Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar tips om mijn dochter (10 jaar) op bixie niveau afwisseling te bieden. Hoe doen andere ouders dat??? Wat doen we nu, ze rijd 3 tot 4 keer in de week een half uur. Normaal heeft ze 1 keer in de week prive les (juf is 5 weken op vakantie) rijden we 1 keer in de week met een groepje kinderen samen in de bak (hier proberen we ook al zoveel mogelijk afwisseling te bieden). De andere 2 keer rijd ze alleen (onder mijn aanwezigheid) een rondje langs de weg doen we ook geregeld. We hebben een kleine bak tot onze beschikking met wat "spring" materiaal en 'n boomstammetje en een groot niet omheind veld waar altijd gereden kan worden!!
Op zich dus al best wel afwisselend, maar waar ik tegen aan loop is dat ik merk dat ze het leuk vind als ik iets nieuws/leuks voor haar verzin en zij daar dan mee aan de gang kan. Voorbeeld is een lijntje, slalom tussen 2 balkjes door linksaf, na de balkjes weer links en dan over n sprongetje. Of kun je 3 keer het grote veld rond in draf zonder je pony in stap te laten gaan?? (pony is slecht voorwaarts, consequent rijden is moeilijk op die leeftijd)
Op die manier haar dus uitdagingen bieden, vind ze erg leuk, maar mijn ideeen zijn dus op!!!!!
Een soort van barrelrace uitzetten die dan, afhankelijk van de ruiter, in draf of galop genomen kan worden. Eens per maand, 2 maanden rijden en kijken of je de tijd van de vorige keer kunt verbeteren. Worden ze over het algemeen lekker fanatiek van, en pony wordt er vaak ook wat voorwaatser van.
melissapupa
Geplaatst: 02-01-14 16:04
ja je zet bijvoorbeeld een ton in de bak met appels erop en die appels moet je van de ton afhalen en naar de andere kant brengen. maar dan kun je er een sprongetje tussen zetten en een slalom. en dan wie als eerst alle appels aan de andere kant heeft dit is maar een voorbeeld creativiteit kun je er op los laten maar kijk uit dat het wel veilig is!!!!
Motje11
Geplaatst: 02-01-14 16:07
Je kunt een soort parcours met een verhaaltje verzinnen. Bijvoorbeeld de gestolen eieren van de huppeldepup moeten in veiligheid gebracht worden. Dan moet ze eerst uit een mandje een bal pakken (het ei) vervolgens door het slingerbos (slalom), dan over het smalle bruggetje (tussen twee balken door) en door het enge wortelbos (over balkjes) en het ei veilig terugleggen en het nest van de huppeldepup. Je kunt hierbij evt. de pony vasthouden, bij een grote bal wel handig.
Verder heb ik wel eens een tonnenrace gedaan met zulke kleintjes (om pionnen). Ik hou er niet van kleine kinderen wedstrijdjes met elkaar te laten houden, maar je kunt haar wel haar eigen tijd laten verbeteren. Dan kan ze het bijvoorbeeld eerst in stap doen met stukjes draf op de rechte stukken. En als het goed gaat wat meer draven, dan gaat ze ook sneller. Zo is ze trots op haar snellere tijd. En de volgende keer staan de pionnen toch anders, dus ook weer een nieuwe tijd.
En Anne-Maria-koekoek, kun je ook met één ruitertje doen.
Zitles aan de longe, daar zal ze de rest van haar leven plezier van hebben. (armen draaien, tenen vastpakken enz.)
Zitten al leuke dingen tussen, bedankt daarvoor!!! We hebben zeker weer wat ideeen op gedaan. Nieuwe ideeen blijven welkom hoor!!! Morgen en overmorgen gaat ze rijden met haar oudere nichtjes dus dan vermaken ze zich zelf wel met hem en dan is de vakantie alweer voorbij en word t rijden toch ook weer wat moeilijker, we kijken hier dus alweer uit naar t mooie weer en langer licht!!!