De effecte van rijden op een te kleine pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

De effecte van rijden op een te kleine pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:15

Ik vroeg me af wat de effecten zijn van rijden op een pony waar je eigenlijk te groot voor bent. Dit om mijn vriend (ze is 1,64) laten in zien dat ze niet meer moet rijden op haar pony (een shet van 1,02) Ik denk namelijk zelf dat dit niet echt bepaalt goed is maar ik weet eigenlijk niet zo goed waarom niet. Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Anoniem

Re: De effecte van rijden op een te kleine pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:20

Ik weet niet in hoeverre het schadelijk is, ik denk persoonlijk dat dat reuze meevalt (tenzij er echt iemand van 1.80 op een mini zit o.i.d.), maar het is erg vervelend voor de pony omdat deze zijn balans helemaal kwijtraakt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:23

De 2 duidelijkste punten die mij meteen te binnen schieten:
Overbelasting: Teveel gewicht zorgt voor rugklachten, hoe goed dat gewicht dan ook meebeweegt (Als jij met een rugzak met 30 kg gaat hardlopen vind je dat ook niet prettig/ is dat lastig, en als je dat dagelijks doet zal je daar een zere rug van krijgen)
Balans: Elke verandering van het zwaartepunt moet gecorrigeerd worden. Als iemand veel te groot is zal de correctie vanuit een paard groter moeten zijn, wat het extra lastig maakt voor het paard. (Probeer maar eens te fietsen met iemand achterop die telkens van links naar rechts gaat zitten, erg lastig en vermoeiend)
Laatst bijgewerkt door Rintah op 16-01-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:24

Iemand een cartoon bij de hand met een pony met een U vormige rug? Of die ahum youtubehit van vorig jaar :x

Lengte is niet het allergrootste probleem, wel gewicht. Mocht dat met 1.64 nog wel laag genoeg zijn dan snel op de Shet naar de huisarts om haar anerexia te behandelen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:28

Rex_Rolfo schreef:
Iemand een cartoon bij de hand met een pony met een U vormige rug? Of die ahum youtubehit van vorig jaar :x

Lengte is niet het allergrootste probleem, wel gewicht. Mocht dat met 1.64 nog wel laag genoeg zijn dan snel op de Shet naar de huisarts om haar anerexia te behandelen.

Pfoe, wat een keiharde, brutale opmerking.
Wanneer ben je in jou ogen te zwaar voor een shet?
Ik ben 1.70m en 60 kg. Nou dan moet ik ook rap langs de huisarts :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:29

Te lang haal je je paard uit balans, waardoor ze niet goed kunnen lopen en dit ook pijn in de rug kan veroorzaken.
En te zwaar, tja denk maar na. Lijkt me niet prettig als er een gigantisch zwaar iemand op je zit, en dan je achterhand meenemen. Paarden lopen van nature op de voorhand, en wij versterken het door het met onze bips op te gaan zitten. Denk maar na hoeveel kracht het kost om dan nog goed te kunnen lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:35

De shet weegt waarschijnlijk zo'n 200kg ideaal (dus dan niet te dik of te mager). Bij een maximum van 20% van het lichaamsgewicht (bij warmbloeden etc. wordt zelfs vaak maar 12% aangehouden) kom je dan uit op 40kg.

Maar ze is ook te lang. Dit kan je vergelijken met 2 rugzakken. De ene rugzak is zo'n slap tasje waar je je gymkleren goed in kon bewaren voor school, makkelijk in je kluisje te proppen, en de andere is een goed aangemeten backpack. Nu ga je in beide rugzakken 12kg dragen (in het geval dat je 60kg weegt is dat 20%). Van het tasje heb je waarschijnlijk binnen een kwartier last, terwijl je met de backpack pas na een flinke tijd last krijgt. Hetzelfde gewicht, alleen het verschil tussen passend en niet passend.

Met een slap tasje bedoel ik dit: http://www.wandel-geest.nl/media/catalo ... od-wit.png

Edit: @Mikkiej: nee, je hoeft niet naar de huisarts. Maar als je 45kg weegt, zou ik er toch naar laten kijken. Qua bmr zit je, bij 1.64, op ongeveer 48kg wat je minimaal zou moeten wegen. Als je daar bijna 20% onder zit, is dat toch wel een reden om daar bezorgt over te zijn.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 16-01-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:36

Vraag haar eerst, waarom ze überhaupt op een shetlander wil rijden. Heb je het ook al gewoon tegen haar gezegd?

@Rintah: Je haalt me de woorden uit de mond. Je hebt het perfect uitlegt. Meer kan ik er eigenlijk niet bij toevoegen.

@Rez_Rolfo: Lengte speelt zeker een belangrijke rol, sterker nog een hele belangrijke rol. Stel we nemen 2 zware zakken gevuld met zand (beide ongeveer 10 kilo), die aan elkaar gebonden zijn met touw. Je zet ze op je rug en gaat een stukje lopen, je zult merken dat je erg veel moeite hebt met je evenwicht houden. Dit heeft ook een naam: Het hefboomeffect. Nu komen we bij gewicht. Shetlanders zijn sterk, heel sterk, maar ze kunnen niet eindeloos veel dragen, een kilootje of 40 vind ik echt het maximum voor een GROTE, gezonde shet met genoeg bespiering. Als jou vriendin hiermee doorgaat, dan kan die shetlander later rug- en knieproblemen krijgen. Er zijn genoeg leuke andere dingen te doen met een shetlander! Ik noem er een paar: Mennen, vrijheidsdressuur, grondwerk, lange lijnen of lange teugelen, gewoon lekker tutten, Horse Agility en ga zo maar door :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:37

En ook niet geheel onbelangrijk.

Door te rijden op een te kleine pony sta je ook je eigen ontwikkeling als ruiter in de weg. Als je je benen moet opvouwen om je pony niet in de weg te zitten kun je nooit leren fatsoenlijke hulpen te geven.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:39

Mizora schreef:
De shet weegt waarschijnlijk zo'n 200kg ideaal (dus dan niet te dik of te mager). Bij een maximum van 20% van het lichaamsgewicht (bij warmbloeden etc. wordt zelfs vaak maar 12% aangehouden) kom je dan uit op 40kg.

Maar ze is ook te lang. Dit kan je vergelijken met 2 rugzakken. De ene rugzak is zo'n slap tasje waar je je gymkleren goed in kon bewaren voor school, makkelijk in je kluisje te proppen, en de andere is een goed aangemeten backpack. Nu ga je in beide rugzakken 12kg dragen (in het geval dat je 60kg weegt is dat 20%). Van het tasje heb je waarschijnlijk binnen een kwartier last, terwijl je met de backpack pas na een flinke tijd last krijgt. Hetzelfde gewicht, alleen het verschil tussen passend en niet passend.

Met een slap tasje bedoel ik dit: http://www.wandel-geest.nl/media/catalo ... od-wit.png

Edit: @Mikkiej: nee, je hoeft niet naar de huisarts. Maar als je 45kg weegt, zou ik er toch naar laten kijken. Qua bmr zit je, bij 1.64, op ongeveer 48kg wat je minimaal zou moeten wegen. Als je daar bijna 20% onder zit, is dat toch wel een reden om daar bezorgt over te zijn.

Natuurlijk snap ik dat.
Maar ik vond zijn reactie erg ongepast.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:50

Waarom zou je je aangevallen voelen? Rij jij dan op een shet van net een meter?

1,64 en een bmi van 18 (behoorlijk aan de lage kant) is 48 kg (hier zitten we dus op hetzelfde spoor :) ). Dat vind ik te zwaar voor zo'n kleintje.

Lengte is ook belangrijk, genoeg om alleen al daarom niet op deze Shet te stappen, maar in mijn ogen komt dat na het te zwaar zijn. En natuurlijk zeg ik het ietwat gechargeerd, dat besef ik ook wel. Soms moet je het wat sterker uitdrukken om over te komen ;)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:08

Aangevallen voel ik me niet, ik wou enkel even reageren op jouw manier van reageren. En ik betwijfel of het in jouw woorden overkomt bij de TS zoals gewenst.

En ook ik ben van mening dat het vriendinnetje van de TS niet meer past op de shet. Zowel niet qua lengte als qua gewicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:14

Onze zoon heeft een shet van 95cm. Toen hij ongeveer 9 of 10 was en zo een 1.50m vond hij het al vervelend worden met rijden, omdat hij soms zijn benen raakte op een cirkel bijv.
Hij heeft nog enkele buitenritjes gemaakt, want hij woog niks, maar verder niet. Hij is lekker gaan mennen met de shet.

Wat al genoemd wordt, is dat het ook erg slecht is voor je eigen rijden. Ik ben zelf nooit over gegaan op paarden. Ben maar 1.68m, maar heb erg lang op B?C pony's gereden, zelfs voor ik naar de d maat over ging.
Je gaat je benen optrekken.

Onze zoon vindt grotere pony's niet fijn zitten, is kleine pasjes gewend.

Gewicht is dus zeker niet het enige. Maar kan ze de pony in balans laten lopen? Als zo een beestje alleen op de voorhand komt en vaak ook in een zware zandbak bijv of onregelmatige bak, is het echt heel slecht en zelfs sneu voor het beestje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:32

Een te hoog ruiter gewicht is voor een paard desastreus, het veroorzaakt heel hoge slijtage aan pezen, banden en gewrichten van de relatief tere voorbenen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:38

Mikkiej schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Pfoe, wat een keiharde, brutale opmerking.
Wanneer ben je in jou ogen te zwaar voor een shet?
Ik ben 1.70m en 60 kg. Nou dan moet ik ook rap langs de huisarts :=

Langs de huisarts gaan is idd helemaal niet nodig. Dat is een prima gewicht bij die lengte. Alleen is het wel te veel om op een shet te gaan zitten/rijden.

Voor mijn shetten van 96 cm houdt ik een max aan van 1,30 en 35 kg. Ze gaan vast niet dood als er eens een keer een grotere/zwaardere ruiter op gaat zitten, maar ik wil graag dat ze plezier in het werken houden. Daarbij laten paarden niet snel zien dat ze ergens last van hebben. Van oudsher zijn het prooidieren en je zwakte tonen kan fataal zijn.

Als je te lang bent moet de pony meer moeite doen om de boel in balans te houden. Dit kan zich uiten in hard willen lopen (snel een zware, onhandige last tillen is makkelijker dan rustig lopen).

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:30

Laat haar foto's zien van doorgezakte ruggen. Dan begrijpt ze t wel.

en 45 kilo is toch normaal? Ik ben bijna 1,70 en weeg 48 en ik ben prima op gewicht volgens de huisarts

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:41

Nee, 45kg is aan de lage kant voor iemand van 1.64. En 45kg is al te zwaar voor een shet van ongeveer 200kg. 48kg is ook aan de lage kant voor iemand van 1.70. Als kind zit je nog iets lager qua gewicht normaliter. Maar het blijft aan de lage kant. Dat geeft op zich niet, je bent nog in de groei waarschijnlijk. Vandaar dat de huisarts het prima op gewicht vindt.