Paard staakt onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mloulou

Paard staakt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:56

Hoi! Ik kom er samen met mijn verzorghaf niet uit, dus vandaar deze roep om hulp.

Sinds 2,5 jaar verzorg ik een haflinger. Ik ben de enige die onder het zadel rijdt. Verder loopt ze regelmatig voor de koets/sulky.

Sinds een maand staakt ze onder het zadel. Meestal gebeurt dit vrij snel na het opstijgen, bijvoorbeeld als we net vijf minuten hebben warm gestapt. Het gebeurt zowel in de bak als op buitenritjes. De eerste keren ben ik boos geworden, maar drijven, schoppen, tik met de zweep, achteruit laten lopen... Niks hielp, ze wilde geen kant meer op. Zelfs niet toen we midden op de weg stil stonden. Misschien had ze pijn?

Toen is de zadelmaker gekomen. Zadel is links iets opgevuld maar lag verder prima. Voor de koets gebeurt het niet, dus ik verwacht geen tandprobleem. Als ze loopt, ontspant ze ook (hals laten zakken tijdens draf, kauwen op bit) dus ik vraag me af of dit iets lichamelijks kan zijn. De pit is er ook een beetje uit, een middendrafje? Vergeet het maar. Ik ben al blij als ze uberhaupt een stap verzet. Nogmaals, voor de koets is er niets aan de hand...

Ik heb les, maar ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen/hebben meegemaakt en willen meedenken over een oplossing.

Anoniem

Re: Paard staakt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:58

Dit lijkt me zeker iets lichamelijks als ze het ineens is gaan doen. Wat zegt je instructie?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:59

Misschien is ze een beetje uitgekeken op de dressuur? Of op de bak? Misschien kan je eens proberen om wat variatie in het werk te brengen, eens een sprongetje maken of een leuke buitenrit? Ik zou de tanden toch maar eens laten nakijken, just in case ;)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:04

Het lijkt mij dat ze de kar gewoon veel leuker vind, dus misschien lange lijnen :D

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:06

@Joolien: dat ze, als ze loopt, ontspannen is en haar rug goed gebruikt. En op het bit kauwt. Dat het onwaarschijnlijk lijkt dat het iets lichamelijks i (temeer omdat ze voor de koets en sulky wel prima loopt). Dat het misschien een uitprobeerfase is?

@Heleennn: ook op buitenritjes staakt ze, we hebben laatst een kwartier midden op straat stil gestaan en toen ben ik maar afgestapt. Aan de hand loopt ze wel mee. En als de eigenaar mee is op de fiets, is er ook niets aan de hand. Springen, crossen, longeren doen we ook allemaal. Ik ga ook mee op de koets en rij af en toe sulky. Zou niet weten hoe we nog meer moeten afwisselen ;-) (ben me aan het inlezen over vrijheidsdressuur, das 't enige wat ik nog kan bedenken).

@tabaflab: ja, dat zegt mijn instructrice ook. Alleen lange lijnen, das nou net iets waar ik niks aan vind ;-)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:07

Super dat mensen je openingspost ook niet eens lezen :')
Ik zou haar toch laten checken door een DA...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:08

Hoe oud is ze?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:10

ik zou zeker niks lichamelijks uitsluiten en tanden laten controlere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:10

Een paard gaat niet staken omdat ze het gewoon niet leuk vind, ze vind het niet leuk omdat ze het niet prettig vind. Of de ruiter dort wat fout, of er zit lichamelijk iets niet lekker.
Il ben wel benieuwd naar een foto of filmpje van het rijden.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:15

Zou toch je zadel nog een keer laten nakijken evt door andere zadel maker.
Je paard probeert je wat te vertellen en dat doet ze als je erop zit dus ik zou het toch in het zadel zoeken.
Klim er eens op zonder zadel in de bak en kijk eens wat ze dan doet.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:24

Ik denk dat je toch even moet overwegen om inderdaad tandarts etc te laten komen, een paard staakt niet voor niks. Liever dat je ze voor niks laat komen, dan dat het erger wordt.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:59

Joolien schreef:
Een paard gaat niet staken omdat ze het gewoon niet leuk vind, ze vind het niet leuk omdat ze het niet prettig vind. Of de ruiter dort wat fout, of er zit lichamelijk iets niet lekker.
Il ben wel benieuwd naar een foto of filmpje van het rijden.

Ik heb helaas niks van de periode dat ze is gaan staken, er maakt bijna nooit iemand foto's van het rijden. Of maakt de periode niet uit? Ze is dit gaan doen van het ene op het andere moment.
Het enige wat me opvalt is dat ze na het rijden altijd gelijk plast zodra ze in haar stal staat. Is me bij de koets/sulky nooit opgevallen. Tijdens het rijden of voor de koets plast ze vrijwel nooit.

Ik heb morgen weer les, ben benieuwd hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door Mloulou op 03-01-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:01

Ligt je zadel niet te ver naar achteren op de rug dan?

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:02

@Heleennn: sorry, vorigr vraag vergeten te beantwoorden. Ze is tien, haflinger. Volgens de zadelmaker en mijn instructrice ligt het zadel goed, maar zal er morgen extra op letten bij het zadelen dat het niet te ver naar achteren ligt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:30

Heb een pony gehad die het ook deed (haflinger) die had er gewoon echt geen zin in. En dan wordt het moeilijk. Ik begrijp dat je alleen buiten rijdt (?) en als er iemand mee rijdt gaat het wel goed.
Ze moet dus door krijgen dat het rijden onder het zadel wel leuk is. Kan je niet een paar keer met iemand anders (mee-) rijden ?
Misschien vind tie dat wel leuk en kan je eerst samen gaan rijden, als dat goed gaat, ga je met jou paard naar die andere toe, dus een stukje alleen, met als beloning weerdat andere paard wat mee gaat.
En dan de stukjes alleen steeds verder uitbreiden.
Kan met 50 meter beginnen.... Als het paard het leuk genoeg vind, gaan ze wel lopen.
Je moet iets vinden wat ze echt leuk vind en dat als beloning aanbieden. (geen snoepjes)
Het lessen lukt wel ? is dat ook met andere paarden ? Misschien kan je iets afspreken met iemand.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:33

Zou heel goed van een niet passend zadel kunnen komen!
Is het een erg brede haflinger en welk merk zadel ligt er op?

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 00:10

@WendyLotte ik reed hiervoor altijd alleen met haar buiten, de bekende rondjes waren nooit een probleem...

@unamie Ja ze is breed, ik ben er niet zo in thuis maar kan maat 40 kloppen? De zadelmaker heeft haar gemeten, ze is in 2,5 jaar tijd 3 maten gegroeid. Er ligt een Massimo op (veelzijdigheidszadel).

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:20

Vandaag les gehad. De eigenaar reed eerst even met de sulky. We hebben het menhoofdstel in gelaten, dus ik heb daar mee onder het zadel gereden. En... geen staakpogingen! Ze liep niet vol energie, maar ze liep en er zat zelfs een galopje in. Aan het einde van de les liet ze haar hals mooi zakken en kon ik meer stelling vragen. Voorlopig blijf ik rijden met het menhoofdstel. Ik heb goede hoop.

Filmpje: http://youtu.be/jyY6ots1VqE

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:26

Wat is het verschil tussen het menhoofdstel en je gewone hoofdstel?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:32

Heb je een enkel gebroken bit,? Misschien dat ze het niet fijn vind als deze in het gehemelte prikt?

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:41

Menhoofdstel is wat zwaarder en er zit een liverpool stang in (ipv enkel gebroken bit)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:22

Dan lijkt het mij dat wat xSCWx zegt klopt :j Maar wil ergens toch zeggen dat je wat te streng bent, als het bit goed gebruikt wordt heeft het namelijk geen constant notenkrakereffect.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:38

Thanx voor al jullie adviezen!
Ik ben nog even voorzichtig met mijn oordeel. Het is nu één keer goed gegaan, toevallig met een ander hoofdstel... Ik kijk het even aan en het zou mooi zijn als we de oorzaak hebben gevonden, maar het kan nog steeds net zo goed wat anders zijn. Ik rij al 2,5 jaar met hetzelfde bit en hiervoor was er niks aan de hand... En de pit en energie die er eerst met rijden waren, zijn nog niet terug. Dus nog even afwachten en als het goed blijft gaan, misschien weer eens het enkel gebroken bit erin en kijken hoe ze daarop reageert. En anders andere oorzaken bekijken/uitsluiten ;-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:21

Persoonlijk vind ik haar echt niet lekker lopen. Ik denk dat ze toch echt rug klachten heeft, om wat voor rede dan ook.

De achterhand lijkt traag mee te komen. Ze is tegen de hand en slecht voor het been. Ik zou het toch echt in de rug zoeken.

Dat ze nu een keertje niet staakt zegt he-le-maal niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:29

Heleennn schreef:
Ligt je zadel niet te ver naar achteren op de rug dan?

Uitgaand van de foto's in profiel van TS: nee, zoals gewoonlijk, ligt het zadel te veel op de schouder.......