kan een paard sloom en vervelend zijn door de ruiter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bloem12

kan een paard sloom en vervelend zijn door de ruiter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:29

hoi,
ik heb een pony maar ze is heel erg sloom en ook best wel vervelend.
ik denk dat het aan mij ligt want toen een ander meisje er op reed was ze totaal niet sloom.
en ook niet vervelend.
weten jullie hoe dat kan??

evelien_89

Re: kan een paard sloom en vervelend zijn door de ruiter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:32

dan ziet deze pony jouw denk ik niet als leider.
aangezien je nog maar 11 bent denk ik dat je vooral heeel veel lessen moet nemen. en niet alleen rijden maar ook leren hoe paarden met elkaar omgaan en wat hun gedrag betekend.

Gusta160

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:42

evelien_89 schreef:
aangezien je nog maar 11 bent denk ik dat je vooral heeel veel lessen moet nemen. en niet alleen rijden maar ook leren hoe paarden met elkaar omgaan en wat hun gedrag betekend.

maar ik ga al jaren met paarden om

rianca1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:43

heel veel lessen nemen ookal ga je jaren om met paarden maakt helemaal niks uit

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:47

rianca1 schreef:
heel veel lessen nemen ookal ga je jaren om met paarden maakt helemaal niks uit

wat leer je bij paard rij lessen dan over paarden behalve het rijden??

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:48

Gusta160 schreef:
evelien_89 schreef:

maar ik ga al jaren met paarden om

omgaan met en er echt verstand van hebben is een heel verschil.
Zolang je geen paardentaal kan lezen en terug kunt communiceren is een gesprek aangaan met een pony erg moeilijk.
een poetscursus op een manege maakt je ook echt niet tot groom. en op een manege pony in een beginnerslesje rondhobbelen zegt ook niet dat je rijden kunt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:50

bloem12 schreef:
hoi,
ik denk dat het aan mij ligt want toen een ander meisje er op reed was ze totaal niet sloom.
en ook niet vervelend.

Als ze bij de andere persoon niet sloom en vervelend is ligt het aan jou en ben je wss niet consequent genoeg.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:54

mnkortleve schreef:
bloem12 schreef:
hoi,
en ook niet vervelend.

Als ze bij de andere persoon niet sloom en vervelend is ligt het aan jou en ben je wss niet consequent genoeg.

wat bedoel je met consequent

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:55

bloem12 schreef:
hoi,
en ook niet vervelend.

Dat kan komen door dat het andere meisje duidelijke hulpen geeft bij het rijden. Jij bent waarschijnlijk heel onduidelijk. Dus beter leren rijden, dan gaat het ook beter met jou en deze pony.

De pony geeft hier aan dat hij het niet begrijpt. Het is aan jou om duidelijker te zijn.

Het gaat om het 'gesprek' dat je hebt met elkaar.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:55

zoutenootjes schreef:
bloem12 schreef:
hoi,
en ook niet vervelend.

Dat kan komen door dat het andere meisje duidelijke hulpen geeft bij het rijden. Jij bent waarschijnlijk heel onduidelijk. Dus beter leren rijden, dan gaat het ook beter met jou en deze pony.

De pony geeft hier aan dat hij het niet begrijpt. Het is aan jou om duidelijker te zijn.

Het gaat om het 'gesprek' dat je hebt met elkaar.

ok bedankt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:57

bloem12 schreef:

Ja is ja nee is nee.
Duidelijk zijn en niet afwachten of je paard wat gaat doen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:58

Blijkbaar denkt de pony dat ze zo mag doen bij jou. Dat leer je haar niet heel snel weer af.
Als je naar les gaat kunnen ze je leren op het juiste moment aan te pakken zodat ze begrijpt dat ze gewoon moet doen wat jij wilt. Daar kun jij ook niet meteen wat aan doen hoor, pony's zijn best slim en die kijken gewoon steeds of ze een beetje langzamer kunnen lopen en hoe langzamer ze gaan hoe meer tijd ze hebben voor grapjes. Waarschijnlijk word ze al minder vervelend als je ervoor kunt zorgen dat ze doorloopt. Daarvoor moet je soms echt heel snel reageren en daar is dus de les handig voor zodat je leert voelen wanneer je dan moet reageren. Het vervelende is dat ze dan soms nog wel even vervelender willen doen als je het dan wel goed doet omdat ze dan even moeten wennen dat het ineens niet meer lukt hun zin te krijgen en dan proberen ze even wat andere trucjes als je hulp hebt kunnen ze je meteen helpen ook deze dingen goed op te lossen zodat je niet van het ene in het andere probleem valt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:58

Ja dat kan.
Misschien begrijpt het dier je hulpen niet, misschien blokkeer je per ongeluk door verkeerd te zitten, misschien weet de pony dat jij niet aanpakt als hij niet loopt en neemt hij de makkelijkste weg en zo is er nog wel wat te bedenken

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:59

mnkortleve schreef:
bloem12 schreef:

Ja is ja nee is nee.

ja oké maar ik ben volgens mij al heel duidelijk voor mijn gevoel

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:01

Laat jezelf eens filmen als je rijdt, en ook een stukje filmen van de andere ruiter. Dan kun je zien wat er voor verschil is.

Het zijn vaak kleine dingen, die je zelf niet zo snel ziet.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:05

zoutenootjes schreef:
Laat jezelf eens filmen als je rijdt, en ook een stukje filmen van de andere ruiter. Dan kun je zien wat er voor verschil is.

ok
maar mijn zus die al 6 jaar les heefd gehad ging er ook op rijden en bij haar deed ze ook vervelend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:06

Ik zag de titel en dacht ooh dat ken ik, maar zie nu dat je 11 bent dus mijn situatie zal t wel niet zijn.
Had ik met mijn pony ook eerst, omdat ik te zwaar was voor haar maar daar ga ik niet vanuit dat dat bij jou ook zo is.
Wij kunnen helaas niet goed oordelen als jij zegt ja mijn pony is sloom, misschien een filmpje?
Heeft je pony misschien ergens last van? Is ze stijf? Word ze vaak bereden? Is ze oud?
Of ben jij gewoon niet consequent/streng genoeg en die andere mensen die er op gezeten hebben wel?
Ik raad je aan om les te nemen en dan te gaan kijken wat je er mee moet :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:07

bloem12 schreef:
mnkortleve schreef:

Ja is ja nee is nee.

ja oké maar ik ben volgens mij al heel duidelijk voor mijn gevoel

Dat denk ik ook vaak en als mijn vriendin dan op mijn paard stap denk ik soms o ja ben toch niet consequent genoeg geweest want ze kan het best :+

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:09

Annett1990 schreef:
Ik zag de titel en dacht ooh dat ken ik, maar zie nu dat je 11 bent dus mijn situatie zal t wel niet zijn.
Had ik met mijn pony ook eerst, omdat ik te zwaar was voor haar maar daar ga ik niet vanuit dat dat bij jou ook zo is.
Wij kunnen helaas niet goed oordelen als jij zegt ja mijn pony is sloom, misschien een filmpje?
Heeft je pony misschien ergens last van? Is ze stijf? Word ze vaak bereden? Is ze oud?
Of ben jij gewoon niet consequent/streng genoeg en die andere mensen die er op gezeten hebben wel?

ze is niet stijf en ook niet oud
ik heb helaas geen filmpje
maar volgens mij ben ik heel erg streng

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:10

bloem12 schreef:
zoutenootjes schreef:

ok
maar mijn zus die al 6 jaar les heefd gehad ging er ook op rijden en bij haar deed ze ook vervelend

Als jij en je zus op dezelfde manier rijden kan het wel kloppen dat de pony op jullie hetzelfde reageerde.
Onze pony is bij mij ook slomer dan bij mijn dochter van 11, zij zit er beter op en geeft hem eerder op zijn donder als hij loopt te mutsen, ik ben te voorzichtig dus hij neemt me een beetje in de maling :+
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 03-01-14 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:11

bloem12 schreef:
Annett1990 schreef:

ze is niet stijf en ook niet oud
ik heb helaas geen filmpje
maar volgens mij ben ik heel erg streng

Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft, instructrie dus.
Hier kan ik namelijk niks mee en andere bokkers ook niet denk ik :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:13

Probleem ligt negen van de tien keer aan de ruiter, dus já dat kan heel goed.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:15

[quote="xDenies"]Probleem ligt negen van de tien keer aan de ruiter, dus já dat kan heel goed.[/quoteok

oké maar wat denk jij dat ik fout doe

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:15

Daar kan ik over internet niet over oordelen :) Vraag het na aan je lesgever, of zoek een goede lesgever :D

Problemen zijn er om opgelost te worden ;)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:27

Reed je vriendin op een andere manier, vroeg ze andere dingen van je pony of op een andere manier enz??
Ik denk dat het een beetje gebrek aan motivatie is bij je pony, hij wil het best doen MAAR dan moet daar wel een goede reden voor zijn...

jij doet waarschijnlijk meer dan je pony en dat maakt het voor voor je pony alleen maar leuk. Probeer consequent te zijn, als je sneller wil druk je je kuit aan, geen reactie = schopje, nog geen reactie = tikje met de zweep met als voorwaarde dat ze dan wel ECHT een groot verschil laat zien.

En probeer dingen af te wisselen, zet pionnen (of emmers ofzo) neer. Vraag steeds als je daar bent iets, in het begin is stilstaan wel een goede dat is de beloning, dan rij je naar de volgende en mag ze weer stoppen. Als ze dat door heeft kan je overgangen gaan rijden bij de pionnen, veel paarden worden daar lekker scherp van en ze hebben een doel dus zullen eerder meewerken met wat jij wilt ;)
Mijn paardje was eerst niet vooruit te branden (en hoe meer ik deed hoe minder hij deed..) maar door van punt naar punt te rijden wordt hij nu helemaal blij als er pionnen staan en ook zonder heeft hij nu een goede voorwaarts knop zonder dat ik echt been hoef te geven :D

Iedereen kan een paard iets laten doen, maar je moet zorgen dat hij het WIL doen. Als dat lukt zal het vervelende er snel af zijn en met de juiste motivatie verdwijnt dat slome ook wel bij jou ;)