Ooit zullen we er samen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaaackiiie

Ooit zullen we er samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:35

Hallo,

Just a Dream ( Florencio x Furioso) is een ruin (gecastreerd mei 2013) van 2009.
Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en trainen nog steeds samen.
Dream is niet de gemakkelijkste, in het begin ging alles zeer goed maar na zijn castratie heeft hij heel wat kuren gehad. Hij ging lopen zowel op training als op wedstrijd, hij zag precies spoken, was prikkelbaar en had nog steeds wat hengsten manieren. Ik ben er dus een aantal keer serieus van af gevallen wat soms men vertrouwen helemaal deed weg zakken. Mensen zeiden dat hij een gek was, dat ik daar nog ging mee verongelukken, maar toch bleef ik altijd een beetje hoop hebben en bleef ik tegen mezelf zeggen "Wacht maar, ooit zullen wij er samen staan"
Daarom dit filmpje, om sommige te laten zien kijk eens hij kan het echt wel hoor!

Door de slechte kwaliteit van de piste waar hij staat kan ik hem niet voldoende onder het zadel rijden, maar ik probeer hem wel regelmatig te longeren en rijden doen we toch 1 keer de week en soms 2.

Afgelopen zondag liet ik me filmen tijdens het rijden, dit omdat hij zo fijn en leuk aanvoelde.
Graag wou ik dit aan jullie laten zien voor eventuele tips.. Volgend jaar rijden we de 5jarige proef mee waar toch een aantal moeilijkere oefeningen bij zitten, zoals achteruitgaan, keertvolte in galop enz..
Vinden jullie het er al fijn uitzien?
Alvast bedankt, en hou het alsjeblieft een beetje netjes.

https://www.youtube.com/watch?v=SAadKXOR1oQ&feature=c4-overview&list=UUWaO7rmRieJDRurM4CiZQiA

felintje

Re: Ooit zullen we er samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:27

Ik vindt het er al zeker heel fijn uitzien.
Z'n draf oogt zeer ruim en soepel.
Alleen vindt ik dat voor het mooie de overgangen van galop naar draf iets soepelder/vloeiender mogen.
Ik heb het dat je paard er als het ware uitvalt.
Verder vind ik jullie een hele mooie combinatie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:09

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 07:49

Probeer in de galop wat meer te 'ademen' in je hand. Je blokkeert hem nu van voren waardoor hij niet goed zijn bewegingen kan afmaken. Je zet hem een beetje vast. Hij moet een mooie rollende, vloeiende beweging kunnen maken onder je door. Laat je hand meebewegen met zijn hoofd. Verder ben ik ook benieuwd naar zijn stap en draf. Leuk paard :-)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:19

leuk paard en je zit netjes,maar wil je adviseren luchtiger te rijden,handen zachter en ga ajb lichtrijden,zo wringend doorzitten is niet goed,zeker niet op 'n jonkie. veel meer naar voren rijden en focus op zijn lichaam ipv zijn hoofd/hals.

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:05

Wat een leuk filmpje! Je mag trots zijn op deze combinatie hoor. Een tip die ik je wil geven is, kijk af en toe na de wereld om je heen. Je zit er keurig op, maar iets geforceerd. Probeer elke 10 meter een keer na links of na rechts te kijken, hierdoor ga je meer ontspannen zitten en zit je meer in de pas. Super veel succes!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 20:26

Kamille: bedankt voor je tips, ik ga deze zeker toepassen, volgende zondag gaan we op wedstrijd en als ik de proeven kan laten filmen zet ik deze er ook zeker op dan kan je de stap en draf ook eens zien :-)

Freeride: bedankt, ik rij hem regelmatig naar voor hoor, hij is niet zo simpel en durft al eens uit het niets weg springen, daarom dat ik hem soms iets te vast hou van voor voor beetje zekerheid te hebben.

WvZ: Zal ik zeker volgende keer doen, op een jonkie is het niet altijd makkelijk om ontspannen te zitten zeker niet op hem omdat hij soms vies uit de hoek kan komen, :-) alvast bedankt

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:06

Erg leuk paard hoor. Ziet er al goed uit voor zon jonkie, mist natuurlijk nog veel balans en dat zie je nog wel goed. Maar heb het idee dat je hem door middel van het doorzitten ook meer uit balans brengt. Ik zou lekker gaan lichtrijden, lekker meer het neusje eruit proberen te rijden, lang laag en veel figuren rijden en schakelen.

Succes ermee, ga je vast een hele fijne aan hebben!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:43

Zal ik zeker doen Sharonaa! Doordat hij zich soms wat nerveus maakt kruipt hij zich van voor wat op waardoor het niet altijd makkelijk is om hem met zijn neusje eruit te rijden.
Afgelopen weekend wedstrijd gereden en amai! Heel fier op hem! Heel flink geweest en behaalde in de E5 64% en in de E7 65%! Met lovende commentaar van de jury! Dus ikke heeeeel fier :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:09

Voor zo een jonkie vind ik dat je de gallop erg goed onder controle hebt :j
Hup linker hup rechtergallop, de tempowisselingen en ik vind je overgang gallop-draf juist wel goed opgebouwd +:)+

Zijn neusje mag er van mij wel meer uit, ik zie graag ook halshouding wisselingen tijdens de training en je mag vooruit kijken :list:

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:05

Fijn paard! Voor een jonkie zeker al erg fijn ogend. Balans moet nog komen maar dat komt met de tijd. Veel kilometers maken! Probeer veel licht te rijden; doorzitten brengt meer uit balans, figuren en overgangen rijden en geef hem, vooral in de galop wat meer ruimte, rustiger zitten. Ga je zeker een heel fijn paard aan hebben!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:15

Zelf vind ik dat je erg veel galoppeert.
Ik denk dat je aan kortere stukken galop en meer overgangen (naar de draf en stap) meer hebt qua training.
Daar wordt de galop beter van, korte stukken mooie sprong (met fijne meegaande aanleuning in verschillende houding) en niet 6 rondjes lange stukken waardoor hij eerder op de voorhand valt.
Ook veel meer figuren rijden, daar hou je een paard veel meer mee aan het werk zodat hij niet zo snel fratsen wil uithalen.
Het zou ook kunnen dat je gewoon te veel te vroeg hebt gevraagd dat hij zo moeilijk doet en had hij eerst meer rust en bevestiging nodig voordat je al met hem op wedstrijd ging.
Dan zal het nu een betere tijd zijn. :j
Succes!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 22:33

Het is inderdaad zo dat we op dit filmpje heel veel galoppeerde. Maar dit kwam misschien ook wel deels omdat ik niet kon geloven dat hij zo flink aan het galopperen was en kreeg er een beetje niet genoeg van :p
Nu proberen we meer afwisseling te brengen binnen galop en draf.

https://www.youtube.com/watch?v=TOr_yF90LHk

Dit is het filmpje van afgelopen zondag op wedstrijd.
Hij liep wat gespannen en mag wat meer met zijn neusje naar voor en wat lager. Hij had wat bang van de jury... Maar voor de rest denk ik wel dat ik terecht trots mag zijn op mijne flinke 4.5jarige jongen :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:53

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:04

Ik zie Furioso ! :D Zeker niet de gemakkelijksten, maar wel top-bloed ! Wat ik vooral zie op de filmpjes ( correct me if I'm wrong :o ) is een paardje dat nog wat kracht mist achteraan...Voortdoen zoals je bezig bent, heel consequent blijven in alles wat je doet of vraagt, en binnen een paar jaar zullen jullie er inderdaad samen staan hoor ! :j
Even off-topic..die Donnerwelt in je profiel...ik kan de foto niet zien, maar ben wel heeeeel nieuwsgierig... :)

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:27

Het lijkt af en toe alsof je handen heel erg op en neer stuiteren, maar ik kan het niet heel goed zien :)
Verder vind ik dat je je benen heel mooi stil houd! :D

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:59

Pandora2: hij heeft een heel sterke achterhand alleen moet ik dit onder het zadel er nog meer laten uitkomen :-)
Lotusje555: ja dat doe ik om te zien of hij mijn hand aanvaard. Als ik de druk wat verminder zou hij nog steeds met zijn hoofd op dezelfde plek moeten zijn dan wat met meer druk, misschien dat je dat bedoeld :D