Het lukt een Fries paard niet om te galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het lukt een Fries paard niet om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:16

Hoi allen,

Ik heb al wat zitten neuzen tussen verschillende galop problemen, maar ik kom toch niet helemaal tegen wat ik zoek.. Vandaar even een nieuw topic, excuses als ik toch niet goed gekeken heb.

Ik rij sinds een paar maanden een superlieve Fries, niets op aan te merken, ze is een schat en schrikt nergens van, doet braaf wat ik van haar vraag, behalve..... de galop.

Een poos geleden, toen ik haar ongeveer vier keer gereden had, was ze erg voorwaarts in de draf. Ik dacht goed, ik heb er zin in, als jij dat ook wilt gaan we lekker een stukje galopperen. Dus ik geef hulpen, en er gebeurde iets heel raars. Ze schrok nergens van maar ineens stond ik in het zadel en scheerde ik voor mijn vriend (op de fiets) langs, die de schrik van zijn leven had. Ik weet nog steeds niet wat er gebeurd is, maar het voelde als een soort bok. Ze sprong ook niet echt aan, ze deed een paar pasjes tussen draf en galop in en daarna haalde ik haar zelf weer terug.

Ik heb het laatst nog eens geprobeerd en het komt er op neer dat ze eerst heel hard moet draven voordat ze werkelijk in galop aan kon springen. Het voelt dan ook nog steeds heel raar, niet zoals een normale galop zou voelen. Heeft iemand tips? Misschien is er iets in mijn houding of hulpen waardoor het mis gaat?? Ik wil niet de schuld geven aan de Fries, die zal ongetwijfeld prima kunnen galopperen..

Tips zijn van harte welkom!!

_nvds

Re: Het lukt een Fries paard niet om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:18

Heb je het wel eens geprobeerd aan de longe?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:19

Mijn paard had daar toen hij ingereden was ook erg veel moeite mee. Hij viel uiteindelijk in galop als hij niet meer harder kon draven. Door heel veel oefenen kan hij nu links heel goed aanspringen en rechts is nog wel eens lastig. Maar dan voornamelijk omdat hij over kruist aanspringt.
Wij hebben hem eerst in galop laten vallen, zodat hij in ieder geval de gang een beetje beter onder controle kreeg, want dat was op het begin ook echt moeilijk voor hem. En later gaan oefenen op het beheerst aanspringen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:19

Hoe oud is de fries? Als die onder de 7 jaar is, dan is het waarschijnlijk gewoon onbalans en niet kunnen. In dat geval gewoon eerst hard laten draven en in galop laten vallen als het ware. De spieren die nodig zijn voor een nette galop komen dan vanzelf wel.

Als hij al wat ouder en beter beleerd is zou ik eens een instructeur erbij vragen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:20

Is het jouw eigen paard? Heb je er les mee? Hoe oud is het paard?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:22

Klinkt alsof het paard jouw hulpen niet snapt. En dat heeft niks mee te maken dat het een fries is. Zou er een instructeur bij halen die jou in dit stadium al helpt. En niet zoals mijn voorganger pas als hij ouder is. Als ze net onder het zadel zijn is het cruciaal om er direct goede hulp bij te hebben.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:22

Typisch voor de niet zo dressuurmatig gefokte fries.
Probeer eerst op lange lijnen. Dit is het grote balans probleem bij deze friesen. Best dat je op lange zijden hem in galop laat vallen en dit prijst. Dit gaat beteren naargelang hij spieren krijgt. Op circel enzo kan je van hem nu niet verwachten.

Ikzelf rij ook dressuur met een fries. Indien er nog vragen zijn mag je steeds pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:27

Ze is nu 6 jaar, dus dan ben ik er denk ik wel op tijd bij, als ik de berichten zo lees. Het is niet mijn eigen paard en ik rij haar pas vanaf oktober, sinds die tijd is de bak echt waardeloos.... Dus als het weer iets beter is wil ik inderdaad rustig gaan longeren en vanaf de grond bekijken wat er precies gebeurt als ze in galop aanspringt. Tot die tijd begin ik gewoon niet met galop en is een beheerst drafje goed genoeg.

In het voorjaar ga ik samen met de eigenaresse (en het andere paard) lessen op een manege vlakbij de stal, dan kan ik dat probleem naar voren brengen :-)

Ik lees alleen twee dingen: mijn hulpen zouden misschien niet goed zijn of de spieropbouw is nog niet sterk genoeg. Kunnen dat allebei oorzaken zijn of zijn dat slechts speculaties?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:30

Als een paard nooit heeft geleerd om onder het zadel te galoperen. Dan weet hij/zij dus niet wat je met je hulpen bedoelt. Weet niet hoelang hij/zij onder het zadel is. Maar de galop kost jonge paarden in het begin nogal veel kracht. En als ze dat nog niet hebben, wordt de galop dus ook zeer moeilijk voor ze. Heeft niks te maken met dat het een Fries is, zoals hier ook wordt beweert. Alle friezen die ik heb bereden, konden toen ze sterk genoeg waren in de achterhand, makkelijk galoperen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:32

Friezen staan erom bekend geen sterke galop te hebben, dus dat het helemaal aan jou ligt, lijkt me sterk :)
Heb je niet toevallig een kennis of instructrice die er even op kan om te kijken of het haar wel lukt?

Aan de longe proberen is een goede tip, en anders proberen om op een kleine volte aan te springen. Hoe lang is de merrie al onder het zadel? Mijn Fries is ook 6 en galop is juist zijn sterke punt, ook nu we M1 rijden. Ze kunnen het dus wel op die leeftijd, kwestie van trainen :j

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:32

Renee1991 schreef:
Ze is nu 6 jaar, dus dan ben ik er denk ik wel op tijd bij, als ik de berichten zo lees. Het is niet mijn eigen paard en ik rij haar pas vanaf oktober, sinds die tijd is de bak echt waardeloos.... Dus als het weer iets beter is wil ik inderdaad rustig gaan longeren en vanaf de grond bekijken wat er precies gebeurt als ze in galop aanspringt. Tot die tijd begin ik gewoon niet met galop en is een beheerst drafje goed genoeg.

In het voorjaar ga ik samen met de eigenaresse (en het andere paard) lessen op een manege vlakbij de stal, dan kan ik dat probleem naar voren brengen :-)

Ik lees alleen twee dingen: mijn hulpen zouden misschien niet goed zijn of de spieropbouw is nog niet sterk genoeg. Kunnen dat allebei oorzaken zijn of zijn dat slechts speculaties?

Ik ga voor spieropbouw :j
Dat is bij veel jonge friezen een probleem. Gewoon rustig blijven proberen en het komt vanzelf wel goed. En longeren in galop zou ik juist mee oppassen, omdat je je paard dan rond laat galopperen. De belasting is dan juist groter dan rechtuit onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:33

Oke, dit verduidelijkt wel het een en ander. Ze is nog niet zo bekend met alle hulpen, het stuur zit er ook nog niet echt goed op (ja, met de teugels, vooral niet met het been want dan denkt ze dat ze harder moet gaan lopen). Dus het kan zo zijn dat ze het gewoon nog niet kent en daardoor mijn been niet snapt?

Wat kan ik het beste doen om meer spieropbouw te krijgen aan de achterhand?

@ Aranel: We gaan inderdaad binnenkort lessen samen met haar stalgenote, dus dan kan ik het 'probleem' (valt mee hoor) aandragen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:34

demo_love schreef:
Ik ga voor spieropbouw :j
Dat is bij veel jonge friezen een probleem. Gewoon rustig blijven proberen en het komt vanzelf wel goed. En longeren in galop zou ik juist mee oppassen, omdat je je paard dan rond laat galopperen. De belasting is dan juist groter dan rechtuit onder het zadel.

Goede tip! Dan wacht ik gewoon tot we les hebben, kan ik het dan vragen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:35

Tijd nemen. Overgangen rijden. Maar vooral het eerste. Spieropbouw heeft tijd nodig.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:40

Als ze het been nog niet snapt, dan heb je een tweeledig probleem:
- ze (her)kent je galophulp niet of niet voldoende
- ze is niet voor je binnenbeen dus je kunt haar moeilijk in de stelling/buiging zetten op een volte en dan is aanspringen heel erg moeilijk omdat het achterbeen bij de verkeerde/geen buiging niet goed kunnen wegzetten.

Dus aan je been maken is prio 1, en maak het jezelf gemakkelijk door haar het stemcommando 'galop' aan te leren, zodat je in het begin dat als ondersteunende hulp kunt gebruiken.

Je zet haar in de goede buiging op de volte en springt op stemhulp aan. Daarna kun je de stemhulp koppelen aan de galophulp.

Maar vooral voor de stemhulp moet je praktisch gezien wel kunnen longeren. Voor het aan je been maken kun je aan de hand ook goed oefenen natuurlijk. En/of leer haar aan de hand het commando 'opzij' dat kun je ook als ondersteuning gebruiken onder het zadel.

Als ze maar opzij gaat voor je binnenbeen heb je al veel gewonnen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:50

FriesWytske schreef:
Tijd nemen. Overgangen rijden. Maar vooral het eerste. Spieropbouw heeft tijd nodig.

Is overgang stap-draf-stap-ho-stap etc. dan ook goed? Tijd heb ik zeker, het is een lief paard en ik heb verder geen hoge doelstellingen met haar.

Amaris schreef:
Dus aan je been maken is prio 1, en maak het jezelf gemakkelijk door haar het stemcommando 'galop' aan te leren, zodat je in het begin dat als ondersteunende hulp kunt gebruiken.

Je zet haar in de goede buiging op de volte en springt op stemhulp aan. Daarna kun je de stemhulp koppelen aan de galophulp.

Maar vooral voor de stemhulp moet je praktisch gezien wel kunnen longeren. Voor het aan je been maken kun je aan de hand ook goed oefenen natuurlijk. En/of leer haar aan de hand het commando 'opzij' dat kun je ook als ondersteuning gebruiken onder het zadel.

Bedankt voor deze bruikbare tip!! :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:01

Ik heb toevallig hetzelfde probleem bij mijn friese bijrijdpaard, en met de les zaterdag weer eens bevestigt dat voor haar de juiste buiging enorm belangrijk is.
Want toen lukt het correct aanspringen ineens wel :Y)

En helaas is deze merrie (13 jaar) ook niet echt dressuurmatig 'opgevoed' dus ook zij reageert praktisch niet op eenzijdige beenhulp.

Pas na heel veel bijtikken met de zweep achter de kuit om het been te versterken en alléén maar te focussen op volte, volte, volte, wegzetten voor het binnenbeen, wegzetten voor het binnenbeen en NOG MEER wegzetten voor het binnenbeen, toen lukte de galop. +:)+

Gelukkig heb ik om de zoveel tijd heel fijne les, dat helpt echt enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:22

Amaris schreef:
Ik heb toevallig hetzelfde probleem bij mijn friese bijrijdpaard, en met de les zaterdag weer eens bevestigt dat voor haar de juiste buiging enorm belangrijk is.
Want toen lukt het correct aanspringen ineens wel :Y)

En helaas is deze merrie (13 jaar) ook niet echt dressuurmatig 'opgevoed' dus ook zij reageert praktisch niet op eenzijdige beenhulp.

Pas na heel veel bijtikken met de zweep achter de kuit om het been te versterken en alléén maar te focussen op volte, volte, volte, wegzetten voor het binnenbeen, wegzetten voor het binnenbeen en NOG MEER wegzetten voor het binnenbeen, toen lukte de galop. +:)+

Gelukkig heb ik om de zoveel tijd heel fijne les, dat helpt echt enorm.

Ja, daarom gaan wij binnenkort ook starten met lessen... Dan kan ik daar de aandacht op richten en kan ik mijn houding ook eens onder de loep nemen, want die is ook verre van perfect.

In ieder geval weet ik nu wel wat ik moet gaan doen, dus bedankt daarvoor! *\o/*

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:30

Mijn draver kon ook niet galopperen, maar in de galop laten vallen is echt geen goed advies. En de galop in tikken ook niet. Heel veel overgangen rijden, en gewoon proberen te galopperen. Als ze gaat rennen pak je haar meteen terug en begin je opnieuw. Mijn draver sprong Na een half jaar van stap in de galop aan. Heel veel oefenen en veel les nemen. Succes

xAnneleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:53

probeer eerst de spieren wat op te bouwen door overgangen te rijden/longeren, en dan kan je zo soms eens kijken of het wel lukt

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:06

Friezen hebben vaak een weke rug, waardoor ze de rug wegdrukken, omdat de buikspieren niet getraind zijn.
Ga eerst de buikspieren trainen en dan komt de galop vanzelf.

Begin er mee om je paard laag en rond te rijden (dus neus op knie hoogte van het paard en neus niet achter de loodlijn, eerder er nog voor) Houd daarbij het paard goed voorwaarts. Veel overgangen en tempowisselingen rijden. Gaat dit goed dan kun je ook lengte buiging vragen door veel voltes en slangevoltes te rijden en evt schouder voor.
Als dit allemaal goed gaat kun je de galop gaan proberen, maar ook dan laag en rond.

Ik heb zelf ruim 10 jaar friezen klaargemaakt, zijn er nog vragen dan stel ze gerust

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:09

mijn fries had erook problemen mee in het begin, volgens mij wel een beetje fries eigen, laatst op een concour geweest voor friezen, en ik zag er meerdere galoperen die er moeite mee hadden.
kwestie van oefenen/spieren inderdaad..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:09

het komt idd wrs omdat hij nog niet sterk genoeg is.
maar mijn fries was wel sterk genoeg en als hij jolig werdt en mocht galoperen in het bos dan galopeerde hij ook enorm vreemd. gooide enorm hoog op en leek ook op combi van bokken en galoperen.

verder is het wel super om je fries te leren galoperen op recht lang pad. dus lekker doorgaan met op zijn tijd hem laten aanspringen :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:47

maringe schreef:
Ik heb zelf ruim 10 jaar friezen klaargemaakt, zijn er nog vragen dan stel ze gerust

Goed om te weten! Ik houd je even in m'n achterhoofd voor als ik nog wat wil vragen.. Fijn!

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:32

hoi ,
de beste oplossing lijkt mij trainen aan de longeerlijn , maar niet elk paard is daar even fijn bij ...
ik zelf denk dat de beste oplossing is om je paard de stapmolen in te zetten en dan gewoon de snelheid blijven instellen tot dat hij de galop gaat aanhouden , vroeg op laat moet hij de snelheid van de stapmolen gaan volgen dus dan is dit een fijne oplossing lijkt mij . Ik weet alleen niet of je een stapmolen hebt dus wens je suc6 !! x