Voor het "bit vastpakken probleem":
Goed dat je hem nu ook wat meer aan rechts rijdt. Zorg dat je gelijke druk blijft houden in de mond. Dus links en rechts even zwaar/licht maken. Links is hij sterker, dus probeer je hem daar lichter te krijgen op de hand. Rechts pak je dan iets meer bij. En vooral belangrijk, RIJDEN BLIJVEN! Een paard zal nooit licht in de mond worden als de motor aan de achterkant niet werkt.
Mijn paard is hier ook erg goed in, maar hij wil ook juist dat ik sterk wordt dat ik "terug trek" als hij trekt aan mijn hand. En hierdoor worden ze sterker en sterker. Terug trekken helpt sws natuurlijk niet.
Wat ook zo kan zijn is dat hij een bezoekje aan de tandarts nodig heeft, mijn paard pakte links ook altijd vast, en ik kreeg geeneens buiging meer. Bleek het dus dat zijn kiezen te stijl waren waardoor hij zijn kaak niet naar links kon verplaatsen.
En dat andere, heeft hij stil gestaan tijdens je vakantie? Want dan is het imo gewoon wat stijvigheid en moet hij weer even los komen. Als dit zo blijft zou ik hem even na laten kijken door een goede fysio, osteo etc.
Succes!