hoe het rijden weer oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

hoe het rijden weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 19:48

Door omstandigheden heb ik nu al weken niet gereden.

Ik ben normaliter al een vrij onzekere ruiter, maar als ik drie keer per week rijd dan gaat het allemaal prima, dan is er een ritme. Nu heb ik dus al weken (8 weken ofzo) helemaal niet gereden. Dit in combinatie met het feit dat ze deze weken (helaas) toch meer binnen heeft gestaan dan anders, zie ik er enorm tegenop er weer op te stappen.

Hoe pak ik dit aan? Ik heb gemerkt dat als ik eerst ga longeren, paardlief zichzelf juist lijkt op te fokken. Ze gaat dan helemaal uit haar dak, plat door de bochten en wordt helemaal hyper, waardoor ik er helemaal niet meer op durf....

Iemand tips? Hebben jullie ook de ervaring dat je paard juist hyper wordt door longeren?

Anoniem

Re: hoe het rijden weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:51

Kun je er niet iemand anders op laten rijden en dat jij daarna opstapt? :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 19:58

ik zou eens kunnen rondvragen idd. Herkennen jullie dat hyper worden door longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:22

Dan longeer je waarschijnlijk niet lang genoeg of op een verkeerde manier :) Normaal is het juist ideaal om de scherpe kantjes eraf te halen haha.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:31

Nee, met longeren behoren ze losser en rustiger te worden :)

Is het paard ook gevoelig voor spanning?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:58

Zou inderdaad niet moeten, als je ook echt toewerkt naar longeren, maar sommige paarden kunnen inderdaad heter worden van werken.

In dat geval... wat als je de ene dag longeert (en redelijk aan het werk zet) en dan de volgende dag opstapt? Dan kun je tijdens het longeren gewoon genieten van de bokkesprongen in de veilige wetenschap dat je er toch niet op hoeft, en is ze de volgende dag niet voor het eerst aan het werk na lang stilstaan.
(Misschien is zelfs een een uurtje pauze en een flinke pluk hooi al genoeg.)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:05

Dat het paard jolig is aan de longe kan ik wel begrijpen. Je zou toch zeggen dat na een tijdje het pittige er af is. Heb jij spanning tijdens het longeren door haar reactie? Kan ze momenteel niet buiten staan of los staan? Anders misschien even een paar uren los zetten/buiten zodat ze even lekker kan uitleven?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:06

Hoe lang longeer je haar dan trouwens?

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:48

Ik zou toch longeren en dat blijven proberen en kijken of hij langzaam aan rustiger word. Ik had een tinker die op het begin precies het zelfde deed met longeren. Oren plat in de nek en door de bocht. Soms werd ik zelfs helemaal meegesleept zon power zat erin. (hij had ook 2 jaar stil gestaan en is nog vrij jong). Toch bleef ik longeren en nu is hij heel rustig tijdens het longeren. Dat is mijn tip ;p weet niet of je er wat aan hebt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:52

bedankt voor jullie reacties allemaal!

Als ik haar aan de longe laat draven krijgt ze ineens zo'n soort "vibe" en gaat galopperen met af en toe zo'n extra sprint zeg maar. Ik krijg haar dan niet rustig. Ik moet haar dan echt aan de longe naar me toetrekken om haar af te remmen. Ze is dan helemaal hyper en staat te snuiven met haar hoofd omhoog. Als ze zo is wordt ik wel een beetje nerveus ja. Ik laat haar dan wel 10 minuten haar gang gaan, maar ze gaat dan maar door, totdat ik haar naar me toe trek.
Ik klim er dan niet graag gelijk op, omdat ze dan nog vol adrenaline zit, misschien als ik haar een half uurtje "uit stap" aan de hand? Dan is ze wel rustiger....

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:16

Leer je paard longeren=werken. Verklein de cirkel tot ze kalmeert, je kan verkleinen tot kleine volte. Zodra ze kalmeert laat je de spanning los (op longeertouw én eigen houding). Vergroot dan opnieuw de cirkel (heel langzaam), zodra ze heet wordt opnieuw verkleinen. Dit werkte bij mijn EV en bwp goed, ze hadden het snel door :)

Bij mij is longeren werken dus onozel/heet gedoe wordt gecorrigeerd. Indien ik ze wil loslaten doe ik dat ook echt LOS. Dus in paddock of weide volledig los, eventueel jaag ik hem een beetje op en dan springt hij zelf wel 15min rond.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:46

het gekke is dat als ik haar los in de bak probeer te laten lopen (opjagen zeg maar) dan is ze niet vooruit te branden en loopt liever niet dan wel.
VOORdat ik begin met longeren (dat doe ik om de frissigheid eraf te hebben) is ze eigenlijk gewoon relaxt en ontspannen en totaal niet hyper. Dat wordt ze echt van het longeren. Moet ik dan misschien helemaal niet longeren en er dan maar gewoon op stappen (wat ik eigenlijk ook niet echt goed aandurf)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:20

Kun je misschien je longeren eens filmen :) ?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:38

dan zou ik iemand moeten regelen. Wat is de toegevoegde waarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:39

Kunnen we zien wat er gebeurt en wat er eventueel fout wordt gedaan/beter kan.

Jippelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:51

max66 schreef:
ik zou eens kunnen rondvragen idd. Herkennen jullie dat hyper worden door longeren?

Ik herken dit dus wel met mijn vorige paard. die was wel fit als ik zo opstapte na een paar dagen binnen maar fijner dan dat ik hem eerst ging longeren.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:01

max66 schreef:
het gekke is dat als ik haar los in de bak probeer te laten lopen (opjagen zeg maar) dan is ze niet vooruit te branden en loopt liever niet dan wel.
VOORdat ik begin met longeren (dat doe ik om de frissigheid eraf te hebben) is ze eigenlijk gewoon relaxt en ontspannen en totaal niet hyper. Dat wordt ze echt van het longeren. Moet ik dan misschien helemaal niet longeren en er dan maar gewoon op stappen (wat ik eigenlijk ook niet echt goed aandurf)?

paar keer in je handen klappen doet wonderen :) iig bij mijn paard ;)
wil je gewoon in de bak rijden? dan zou ik gewoon zeggen dat je bijv. voor een paar dagen de helft van de bak neemt en gewoon lekker gaat stappen en draven, nog zonder galop ( denk dat ze daar vooral zo heet van wordt?) doe ik ook wel eens als mijn paard een paar weekjes stil heeft gedaan. Hou haar aan t werk, ga lekker figuren rijden, veel energie zal ze er misschien niet kwijt van raken, maar ze is igg weer aan t werk en ik neem aan dat ze dat vooral mist, en elkel draven kan wonderen doen :D

hoop dat je er wat aan hebt :) veel succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 15:17

Bedankt voor de tip!
Klappen in de handen werkt niet bij mijn merrie hoor. Ik pak altijd een zweep erbij en zwiep er dan mee in de lucht (voor het geluid) maar ook daarvan gaat ze niet/nauwelijks lopen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:53

En als je ze nou met longeren eens laat galopperen tot ze er zelf klaar mee is? Ik vind altijd dat ze de energie gewoon kwijt moeten. Sommige paarden (van dat type heb ik er 2), doen gewoon helemaal los niks en moeten getriggerd worden om eens gek te doen.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:12

max66 schreef:

Volgens mij heb je al een aantal goede tips voor het longeren, maar je hebt nog steeds de 'angst' van er niet op durven te rijden en dat is wat je uiteindelijk wel weer wil (en misschien ook wel de kern van dit verhaal)

Mijn advies; Zoek een ervaren iemand (instructrice) die er voor jouw opstapt en kijk hoe je paardje reageerd
Als dat goed voelt kun je de rollen langzaam omdraaien. Als je er weer opstap, dan eerst met iemand erbij.

Ga niet over je grenzen heen; Angst/ onzekerheid is iets heel vervelends (ik weet er alles van) enne...
niet te veel willen zo'n eerste keer. 3 rondjes stappen onder begeleiding is ook prima :) Paardrijden moet leuk zijn!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:16

je hebt helemaal gelijk Ties!
Ik heb komend weekend afgesproken met mijn stalgenootje, zij gaat er dan eerst op. Van haar hoef ik niet eens te longeren, ze stapt er ZO op (stoer!). Waarschijnlijk doet mijn merrie ook helemaal niks geks hoor...
Daarna ga ik er op, idd, al ga ik maar een paar rondjes stappen, prima. Als ik maar weer even over die drempel heen bent... en dan weer volhouden een keer of drie in de week!

En longeren tot ze er zelf genoeg van heeft, mm, kweetnie. Volgens mij loopt ze zich dan helemaal dood!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:57

Haha...Zou het dan toch de leeftijd zijn :) Ik heb op stal ook van die meiden die overal opstappen, zonder een greintje angst. Deed ik vroeger ook, maar met de 40 in zicht is dat echt wel een gepasseerd station :)
Succes ermee, gaat zeker lukken!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:40

haha, ik denk idd dat de leeftijd er mee te maken heeft, ik ben de 40 al gepasseerd. Balen, want mijn paard heeft juist een zekere ruiter nodig...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 13:16

hehe, vandaag dan eindelijk gereden en het ging super! En nu volhouden!
We hebben eerst even gelongeerd maar ze werd nu helemaal niet hyper (waarom de vorige keer dan wel?!) maar deed braaf in stap, draf en galop. Ze was erg relaxed.
Ik heb niet eens de instructrice eerst erop gevraagd omdat de merrie zo ontspannen was. Zowel mijn dochtertje als ik hebben gereden in alle gangen. De merrie was wel wat stijfjes in het begin (ik ook, haha) maar ze is zo goed aan de hulpen en zo goed op zit te rijden, echt super!
Gelukkig zijn we hier doorheen, en nu ga ik het volhouden 2-3 keer per week!