Pony wil alleen maar achteruit. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Pony wil alleen maar achteruit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:23

Hallo,
Hieronder even de geschiedenis en daarna het probleem waar we nu tegen aanlopen en waar ik graag tips over wil.

Ik heb sinds 7 maanden een halflingerruin van 6 jaar. Toen ik hem kocht was ik meteen verliefd. Hij was super grappig en een grote clown. Ik heb bij de oude eigenaar een keer met hem in de bak gereden wat heel goed ging. Hij was alleen wat onzeker en nog niet alles was bevestigd. Maar stappen, draven en sturen ging prima. Ik heb ook nog een buitenrit met hem gemaakt. Hij liep toen achter een kar aan en ook dat ging geweldig. Hij keer nergens van op, we zijn toen echt van alles tegen gekomen!
Toen hij een weekje bij mij en zijn nieuwe maatjes stond wilde ik gaan rijden. Na een paar leuke rondjes stappen ging hij ineens stil staan en bokte net zo lang tot ik er af lag. Toen heb ik hem nog lekker een poosje laten wennen aan zijn nieuwe stekkie en vriendjes en zijn we wat grondwerk gaan doen voor de band en het vertrouwen. Hij is echt erg attent en een grote knuffel. Als jij loopt, loopt hij mee, als je stilstaat staat hij stil, als je rent, rent hij mee en als je achteruit loopt, loopt hij ook achteruit. Toen gingen we longeren. Mijn hele handen lagen open. Hij ging er namelijk steeds in rengalop al bokkend vandoor. Mijn bijrijdster die inmiddels ook een hele goede band met hem had wilde wel op stappen. Het zadelen en opstappen ging prima. Toen ik hem los mocht laten en me omdraaide om op mijn haflingermerrie te stappen hoorde ik een kabaal. Ja hij was weer aan het bokken tot zij er af lag. Hij had nog geen pas gezet.
We hebben de oude eigenaar om hulp gevraagd. Zij is meteen een aantal weken achter elkaar gekomen. Eerst gekeken met longeren, hij deed bij haar hetzelfde. Omdat hij zoveel ruimte had, hebben we een verplaatsbare longeercircel gemaakt. Toen ging het longeren een stuk beter. Volgende stap was rijden. Eerst het zadel erop (had ik erbij gekocht). Nou toen ging hij meteen weer bokken. Onze conclusie was dan ook dat het allemaal door het zadel kwam. Het zadel van mij haflingermerrie erop gelegd en het bokprobleem was voorbij! Volgende stap was dus echt erop. De oude eigenaar had een meisje meegenomen die wel durfde. Wij meteen naar buiten en het ging allemaal prima. Hij zette geen stap verkeerd en liep netjes mee. De volgende keer ging mijn bijrijdster erop en ik was mee met mijn merrie. Ook ging dat weer super. Ook stukjes draf gedaan. Daarna gingen we het zelf proberen. Zonder steun van de oude eigenaar. Dus de weg op en iemand er naast. Geen enkel probleem.

Nu lopen we tegen het probleem aan dat hij prima loopt als er iemand mee loopt, maar als er niemand bij staat, dan gaat hij achteruit. Niet een klein stukje, maar gewoon de halve wei, en hard. Zodra er dan weer iemand naast loopt gaat hij weer vooruit. We hebben geprobeerd mijn haflingermerrie er voor te laten lopen maar dat helpt niet. Ook als je alles loslaat, handen er vanaf, benen er vanaf, gaat hij gewoon door. We hebben nog niets met druk geprobeerd of zweep oid. Dit ben ik eigenlijk ook niet van plan. We gaan denk ik gewoon door met iemand er naast en dan proberen steeds meer afstand en veel belonen als hij voorwaarts gaat. Maar misschien heeft hier iemand een goede en ponyvriendelijke tip.

Bedankt voor het lezen van mijn hele verhaal.

Anoniem

Re: Pony wil alleen maar achteruit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:35

Ik denk dat hij het allemaal niet zo snapt. Ik zou weer even een stap terug doen en eerst gaan longeren met iemand erop zodat de longeur hem opdrijft en de ruiter langzaamaan de hulpen weer kan installeren. Alles op zijn tijd maar wel consequent.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:00

Ik denk inderdaad ook dat hij het niet snapt. Maar hij wil niet bij de longeur vandaan. Zodra je wegloopt loopt hij mee of achteruit...Daarom dat we het los, achter een ander paard aan wilden proberen.
Maar dat aan de longeerlijn kunnen we ook wel gaan uitbouwen. Ook wel veiliger dan los in een wei van een halve hectare. Ik heb helaas nog geen bak aan huis.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:06

probeer het eens als "menner" erachter. (zonder kar dus)
dan iemand erop en dan steeds meer ruimte erachter en dan echt zelfstandig laten lopen.
Blijkbaar kan/durft hij niet zelfstandig te lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:10

Zoals "joolien" ook al zegt, het is heel waarschijnlijk dat jouw paardje gewoon niet begrijpt wat er gevraagd wordt, aan jou dus dit duidelijk te maken.
Paardje is braaf en zadelmak en volgt dus idd andere personen, een kar of een ander paard , maar heeft eigenlijk nooit geleerd het zelf te doen.
Dit paard heeft gewoon geen of een heel beperkte basis mee gekregen in zijn opleiding.
Om dit weer goed te krijgen is er echt een hele herscholing nodig, en moet de basis alsnog dus aangeleerd worden.
Zoek een goede instructie en/of trainer die jou hierbij kan helpen, zelf aan de hand van hier gegeven tips gaan aanklooien is zelden een goede keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:23

Longeren is dan een goede stap om mee te beginnen, uiteraard eerst zonder ruiter. Met goede begeleiding zal het niet moeilijk zijn alleen moet je even handig zijn. Zoek dus iemand die er verstand maar vooral geduld mee heeft.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:27

Ik denk zelf dat we er wel uitkomen hoor. Ik heb erg veel geduld en ik hoef niet morgen al hele ritten te maken. Ik wil graag nog heel veel jaren van mijn paardjes genieten en samen dingen ervaren en leren. Maar misschien wil jooolien eens komen helpen? Almelo is niet zo ver hier vandaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:31

Misschien een optie om te gaan rijden in de longeer cirkel met iemand die schuin achter je meeloopt met een longeerzweep, niet om te slaan maar om net even een voorwaarts paard te houden. als jij dan de goede hulpen geeft snapt ze het vast snel genoeg.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:31

Ik denk, dat hij het heel erg goed snapt. Beter als jij in ieder geval. Je moet veel consequenter zijn. Doortastend. Naar voren rijden. En als je verstandig bent, doe je het in een bak, niet in de wei, daar kan hij te veel kanten op.