paard wilt niet stilstaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irischcob

paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 09:55

Hallo! Ik loop nu al een tijdje tegen dit probleem aan.

Mijn paard wilt niet stilstaan als ik het van haar vraag tijdens het rijden. Als ze eenmaal stilstaat en ik zeg braaf of beweeg maar iets dan gaat ze alweer lopen.

Vooral als ze heel enthousiast is bijvoorbeeld met rundowns wilt ze gewoon niet stilstaan. Ik heb het rustig gevraagd aan haar, dus wachten totdat ze eindelijk stil staat en dat belonen maar voordat ze dan stilstaat ben je 5 minuten verder.

Als ik het 2x gevraagd heb en ze luisterd nog niet zet ik haar achteruit, hier word ze heel boos om maar dan luisterd ze daarna wel beter. Ik wil natuurlijk niet steeds boos op haar worden en misschien hebben jullie goede tips!

Alvast bedankt!

ElsRoosje

Re: paard wilt niet stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:59

Misschien als je aan het rijden bent oefenen met iemand die zodra je paard niet wil stil staan vanaf de grond helpt, zo heb je met het stil staan meer controle! En vooral veel tijd en geduld. Veel succes!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:01

Ik heb ook enkele paarden gereden die hier problemen mee hadden. Het is inderdaad niet makkelijk om hun dat aan te leren maar ik begon steeds met enkele seconden en beloonde dan met wegstappen of -draven.

Heb van een lesgeefster ook wel gehoord dat patronen helpen. 3 stappen stap, 4 stappen draf, 5 galop, 4 draf, 3 stap, halthouden, 2 achteruit en zo verder. Die patroontjes heb ik enkel nog maar geprobeerd met een "lui" paard, waar ze wel hielpen, maar de patronen zouden bij energiekere paarden ook helpen omdat ze dan na een tijd zouden weten dat er regelmaat is en dat ze er toch niet mogen van afwijken.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:20

Ik weet niet hoe goed je paard luistert naar stemcommando's, maar je zou eerst het stemcommando "ho" vanaf de grond kunnen bevestigen en dan onder het zadel hetzelfde commando geven. Vanaf de grond heb je iets meer controle omdat je dan bijvoorbeeld ook voor je paard kunt gaan staan zodat hij minder makkelijk weg kan lopen.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 10:28

BlondCowgirl schreef:
Ik weet niet hoe goed je paard luistert naar stemcommando's, maar je zou eerst het stemcommando "ho" vanaf de grond kunnen bevestigen en dan onder het zadel hetzelfde commando geven. Vanaf de grond heb je iets meer controle omdat je dan bijvoorbeeld ook voor je paard kunt gaan staan zodat hij minder makkelijk weg kan lopen.

Ik doe heel veel grondwerk met haar en als ik dan ho zegt luistert ze echt prima. Het is echt als ze enthousiast is en ik speel graag met haar maar meestal wordt het verstoord omdat ze gewoon niet stil wilt staan en ik daar weer lang mee bezig ben.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:38

Mijne is er ook niet goed in (erg veel looplust), maar ik oefen met het volgende:

- controleer of je wel de goede hulpen geeft voor het halthouden!
- er echt de tijd voor nemen! Het lijk zo makkelijk, maar dat is het voor onze paarden dus niet! Dus niet gefrustreerd raken dat het 5 min duurt, de aanhouder wint!
- als hij stilstaat belonen met een kriebel op de hals of een diepe zucht (ontspan!). Die van mij gaat ook meteen weer voorwaarts als ik "braaf" zeg, dat veroorzaakt opwinding.
- ik heb aangeleerd dat hij een snoepje krijgt als ik links of rechts 2x op de schouder tik. Daardoor blijft hij beter stilstaan omdat hij wacht of dat commando soms komt.

Hopelijk heb je er iets aan!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:51

Ik zou zeggen, kom 22 februari naar Nunspeet voor een dagtraining. Thema van die dag is paard onder het zadel en sluit precies aan bij jouw probleem. De kan is heel groot dat jouw probleem aan het eind van die dag definitief opgelost is. Zie ook deze link: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:52

Met mijn paardje ging het ook erg moeilijk in het begin, ik werd dan een beetje geïrriteerd als het niet lukte. Resultaat: dribbelen en draaien op de plek. Wat bij ons erg helpt is echt ontspannen, goed voorbereiden, ademhaling laag, stilstaan, diepe zucht en echt wachten op ontspanning voor we weer verder gaan. Na veel oefenen lukt het steeds beter ;)

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 10:55

Gwahir schreef:
Mijne is er ook niet goed in (erg veel looplust), maar ik oefen met het volgende:

- controleer of je wel de goede hulpen geeft voor het halthouden!
- er echt de tijd voor nemen! Het lijk zo makkelijk, maar dat is het voor onze paarden dus niet! Dus niet gefrustreerd raken dat het 5 min duurt, de aanhouder wint!
- als hij stilstaat belonen met een kriebel op de hals of een diepe zucht (ontspan!). Die van mij gaat ook meteen weer voorwaarts als ik "braaf" zeg, dat veroorzaakt opwinding.
- ik heb aangeleerd dat hij een snoepje krijgt als ik links of rechts 2x op de schouder tik. Daardoor blijft hij beter stilstaan omdat hij wacht of dat commando soms komt.

Hopelijk heb je er iets aan!

Dankjewel voor je tips! Heb ik zeker wat aan!

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 10:57

DGL schreef:
Met mijn paardje ging het ook erg moeilijk in het begin, ik werd dan een beetje geïrriteerd als het niet lukte. Resultaat: dribbelen en draaien op de plek. Wat bij ons erg helpt is echt ontspannen, goed voorbereiden, ademhaling laag, stilstaan, diepe zucht en echt wachten op ontspanning voor we weer verder gaan. Na veel oefenen lukt het steeds beter ;)

Bedankt! Ik zal er op letten dat we allebei ontspannen zijn. Als we stilstaan wilt ze ook wel eens aan de teugels gaan trekken en gaat ze steeds met haar hoofd naar mijn voet toe.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:19

Ik zou er idd veel op oefenen en iemand vragen die er verstand van heeft of je de goede hulpen geeft. En ik zou toch doorgaan met belonen als hij stilstaat maar als hij dan weer wegloopt meteen terug nemen en weer laten stilstaan.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:53

Ik heb hetzelfde probleem. Wat ik altijd doe wanneer hij niet stil wil staan, is het zachtjes hardop tellen.. 21, 22, 23, 24 en dan weer voorwaarts.
Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat ik onbewust gespannen zit in de hoop dat hij maar blijft staan. Als ik tel dan gebeurd dat niet.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:37

LadyKantje schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Wat ik altijd doe wanneer hij niet stil wil staan, is het zachtjes hardop tellen.. 21, 22, 23, 24 en dan weer voorwaarts.
Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat ik onbewust gespannen zit in de hoop dat hij maar blijft staan. Als ik tel dan gebeurd dat niet.

Goed idee! En als hij nou gaat lopen bij de 2e tel.. zet je hem dan voor straf achteruit of gewoon weer opnieuw stil zetten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:44

Waarom zou je een paard voor straf achteruit willen zetten. Paarden kennen die emotie niet. Bovendien, straf geef je in principe vanuit een menselijke frustratie. Jij weet het even niet meer dus krijgt het paard 'straf'. Wat heeft jouw paard daaraan?

xxSchimmiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:52

ik zou je paard zoiezo niet achteruit zetten als hij niet stil wilt staan. Mijn moeders paard heeft het ook gedaan vroeger maar we zijn er veel mee bezig geweest en nu is dat helemaal over. Wij hebben het in kleine stapjes gedaan. Zet je paard een keer stil en als ze ook al maar 1 seconde stil staat rij je verder. probeer het eens bij ons heeft het geholpen. En als je paard na een tijdje al wat langer stil staat beloon je hem zonder dat hij verder loopt.
succes.
gr emma

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:49

irischcob schreef:
LadyKantje schreef:

Goed idee! En als hij nou gaat lopen bij de 2e tel.. zet je hem dan voor straf achteruit of gewoon weer opnieuw stil zetten?

Nee, dan vraag ik gewoon weer om stil te staan via zit en als het niet kan begrens ik met de teugels. Als hij dan stil staat gelijk ontspannen. Die van mij loopt dan ook wel eens door maar dan vraag ik weer om halthouden en beloon ik hem flink als hij wel stil blijft staan.
Achteruit laten lopen doe ik niet, omdat hij daar ook misbruik van kan maken.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 09:11

Oke dus niet achteruit zetten! Bedankt voor jullie reacties ik heb er echt wat aan! Ik ga morgen aan de bak!

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:32

En? Wilde het een beetje lukken? Ben wel benieuwd...

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 11:00

DGL schreef:
En? Wilde het een beetje lukken? Ben wel benieuwd...

Ja best wel! Zo staat ze meteen stil en dit gaat dan paar keer goed en dan de volgende keer duurt het weer 5 minuten. Gaat de betere kant op!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:34

Goed bezig! Gewoon blijven oefenen!

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:11

Fijn om te horen, veel succes met oefenen! Klinkt als een goed begin ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:15

Bedenk dat stilstaan voor een paard soms moeilijk is omdat de balans dan niet goed is. 1 tel stilstaan is danal voldoende. Veel mensen raken ook gefrustreerd als het paard niet vierkant wil stilstaan maar dat is zo'n moeilijke oefening, een paard moet dan ontzettend doorsluiten en sterk zijn van achter dat dit niet makkelijk is. hou geduld en houd de oefening kort, succes :)