Hoe pony leren 'zitten' te verdragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Hoe pony leren 'zitten' te verdragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:23

Goedendag dames en heren op bokt,

Ik heb vandaag weer het plezier gehad een nieuwe pony onder m'n billen te krijgen voor iemand anders.
De pony zou M-springen moeten zijn (geweest?). Nu is het probleem dat ik heb gemerkt dat ze vooral in verlichte zit is gereden, het 'gaan zitten' verdraagt ze niet. Reacties waren: bokken, rennen en de rug wegdrukken. Ze ontspande pas als ik in een bepaalde positie ging zitten (half verlicht, schouders iets gebogen, handen wat breder). Het zou kunnen zijn dat er iets niet helemaal fijn zit in haar rug maar uit mijn ervaring kan ik met 50% zekerheid zeggen dat dit door de rijstijl van haar eerdere ruiter of amazone komt. Het is niet mijn pony en ik weet ook niet of ik er nog een keer op moet rijden, maar antwoord op mijn vraag zou mij in mijn eigen rijden verder kunnen helpen.

Hoe leer je een pony om diep zitten te verdragen?

Alvast bedankt :)

beestenfreak

Re: Hoe pony leren 'zitten' te verdragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:29

hm ik zou toch afwachten tot ze een keer nagekeken is (door da of osteopaat) voor ik er weer op ging zitten, dit klinkt niet als een gezonde reactie :n
Lijkt me ook niet dat de eigenaar meteen in verlichte zit gaat nadat ze is opgestapt, hoe doet ze bij haar?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:31

Geen flauw idee, het is een pony uit de handel. Het gaat trouwens niet zo zeer om de pony zelf maar om het feit hoe je een pony leert het zitten te verdragen. Het is niet de eerste keer dat ik dit meemaak, vooral bij jonge paarden en pony's ben ik dit tegengekomen, en heb dus de vraag hoe je zo'n beestje correct leert het dieper zitten te verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:32

Zadel, mond en rug nakijken. Paardje geeft duidelijk aan dat iets erg zeer doet.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:37

Morganlefay schreef:
Zadel, mond en rug nakijken. Paardje geeft duidelijk aan dat iets erg zeer doet.

Ben ik het deels mee eens, ik denk dat het een combinatie is van factoren. Maar nogmaals, het gaat niet om de pony. Niet elk paard dat het niet fijn vind dat je dieper gaat zitten heeft last van de rug, ze kunnen het ook qua balans niet aankunnen of er gewoonweg niet aan gewend zijn. Hoe leer je het de laatst genoemde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:23

Je zou toch wel normaal op een paard moeten kunnen zitten zonder dat deze een extreme reactie geeft. Dat lijkt me niet iets wat ie dan nog moet leren maar lijkt me echt wel een lichamelijk ongemak. Paarden zijn reactiedieren en reageren op wat ze voelen of wat er van ze gevraagd wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:26

Ik ga altijd gewoon doorzitten, denk je een jong onbeleerd paard indd dat gedoe (lichtrijden) niet eng?

Als jij goed door zit maakt het een paard écht niks uit, gewend of niet gewend aan doorzitten. Wel moet ik toegeven dat mijn draver doorzitten aan galopperen linkte en dus ging versnellen (fout van mij), door haar gewoon in draf te houden begreep ze dat doorzitten en galopperen niet bij elkaar hoort.

Heel simpel. Extreme reactie is pijn of angst, klaar.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:33

Mijn pony snapte dat eerst ook totaal niet. Hij was ingereden door een springruiter die ook grotendeels in verlichte zit reed.
In het begin leverde dit heel wat verwarring en stress op, maar door gewoon rustig te blijven rijden is hij er vanzelf aan gewend. Wel heb ik nu nog steeds een uitstekende rem op mijn zit :)
Mokka is gewoon een heel gevoelige pony in alles wat je doet: het minste dat je scheef gaat zitten, loop hij ook scheef... Dat wilt niet meteen zeggen dat er ergens iets helemaal mis is met de pony ;-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:34

Hmz...Zou het kunnen dat jij zelf te ver achterin het zadel gaat zitten en daarmee een drukpunt aan de achterkant van de kussens creëert? Dat kan erg vervelend zijn voor een paard en verklaart ook waarom het meermaals gebeurt. Ik herken de reactie helemaal niet als vaker voorkomend bij jonge dieren eigenlijk.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:41

Hoi,

Wat goed dat je een vraag stelt, dan ben je ermee bezig en daar kun je enkel van leren. Zulke topics vind ik fijn.

Echt antwoord heb ik niet, onlangs ben ik begonnen met een jonge pony te rijden en ik herken niet je probleem. Eigenlijk met geen enkel paard dat ik rij of heb gereden.

Ik dacht eigenlijk wellicht heb jij iets in je houding, doordat je dit nu meerdere malen hebt gemerkt. Misschien zit je, zoals al eerder geopperd, te ver achterin het zadel. Dit kan drukpunten veroorzaken en doet pijn.

Hopelijk kom je er uit.

Groeten Marit

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:00

Als hij het 'gaan zitten' niet echt kent, denk ik dat hij daar gewoon eerst aan moet wennen. Maar het kan ook een probleem zijn met zijn rug dus misschien kunnen de eigenaren hem eerst laten nakijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:05

Als ie medisch oké is, eerst correct rijden, zodat die rug los en ontspannen is en je de juiste spieren hebt op gebouwd. Dan pas weer gaan zitten. En dan gewoon korte stukjes, aandraven, paar passen zitten, zolang hij maar los blijft in die rug.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:07

Ik denk dat die ponie een beetje kapot is. Als je niet kan zitten op een paard, omdat hij dat niet toe laat dan is er iets fundamenteel mis. Je kan een paard niet leren pijn/ongemak te verdragen dus moet je op zoek gaan naar hetgeen die pijn/ongemak veroorzaakt.

In iedergeval tot dit opgehelderd is er maar niet meer op gaan zitten.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:21

Hoi! Heel erg bedankt voor de doordachte antwoorden. Ik denk zelf dat ze erg stijf is im haar rug doordat er nooit dressuur mee gereden is. Veel van jullie hebben door gehad dat ik met gaan zitten dus bedoel dat je in het diepste punt van het zadel gaat zitten en je bekken kantelt. Lichtrijden doe ik wel maar dan verlicht ;)
Ze is zonder twijfel door een springruiter gereden.

Als antwoord op Maritje1991 en 0000, ja het zou misschien kunnen dat ik geforceerd diep ging zitten, ik ben een tijd erg onzeker geweest over m'n houding en heb hierdoor waarschijnlijk net iets te overdreven achterover gezeten. Dit omdat er altijd werd gezegd dat ik te ver naar voren zat. Mijn houding is over de jaren flink verbeterd dus in dit geval streep ik deze reden door, maar erg bedankt dat jullie meedenken ik zal het ook zeker nogmaals controleren!

Blitsie, ik herkende de pony in jouw verhaal, fijn dat het goedgekomen is!

xVerdi en Ayasya, bedankt voor de hulpvolle reactie, ik zat hier zelf ook al een beetje aan te denken, nogmaals dank :)

Ik zal sowieso bij de huidige (tijdelijke) eigenaar aankaarten dat haar rug nagekeken moet worden!!

Mijn kennis is weer verbreed :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:34

Pony kan wel M- springen zijn geweest maar dan zal het dier waarschijnlijk met heel veel druk in de mond met een verlichte zit en het hoofd hoog rond zijn gereden. Als het dier niet op de zit terug is te rijden dan wil ik er eigenlijk niet aan denken wat dat dier allemaal heeft moeten verduren. Ik hoop dat het een kwestie is van nakijken en rustig opnieuw het vertrouwen er in brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:32

bigone schreef:
Pony kan wel M- springen zijn geweest maar dan zal het dier waarschijnlijk met heel veel druk in de mond met een verlichte zit en het hoofd hoog rond zijn gereden. Als het dier niet op de zit terug is te rijden dan wil ik er eigenlijk niet aan denken wat dat dier allemaal heeft moeten verduren. Ik hoop dat het een kwestie is van nakijken en rustig opnieuw het vertrouwen er in brengen.

Ben een beelddenker en krijg nu een tekening uit Ruiters en Rechters voor het netvlies.