Paard valt uit elkaar in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyralicious

Paard valt uit elkaar in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 20:40

Hallo!

Het laatste halfjaar ben ik veel aan het oefenen met Davita, en het gaat eigenlijk heel erg goed en ik mag zeker niet klagen! Ze doet het met veel plezier en door veel afwisseling in wat we doen verveeld het haar niet. Omdat we heel lang geen klik hebben gehad en ik dat toen even het belangrijkste vond, ben ik wat later begonnen met dressuurmatig rijden. Want ik wauw eerst een band hebben, voordat ik dingen van haar ging vragen. Nu hebben we echt een onwijs goede band en word ze netjes van achter naar voor gereden, ze loopt dus nageeflijk op het been en met weinig teugeldruk.

Ik heb haar nu zo ver dat ze nageeflijk loopt voor me als ik met haar rijd, en dit gaat ontzettend goed in stap en draf en is ze ontzettend ontspannen, de ene dag gaat het allemaal wat makkelijker dan de andere dag maar dat vind ik meer dan logisch.

Helaas is het nageeflijk lopen in galop echt een probleem op het moment, op het moment dat ik haar laat aanspringen in galop valt ze compleet uit elkaar! Ze zit dan echt voor geen meter meer en voelt wat gespannen aan, op het moment dat ik alsnog voorzichtig probeer te vragen en goede beenhulpen blijf geven valt ze uit galop.

Ik denk dat het is dat haar achterhand nog niet sterk genoeg is, we zijn natuurlijk nog maar een half jaar echt intensief aan het oefenen, en sinds kort gebruikt ze haar achterhand op de juiste manier dus die is nog niet heel erg sterk.

Heeft iemand tips en trics hoe wij hier aan kunnen gaan werken?

Kyralicious

Re: Paard valt uit elkaar in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 00:08

Het vragen om nageeflijk te lopen op het moment dat ze uit elkaar gevallen is heb ik eenmalig geprobeerd om te kijken hoe ze hier op reageert. Aangezien dit niet goed uitpakte heb ik dat niet meer geprobeerd en ben ik er op het moment voor aan het zorgen dat ze in ieder geval wel doorgaloppeerd zonder iets te vragen in de galop.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:18

Ik denk inderdaad dat de achterhand nog niet heel sterk is en dat de in galop nog wat balans mist waardoor ze uit elkaar valt. Om de achterhand sterker te maken is het goed om veel overgangen te rijden, dus ook draf-galop-draf. Als ze het lastig vindt zou ik beginnen met alleen grote voltes in galop. Blijf je zelf tijdens de overgang wel rechtop zitten en gooi je je handen niet per ongeluk naar voren?

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:00

Ik denk dat je inderdaad weer moet beginnen en dan langzaam opbouwen.

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:15

Imaani schreef:
Ik denk inderdaad dat de achterhand nog niet heel sterk is en dat de in galop nog wat balans mist waardoor ze uit elkaar valt. Om de achterhand sterker te maken is het goed om veel overgangen te rijden, dus ook draf-galop-draf. Als ze het lastig vindt zou ik beginnen met alleen grote voltes in galop. Blijf je zelf tijdens de overgang wel rechtop zitten en gooi je je handen niet per ongeluk naar voren?

Dat dacht ik eerst ook, ik heb toen een stalgenoot gevraagd om het te filmen maar m'n handen houd ik bij me en zit ook gewoon rechtop zoals het hoort. Natuurlijk geef ik wel mee met m'n handen en ga ik licht met de bewegingen van het paard mee!

Heb vandaag geoefend met veel overgangen rijden en het ging redelijk goed!
Het weiland waar ik nu rijd was wat nat door de regen dus ook wat zwaarder en gladder maar het ging redelijk. Ze heeft 1 hele ronde gegaloppeerd zonder eruit te vallen. Daarna heb ik nog veel overgangen gemaakt van draf galop, telkens een paar passen galop en dan weer draf, weer een paar passen galop en weer draf enzovoort. Ze reageerde erg goed op! Ook heb ik het reageren op het been geoefend en ze reageerde na een paar keer veel sneller op het been. We hebben ook de stap en draf veel afgewisseld en ook verruimd en verkleind!

Dus eigenlijk in het kort gezegd, veel overgangen gereden om haar achterhand te versterken.
Dit ga ik nu een tijd blijven oefenen en als ze de galop volledig onder controle heeft zonder nageeflijk te lopen ga ik het nageeflijk lopen er langzaamaan bij pakken.

Ik denk dat dit wel moet gaan werken!
Laatst bijgewerkt door Kyralicious op 05-01-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:16

Veel overgangen rijden zoals imaani al zegt en misschien is het een idee om ook stap-galop overgangen te maken ik deed dit in het begin vaak omdat ze dan echt die achrerhand er onder moeten zetten en in mijn geval viel mijn paard ook niet meer zo uit elkaar doordat we een goede overgang hadden.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:03

Fijn dat het goed ging! Ze worden er ook altijd lekker actief van :j Overgangen van stap naar galop zijn inderdaad ook goed om de achterhand sterker te maken, maar misschien op dit moment nog te moeilijk? Ik denk dat het verstandig is om inderdaad later pas weer met de nageeflijkheid aan de slag te gaan. Ga vooral door met oefenen en houdt ons op de hoogte :D

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:00

Stap-galop kan ze wel redelijk maar met veel moeite, maar op het moment is het weiland nog wat glad door de regen dus wacht ik daar nog even mee, zodra het water wat weggetrokken is ga ik dat ook proberen:D
Ik houd jullie zeker op de hoogte!