Ontspannen op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 08:55

In navolging op mijn vorige post (toch niet de geschikte pony) vroeg ik me af of het mogelijk is om van een gespannen ruiter een ontspannen ruiter te worden?

Even een korte situatieschets:
Mijn dochter van 11 rijdt nu ruim 2 jaar paard.
Ze is begonnen op manegepony's en dit ging eigenlijk zeer goed, ze had, mag ik zeggen, wel aanleg/gevoel ervoor.
Toen zijn we als "verrassing" in 2012 naar PPC gegaan. Helaas met minder goede afloop omdat de pony op hol sloeg en ze er af viel met een schouderbreuk als gevolg.
Na een tijdje niet mogen rijden is ze er toch weer op gegaan en langzaam weer begonnen met stappen en draven maar galloperen vond ze eng. Ook als de pony iets onverwacht deed schrok ze.
Na een aantal zeer goede privelessen ging het gelukkig beter en haar rijden werd weer goed.
Nu heeft ze sinds een paar maanden een eigen pony die erg voorwaarts is, dus eigenlijk geen pony voor haar. Maar ze doet het toch. Maar ondanks dat ze hem geweldig vind merk ik ook dat ze toch wel gespannen zit, zeker als kijk naar de jongen die hem gisteren reed. Die steeg op, reed weg en de pony liep ontspannen weg. Als mijn dochter opstapt is er toch meteen sprake van een soort van spanning bij de pony die zij hem waarschijnlijk geeft.
Ik vroeg me dus af of dit nog te verbeteren valt?
Verbeterd dit als ze de pony beter onder controle krijgt/meer vertrouwen krijgt?
Kan ze bepaalde oefeningen doen, ik denk dan aan bijv. rijden aan de longe?

Anoniem

Re: Ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:40

Dat kan zeker, ik zou daarvoor een goede instructrice zoeken die je dochter vertrouwen kan geven en ziet wanneer ze gespannen is en die je dochter een goed gevoel kan geven. Iemand die niet focust op het totaal plaatje maar echt stapje voor stapje gaat.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:37

Ik heb een tijd angst gehad en mijn instructeur liet me tijdens het draven aan de lijn sommetjes maken.
Klinkt stom maar het haalt de spanning weg

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:41

Zingen!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:57

nimue2010 schreef:
Zingen!

Grappig. Mijn dochter van 9 wil ook nog wel eens gespannen op haar pony zitten. Ik zeg dan ook altijd dat ze een liedje moet zingen en dan zie ik haar schouders langzaam weer zakken. Werkt hier dus ook goed.

Verder heeft ze een super instructeur die precies ziet als ze gespannen is/raakt en haar daar dan weer heel snel uit krijgt. Die is dus goud waar voor haar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:07

Zingen is inderdaad een leuk hulpmiddel maar ook oefeningen aan de longe. Rechterhand naar lnkervoet en al die spelletjes die vroeger veel vaker gedaan werden.
Dat geeft vertrouwen zeker met een rustige instructrice.

Als mama zelf zou ik niet helpen. Ik lees al dat jij ook wat spanning hebt en die kan je, onbewust, op pony en kind overdragen. Weet daar alles van :+

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:15

Als ik mijn angst moest overwinnen, ben ik eerst begonnen met grondwerk. Vertrouwen krijgen vanaf de grond en zien en jezelf overtuigen dat je je paard wel kan controleren. Daarna inderdaad stap voor stap terug in het zadel. Ik ben begonnen met 30 sec in het zadel te zitten omdat ik heel erg bang was geworden. Klinkt overdreven, maar mijn paard neemt snel spanning over mocht ik dus doorgegaan zijn dan was ik terug bij af. Daarna was dit al een stuk langer omdat ik de eerste stap heb gezet. Wanneer ik er dan nog eens was afgevallen (hele tijd later). Paard was van iets geschrokken en ik kon mijn evenwicht niet houden, had ik er geen problemen mee. Ik dacht das dom om op deze manier te vallen en ben gelijk weer opgestapt. Ik wist dat ik te laat was met ingrijpen en mijn paard heb laten kiezen op dat moment. :)

Mijn lesgever liet ook inzien dat ik niet echt duidelijk commando's gaf en soms ook helemaal geen reden had om bang of nerveus te zijn. Waardoor mijn paard mij soms uittestte of gewoon zoals ik eerder beschreef een eigen oplossing gaf aan bepaalde problemen. Begrijpen hoe je paard denkt, zich voelt helpt je om zelf met je eigen angst om te gaan en met de spanning. Maar het is vooral niet forceren. Neem er de tijd voor om de kleine hindernissen te overwinnen. Ik zat de derde keer na mijn eerste stap er al bijna een uur op. Het kan dus snel gaan, ik was nog niet volledig van mijn onzekerheid af, maar ik zat al terug in het zadel. Veel succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:16

Percy schreef:
Zingen is inderdaad een leuk hulpmiddel maar ook oefeningen aan de longe. Rechterhand naar lnkervoet en al die spelletjes die vroeger veel vaker gedaan werden.
Dat geeft vertrouwen zeker met een rustige instructrice.

Als mama zelf zou ik niet helpen. Ik lees al dat jij ook wat spanning hebt en die kan je, onbewust, op pony en kind overdragen. Weet daar alles van :+

Dat wilde ik ook zeggen, je kunt dit beter door iemand anders laten doen omdat ik uit ervaring weet dat kinderen minder aannemen van een familielid. En als je twijfelt neemt je kind dit vlekkeloos over, dus kan beter iemand anders dat doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:17

Natuurlijk kan je dat veranderen, iedereen mits je daar ook werk wil in steken, kan ontspannen op een paard gaan zitten en zo ook rijden.
Er werden al goede tips gegeven, zingen en zelf ook echt met een brede glimlach op het paard zitten, maakt een reuze verschil.
Maar om ook ontspannen te kunnen blijven zitten als het paard eens onverwacht uit de hoek komt, tjaaaa dat is dan een deel kennis en kunde, en een heel groot deel ervaring door de jaren heen.
Je zegt mijn dochter heeft er aanleg voor en rijdt al ruim 2 jaar.
Ruim 2 jaar is halverwege de kleuterklas in het paardrijden, en ook de leeftijd 11j das een goed begin, maar op deze leeftijd kan je niet gaan verwachten dat er inzicht en begrip in het gebeuren zal plaatsvinden, nu is dat enkel gewenning en idd reeds een deel oefening en dat is uiteraard goed maar nog niet echt waar het allemaal om draait.
goed les nemen en volhouden dus.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 10:30

Haar legever is uitstekend!
Streng maar wel rechtvaardig en die geeft ook aan dat ze gewoon ontspannen moet rijden, dat de pony echt niks kwaads in de zin heeft.

Dat zingen kan ik haar wel aanraden heeft bij mij ook gewerkt met de training van mijn hond ;-)
Ik heb haar gisteren ook gezegd dat ze, voor ze opstapt, voor zich moet zien (net als een film) wat ze wil bereiken/hoe dat de les zal gaan. Dan stapt ze al minder gespannen op en ziet ze niet meteen beren op de weg die erniet zijn.
Gisteren tijdens de les ging het goed.
Tijdens de prive les reed ze twee redelijk nette F4 proefjes.

Lesgever zegt ook dat inzicht, kunde en rijvaardigheid nog moeten groeien. Ze moet nu op een manier rijden die voor veel volwassenen al moelijk is, laat staan voor een kind van 11.

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:38

Misschien is dit een beetje off topic maar ik heb geen idee waar ik dit anders neer moet zetten. Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nu 15 jaar en rijd al jaren paard. Nu kanheb ik sinds een half jaar een nieuw paard. Ze loopt uit eigenlijk prima in de aanleuning zolang ik maar druk houd op mijn kuiten. Alleen ik kan mijn linker arm niet loslaten dus als ze moet buigen blijf ik die linkerhand vasthouden en die kan ik niet of nauwelijks ontspannen. Heeft er iemand tips?

dieseliris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:44

ik zit ook vaak gespannen op mijn paard
mijn oplossing is om mijn voeten uit mijn beugels te doen,
dan moet je wel ontspannen anders stuiter je er af!

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:22

Eline0206, kun je aangeven waar je vast houdt? In je schouder, onderarm.... En alleen links?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:25

Ik dacht ook meteen aan zingen!

Als ik de eerste keer op een jong paard ga ben ik altijd wat gespannen. Ik ga dan altijd hardop Vader Jacob zingen!

Waarom vader Jacob? Dit is een liedje wat heel moeilijk te zingen is als je gespannen bent. Het is een rustig liedje met een duidelijk tempo zodat je vanzelf rustiger word. Werkt bij mij heel goed! :j

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:04

Leuke dingen laten doen! Ga 'vertrouwens' spelletjes doen.