recht aan 2 teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

recht aan 2 teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:13

recht aan 2 teugels, ik ben springruiter en heb een jong paard sinds Augustus, ik vind het heel belangrijk dat de basis voor het springen goed is en loopt hij over het algemeen netjes nageeflijk, zelf rij ik met mn pony ook nog m1 en m, maar vind mijn paard nog niet correct aan 2 teugels. hij vind het fijn om naar links te kijken hierbij neemt die links niet makkelijk aan en is hij op rechts vrij sterk maar als ik deze dan losjes wil laten kijkt hij scheef weer naar links..rechtsom valt die naar binnen zijn linker schouder is ook meer ingevallen dan zijn rechter schouder. hoe kan ik er voor zorgen dat mijn paard op 2 teugels loopt en dat zijn linker schouder even bespiert wordt als zijn rechter schouder?
alle tips zijn welkom!:)

Tinneh

Re: recht aan 2 teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:24

Vooral veel oefeningen rijden waarbij je paard moet buigen heb ik gehoord :)

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:37

Altijd goed om je eens te verdiepen in Rechtrichten! Best ergens eens les nemen maar geloof dat je op de site van Marijke de Jongh ( http://www.paardenbegrijpen.nl/ ) wel wat gratis filmpjes met info kan bekijken, of gewoon eens opzoeken op youtube. Gegarandeerd dat je resultaat zal zien -- natuurlijk eerst uitsluiten dat er niets medisch niet pluis is.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:43

Mova schreef:
Altijd goed om je eens te verdiepen in Rechtrichten! Best ergens eens les nemen maar geloof dat je op de site van Marijke de Jongh ( http://www.paardenbegrijpen.nl/ ) wel wat gratis filmpjes met info kan bekijken, of gewoon eens opzoeken op youtube. Gegarandeerd dat je resultaat zal zien -- natuurlijk eerst uitsluiten dat er niets medisch niet pluis is.

ik heb een tijdje les gekregen op een recht richt manier. mn het sturen van binnen en buiten en ging het de hele verkeerde kant op ik kreeg les van steef geelen ik vond het persoonlijk niet vriendelijk meer misschien dat zij wel heel anders is ik zal zeker kijken! thuis gebruik ik wel altijd veel oefeningen van de trainingen die ik heb gehad bij het recht richten :)

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:45

Ik kamp met hetzelfde bij mijn ruin. Wat ik doe is veel voltes en achten rijden. Dat helpt naar mijn idee wel :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:47

Ik denk ook dat je het in het rechtrichten moet zoeken. En misschien dat hij niet de juiste persoon was voor jou en je paard, maar dat betekent niet dat iemand anders jou daarin niet kan helpen.. Ik zou het nog proberen met een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:54

Rechtrichten is weer zo'n hippe bokt-term maar is gewoon een basiselement. Zoek een instructeur/trice die je kan leren te voelen en kan laten begrijpen hoe hulpen afhankelijk van elkaar werken. Hier en daar wat proeflessen nemen en uitzoeken wat prettig werkt voor jou en je paard.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:56

maar is het ook zo dat ik het linker schouder meer oprekken moet? want omdat ik linksom makkelijker is rijd ik ook sneller die kant om ookal weet ik hoe verkeerd dat is..
ik vind het heel moeilijk met het rechtrichten want hij heeft ook paarden gehad die er fantastisch bij liepen maar mijn vorige pony is er echt helemaal aan verknalt en werd al bang als ze me aan zag komen met het zadel en wil niet dat er weer zo iets gebeurd.. en misschien ligt het ook wel gewoon aan de persoon zelf toen! maar ben in die zin wel heel voorzichtig voordat ik iets aan ga haha

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:58

Joolien schreef:
Rechtrichten is weer zo'n hippe bokt-term maar is gewoon een basiselement. Zoek een instructeur/trice die je kan leren te voelen en kan laten begrijpen hoe hulpen afhankelijk van elkaar werken. Hier en daar wat proeflessen nemen en uitzoeken wat prettig werkt voor jou en je paard.

ja dat zal het misschien ook wel zijn! want qua rechte lijnen buiging ben ik naar mijn gevoel vrij gericht bezig, ook om te voelen wat er onder me gebeurd vind ik altijd heel bijzonder en vooral als het zo lekker gaat maar voor mij was de overgang groot en dat maakt alles weer iets lastiger

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:00

Als je vorige pony verknald is door rechtrichten, was je zeker niet op de goeie manier bezig.

Je kan natuurlijk alle kanten ermee opgaan, zoals Joolien zegt: het is een ruime term.
Persoonlijk zie ik veel vooruitgang met mijn paard op de vriendelijke-van-op-de-grond manier van Marijke de Jongh, maar kan zijn dat je mss meer resultaat haalt bij bv een methode zoals Antoine de Bodt -- juist omdat deze het vanop het paard aanpakt..

Beste is nog altijd om verschillende lessen te nemen en te kijken wat het beste bij jullie past.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:02

Rechtrichten is niets meer dan het paard aan beide kanten even soepel en sterk maken ;)
Een goeie oefening om hiermee te gaan beginnen is het rijden van slangevoltes en 8-jes.
Ook wisselen tussen stelling en contrastelling (op de lange zijdes kan je mooi gebruik maken van de bakrand)..

Verder dus een andere instructeur zoeken die jou daarbij kan helpen, want een paard hoort er niet slechter van te worden.. integendeel..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:17

Casarell schreef:
Rechtrichten is niets meer dan het paard aan beide kanten even soepel en sterk maken ;)
Een goeie oefening om hiermee te gaan beginnen is het rijden van slangevoltes en 8-jes.
Ook wisselen tussen stelling en contrastelling (op de lange zijdes kan je mooi gebruik maken van de bakrand)..

Verder dus een andere instructeur zoeken die jou daarbij kan helpen, want een paard hoort er niet slechter van te worden.. integendeel..

Nee joh da's veel te simpel gezegd. :) Je hebt 8 scheefheden waaronder horizontale scheefheid.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:27

Ja.. maar aangezien TS pas 15 is, moet het wel te begrijpen en uit te voeren zijn voor haar.
Dus laten we beginnen met simpele uitleg, aangezien ze zich nog niet echt verdiept heeft in het rechtrichten.. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:35

Ja ik zou ook zeggen neem les van iemand die jou kan helpen met het gymnastiseren/recht richt oefeningen.Recht recht rijden is echt een training van soms jaren, dus idd lees de eerder genoemde site eens en leer wat rechtrichten is en het waarom.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:44

Rijkunstig recht richten is:
Het gelijkmatig ontwikkelen van de bespiering.
Dit bereieken we met niets minder en niets meer dan voorwaarts rijden op gebogen lijnen met net zoveel buiging in het paardenlichaam als de gebogen lijn heeft.
Links en rechts gelijk.

De buiging vraag je door de binnenhand iets omhoog én naar binnen te bewegen.
Dit ondersteun je met een (rustig) drijvend binnenbeen op zijn plaats en een aangesloten buitenbeen dat iets naar achteren gelegd is.
Je binnenzitbeenknobbel druk je iets naar voren.
Dit te samen moet je in elkaar voelen vloeien.

Een paard moet hiervoor vertrouwen hebben in zijn ruiter en zich durven ontspannen.
Het grootste deel van de z.g. scheefheid wordt veroorzaakt doordat het paard zich onzeker/onveilig voelt en zich spant.
Paarden doen dit dan bijna allemaal eenzijdig, ze zetten zich aan één kant vast als bescherming.

Het z.g. rechtrichten dat flink in de mode is houdt zich voornamelijk bezig met het ontspannen van het paard.
Veel interessanter is het om zelf te gaan zoeken naar die totale ontspanning in je paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:06

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:00

Je kunt tegenwoordig zelfs metertjes kopen om te kijken of je met even veel druk op twee teugels rijdt! Super leerzaam! Een teugeldrukmeter heet dat geloof ik. In ieder geval heel veel succes!