puber slaat naar been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

puber slaat naar been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:31

Meneer is volop begonnen met puberen, helemaal niet erg allemaal maar het nieuwste grapje is zodra er gewerkt moet worden en er is eenmaal besloten dat het klaar is bij ponyvriendje gaat hij in de ankers.
geef je been dan krijg je een been terug :')
je ziet die irritatie op z'n smoeltje, oortjes gaan naar achter en je krijgt hoefjes om je oren.
hoe is dit er het beste uit te krijgen? Eerder stoppen? Goed op z'n donder geven?
het is geen grote pony en ik ben voor het mooie te lang dus ik heb er een meisje van 11 voor alleen kan die hem niet voldoende door pakken en ze is bang als hij zoon bui is vandaar dat ze niet mag rijden voordat dit opgelost is.
zal ik hem zelf een paar keer pakken of toch haar het laten opknappen met toch het risico dat er iets gebeurt.
ik wil niemand forceren op de pony te klimmen waarna er iets gebeurt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:32

Paard hier doet dat ook wel eens, na twee keer fout reageren op het been krijgt die een lel, loopt die beloon ik hem. Werkt goed, herhalen indien nodig. :Y)

Jasmijn159

Re: puber slaat naar been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:36

Zadel ligt goed? Geen last van de rug? Vertoont hij dit gedrag elke keer? Ook aan de longe?
Hij is niet toevallig aan het wisselen waardoor hij drakerig wordt?

Hoe oud is hij en hoe vaak wordt er mee gewerkt?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:40

aan de longe is hij heerlijk, geen zweep nodig niks en op de stem te sturen.
ik rij bitloos dus ik hinder hem niet in de mond.
ik heb een boomloos zadel met goede pad en dekje.
hij is 5 en het is niet de hele tijd, het is ineens. Zodra hij er de brui aan geeft.
ik weet dat hij de bak niet prefereert en liever buiten loopt maar de basis dressuur moet er toch ook op

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:49

xSlvna schreef:
Paard hier doet dat ook wel eens, na twee keer fout reageren op het been krijgt die een lel, loopt die beloon ik hem. Werkt goed, herhalen indien nodig. :Y)

Dit dus :Y)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:51

Zal ik er dan zelf op klimmen ondanks dat ik te lang ben? Ik kan moeilijk t beest een lel verkopen met als gevolg dat ik een kind een ongeluk laat vallen in het ergste geval

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:55

Dat zou sneu zijn als het kind valt, nahja na even nagedacht te hebben, hoe zit het met zijn rug etc.? Die wat ik rijd doet het gewoon als die mentaal overbelast begint te raken (is net aan de train, komt dus een moment dat die denkt, hè nee hier heb ik geen zin in) en dan krijgt die gewoon een lel om door te lopen en krijgt die zijn zin en gaan we naar huis met een lang teugeltje.

En het ligt ook helemaal aan jou zitten en hangen of je er nog op kunt of niet.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:12

Voor de rest is hij prima gezond alles is in orde

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:26

Dan is het makkelijk toch? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:08

Het is heel makkelijk om zo ineens te zeggen paard is aan het puberen, dat is het zeker niet.
Paarden en vooral jonge paarden tasten de mogelijkheden af, en daar is niets verkeerd mee, het paard isn nu aan het ontdekken dat op sommige momenten hij dus best wel eens iets anders kan doen.
Op die momenten is jouw leidersrol of die van het kind die op hem rijdt net niet overtuigend genoeg om het paard die leiding te geven, het paard beslist op die momenten dan maar om zelf de leiding even over te nemen.
Dit is dus iets waar je snel werk moet van maken of het gaat alleen maar erger worden.
Afspraken maken, consequent zijn en blijven, duidelijke leiding geven, timing, en vooral goed belonen (druk even weghalen), geef het paard iets te doen voor hij zelf iets kan gaan bedenken, .....

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 23:13

Hm ja zeker waar. Ik denk dat ik hem zelf maar ga oppakken dan binnenkort

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:31

Paarden puberen niet.
Het is een rangorde probleem.

Als hij naar je been slaat moet je hem belonen, daarmee neem je hem zijn ongewenste gedrag af en zet je jezelf boven hem.
Na een paar keer geef je aan dat je het NU ongewenst vindt.
Alles rustig en duidelijk.

Als je er tegen in gaat ben je aan het kibbelen wie nu wel hier de baas is.
Leiders kibbelen niet. Ze ZIJN gewoon de baas.

Werk aan rangorde.
En denk er aan, je paard is een paard en geen mens met menselijke drijfveren.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 09:26

Niet helemaal mee eens, ik denk wel dat paarden op een bepaalde leeftijd 'puber' gedrag kunnen vertonen dmv grenzen opzoeken.
maar ik begrijp wat je bedoelt.
ik ga het mee nemen bij m'n training

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:32

Je geeft aan dat je ziet dat het paard geïrriteerd is. Ga eens zoeken naar het punt vlak daarvoor. Wat gebeurt er op dat moment allemaal? Vanaf dat punt kun je het gedrag namelijk ombuigen zodat je voorkomt dat het paard begint te slaan of zelfs maar geïrriteerd raakt. Zo blijf je samen in een fijne balans.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:08

Elk paard zal de grenzen van de rangorde op gaan zoeken en het ligt aan het paard (dominant of juist wat onderdanig) hoe snel dit gebeurd en in welke mate. Mensen noemen dat al snel puberen maar het is gewoon een kwestie van grenzen opzoeken..

Duidelijk en consequent blijven dus, maar wel met rust en vertrouwen.
Als je been geeft wil je dat die een voorwaartse reactie geeft, gebeurt dit niet en krijg je bok / trap reactie dan geef je hem een tik.

Overigens wou ik nog even inhaken op je reactie dat de pony bitloos gereden word dus dat mond problemen (of het feit dat ie aan het wisselen is) zeker niet aan de orde kunnen zijn. Echter kan elk paard last krijgen van het gebit om welke reden dan ook (haken, wisselen, e.d.), het maakt niet uit of er dan wel of geen bit in hangt het paard heeft gewoon last van zijn gebit en dit kan er weer voor zorgen dat het zich vast gaat zetten waardoor je weer problemen krijgt met het rijden. Natuurlijk is het wel zo dat zodra je er een bit in hangt eventuele problemen die pijn doen wel sneller opvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:51

jwl schreef:
Niet helemaal mee eens, ik denk wel dat paarden op een bepaalde leeftijd 'puber' gedrag kunnen vertonen dmv grenzen opzoeken.
maar ik begrijp wat je bedoelt.
ik ga het mee nemen bij m'n training

Alleen is denk ik het wezelijke verschil dat paarden niet denken maar voelen. Die gaan niet denken 'mmm ik ga eens kijken wat ik kan' maar die voelen dat er ruimte ligt en daar gaan ze naar acteren.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 11:15

Even een updateje, gister zelf pony op gepakt eb het ging perfect! Op wat geklooi na omdat er losse planken naast de bak lagen.
ik ga nu wel zelf verder rijden de komende tijd want ik zie wel waar een meisje van 11 tegenaanloopt met hem, idd de overwichts kwestie, niet duidelijk genoeg voor een jonge pony en gewoon nog niet genoeg ervaring om hem door te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 07:03

Als het meisje rijdt geef haar dan ens kleine specifieke opdrachten en dan bij voorkeur met balkjes en pionnen. Haar focus zal daardoor beter zijn en het paard ziet meer doel en is zodoende gemotiveerder om mee te werken. Als je paard slaat naar je been zit je training verkeerd in elkaar qua motivatie, focus, opbouw en belonen. Met straffen bij niet voorwaarts krijg je nooit echt de handrem eraf en leuker wordt het er ook niet door en uiteindelijk heb je jezrlf ermee als rijden een strijd is.
Voorbeeld voor een oefening; zet twee pionnen langs iedere lange zijde en een langs beide korte zijden. Laat het meisje bij iedere pion een overgang maken net zolang tot de pony de pion ziet en meedenkt. Daardoor zal hij lichter worden aan de hulp en op dat moment teugels los, belonen en als ie wil stil laten staan. Dit steeds meer uitbouwen tot je uiteindelijk nog maar een aantal keer stil hoeft te gaan staan en doe dat dan op omenten day hij extra zijn best doet ivm normaal.Zo leert ie dat inzet loont.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 13:53

dat is wel een goede tip! ga ik zeker mee nemen!

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:34

in ieder geval heeeel belangrijk dat je je benen zachtjes aangedrukt houdt wanneer hij dit doet. anders beloon je hem voor zijn gedrag. succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 08:42

IK geloof ook niet in puber gedrag, maar in het maken van fouten bij de ruiter,

Miss moet je eens het kind laten rijden met jou aan de longe kijken wat hij dan doet,

Het hoeft niet perse aan het zadel te liggen , het kan ook zijn dat de pony een zere rug heeft of last van het gebit, maar als dat het allemaal niet is , dan zul je toch de fout bij jezelf of de ruiter moeten zoeken,