Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BlondCowgirl schreef:Ik weet niet hoe goed je paard luistert naar stemcommando's, maar je zou eerst het stemcommando "ho" vanaf de grond kunnen bevestigen en dan onder het zadel hetzelfde commando geven. Vanaf de grond heb je iets meer controle omdat je dan bijvoorbeeld ook voor je paard kunt gaan staan zodat hij minder makkelijk weg kan lopen.
Gwahir schreef:Mijne is er ook niet goed in (erg veel looplust), maar ik oefen met het volgende:
- controleer of je wel de goede hulpen geeft voor het halthouden!
- er echt de tijd voor nemen! Het lijk zo makkelijk, maar dat is het voor onze paarden dus niet! Dus niet gefrustreerd raken dat het 5 min duurt, de aanhouder wint!
- als hij stilstaat belonen met een kriebel op de hals of een diepe zucht (ontspan!). Die van mij gaat ook meteen weer voorwaarts als ik "braaf" zeg, dat veroorzaakt opwinding.
- ik heb aangeleerd dat hij een snoepje krijgt als ik links of rechts 2x op de schouder tik. Daardoor blijft hij beter stilstaan omdat hij wacht of dat commando soms komt.
Hopelijk heb je er iets aan!
DGL schreef:Met mijn paardje ging het ook erg moeilijk in het begin, ik werd dan een beetje geïrriteerd als het niet lukte. Resultaat: dribbelen en draaien op de plek. Wat bij ons erg helpt is echt ontspannen, goed voorbereiden, ademhaling laag, stilstaan, diepe zucht en echt wachten op ontspanning voor we weer verder gaan. Na veel oefenen lukt het steeds beter
LadyKantje schreef:Ik heb hetzelfde probleem. Wat ik altijd doe wanneer hij niet stil wil staan, is het zachtjes hardop tellen.. 21, 22, 23, 24 en dan weer voorwaarts.
Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat ik onbewust gespannen zit in de hoop dat hij maar blijft staan. Als ik tel dan gebeurd dat niet.
irischcob schreef:LadyKantje schreef:Ik heb hetzelfde probleem. Wat ik altijd doe wanneer hij niet stil wil staan, is het zachtjes hardop tellen.. 21, 22, 23, 24 en dan weer voorwaarts.
Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat ik onbewust gespannen zit in de hoop dat hij maar blijft staan. Als ik tel dan gebeurd dat niet.
Goed idee! En als hij nou gaat lopen bij de 2e tel.. zet je hem dan voor straf achteruit of gewoon weer opnieuw stil zetten?