Wijken, tips ?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xoxololxoxo

Wijken, tips ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:05

Wijken..... Ik weet hoe het moet en ik kan het ook met andere paarden, maar mijn paard snapt er niks van. Dus kan iemand me in makkelijke taal uit leggen hoe je een paard leert wijken ????
Alvast bedankt xxx

aeolusnr1

Re: Wijken, tips ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:55

neem les
een instructeur is net daarvoor ook instructeur geworden

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:00

Les nemen. Maar als je vast wilt beginnen kun je proberen om een volte te rijden die je steeds kleiner maak. Vervolgens leg je je binnenbeen iets naar achter en zorg je voor een klein beetje stelling naar binnen. Je drukt je binnenbeen aan (zorg met behulp van de buitenteugel dat het paard niet over zn buitenschouder wegloopt) je gewicht verplaats je iets naar buiten (de richting waar je heen wilt :) ) succes! En gewoon les nemen die hebben ervoor geleerd om het je uitteleggen!!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:02

Als je paard er niks van snapt denk ik toch dat jij het niet duidelijk genoeg overbrengt voor hem/haar. Zoals velen hierboven zeggen is les nemen altijd handig ;)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:14

Je hebt ook al een ander topic alleen dan over problemen met aan de teugel, ik zou eerst de aanleuningsproblemen oplossen voor je verder gaat met het rijden van oefeningen als wijken. En natuurlijk les nemen van een goede instructrice (niet de kneepjesmethode ;) ) Suc6!

xAaltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:24

Chica98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:45

Wat bij mij altijd helpt is een kleine oefening wanneer je halt houd. Je laat je paard dan een stapje opzij doen door goed met je heupen te draaien en je been een beetje naar achter te leggen, 1 stapje is voldoende. Hierdoor gaat je paard sneller en gevoeliger reageren op de hulp voor opzij, wat handig is bij het wijken. Succes, veel oefenen en goede les nemen!

xjjuliaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:04

Les nemen ! het werkt echt. Bij mij lukte het eerst ook niet maar na 2/3 lesjes er goed mee bezig zijn geweest doet ze het nu voor een dikke 8 ! (:

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:14

Ik ben ook net begonnen met wijken en doe nu voor het rijden steeds 2 oefeningen: eerst paard gewoon aan de teugels vasthouden en dan met een zweepje een tikje op achterbenen geven zodat ie overstapt. Daarna zet ik hem met zijn neus tegen de bakrand en geef ik weer een tikje zodat ie overstapt. Zo begint ie het overstappen te snappen.
Hij doet het nu onder het zadel al veel beter en dan hoef ik niet, zoals veel mensen bij mij op stal, met m'n sporen in z'n ribben te trappen!

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:39

smospo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:09

wat wij laatst moesten doen in de les. Gebroken lijn van 5 meter rijden en op de tweede helft wijkend naar de hoefslag toe. Paard snapte dat wel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:17

smospo schreef:
wat wij laatst moesten doen in de les. Gebroken lijn van 5 meter rijden en op de tweede helft wijkend naar de hoefslag toe. Paard snapte dat wel.

Wat onlogisch. Dan kom je aanrijden vanuit de verkeerde hoek (je begint al met de achterhand voor wat niet correct is) en je hebt heel gemakkelijk verkeerde stelling en buiging omdat je paard normaal gesproken een wending terug naar de hoefslag wil maken/geleerd heeft te maken.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:28

0000 schreef:
smospo schreef:

Wat onlogisch. Dan kom je aanrijden vanuit de verkeerde hoek (je begint al met de achterhand voor wat niet correct is) en je hebt heel gemakkelijk verkeerde stelling en buiging omdat je paard normaal gesproken een wending terug naar de hoefslag wil maken/geleerd heeft te maken.

Ja idd wat raar!
Reageert je paard wel goed op je hulpen verder?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:35

Teneerste zorgen dat je aanleuning goed is, paard goed voorwaards is, rechtgericht, aan het been en dan gaan we wijken.

Neem er les in dan zal je lesgever je verder helpen!

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:04

Ik denk dat het heel verstandig is om een goeie instructeur/trice te zoeken. Deze kan jou in de les vanalles rustig leren/uitleggen over het wijken.

Lijkt me trouwens ook makkelijker dan van achter een computerscherm :=

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:32

Het allerbelangrijkste is recht op je paard blijven zitten en begrenzen met je buitenteugel

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:52

xAaltsje schreef:
Er is ook een site waarbij veel oefeningen worden uitgelegd, zo ook het wijken.
http://dressuurkunjeleren.webklik.nl/page/dressuur

Vind het zelf een hele fijne site.

Dit is echt een heel handige site! Ik heb wel les maar dit is toch wel een fijn begrippenboek om het zo maar even te noemen! :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:23

0000 schreef:
smospo schreef:

Ik doe het ook, alleen tot de middellijn. Voor de x uitkomen, dan rechtzetten en wijken. Hele fijne oefening om te zorgen dat het wijken niet alleen vanaf de middellijn gebeurt; paard moet op elk gewenst moment opzij kunnen gaan :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:27

Maar dan toch alsnog niet om je paard te leren wijken lijkt me? Stel je rijdt op de linkerhand, dan moet je eerst vanuit de hoek met linker stelling en buiging de gebroken lijn inzetten, daarna rechter stelling en buiging om de wending van de gebroken lijn richting de korte zijde te maken (dus recht maken ipv terug naar de hoefslag te wenden) dan weer rechtstellen/iets omstellen naar links en dan wijken....Lijkt me nou niet dat een paard het op die manier sneller gaat snappen. Wel leuk om te doen met een paard dat goed bevestigd is in de oefening ter afwisseling (en dan dus wel op deze manier door inderdaad de lijn eerst recht te maken anders is het fysiek echt onmogelijk om wijken te laten zien volgens mij) maar dan kan je bv ook gewoon een gebroken lijntje wijken, hoef je paard maar één keer om te stellen en wordt ie nog soepeler van ook...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:01

Ach ja. Nog leuker is het om hem appuyerend in te zetten en dan terug te wijken. Maar geen van allen lijkt me fijn werken voor een paard die het begrip wijken voor de kuit nog niet kent.

Ts, misschien is het een idee om op de grond te beginnen. Wijken voor jou als persoon lijkt me makkelijker duidelijk maken dat dat ene been wat het paard opzij moet 'duwen'. :)

smospo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:37

Snooki schreef:
Ja idd wat raar!
Reageert je paard wel goed op je hulpen verder?

paard is een manegepaard wat meer lijkt op trekpaard als dressuurpaard en niet makkelijk aan je hulpen is. De uitleg was omdat het paard bij de gebroken lijn al weet dat het weer terug naar de hoefslag moet, dat het dan voor hem gemakkelijker te begrijpen was als wij iets niet goed deden (we zitten tenslotte allemaal op les en ook voor mij is wijken nog moeilijk) en de stelling moesten wij wel naar binnen houden en niet naar de muur omzetten en een stukje rechtuit op de gebroken lijn.