Contrastelling en constant naar binnen vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Contrastelling en constant naar binnen vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:01

Hallo,

Ik zal mijn topic titel even nader toelichten. Ik rijd een leuk voormalig M-paard waar ik iedere week mee les. Helaas door de feestdagen al even geen les meer gehad en ik moet nog een dikke week wachten. Vandaar hier even mijn vraagje.

Het paard valt de laatste tijd in draf ontzettend tegen mijn binnenbeen aan op de hoefslag en op voltes. In stap gaat alles goed maar in draf wilt hij constant van de hoefslag afkomen, als ik mijn buitenteugel er meer bij pak om hem te begrenzen neemt hij contrastelling aan maar komt nog steeds met zijn lichaam van de hoefslag. Met mijn binnenbeen krijg ik hem wel weer op de hoefslag, al gaat dit niet heel erg makkelijk maar meteen als ik weer buiging naar binnen wil vragen dus om van die contrastelling af te komen valt hij naar binnen. Hij buigt dus niet om mijn binnenbeen en dit is ook bij voltes. Zodra ik stelling naar binnen vraag valt hij pats boem naar binnen hoe goed ik ook probeer mijn buitenteugel en binnenbeen er bij te houden. Dit probleem is vooral op de rechterhand. Ik rijd nu meer met contrastelling om hem maar proberen terug op de hoefslag te krijgen of een beetje een fatsoenlijke volte eruit te rijden maar dit lijkt me toch niet de bedoeling.

Paard is overigens gezond en pas nog gecontroleerd door osteopaat en hierbij niet scheef bevonden.

Dribbel

Re: Contrastelling en constant naar binnen vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:19

Als het paard niet scheef is, dan klinkt het als een rijtechnisch probleem van jou kant. Ga eens bewust naar je eigen houding kijken in draf. Zit je stabiel en in evenwicht, dus met even veel gewicht op beide zitbeentjes? Knik je in bij je heup? Is je buitenteugel tegen de hals (niet erover)? Is je binnenbeen er goed aan? Zet je je binnenhand naar binnen en trek je hem niet naar je toe (veel gemaakte fout)? Draai je onbewust mee met je schouder? etc. etc.

Ik denk dat les hierbij zeker zou helpen, dus als je weer les hebt zou ik het zeker eens bespreken, want vanaf de grond is het makkelijker te zien waar het fout gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:49

Zoek eerst naar totale ontspanning.
Als je paard zich vast zet werkt niets dat merk je nu.
Vraag niets anders van je paard dan een beetje kalm voorwaarts stappen of draven.
Zachte handen, contactteugel, niet in de krul.
Laat je paard zelf zijn eigen evenwicht zoeken.
Rustig in evenwicht zitten.
Vriendelijk, rustig, zacht, gezellig kletsen, zachtjes strelen op de hals.
Geef je aan je paard.

Als je paard de hals begint te laten dalen ga je hem heel zacht en vriendelijk vragen om wat stelling te geven in de wendingen.
Dat is ietsje naar binnen kijken, is het loslaten van het bit aan de binnenzijde, buigen komt later.
Binnenhand iets omhoog, zo nodig iets van de hals. Buitenhand doet niets.
Belonen, klaar voor vandaag.

Morgen verder, stukje voor stukje.
Heel veel belonen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:09

Je paard is niet aan het been en loopt niet genoeg van achteren naar voren,daarom kan hij zich vastzetten als jij probeert te sturen. Je moet nooit een teugelhulp geven zonder beenhulp,daar gaan de meeste ruiters de fout mee in.Eert been,dan sturen...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:11

Eerst ontspanning.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-01-14 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:11

Elisa2 schreef:
Je paard is niet aan het been en loopt niet genoeg van achteren naar voren,daarom kan hij zich vastzetten als jij probeert te sturen. Je moet nooit een teugelhulp geven zonder beenhulp,daar gaan de meeste ruiters de fout mee in.Eert been,dan sturen...

Oei, ik ben blij dat ik het op een andere manier leer. Kijk eens op http://www.atletischerijkunst.nl Daar vind je heel veel goede tips!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:14

Nee dankje..juist daar gaat het vaak mis...;-} mensen vergeten hoe belangrijk been is,en dan bedoel ik niet schoppen! van been geven hoeft een paard echt niet gespannen te raken.

Tuurlijk is ontspanning als eerste punt belangrijk,maar ik zie nergens terug komen dat het paard gespannen is?

Inieder geval:
-ontspanning
-takt,ritme en regelmaat
-impuls {dus been!}
-nageeflijkheid en aanleuning
-rechtrichten
-verzameling

Oftewel,het skala der ausbilding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:20

Als een paard zich niet buigt is dat omdat het zich vast zet, het doet dat omdat het gespannen is om wat voor reden ook.
Het paard werpt een schild op van hardheid.

Wanneer je nu begint met "been" dan bereik je op zijn best dit:
"Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst." (je kent deze spreuk @Elisa2 ?)

Je moet eerst werkelijk contact leggen met je paard, begrijpen waarom het gespannen is, daar aan werken tot het het probleem opgelost is en dan pas gaan werken.

Wanneer je een gespannen paard gaat beginnen voorwaarts te drijven dan zal het beginnen weg te lopen.
Een paard is een vluchtdier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:34

Ben het niet met je eens Simpelman..je kan ook rijden en ontspannen tegelijk ;-} dit paard is scheef..daarom valt het rechtsom naar binnen toe,tegen het binnenbeen van de ruiter aan. Hij valt op de rechterschouder,rechtsom is zijn holle kant. Dat is hetgene waardoor het paard zich stijf houdt..je hebt verschil tussen stijf houden door spanning en stijf houden doordat het niet los gereden wordt en zich afsluit voor de ruiter omdat die tegenstrijdige hulpen geeft. {hetgeen wat hier gebeurd}

Hierop baseer ik mijn advies,natuurlijk komt er nog meer bij kijken maar dat kun je niet allemaal gaan vertellen via Bokt. Daarvoor is een instructeur nodig die in de les kan uitleggen wat er gebeurd en hoe dat op te lossen is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:42

Elisa2 schreef:
Ben het niet met je eens Simpelman..je kan ook rijden en ontspannen tegelijk ;-} dit paard is scheef..daarom valt het rechtsom naar binnen toe,tegen het binnenbeen van de ruiter aan. Hij valt op de rechterschouder,rechtsom is zijn holle kant. Dat is hetgene waardoor het paard zich stijf houdt..je hebt verschil tussen stijf houden door spanning en stijf houden doordat het niet los gereden wordt en zich afsluit voor de ruiter omdat die tegenstrijdige hulpen geeft. {hetgeen wat hier gebeurd}

Hierop baseer ik mijn advies,natuurlijk komt er nog meer bij kijken maar dat kun je niet allemaal gaan vertellen via Bokt. Daarvoor is een instructeur nodig die in de les kan uitleggen wat er gebeurd en hoe dat op te lossen is.

Alle paarden zijn een beetje scheef, net als alle mensen maar daarom vallen ze nog niet "naar binnen toe".
Dat wegvallen naar één zijde komt doordat het paard zich aanspant. Het doet als het ware een schepje boven op zijn natuurlijke scheefheid.
Het verliest met die aanspanning de mogelijkheid om zijn even wicht in de wendingen goed te kunnen handhaven.
Dat aanspannen doet het omdat het ergens bang voor is.

Je kunt nu een paard daar doorheen drijven, voor je uit, zoals de hengst.
Het is op de lange duur veel interessanter om de angst weg te nemen, het paard te leren hiermee om te gaan, en dan pas, in harmonie, te gaan werken.
Je werkt dan niet als de drijvende hengst maar als een koppelgenootje , samen, in vertrouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:53

Als je van angst uitgaat..heb je gelijk,maar zoals ik al zei geloof ik niet dat dit paard angst heeft. Als paarden scheef zijn en niet recht gericht/ gecorrigeerd worden vallen ze echt wel naar binnen toe als de korte zijde aan de binnenkant is.

Impuls, aan het been zijn en aanvullen met je been betekend NIET dat je je paard keihard naar voren moet gaan drijven oid. Daar zit een denkfout die veel ruiters maken!
Het betekent dat je paard open staat voor de ruiter{dus jouw gewenste ontspanning},dat die ruiter op het juiste moment een beenhulp geeft waarop het paard reageert met impuls naar voren toe wat vanuit het achterbeen komt. Een paard moet "voorwaarts denken" alleen dan kun je aan de voorkant wat gaan regelen als dat nodig is.Want dat is 9 vd 10 keer al opgelost als je dit stukje voor elkaar hebt...:-}
Voor een ruiter moet been geven dus ook een kwestie zijn van kuitspier iets aanspannen gevolgd door directe ontspanning. Veel ruiters zijn te hard en voelen niet genoeg en ja dan krijg je inderdaad dat een paard zich afsluit en zich hard{er} maakt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:43

Angst, ongenoegen, onzekerheid over wat komen gaat, niet bereid mee te werken, wat je maar wilt.
Je kunt de oplossing in twee verschillende richtingen zoeken.

De eerste en veruit meest gebruikte oplossing van de instructeur is: Hup! aan het werk.
Als de ruiter duidelijk is en het stevig aanpakt, druk hij het paard hiermee doorgaans door tot in het gevraagde werk.
De angst schijnt te verdwijnen, het verzet verdwijnt, het paard ontspant zich.
Het paard wordt onderworpen te gehoorzamen en de instructeur ziet direct verbetering dus zal deze er van overtuigd zijn dat dit de juiste oplossing is.
Dit is de onderwerping van het paard aan de dominantie van de leidhengst.

Maar, de lijfspreuk van @Elisa2:
''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn.
Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.
''
-Kurt Albrecht-
Deze mijnheer zegt dus dat hij één wil worden met het paard om tot harmonie te komen en daarmee de mogelijkheid volmaakte rijkunst te bedrijven.
Dit is de relatie van twee koppelgenoten.
(Paarden vormen altijd koppels met een onderlinge rangorde met elkaar)

De tweede oplossing: waarom is er weerstand?
In dit geval gaan we de oorzaak van het probleem samen met het paard proberen te vinden en op te lossen.
We leren het paard geduldig en vriendelijk om met zijn angst om te gaan, de moedigere, wijzere, sterkere neemt de bange mee.
We passen het gevraagde werk zodanig aan het paard aan zodat het daar geen weerstand meer tegen heeft, dat het paard het werk aankan, we spelen met elkaar.
We geven het paard overduidelijk aan dat we zijn inspanning, hoe gering ook op prijs stellen.
We passen ons eigen gedrag zodanig aan dat het paard echt vertrouwen in ons krijgt en het leuk begint te vinden om iets te gaan doen met ons.
De ruiter is in dienst van het paard...., om dit te helpen te kunnen functioneren in onze mensenwereld.

Als je op deze manier instructie geeft en mensen leert om op harmonieuze respectvolle manier met hun paard om te gaan dan wordt daardoor iedereen gelukkig.
Het is bijna onbegrijpelijk voor ons mensen hoe intensief en met overgave paarden kunnen meewerken zonder enige dwang.
Ze kunnen dit doordat het kuddedieren zijn.
Het merendeel van de problemen die paarden vertonen verdwijnen als sneeuw voor de zon als er een duidelijke rangorde is vastgesteld tussen de koppelgenoten, ruiter en paard en het paard echt vertrouwen heeft gekregen in de ruiter.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:32

Jouw paard staat verder in opleiding dan jij , dus kunnen we er van uitgaan dat de oorzaak bij jou zit.
jij creeert heel waarschijnlijk een soort spanning reeds gezegt hier door "simpelman".
Je zegt ik hou er mijn buitenteugel aan en probeer dan met mijn binnenteugel weer stelling te vragen naar binnen, heel waarschijnlijk ben je hier te hard met je buitenteugel, geef je niet voldoende mee om de beweging mogelijk te maken, mssn ook net iets te gesloten en druk je het paard bij wijze van spreken naar het midden toe en dit zowel met je teugelhulpen als met je beenhulpen.
Wij zien jou niet rijden natuurlijk, maar zeker is wel dat de fout bij jou zit.
Benen zeker niet aandrukken, heel veel gemaakte fout, en zeker bij een gevoeliger paardje heb je hier dadelijk problemen mee.
Je zegt ik druk hem dan weer terug naar de hoefslag met mijn been, en dat lukt moeizaam maar het lukt, ook hier heel erg opletten wat je doet want je bent nu bezig je paard ongevoeliger te maken voor jouw binnenbeen, dus net hetgeen je niet wil bereiken ben je nu aan het intrainen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:45

Simpelman schreef:
Angst, ongenoegen, onzekerheid over wat komen gaat, niet bereid mee te werken, wat je maar wilt.
Je kunt de oplossing in twee verschillende richtingen zoeken.

De eerste en veruit meest gebruikte oplossing van de instructeur is: Hup! aan het werk.
Als de ruiter duidelijk is en het stevig aanpakt, druk hij het paard hiermee doorgaans door tot in het gevraagde werk.
De angst schijnt te verdwijnen, het verzet verdwijnt, het paard ontspant zich.
Het paard wordt onderworpen te gehoorzamen en de instructeur ziet direct verbetering dus zal deze er van overtuigd zijn dat dit de juiste oplossing is.
Dit is de onderwerping van het paard aan de dominantie van de leidhengst.

Maar, de lijfspreuk van @Elisa2:
''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn.
Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.
''
-Kurt Albrecht-
Deze mijnheer zegt dus dat hij één wil worden met het paard om tot harmonie te komen en daarmee de mogelijkheid volmaakte rijkunst te bedrijven.
Dit is de relatie van twee koppelgenoten.
(Paarden vormen altijd koppels met een onderlinge rangorde met elkaar)

De tweede oplossing: waarom is er weerstand?
In dit geval gaan we de oorzaak van het probleem samen met het paard proberen te vinden en op te lossen.
We leren het paard geduldig en vriendelijk om met zijn angst om te gaan, de moedigere, wijzere, sterkere neemt de bange mee.
We passen het gevraagde werk zodanig aan het paard aan zodat het daar geen weerstand meer tegen heeft, dat het paard het werk aankan, we spelen met elkaar.
We geven het paard overduidelijk aan dat we zijn inspanning, hoe gering ook op prijs stellen.
We passen ons eigen gedrag zodanig aan dat het paard echt vertrouwen in ons krijgt en het leuk begint te vinden om iets te gaan doen met ons.
De ruiter is in dienst van het paard...., om dit te helpen te kunnen functioneren in onze mensenwereld.

Als je op deze manier instructie geeft en mensen leert om op harmonieuze respectvolle manier met hun paard om te gaan dan wordt daardoor iedereen gelukkig.
Het is bijna onbegrijpelijk voor ons mensen hoe intensief en met overgave paarden kunnen meewerken zonder enige dwang.
Ze kunnen dit doordat het kuddedieren zijn.
Het merendeel van de problemen die paarden vertonen verdwijnen als sneeuw voor de zon als er een duidelijke rangorde is vastgesteld tussen de koppelgenoten, ruiter en paard en het paard echt vertrouwen heeft gekregen in de ruiter.

BRAVO!!! _/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:36

Ik snap jouw punt Simpelman en ik denk dat we hetzelfde ideaal voor ogen hebben,alleen benader jij het hier meer van de holistische kant en ik meer van de rijtechnische.

Een paard moet vertrouwen hebben in een ruiter en een ruiter mag dat nooit beschamen,helaas gebeurd dat 9 vd 10 keer wel..alleen al door het feit dat de meeste ruiters voor het paard verwarrend en onduidelijk zijn. Een paard vertrouwd alleen een duidelijke leider en met duidelijke leider bedoel ik dus niet iemand die het paard dwingt! maar iemand die zuiver en congruent is. Alleen willen de meeste ruiters toch ook ambiteus paard rijden en daarin verbeteren en is het een heeeeeel proces om daar te komen waar jij het over hebt. In mijn ogen kunnen die 2 wel hand in hand gaan samen..,het rijden en het leerproces voor de ruiter. Zo bereik je ook een grotere groep mensen, die je steeds stapje voor stapje meer bewust kunt maken.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 07:39

Probeer het eens met minimale stelling. Als je teveel stelling vraagt nodigt dat ook uit tot naar binnen vallen. Rijden op buitenteugel en binnenbeen.