aan het bit.
Als het zo nageeft zal het op den duur (in een paar jaar) zich voor steeds meer gaan oprichten, de hals hoger gaan dragen en de achterhand verder onderbrengen om de massa te gaan dragen.
Dit is het eindbeeld dat we met de dressuur nastreven.

Veel mensen denken dat je dit ook kunt bereiken door de hals te verkorten om daarmee het paard te dwingen deze hoger te dragen.
Dit is fout omdat de echte oprichting uit een sterker wordende achterhand moet voortkomen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:40

Toen ik mijn paard net had liep ze ook in een valse knik. Ze is bij vorige eigenaar een tijdje met slof gereden terwijl ze nog maar net onder het zadel was. Het heeft mij zo'n 8 maanden gekost met goede instructie voor die valse knik eruit was. Ze begint nu ook pas sinds kort een beetje goed hals te strekken. Ze bleef toen ik haar net had gewoon in haar houdinkje lopen terwijl ik haar wel meer teugel gaf zodat ze kon halsstrekken. Ze snapte er helemaal niks van.

Als een paard in valse knik loopt dat heb je eigenlijk geen contact met de mond, ze koppelen los. Het voelt ook heel raar in je handen want ze kruipen er gewoon achter. Ook als je de teugels wat losser laat om hals uit te laten schuiven, dan blijven ze gewoon in dat houdinkje lopen en ze lopen dan ook achter de loodlijn.

Om het op te lossen moest ik haar goed aan het been rijden en in 1e instantie wel gewoon mijn hand eraan, maar ze mocht met haar hoofd omhoog lopen. Vooral niet proberen aan de teugel te rijden, alleen maar voorwaarts (en uiteindelijk neerwaarts). Op gegeven moment begon ze zelf beetje in hand te zakken en als ze dan te diep wou wegkruipen dan gaf ik een ophouding om hals/hoofd weer omhoog te krijgen en weer voorwaarts rijden, dit consequent volhouden. Op gegeven moment kreeg ik steeds stabieler contact met haar mond. Nu meer dan een jaar later loopt ze niet meer achter de teugel en daar ben ik best trots op :)

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:35

Ik zou het zelf oplossen door heel licht in de hand te blijven, en het paard zelf de hand op te laten zoeken dmv. overgangen, schakelen. Ook niet longeren met bijzet maar gewoon aan de kaptoom zodat het paard zijn balans krijgt, ook met zijn hals erbij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:44

Simpelman schreef:
Een "valse knik" ontstaat wanneer een paard de hals buigt op de 4e halswervel i.p.v. verdeeld over de hele hals.
Dit gebeurt wanneer een paard geforceerd opgericht/verkort wordt.

Een paard hoort om te kunnen beginnen met "werken" eerst volledig ontspannen te zijn, dat kan het zijn als het vertrouwen heeft in zijn berijder en in de omgeving.
In die ontspannen staat zal het de hals laten dalen en wanneer het dan voorwaarts gedreven wordt vanzelf aanleuning nemen op het bit, dit heet aanleuning.
Met de zit en een weerstand biedende hals kunnen we nu met kleine zachte halve ophoudingen het paard leren na te geven aan het bit.
Als het zo nageeft zal het op den duur (in een paar jaar) zich voor steeds meer gaan oprichten, de hals hoger gaan dragen en de achterhand verder onderbrengen om de massa te gaan dragen.
Dit is het eindbeeld dat we met de dressuur nastreven.

Veel mensen denken dat je dit ook kunt bereiken door de hals te verkorten om daarmee het paard te dwingen deze hoger te dragen.
Dit is fout omdat de echte oprichting uit een sterker wordende achterhand moet voortkomen.

Precies! je ziet bij een valse knik duidelijk dat het paard afbuigt op de 3 of 4e halswervel en daar zie je ook vaak veel spanning bij in de middelste halsspier. Een paard die correct nageeflijk loopt hoort de hals te laten vallen vanuit de schoft. Dus de bovenste halsspier vanuit de schoft dient op te bollen en dat kan alleen maar als je je paard correct van achter naar voor rijdt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 10:55

Wat ik in een eerder topic las zag ik eigenlijk verschillende 'valse knikken' naar voren komen..
Nu vraag ik me af of het op hetzelfde neerkomt..

De foto's werken grotendeels niet meer dus een voorbeeld geven is wat lastig.
Maar in woorden dan maar.

Voorbeeld 1: Zeer ervaren ruiter met zeer ervaren paard (GP niveau) wat op de meeste plaatjes correct loopt in oprichting. Een enkel plaatje zit het hoogste punt echt tussen de 3/4e halswervel waardoor de hals het hoogste punt wordt. Dit werd als voorbeeld gegeven als valse knik.

Voorbeeld 2: Een paard wat op het eerste gezicht fijn voor elkaar lijkt (L/M niveau), maar wat de hals als hoogste punt (ook rond 4e wervel) heeft. Wel met achterbeen gebruik, maar zonder het 'zittende effect'.

Voorbeeld 3: Een onervaren combinaties paard loopt minimaal van achter. Loopt graag met de hoofd in de lucht (bv tuiger/fries) maar wordt een poging gedaan tot het aan de teugel lopen. Waardoor de neus mooi op de loodlijn gedragen wordt, maar de hals vrijwel recht omhoog staat, met een knikje richting loodlijn.

Ik vraag me dan af, wat is nu de valse knik?
De probleem en oplossing ligt hem denk ik in alle 3 ergens anders.
of ligt de kern van het probleem in alle 3 de gevallen wel degelijk gelijk? En de oplossing dus ook.. (waar ik meteen aan achterhand denk)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:59

De laatste! je moet altijd kijken naar de bouw van het paard en de africhting, soms komen paarden op hoger niveau weleens wat achter de loodlijn bij bepaalde oefeningen. Dan zie je ook sneller een knik op de 3/4 halswervel maar dan is het dus belangrijk om te kijken hoe het paard de rest van de hals {en rug en achterhand} gebruikt en wat voor een bouw de hals zelf heeft. Bij sommige paarden die weinig "nek" hebben, lijkt het eerder of ze wat achter de loodlijn te lopen maar die kunnen dus soms door hun bouw niet anders. Maar goed, achter de loodlijn is weer wat anders dan een valse knik...een valse knik is schadelijker.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:06

^ iedereen bedankt voor de uitleg!
Net weer een term bijgeleerd en duidelijk uitgelegd gekregen =)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:16

renee16 schreef:
Wat ik in een eerder topic las zag ik eigenlijk verschillende 'valse knikken' naar voren komen..
Nu vraag ik me af of het op hetzelfde neerkomt..

De foto's werken grotendeels niet meer dus een voorbeeld geven is wat lastig.
Maar in woorden dan maar.

Voorbeeld 1: Zeer ervaren ruiter met zeer ervaren paard (GP niveau) wat op de meeste plaatjes correct loopt in oprichting. Een enkel plaatje zit het hoogste punt echt tussen de 3/4e halswervel waardoor de hals het hoogste punt wordt. Dit werd als voorbeeld gegeven als valse knik.

Voorbeeld 2: Een paard wat op het eerste gezicht fijn voor elkaar lijkt (L/M niveau), maar wat de hals als hoogste punt (ook rond 4e wervel) heeft. Wel met achterbeen gebruik, maar zonder het 'zittende effect'.

Voorbeeld 3: Een onervaren combinaties paard loopt minimaal van achter. Loopt graag met de hoofd in de lucht (bv tuiger/fries) maar wordt een poging gedaan tot het aan de teugel lopen. Waardoor de neus mooi op de loodlijn gedragen wordt, maar de hals vrijwel recht omhoog staat, met een knikje richting loodlijn.

Ik vraag me dan af, wat is nu de valse knik?
De probleem en oplossing ligt hem denk ik in alle 3 ergens anders.
of ligt de kern van het probleem in alle 3 de gevallen wel degelijk gelijk? En de oplossing dus ook.. (waar ik meteen aan achterhand denk)

Het probleem is hier bij alle drie gelijk.
De paarden hebben geen vertrouwen in ruiter en/of omstandigheden en zijn in verzet.
Om er toch enigszins controle over te houden worden ze te kort ingesteld, ze worden "bij de kop gepakt" en lopen in een afgedwongen houding.
Het eerste doel van de Klassieke Dressuur is de losgelatenheid, daarna volgt vanuit de voorwaartse drang de aanleuning, het paard komt dan vanzelf de licht in hand.
Hiervan uit en alleen maar hier van uit kunnen we het paard gaan vragen (vriendelijk uitnodigen) na te geven aan het bit.