pony helemaal opnieuw oppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard_Jlief

pony helemaal opnieuw oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:50

Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een heel leuke bij rij pony. Ze is 17 jaar en heeft altijd veel dressuur gelopen. Nu heeft haar eigen bazin geen tijd meer voor haar en is ze al bijna 2 jaar niet meer actief gereden. Ik moet dit dus allemaal opnieuw gaan oppakken. Maar het loopt nog niet allemaal op rolletjes, ook omdat ze lekker eigenwijs is ! haha :')

Zo ben ik al beetje begonnen met wat stelling en buiging in de nek, maar het gaat allemaal niet helemaal vloeiend, en ik weet dat het wat tijd nodig heeft. Maar ik weet zelf eerlijk gezegd ook niet precies waar ik het beste mee kan beginnen..

Hebben mensen hier ervaring mee en misschien tips voor mij? en waar ik het best weer mee kan beginnen om het weer opnieuw te gaan pakken?

Dankjewel alvastt!

Lieeeefss.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:57

Lekker voltes rijden, slangenvoltes, gebroken lijnen.
Maak ze in het begin niet te klein, bouw dit op.
Ik weet niet of je ook buiten mag/kan rijden. Dat is leuk voor de afwisseling.
Misschien wat beginnen met longeren.
Als dit mag van de eigenaar.
Maar vooral lekker plezier houden :)

paard_Jlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:01

IzAw schreef:
Lekker voltes rijden, slangenvoltes, gebroken lijnen.
Maak ze in het begin niet te klein, bouw dit op.
Ik weet niet of je ook buiten mag/kan rijden. Dat is leuk voor de afwisseling.
Misschien wat beginnen met longeren.
Als dit mag van de eigenaar.
Maar vooral lekker plezier houden :)

Dat zijn wel goede tips! dankjewel

Wel zit ik met het probleem dat de bak niet heel groot is en nu in de winter voor een groot deel blubber...
En ik kan wel longeren. heeft dat veel zin om dat te doen?

BlueSun

Re: pony helemaal opnieuw oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:04

Voor de afwisseling wel, heb je al eens gedaan?
Je kan het beste in het begin vragen aan iemand met verstand van paarden en longeren om mee te kijken.
En uiteraard vragen of dat mag.
Je kunt ook denken, omdat het nu blubber is leer je elkaar eerst een beetje kennen.
En als het zomer is kun je wat harder aan de slag :)

paard_Jlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:09

IzAw schreef:
Voor de afwisseling wel, heb je al eens gedaan?
Je kan het beste in het begin vragen aan iemand met verstand van paarden en longeren om mee te kijken.
En uiteraard vragen of dat mag.
Je kunt ook denken, omdat het nu blubber is leer je elkaar eerst een beetje kennen.
En als het zomer is kun je wat harder aan de slag :)

ja ik mag alles met dr doen! dus dat kan ik wel eens gaan proberen!
Daar heb je wel gelijk in! zo bekijk ik het toch op een andere manier hah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:00

Ik zou eens een paar lesjes nemen, al is het maar eens in de maand.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:29

Longeren heeft absoluut zin!
Hiermee kan je de conditie en spiering trainen zonder het nadeel van gewicht en tegenwerking van de ruiter. Mijn paard heeft 2maand stil gestaan en ik ben hem begin december beginnen te longeren. Ik merk enorm veel verschil in zijn bespiering en conditie!

De eerste week longeerde ik simpel (enkel halster en longeertouw) dus puur beweging. Erna ben ik over gestap naar pessoa of longeerhulp. Tijd en intensiviteit opgebouwd. Nu longeer ik 3/4x week telkens +/-35min intensief. Na longeersessie is hij ook doodmoe dus hij werkt echt wel. Wel opletten om niet te overvragen, ook ohz.

Bv: 2 rondjes stap - 1 rondje arbeidsdraf - enkele passen verlengde draf - enkele passen arbeidsdraf - enkele passen zeer kleine draf (bijna stappen) - rondje verlengde draf - rondje arbeidsdraf - verlengen - 2 rondjes stappen - verlengde draf - galop - arbeidsdraf - zeer kleine draf - stappen - ...
Ik wissel dus enorm af, hij doet nooit meer dan 2 rondjes hetzelfde. Natuurlijk beide kanten. Momenteel doe ik de overgangen gelijkmatig. Ik leer hem nu ook directe overgangen dus geen tussenpassen. Hiermee versterkt hij zijn achterhand enorm :) Resultaat is echt super!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:44

Ik zou inderdaad net als joolien zegt eerst een aantal lessen nemen.
Longeren is erg handig, je leert elkaar meer begrijpen en bouwt meteen een mooie band op. Qua longeren zou je goed moeten kijken hoe crazygirl1 dat uitlegd, maar dit moet je natuurlijk wel goed opbouwen niet meteen 35minuten alleen maar draven en galopperen dat moet je echt opbouwen. En neem je rustmomentjes ook echt, voor paardlief en voor jezelf belangrijk, dus optijd weer een rondje stap ertussen.

paard_Jlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:57

crazygirl1 schreef:
Longeren heeft absoluut zin!
Hiermee kan je de conditie en spiering trainen zonder het nadeel van gewicht en tegenwerking van de ruiter. Mijn paard heeft 2maand stil gestaan en ik ben hem begin december beginnen te longeren. Ik merk enorm veel verschil in zijn bespiering en conditie!

De eerste week longeerde ik simpel (enkel halster en longeertouw) dus puur beweging. Erna ben ik over gestap naar pessoa of longeerhulp. Tijd en intensiviteit opgebouwd. Nu longeer ik 3/4x week telkens +/-35min intensief. Na longeersessie is hij ook doodmoe dus hij werkt echt wel. Wel opletten om niet te overvragen, ook ohz.

Bv: 2 rondjes stap - 1 rondje arbeidsdraf - enkele passen verlengde draf - enkele passen arbeidsdraf - enkele passen zeer kleine draf (bijna stappen) - rondje verlengde draf - rondje arbeidsdraf - verlengen - 2 rondjes stappen - verlengde draf - galop - arbeidsdraf - zeer kleine draf - stappen - ...
Ik wissel dus enorm af, hij doet nooit meer dan 2 rondjes hetzelfde. Natuurlijk beide kanten. Momenteel doe ik de overgangen gelijkmatig. Ik leer hem nu ook directe overgangen dus geen tussenpassen. Hiermee versterkt hij zijn achterhand enorm :) Resultaat is echt super!

Bedanktvoor de tip, dit ga ik zeker proberen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:24

Ik zou ook zeggen zeker ook een reeks lesjes met dit paard inplannen.
Les is ook leuk, en het frist alles nog eens op, je krijgt zo ook meer ideeën om te oefenen met dit paardje.
Zeker niet zo enkel op eigen houtje wat gaan uitproberen, paard kent al heel veel en kan jou dus nog heel wat leren, maar je moet weten waar op te letten, en hoe en wat je zou moeten voelen.
dus lesjes zeker doen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:44

Je kan al enorm veel leren via bokt en youtube. Maar indien je ergens tegenaanbotst, zeker les nemen!
Ik zelf heb nooit longeerles genomen maar wel héél véél gelezen en bekeken. Indien ik op een bepaald moment ergens zou vast zitten, zal ik zeker iemand pro laten komen. onder het mom 'zelfs de allerbeste leren nog bij :D' Soms weet je wel wat je moet doen, maar onbewust doe je iets anders. Dan kan het enorm helpen dat iemand je daar op wijst :)