hoe groot lengteverschil maximaal tussen paard en ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

hoe groot lengteverschil maximaal tussen paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 09:21

Geen idee of het mag... want ja ik ken het te groot/te zwaar topic. alle vragen worden hier naar door verwezen terwijl ze daar enkel foto's willen 8)7

hoe groot mag het verschil tussen ruiter om pony en ruiter en paard zijn?
bijvoorbeeld een pony van 1,25 met een ruiter van 1,50 of een pony van 1,45 met een ruiter van 1,70 in beide gevallen zit er dan 20 cm tussen. nu zal dit raarder staan met pony's dan met een paard met bijvoorbeeld een paard van 1,80 en ruiter van 1,60.
zelf ben ik niet zo heel groot, en vraag me dan toch af wanneer kan het echt niet meer? alleen een verschil met een paard welke kleiner is dan jij bent of ook met een paard groter dan jou ( bedoel ik niet kind van 4 op shire ;) )
is hier een standaard regel voor? paard/pony is zo hoog, dus moet er een ruiter op van maximaal zo hoog? (stokmaat+... cm)

twinducklin

Re: hoe groot lengteverschil maximaal tussen paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:30

Nee die regel is er niet en is ook heel lastig.. niet alleen de stokmaat maar ook de breedte bepalen het plaatje!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:35

Ga maar eens op een willekeurige wedstrijd kijken en kijk hoeveel verschil er is tussen D-pony's met ongeveer dezelfde stokmaat. Sommige lijken net C-tjes andere een fors paard. De stokmaat zegt dan echt heel weinig. Je moet het totaal plaatje in aanmerking nemen. Ook jouw gewicht en de lengte van je bovenlijf bepaalt of het wel of niet past.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 09:39

ja, dat breedte wist ik... gemiddeld genomen een gewoon normaal paard had ik in mijn op :P geen mini Arabier en geen giga tink :P
maar er is geen als je pony tot je schouder komt pas je er niet meer op/ wat dan ook regel :(

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:21

Gemiddeld genomen is nog elk paard anders, ook tussen die tink en arabier zit nog een hoop in. Zelf binnen een ras maakt er nog groot verschil. En idd zoals mijj bovenstaander zegt ook je eigen lengte in lichaam maakt veel uit en je eigen gewicht ook nog eens. Kortom je kunt het alleen proberen om te kijken hoe het uitziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:29

Hmmmm. In het algemeen gesproken: geen idee. Ik kan de vraag wel voor mezelf beantwoorden... Ik ben 1m62 en vrij slank (plusminus 52-54 kilo). Ik pas dus nog op veel pony's. Het liefst rijd ik op grote E-pony's of kleine paarden.

Ik pas nog prima op de meeste Haflingers, Tinkers etc, al zijn die een cm of 20 kleiner dan ik.
Aan de andere kant heb ik een heel fijn/smal pony'tje gereden van ca 1.48 hoog, en dat was erg "op het randje". Ik zou die pony niet dagelijks willen rijden, zowel voor haar gezondheid (ze heeft ook niet zo'n hele goede rug) als voor mijn eigen balans.

Bovengrens: Een smal/chique paard van 1.70 is geen probleem, maar je hebt forsere exemplaren van plusminus dezelfde stokmaat waar ik toch echt moeite mee krijg. Bij grote paarden merk ik overigens dat ik niet alleen de stokmaat en bouw bepalend vind, maar ook de africhtingsgraad: ik heb in het verleden op een paard van 1.83 gereden dat ik probleemloos over de rug en aan elkaar kon rijden zonder het gevoel te hebben dat ik op een slagschip zat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:03

Een handvat is:
De ruiter 10cm groter dan de schofthoogte van het paard.
Dit geeft een harmonieus beeld en gemiddeld genomen zit je dan ook wat gewicht aardig goed.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 07:53

Het beeld van ruiter met paard dat men ok vindt wordt sterk bepaald door wat men gewoon is om te zien.
Binnen de dressuur is men gewoon van grote, redelijk smalle paarden te zien, binnen het western rijden zijn de paarden kleiner maar breder en dit geeft een volledig ander beeld van paard en ruiter.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:11

Ik rijd een IJslander, dus een klasse apart qua hoogte :+ Ik ben zelf 171, pony 140; maar het ziet er echt nog prima uit. Dit soort brede gedrongen pony's kunnen veel meer hebben dan smalle hoge Arabiertjes bijvoorbeeld.

Dus het is vooral afhankelijk van de bouw van het paard

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:01

Simpelman schreef:
Een handvat is:
Dit geeft een harmonieus beeld en gemiddeld genomen zit je dan ook wat gewicht aardig goed.

heb je hier ook een bron van? vind dit erg weinig.
dan zou iemand van mijn lengte al enkel op pony's van 1,50 kunnen en hoger... en ik pas zeker wel op kleiner :+

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:04

unihorses schreef:
Simpelman schreef:
Een handvat is:

heb je hier ook een bron van? vind dit erg weinig.
dan zou iemand van mijn lengte al enkel op pony's van 1,50 kunnen en hoger... en ik pas zeker wel op kleiner :+

Geloof dat het bij de academische rijkunst gezien wordt als ideale verhouding.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:07

Tja, ik met m'n 1.82 op een vrij smal gebouwde hoogbenige kwpn'er van 1.61 kan net.
Van de zomer ook op andere paarden gereden, een forse kwpn van 1.68 en daar haalde m'n hakken de onderkant van de buik niet eens :D :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:14

Ligt aan de bouw van het paard maar ook die van de ruiter.
Ik ben 178 en heb erg lange benen.

En niet alleen de breedte van het paard vind ik belangrijk maar ook of het dier een lange verticale hals heeft.

Ik vind een paard met een korte horizontale hals heel ongelukkig zitten. Net of je er aan de voorkant van af kukelt.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:25

Verschilt echt heel erg. Ik pas met mijn 1.70 nog net op mijn smalle pony van 1.55, maar ik rijd ook wel eens op een haflinger van rond de 1.40 en dat past ook nog prima. Terwijl ik op een smalle van 1.45 toch echt wel te groot ben. Op een normaal gebouwde zou ik denk ik vanaf 1.45 nog passen, voor het mooie vanaf 1.50. Dus ik zou zeggen 20-25 cm, hoewel "normaal" gebouwd ook per persoon verschilt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:11

Ik denk dat het inderdaad heel erg aan de bouw van de pony ligt. Ik ga niet op een smalle E pony zitten maar mijn D'tje van 1.40 (en enorme bodybuilder) kan mij makkelijk dragen.

Ik ben 1.68 en schommel tussen de 68 en 70 kilo.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:35

Simpelman schreef:
Een handvat is:

Dan is het nogal lastig voor mij om een goed paard te vinden, ik ben 1.86 en rijd op een manege :P

Ik denk dat het sterk afhangt van de bouw van het paard, maar ook van de ruiter. En de mate van hoe stabiel de ruiter is en meebeweegt, en hoe goed het paard zijn evenwicht heeft enzo.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:50

Denk ook echt dat het per paard verschilt.. :j
Voor mezelf : ik ben 1.74 en mijn Haflinger is ca 1.43.. Kan nog best, maar Haflingers zijn over 't algemeen toch iets breder ;)

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:05

Het ligt inderdaad aan de breedte van het paard. Ik rij met mijn 1.64 meter nog op een B pony. Maar dat kom omdat ik smal gebouwd ben (39 kilo) en ik niet het gevoelheb dat ik hem uit evenwicht breng.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:11

Er kan helemaal niks duidelijks over gezegd worden, ook al wordt er door sommigen hier anders beweerd. Het ligt aan de bouw van het dier en die van de ruiter. Bij mij ziet het er al gauw echt fout uit, want ik heb een kort bovenlijf en erg lange benen. Qua gewicht kan het dan makkelijk, iemand anders met dezelfde lengte maar andere verhouding zou er super eop passen, maar als ik met mijn poten dat dier in de weg zit, kan het dus gewoon niet. Ook al vallen we binnen die nonsens-regeltjes die hier neergezet worden.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:13

Ik rijd met mijn 1.62 en 65 kg nog weleens op een pony van 1.46... Geen probleem, en ook niet als ik hem alle dagen zou rijden! Je moet de pony gewoon niet in de weg zitten! Zelf heb ik paard van 1.68 en dat is voor het mooie niet het ideale plaatje... Maar helaas ben ik gewoon n klein onderkruipsel met korte benen :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:15

Simpelman schreef:
Een handvat is:

Dan zou ik op een paard van 157 moeten. Lijkt me toch wel wat klein. Ik heb een heel normaal gewicht, maar of het in de baan echt zal lijken twijfel ik aan. Mijn 2,5 jarige is nog maar 158 cm dus die komt dan beter in de buurt dan de 8 jarige met haar 171 cm Ik was al bang dat ze te klein zou blijven, weer een gelukje

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:17

Mijn inziens kun je daar inderdaad niet zo'n regeltje aan ophangen. Zelf ben ik toevallig wel 10 cm langer dan de schofthoogte van mijn paard is en dat is ideaal.. voor dit paard. Ik heb korte beentjes en heb hiervoor zowel kleinere maar flink stevigere pony's gereden, als hogere maar slankere paarden en heb nog nooit het gevoel gehad dat dit een totaal misplaatst beeld gaf.
Desalniettemin vind ik het beeld op mijn paard het mooiste, maar ik denk dat dat niet alleen met zijn lengte te maken heeft (;