paard van 2 zadelmak maken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miepje_marie

paard van 2 zadelmak maken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 11:31

Ik heb een aanbod gekregen om een 2jarige zadelmak te maken (niet op gaan zitten dus)
En al aan een aantal dingen te laten wennen zoals druk aan beide kanten maar dit alles al doen zonder erop te gaan zitten of met mijn gewicht te gaan hangen.
Vervolgens een jaar op wei om hem dan ruitermak te maken.

Zou ik dit aanbod aannemen ik zit namelijk te twijfelen omdat ik er wel voor betaald krijg. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: paard van 2 zadelmak maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:32

Waarom wil je er voor betaald krijgen? Zadeltje erop en hoofdstel erin is geen wekenlang werk.
Sowieso zou ik dat dier nog fijn een jaartje laten staan.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:33

persoonlijk vind ik 2 jaar érg jong. zou zelf vanaf 3 jaar zadelmak maken.
wat kent het paardje verder? longeren? poetsen? etc?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:33

Wat voel je er zelf bij? Doe je het om het geld of komen jouw eigen principes voorop dat 2 jaar gewoon weg te jong is om op te rijden? (tenminste uit jouw verhaal maak ik uit dat je twijfelt).
Persoonlijk zou ik het niet doen omdat ik 2 jaar echt té jong vind om nog op te rijden, wat is nou een jaar wachten op een mensenleven?

Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:34

Indien het paard net 2 wordt dit jaar, niet doen!
Paard is er mentaal nog niet klaar voor, en goed voor de rug is het ook zeker niet, ook al ga je er niet op zitten.

Indien het paard dit jaar 3 wordt, dan zou je het kunnen doen.

En dat je er voor betaald wordt is leuk, maar laat die paar euro die je kan verdienen niet te koste gaan van het paard.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:34

Is het paard 1,5 of 2,5? Lijkt me sterk dat hij van januari is. Vind namelijk wel dat dit een aanzienlijk verschil maakt. Ik vind dat je een paard van 2,5 al wel spelenderwijs wat mak kunt maken. Dus geen zadel opknopen en flink laten uitbokken, maar beetje poetsen, hoefje geven, keer een dekje opleggen, dan keer dekensingeltje, longeersingel en zadel. Steeds met kleine stapjes, kijken hoe hij reageert. Een 1,5 jarige, moet lekker met zn vrienden buiten spelen en verder lekker niks doen.

miepje_marie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 11:35

Ik twijfel erg maar de eigenaar wil hem eerst zadelmak hebben en al wat grondwerk bevestigd is en daarna gaat hij zeker een jaar op wei. (zegt hij) voor hij iemand erop laat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:38

Die van mij word in februari 3. Hij komt vanaf veulen al elke dag in de hand. En spelenderwijs heb ik hem al aan dingen laten wennen. Zo kent hij een dekje met longeersingel, heeft al eens peesbeschermers omgehad, en een hoofdstelletje in gehad. Echt zadelmak maken en inrijden doe ik pas volgend jaar.

Ik denk dat je het spelenderwijs wel alvast mee kan beginnen. Met spelenderwijs bedoel ik niet dagelijks eer mee bezig zijn. Maar eens in de zoveel tijd. Maar ik denk dat dat moeilijk word als het niet je eigen paard is en voor betaald krijgt.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:39

Hoe oud is ie nu dan precies?
Want ik ga dan mee met de rest qua leeftijd.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:39

miepje_marie schreef:
Ik twijfel erg maar de eigenaar wil hem eerst zadelmak hebben en al wat grondwerk bevestigd is en daarna gaat hij zeker een jaar op wei. (zegt hij) voor hij iemand erop laat.

Hoe oud is het paard precies?
Dus welk jaar is die geboren.

Ik heb voor een klant nu ook bezig met een 2-jarige die dit jaar 3 wordt.
Moet in gereden worden, maar zijn nu nog bezig met longeren, singeltje en in de hand.
doe dit 1x per week, en gaat super goed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:44

Je kan prima met een paard van 2 grondwerken!
Basiscommando's erop, buiten aan de hand wandelen (verkeersmak), wassen/scheren, trailerladen, aan dekens wennen, niet op kleine voltes etc. Zetten.

Zadel om vind ik eigenlijk overbodig dit kan ook later is in een paar dagen bevestigd.

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:46

Je kan wel alvast wat grondwerk doen, maar ik zou pas zadelmak gaan maken als hij echt bijna 3 jaar is.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:48

Voor paard zijn bestwil zal ik het niet doen, laat hem nog een jaar op de wei staan!

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:58

Wat is het ras ??

een Quarter gaat al met 18 maanden in de leer, heb het met mn eigen ogen gezien, 20 minuten per dag
maar dit moeten we in Nederland maar niet doen met onze paarden.

ik ben begonnen met wandelen wandelen en wandelen, alles laten zien van een veilige afstand en dat steeds een stukkie dichterbij, na een paar weken een oud zadeltje erop, achter een voeremmer aanlopen, gekke dingen doen met paraplu's en oude lakens, je kunt zo veel verzinnen om een jong dier te leren, wanneer de tijd gekomen is om er op te zitten intresseerd dit het paard voor geen ene drol want jij bent de vertrouwde vriend dus die situatie is voor het paard OK.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:21

Om op te gaan rijden vind ik het dier idd nog niet oud genoeg, maar zadel , hoofdstel zowel met als zonder bit, wandelen, verkeersmak , basis training, voetjes geven en houden, voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, achterhand verzetten, voorhand verzetten, desensybiliseren, schriktraining, .....
er kan heel veel al wel natuurlijk.
Ik heb hier bij mij een paard staan dat in mei 2014 3j zal worden, die kent al het bovenstaande al perfect.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:36

Wat zegt je eigen gevoel? Onafhankelijk van het feit dat je er geld voor krijgt?
Als het tegen je princiepe's is een 2 jarige zadelmak te maken moet je dat ook niet doen als je er geld voor krijgt.
Ik vind er op zich weinig op tegen een 2 jarige eens een zadeltje op te leggen en wat te longeren, maar wat voegt het toe om hem daarna een jaar stil te zetten? Zadelmak maken en longeren heb je maar een week voor nodig, kun je er net zo goed meteen bij doen als je hem ruitermak maakt en dáárna een halfjaar stilzetten.
Dus ik zou zeggen; lekker laten staan.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:42

Wanneer wordt hij 3 jaar?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:44

wat heeft het voor zin om nu al zadelmak te maken, dan een jaar de wei op, en dan verder beleren?
zadelmak maken is voor de meeste paarden niet zo'n punt.

ik zou het paard lekker een jaartje laten staan, dan spelenderwijs wat oppakken met zadelmak maken en daarna meteen doorpakken met beleren.
als die basis er goed inzit dan lekker een zomer de wei op om alles te verwerken en daarna doorrijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:43

Heb je ervaring met grondwerk?
Je bent 16 jaar , dus hoeveel paarden heb je eerder zo getraind?

Het is idd niet erg om een jong paard overal aan te laten wennen en dan is een zadel op de rug ook niet echt een probleem, maar vraag me af hoe ga jij het opbouwen?
Waar start je , vaak worden er te veel stappen overgeslagen, dus als je het opbouwt met het vertrouwen te krijgen van het dier en jij leert respect te hebben voor het dier dan is het zadel erop leggen vaak ook helemaal geen probleem, het gaat vaak fout met hoe het gebeurd, te snel, te grof enz enz,
Neem er de tijd voor , maar dat zal niet gaan want je krijgt er voor betaald, ik zou zeggen ik hoef geen geld en doe het op mijn gemak, dus bij het begin beginnen .

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:55

goed dat je het bespreekbaar maakt en niet direct ja gezegd hebt. Persoonlijk zou ik zeker wachten tot het 3e levensjaar van het paard. Liever nog 3.5 jaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:00

aeolusnr1 schreef:
Om op te gaan rijden vind ik het dier idd nog niet oud genoeg, maar zadel , hoofdstel zowel met als zonder bit, wandelen, verkeersmak , basis training, voetjes geven en houden, voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, achterhand verzetten, voorhand verzetten, desensybiliseren, schriktraining, .....
er kan heel veel al wel natuurlijk.
Ik heb hier bij mij een paard staan dat in mei 2014 3j zal worden, die kent al het bovenstaande al perfect.

Idem. Gewoon spelenderwijs kan je met een paar keer per week 10 minuutjes al erg veel leren.
Die van mij vindt met je bezig zijn echt fantastisch.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:05

Tjah ik zou het doen even een dekje en een zadel op de rug leggen is echt geen drama en zo zal die niet overdonderd worden op het moment dat die echt onder de man mag. Ik leer ze liever spelen der wijs aan dingen wennen op zon jong mogelijke leeftijd, daar hebben ze later profijt van in mijn ogen :)

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:40

Nu het grondwerk enzo doen, maar vooral laten spelen met zijn vrienden. Als hij 3 is oefen met logeren en dekje met dekensingel. Rond 3,5 pas een zadel. Ik vind het anders wel erg jong. Ikzelf zou pas beginnen met grondwerk op 3,5 en rond 4 of 4,5 pas met zadel enzo aan de slag.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:24

Ik vindt 2 jaar wel erg jong om maar met wat dan ook te beginnen. Hij moet nog lekker rond huppelen. Je kan er al wel af en toe heen om hem alleen te laten wennen aan mensen en hun bijzijn en vertrouwen winnen. Ik denk dat dat beter is.