Pony weigert een hindernis te springen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RobinBinky

Pony weigert een hindernis te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:23

Zoals in de titel, mijn shetlander weigert vaak een hindernis te nemen ze gaat er dan aan de zijkant bijlangs terwijl de aan loop prima recht is...... Wat te doen ;(

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:23

Misschien te hoog?
Of stuur je der niet goed op af?

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:25

kan je niet de hindernis naast het hek zetten en zelf of iemand anders aan de andere kant laten staan ? Dan kan hij er niet langs. En, heel laag beginnen . (ik weet niet hoe hoog je nu springt hoor . :P )

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:26

OPG -> RT-V

RobinBinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:26

Ik begin altijd met gewoon balkjes dan een oxer en dan een stijl van 10 cm

xMalibu

Is het een ondeugende shet? Je kan proberen om ook balkjes aan de zijkant te plaatsen zodat als ze er langs wil, ze ook moet springen. Of ze vindt springen gewoon niet leuk :(

Starzu

Je kan toch twee van die balkjes schuin tegen de hindernis zetten? Of anders tegen de bakrand en dan een balkje er tegen.

_Gummybear

misschien eerst een stijl ? en daarna pas als het goed gaat een oxertje ?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:28

Is de hindernis inderdaad niet te hoog?
Geef je niet de verkeerde aanwijzingen? (Ga je niet naar voren hangen, laat je hem het laatste stukje niet gewoon er langs lopen ect?)
Zoals hier boven ook al wordt gezegd, misschien tegen de bakrand aan zetten en aan de andere kant een bal of iemand je laten helpen?

RobinBinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:29

Als ik de balkjes neer leg vind ze het super om te springen! Dat kan het probleem niet zijn....

RobinBinky

Re: Pony weigert een hindernis te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:29

Bedankt! Ik zal het morgen gelijk proberen

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:22

Mijn verzorgshet deed dat bij mij ook hij had al drie jaar niet meer gesprongen. Dus ging mijn instructrise er naast staan en deed hij het niet meer nu gaat hij alleen de eerste keer nog moeilijk en hebben we maar twee lesjes gedaan

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:32

RobinBinky schreef:
Ik begin altijd met gewoon balkjes dan een oxer en dan een stijl van 10 cm

Bedoel je met oxer niet een kruisje? Een kruisje zijn twee schuine balken die een kruis vormen, en een oxer zijn twee hindernissen tegen elkaar zodat je een brede hindernis krijgt.
Een kruisje kan je natuurlijk wel springen. Dat helpt je pony ook om een punt (het midden) te vinden waar hij erover moet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:33

Loop je mee of zit je erop? Iig zorgen dat je hem voor de hindernis houdt. Als hij weigert spoor je hem gewoon aan om er over heen te stappen. Als hij er dan overheen is goed belonen en nog een keer proberen. 10 cm moet iedere gezonde pony kunnen, maar ze moeten wel even snappen wat de bedoeling is.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:31

Mijn shet heeft daar ook een handje van bij zijn bijrijdertje, enige tip die ik heb is goed opsluiten tussen je benen en handen en goed heel goed sturen! Shetjes zijn razendsnel en wendbaar je moet zorgen dat je dus nog sneller en slimmer kan reageren. Balken naast de hindernis is een goed hulpmiddel zoals al eerder is gezegt

FemzCyrCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:06

Misschien is het een idee om twee balken in een verticale lijn op tegen de hindernissen aan te leggen? :)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:11

Mijn pony wou ook niet springen, bleek dat hij steeds een ruk in zijn mond kreeg omdat het meisje dat hem reed niet goed meeging naar voren. Toen hij geen ruk meer in zijn mond kreeg sprong die wel.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:29

Dat heeft de mijne ook een lange tijd gedaan , ik begin nu gewoon met een lage hindernis en na 2 keer erover heen gaat de balk een gat hoger! en dan als je op de hindernis afgalopeert moet je als je voelt dat hij zijn hoofd bijvoorbeeld naar rechts gaat trekken moet jij de teugels naar links trekken en tegelijkertijd , kleine kneepjes maken in de rechter teugel lukt dit niet galopeer je gewoon een volte om de hindernis heen en ga gewoon door tot hij het doet ! stop je en geef je de hoop op , voordat hij de hindernis over is geweest zal dit een streek worden die je paard/pony zal gaan herhalen...
ik hoop dat je er iets aan hebt ! ;) x

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:26

Je moet niet teveel met je teugels gaan rommelen, dan gaan ze alleen maar slingeren voor de hindernis. Gewoon netjes opsluiten tussen je teugels en benen en met subtiele hulpen eventueel wat bijsturen. Maar de ts heeft nog niet echt duidelijk gemaakt of ze met de shet rijdt of dat ze naast hem meeloopt met springen.

DudleyAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:39

Mij shetlander loopt er ook altijd langs of hij weigerd maar een tijden geleden vond hij het super leuk en hij kan het gwn wel miss stellen sommige pony's zich aan of ze hebben pijn

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:57

Hoe oud is de pony? Heeft ze pijn in haar voorbenen of rug waardoor springen pijn doet? Altijd eerst uitsluiten dat je pony pijn heeft en daarom kiest om niet te springen.

ze geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is, aan jou om uit te zoeken wat er is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:17

Aangezien het topic anderhalf jaar oud is en TS vermoedelijk al wel een oplossing heeft zet ik een slotje.