Rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat de rollkür nog toegepast mag worden in de ruitersport?

Ja
47 (29%)
Nee
110 (70%)

Totaal aantal stemmen: 157

adaya_

Rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:01

Voor school moest ik een stelling verzinnen. Hierbij moet ik mijn mening met argumenten onderbouwen.

Stelling: rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport.

Nu dacht ik, om mijn presentatie wat aan te vullen dat het wel leuk is om ook naar de meningen van anderen te vragen. Graag je mening onderbouwen met argumenten zodat ik een duidelijk beeld krijg.

Weetje: In zwitserland is het sinds dit jaar verboden om de rollkür toe te passen.

ilaan

Re: Rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:03

Ik vind dat deze manier zelf al vaak genoeg heeft bewezen waarom het niet werkt en niet deugd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:05

Oef, ik denk dat je maar eens de zoekfunctie moet gebruiken ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:05

Dit is geen stelling. Dit is een vraag. Maar ik vind dat flexen tijdens trainen zeer zeker zijn voordelen heeft. Dat het een nare bijsmaak krijgt komt omdat mensen kopieren zonder dat ze weten wat ze aan het doen zijn. Korte periodes flexen, geen probleem. Mijn antwoord is dus: ja.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:07

Cassidy schreef:
Dit is geen stelling. Dit is een vraag. Maar ik vind dat flexen tijdens trainen zeer zeker zijn voordelen heeft. Dat het een nare bijsmaak krijgt komt omdat mensen kopieren zonder dat ze weten wat ze aan het doen zijn. Korte periodes flexen, geen probleem. Mijn antwoord is dus: ja.

Klopt ik heb in mijn poll een vraag gezet, zodat hij iets duidelijker word. Maar mijn stelling is geen vraag.
'De rollkür mag niet worden toegepast in de ruitersport'

Bedankt voor je mening en je feedback:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:11

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-01-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:12

Ik heb ja ingevuld.

Deze oefening is om je paard te gymnastiseren.
Om je paard even daar door heen te vragen kan een positief effect hebben op de ontspannenheid van de spieren.

En nee rollkur mag niet toegepast worden als ''houding''.
Ik vind het niet kunnen als een persoon de hele paard in deze houding laat lopen.

Dus de stelling is een ja / nee vergelijking.

In veel gevallen kan het een positief gevolg hebben.
Maar sommige ruiters kunnen hier niet mee omgaan...

Ik vind ook alleen dat goed getrainde ruiters met een paard die dit aankan dit van hun paard kunnen vragen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:13

Verbod is zinloos, naleving oncontroleerbaar. Er zijn voldoende officiële regels voor welzijn paard in de sport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:14

Je kunt wel controleren in de inrijring. Maar helemaal voorkomen kun je de toepassing idd niet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:15

Ik vind het een eenzijdige discussie. LDR kan heel erg goed werken. Je moet alleen heel goed weten waar je mee bezig bent. Het is geen kwestie van je paard met geweld de neus tegen de borst aan trekken. Je bent bezig je paard te stretchen. Je houdt je paard ook geen lange tijd in die houding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:20

En ik vind het erg jammer dat hier voor het merendeel de voorstanders een bericht achterlaten, maar de tegenstanders alleen de poll invullen maar de moed niet hebben dit antwoord uit te leggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:22

Rollkur IS toch al verboden? Als in: het mag niet op het wedstrijdterrein.

Daarnaast snap ik niet waarom mensen het verschil niet snappen tussen LDR en Rollkur, staat als het goed is wel ergens beschreven in de regels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:23

Cassidy schreef:
En ik vind het erg jammer dat hier voor het merendeel de voorstanders een bericht achterlaten, maar de tegenstanders alleen de poll invullen maar de moed niet hebben dit antwoord uit te leggen.

Omdat ze het niet kunnen waarschijnlijk. Ik ben een voorstander, mits het gedaan wordt door iemand die er verstand van heeft. De spieren worden er soepel van en er wordt meer schoudervrijheid gecreëerd. I.m.o. is het vergelijkbaar met rek-en-strekoefeningen van topatleten, die doen dit ook extremer dan degene die de sport op basisniveau uitoefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:25

Onderstaande tekst heb ik gepikt van bokker "simpelman". Het beschrijft precies waarom ik "tegen" ben:

Het achter de loodlijn rijden is fout omdat het aantoont dat er geen losgelatenheid (de eerste fase van de africhting) en de daar uit voortvloeiende aanleuning is.
Het is geforceerde en deze techniek wordt gebruikt om schijnbaar sneller te kunnen gaan.
Het geeft de ruiter de macht om binnen te dringen in het bewegingsmechanisme van het paard.

Het leidt bijna altijd tot een permanent achter de loodlijn gaan van een paard.
Bij het achter de loodlijn gaan forceert het paard de verlenging van de bovenhals spier, spant zich aan in het voorste deel van de rug (en hier zit de bug) om daarmee de hals alsnog op te kunnen tillen en het moet de spieren in de onderrug loslaten.
Een volstrekt onnatuurlijke en geforceerde houding.
De op die manier gereden paarden kunnen zich niet meer oprichten omdat de bovenlijn in de beweging niet meer aangespannen kan worden, deze vormt geen vrij geheel meer.
Doordat het paard gedwongen wordt de onderrug los te laten wordt wordt het paard maar nu geforceerd soepel in zijn lengtebuiging, een soepelheid die in de Klassieke Dressuur in eerste instantie vanuit de innerlijke ontspanning van het paard zou moeten voorkomen.
Het vertrouwen. Professor, doctor, dierenarts en gepassioneerd Grand Prix ruiter Rob van Wessum heeft in de jaren 90 aangetoond dat er bij de in wedstrijden getoonde "verzameling" nagenoeg geen gewichtsverplaatsing bij het paard plaats heeft.
Een deel van zijn onderzoekingen is gepubliceerd geweest in de Hoefslag.
Met andere woorden paarden lopen op de voorhand.
Dit is in strijd met het doel van de Klassieke Dressuur en de reglementen van het FEI.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:27

[***] als jij gaat sporten dan ga je ook rekken en strekken. Je vouwt je armen eens achter je nek. Dat is goed voor de spieren, maar ga jij ook in die houding 20km hardlopen? Nee, dat is een tijdelijke houding om je spieren warm te maken en op te rekken.
Zo werkt dat met LDR ook. Wat jij hierboven schrijft is leuk, maar je gaat hierbij uit van een continue houding en zo werkt het dus niet. Wat jij schrijft gaat mijns inziens niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:30

Over het rekken en strekken van topsporters zijn momenteel de nodige discussies gaande, of het wel of niet goed danwel nodig is. Dus die vergelijking gaat niet op in mijn ogen.

http://www.optimaalsporten.nl/sporten/rekoefeningen.asp

Zomaar even een linkje over het rekken en strekken. Recente studies hebben het nut van "rekken en strekken" voorafgaand aan sporten onderuit gehaald.

Dus niet zomaar iets roepen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:31

[***] schreef:
Over het rekken en strekken van topsporters zijn momenteel de nodige discussies gaande, of het wel of niet goed danwel nodig is. Dus die vergelijking gaat niet op in mijn ogen.

Jawel, hier zijn toch ook discussies over gaande.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:32

[***] schreef:
Onderstaande tekst heb ik gepikt van bokker "simpelman". Het beschrijft precies waarom ik "tegen" ben:

Het achter de loodlijn rijden is fout omdat het aantoont dat er geen losgelatenheid (de eerste fase van de africhting) en de daar uit voortvloeiende aanleuning is.
[knip]

En ligt dat aan de methode of de beoefenaar ervan? In het tweede filmpje dat ik eerder heb geplaatst legt Anky uit dat je als ruiter het paard naar wens overal dient kunnen in te stellen. Kun je dat niet, dien je in mijn ogen deze methode niet toe te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:34

Bizzybijtje schreef:
[***] schreef:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:36

[***] schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Dat het niet bewezen is dat het slecht is, en bovendien lijkt me het ook weer typisch zonder onderwerp dat ze gewoon wíllen discussiëren in plaats van dat er echt een aanleiding tot discussie is. Net zomin dat bewezen is dat rollkür slecht is voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:36

Cassidy schreef:
[***] schreef:

[knip]

En ligt dat aan de methode of de beoefenaar ervan? In het tweede filmpje dat ik eerder heb geplaatst legt Anky uit dat je als ruiter het paard naar wens overal dient kunnen in te stellen. Kun je dat niet, dien je in mijn ogen deze methode niet toe te passen.

Je zal de methode toch eerst moeten toepassen voordat je, je paard naar wens overal dient kunnen in te stellen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:37

[***] schreef:

Zomaar even een linkje over het rekken en strekken. Recente studies hebben het nut van "rekken en strekken" voorafgaand aan sporten onderuit gehaald.

In het artikel staat ook duidelijk dat je niet dient af te wijken van je routine. Dus als je voor die tijd rekte en dan stopt, krijg je blessures. Rekte je voor die tijd niet en begin je er ineens mee, krijg je ook blessures. Rekte je en ga je daar gewoon mee door komen er niet meer blessures voor.
Dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:40

Cassidy schreef:
[***] schreef:

In het artikel staat ook duidelijk dat je niet dient af te wijken van je routine. Dus als je voor die tijd rekte en dan stopt, krijg je blessures. Rekte je voor die tijd niet en begin je er ineens mee, krijg je ook blessures. Rekte je en ga je daar gewoon mee door komen er niet meer blessures voor.
Dus?

En daarom komt rollkür dus ook pas bij de hogere niveaus om de hoek kijken: Op dat punt kun je het ook vragen van je paard, omdat deze immers soepel genoeg is geworden om de oefening aan te kunnen. En zelfs dat moet je i.m.o. nog opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:41

Bizzybijtje schreef:
Dat het niet bewezen is dat het slecht is, en bovendien lijkt me het ook weer typisch zonder onderwerp dat ze gewoon wíllen discussiëren in plaats van dat er echt een aanleiding tot discussie is. Net zomin dat bewezen is dat rollkür slecht is voor het paard.

Nu begrijp ik wat je bedoelt. Tsja, ik denk niet dat het is omdat ze perse willen discussieren, maar dat ze graag betere prestaties willen en daarom de invloed van iets onderzoeken.

Maar goed je hebt gelijk als je zegt dat niet "bewezen" is, dat rollkur slecht is voor je paard. Maar wat vindt je dan van het volgende: Er is onderzocht dat paarden die veelvuldig via rollkur getraind werden, net zoveel of zo weinig stress ervaren als de zielige werkpaardjes in India. Betekent dit dat het werk dat de werkpaardjes in India doen met hun vele verwondingen en bijzonder zware ladingen waarbij ze omvallen enz enz (we kennen allemaal de plaatjes van Brook's) ook niet slecht of zielig voor ze is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:42

Cassidy schreef:
[***] schreef:

Dus?

Ja, maar daar gaat de discussie nu toch niet over. Er wordt gesteld dat ik ook rek en strek voor ik ga sporten dus moet een paard ook flexen en rekken en strekken. Ik geef aan dat er onderzoeken gaande zijn die dergelijke beweringen onderuit halen. Dus.