Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Simpelman schreef:Een "valse knik" ontstaat wanneer een paard de hals buigt op de 4e halswervel i.p.v. verdeeld over de hele hals.
Dit gebeurt wanneer een paard geforceerd opgericht/verkort wordt.
Een paard hoort om te kunnen beginnen met "werken" eerst volledig ontspannen te zijn, dat kan het zijn als het vertrouwen heeft in zijn berijder en in de omgeving.
In die ontspannen staat zal het de hals laten dalen en wanneer het dan voorwaarts gedreven wordt vanzelf aanleuning nemen op het bit, dit heet aanleuning.
Met de zit en een weerstand biedende hals kunnen we nu met kleine zachte halve ophoudingen het paard leren na te geven aan het bit.
Als het zo nageeft zal het op den duur (in een paar jaar) zich voor steeds meer gaan oprichten, de hals hoger gaan dragen en de achterhand verder onderbrengen om de massa te gaan dragen.
Dit is het eindbeeld dat we met de dressuur nastreven.
Veel mensen denken dat je dit ook kunt bereiken door de hals te verkorten om daarmee het paard te dwingen deze hoger te dragen.
Dit is fout omdat de echte oprichting uit een sterker wordende achterhand moet voortkomen.
renee16 schreef:Wat ik in een eerder topic las zag ik eigenlijk verschillende 'valse knikken' naar voren komen..
Nu vraag ik me af of het op hetzelfde neerkomt..
De foto's werken grotendeels niet meer dus een voorbeeld geven is wat lastig.
Maar in woorden dan maar.
Voorbeeld 1: Zeer ervaren ruiter met zeer ervaren paard (GP niveau) wat op de meeste plaatjes correct loopt in oprichting. Een enkel plaatje zit het hoogste punt echt tussen de 3/4e halswervel waardoor de hals het hoogste punt wordt. Dit werd als voorbeeld gegeven als valse knik.
Voorbeeld 2: Een paard wat op het eerste gezicht fijn voor elkaar lijkt (L/M niveau), maar wat de hals als hoogste punt (ook rond 4e wervel) heeft. Wel met achterbeen gebruik, maar zonder het 'zittende effect'.
Voorbeeld 3: Een onervaren combinaties paard loopt minimaal van achter. Loopt graag met de hoofd in de lucht (bv tuiger/fries) maar wordt een poging gedaan tot het aan de teugel lopen. Waardoor de neus mooi op de loodlijn gedragen wordt, maar de hals vrijwel recht omhoog staat, met een knikje richting loodlijn.
Ik vraag me dan af, wat is nu de valse knik?
De probleem en oplossing ligt hem denk ik in alle 3 ergens anders.
of ligt de kern van het probleem in alle 3 de gevallen wel degelijk gelijk? En de oplossing dus ook.. (waar ik meteen aan achterhand denk)