tegenhouden of laten gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NailB

tegenhouden of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:36

hallo allemaal,

Ik ben laatst een stukje buiten gaan rijden met mijn verzorgpony.
Ze was braaf alleen wilde ze de hele tijd harder. Ik probeerde haar dus normaal te laten stappen, dat ging alleen na een paar passen begon ze weer te dribbelen. Ik ben niet in haar mond gaan hangen ofzo, gewoon rustig terugnemen en weer los en opnieuw. Maargoed, mijn vraag is dus of ik haar nou haar moet laten gaan, vanuit het idee: stress eruit. Of dat ik haar rustig moet proberen te laten stappen. Zodat ze niet leert dat ze altijd harder mag.

Ohja, met andere paarden erbij is ze altijd heel braaf en rustig.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
groetjes FLOVE

ryukapple

Re: tegenhouden of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:43

Rustig laten stappen anders word het waarschijnlijk alleen maar erger denk ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:46

Als ruiter bepaal jij het tempo. Je aanpak klinkt goed.
Door dribbelen en druk gedrag te 'belonen' met een sprintje, zal je pony leren dat steeds vaker te doen. Dus daar zal ze alleen maar drukker gedrag door gaan vertonen, wat kan ontaarden in niet meer zulke rustige prettige ritjes.
Als ruiter kun je wel wat vaker van tempo wisselen om de rit wat afwisselender te maken voor je pony. Niet gelijk een racetempo.... een lekkere handgalop of drafreprise is ook heel prettig om energie kwijt te raken. Sommige paarden vinden hele einden stappen heerlijk, anderen hebben wat meer afwisseling nodig.
Een flinke sprint trekken op z'n tijd is zeker ook fijn, maar wel op jouw initiatief en onder jouw controle!

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:50

oke dank jullie wel, dan ga ik gewoon door met wat ik deed en kijk ik of het beter gaat.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:45

Rustig stappen! Als je nu toegeeft en lekker laat gaan, zal ze daarna heel opdringerig worden!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:48

Aandraven. Gaat ze te hard; terugnemen naar stap. Na een paar passen weer aandraven.
Dit herhalen, herhalen, herhalen. Misschien wel 40 keer achter elkaar. Totdat ze genoeg heeft aan een halve ophouding en dan snapt dat ze ècht niet harder mag dan jij wil :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:50

Inderdaad vooral niet toegeven.
Bij die van mij is dat een ander verhaal, maar daar weet ik precies wanneer ik hem wel kan laten stappen en wanneer dat het link word dat ik het niet doe.
Soms móét ik hem de kans geven om te gaan anders flipt hij en gooit hij er een rodeoshow voor me in. Dus dan is het veiliger om hem te laten wegknallen en 100 meter verder weer terug te pakken dan om hem in te houden en misschien wel alleen in de berm achter te blijven :')

Als je pony echt alleen wat gaat dribbelen, zou ik hem inderdaad gewoon tegenhouden. Gewoon rustig praten, ophoudingkjes maken en zodra de nek zakt(pony ontspant) of de spieren loslaten dan een klopje geven, belonen en teugels loslaten(contact houden uiteraard, maar weer ontspannen).
En iedere keer opnieuw :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:18

Mmm, ik stak er ook zo in, maar ben er echt op teruggekomen. Omdat mijn paard buiten heeeel erg voorwaarts is, en ik daardoor juist wat angstig, durfde ik een flinke galop niet aan. Ik bleef er tegenaan lopen dat mijn paard maar bleef drammen. Nu heb ik sinds een tijdje standaard een flinke (soms bijna ren-) galop in de rit ingebracht, en ik merk écht dat hij nu veel lekkerder loopt buiten. Blijkbaar heeft hij echt even nodig om zn ei eruit te gooien. Je weet het nooit als je het niet 1 keer uit gaat proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:31

Hoe meer je gaat remmen hoe meer spanning je opbouwt. Momenteel rijd ik een jong paard waar ik gewoon gelijk mee ga draven als ik er op zit. Die bouwt gigantisch veel spanning op als ik blijf stappen. Als de energie er uit is zul je merken dat je paard veel rustiger is en meer met zijn aandacht bij jou dan ergens anders.

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:35

Ik ben het met de meeste eens, wanneer je haar dit steeds laat doen, gaat ze de volgende trucje uithalen, tot dat zij alles mag en kan bepalen.
Wellicht gelijk wanneer je erop ga,oefeningen doen, bijv volte verkleine en vergrote, dan is haar aandacht ook bij jouw en heb jij de controle...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:42

Herkenbaar... mijn Tinker x Fries had dit in het begin ook: stappen was zowat onmogelijk, er werd continu aangedribbeld. Hield ik in, bouwde die spanning zich heel snel op.
Dat werkte dus niet, wat wel werkte was op een rustig stuk of brede berm idd. aandraven, maakte hij zich sterk of dreigde-ie boventempo/uit de hand te lopen terug naar stap, was het even rustig, dan weer aandraven. Werd het te gek dan zette ik hem op een kleine volte, het heeft wel flink tijdje geduurd voordat hij begreep dat stappen niet betekende de hele weg saai stappen.
Cruciaal is, dat je elke keer een release (ontspanning d.m.v. teugel) geeft op het moment dat het tempo naar stap is vertraagd.
In alle omstandigheden zul je moeten "uitzitten", met je billen diep in het zadel, en een wat langere beugel, en niet voorovergekiept terugwerkend met je handen. Probeer je heel bewust te zijn van je houding: rechtop, lang, diep, lange benen en geen knijpende knieeen.
Dus niet "in je paard duiken" en in die manenkam turen, maar vooruit kijken.

Duurde bij mij wel een jaar (het deed zich overigens ook in de buitenbak voor) voordat de ontspanning en het vertrouwen er was.

Nu rijden we buiten met een heel ontspannen en soms geheel losiig teugeltje in alle gangen.

Houd vertrouwen in je paard! En in jezelf.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:56

oke, ik ga dus denk ik proberen gewoon te draven, zodra ik merk dat ze te hard gaat neem ik haar terug naar stap. Als ze weer rustig stapt weer gaan draven.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:11

Die van mij had dit in het begin ook heel erg, soms werd het zo erg dat hij begon te bokken en er vandoor ging. In het begin corrigeerde ik hem ook continu, ophouding, los, ophouding, los. Ik had na 3 weken niet het idee dat er verbetering in zat, ik ben dus een andere aanpak gaan zoeken.
Ik heb hem losgestapt in de rijbak en ben toen naar buiten gegaan. Op het pad heb ik hem direct in draf gezet en de eerste 500m gedraafd. Toen ben ik gaan stappen en gedroeg hij zich perfect.
Bij die van mij is het dus echt even energie kwijt raken, sinds hij 24/7 op de wei staat kan ik hem gewoon meenemen en heeft hij het draven niet meer nodig.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:13

Misschien is eerst ff lekker zijn energie eruit rijden in de bak, en veel overgangen maken een goed idee in het begin? Dan is hij vast deels zijn ei kwijt.
Wanneer hij vol gas wilt is veel overgangen maken van stap naar draf handig, hij krijgt vanzelf door dat JIJ het tempo bepaald.
Hebben jullie geen groot open veld of zo iets vergelijkbaars in de buurt om hem eens flink uit te laten razen (op jouw teken)?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:16

Ik heb daar ook veel moeite mee, als Django in draf of een andere gang harder wil dan ik wil. Ik moet dan eerst licht trekken en dan weer loslaten, trekken, loslaten, en dat de hele tijd. Vanzelf zal ze dan rustiger gaan lopen.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:19

ja, hoe je het nu doet doe je het prima!
op een gegeven moment houdt ze dan wel op en kun je altijd proberen om sneller te gaan.
miss. even de eerste keren even rijden in de bak en dan naar buiten?!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:19

Bizzybijtje schreef:
Hoe meer je gaat remmen hoe meer spanning je opbouwt. Momenteel rijd ik een jong paard waar ik gewoon gelijk mee ga draven als ik er op zit. Die bouwt gigantisch veel spanning op als ik blijf stappen. Als de energie er uit is zul je merken dat je paard veel rustiger is en meer met zijn aandacht bij jou dan ergens anders.

Precies. Jammer dat veel mensen hier niet aan denken.

Als je paard gaat dribbelen, kan je beter gewoon gaan draven dus. Spanning af laten vloeien in plaats van opbouwen.