onverwachts wegsprinten met bokken !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leidelmeyer

onverwachts wegsprinten met bokken !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 13:48

ik heb een 7 jarige tinkerruin die vrij dominant kan zijn. hij loopt zowel voor de kar als onder t zadel. als ik met hem buiten rijd of in de bak dan kan hij opeens uit het niets er keihard vandoor gaan en daarbij bokt hij ook nog zeer gemeen. ik ben er al een aantal keren vanaf gevallen met de nodige blessures :(
zo kan het maanden goed gaan en dan opeens krijgt ie het is zijn hoofd. als hij in de bak ervandoor gaat dan krijg ik het advies om hem gelijk flink door te laten galopperen maar dat lukt me niet omdat ik eigenlijk op dat moment aan het overleven ben...ook probeer ik hem om te trekken maar hij is zo sterk. ik rijd met een pelham stangbit met rubber erom heen en een kettinkje. maar hij pakt gewoon het bit beet en je hebt niets meer in te brengen.
als ik met hem buiten rijd dan rij ik altijd samen met iemand en als de ander iets niet durft gaat de mijne koel voorop :)
hij doet het ook vaak als er iets van hem gevraagd word, bv netjes aan de teugel lopen. opeens is hij dat zat en spurt er dan vandoor ook met een andere ruiter erop. af en toe rijd er een man op die western rijd en daar flikt hij het niet bij. ik heb al redelijk wat grondwerk met hem gedaan en daarbij luistert hij heel goed. in het begin niet toen wilde hij me elke keer een soort aanvallen en ging hij zeer dreigend en uitdagend voor me staan. ik weet ook dat ik meer strenger moet zijn en consequenter in gedrag.hij probeert me ook gewoon vaak uit. het is ook een heel humoristisch en nieuwsgierig paard , hij wil alles zien en liefst onderweg nog even aan alles en iedereen snuffelen. voor de kar is hij superbraaf en de wedstrijden vind hij ook echt leuk. maar nu zoek ik voor onder het zadel toch nog een remknop om veilig te kunnen stoppen . ik begin nu het toch wel zat te worden om elke keer dit mee te maken. ik ben dan net weer lekker relaxed aan het rijden en dan gebeurt er weer een ongeluk"met hem. eens loopt misschien verkeerd af , ik ben nl ook niet meer de jongste :P 52 en heb fybromialgy en zeer veel last van mijn polsen waardoor ik ook niet al te sterk ben en dat weet hij donders goed !
ik heb hem al een keer bij een clinic van gert van t hof in ermelo opgegeven voor dit probleem...maar daar liep hij natuurlijk als een lammetje in de bak en deed alles wat gert van hem vroeg :( advies was hem om te trekken...ja dat zou leuk zijn als me dat lukte. wie heeft hier ervaring mee en heeft een goed advies voor me. ik heb ook gelezen over de one rein stop. heeft iemand hier ervaring mee ? alle hulp is welkom :)

evelien_89

Re: onverwachts wegsprinten met bokken !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:08

Je geeft aan dat hij dit vooral bij je doet als je meer van hem vraagt. Het kan zijn dat hij uit dominantie dit niet van jou accepteert of dat het voor hem pijnlijk is dit te doen.
Waarom doet hij het niet bij de western rijdende man? vraag dat en laat hem heel precies zijn in zijn antwoordt. wordt hij dan ook op hetzelfde bit en met aanleuning gereden? of aan een losse teugel? vind je paard het oppakken van de teugels/ druk op bit niet fijn? dan kan het zijn dat hij pijn ervaart in zijn mond.

wat je zegt over het aanvallen en voor je staan met grondwerk klinkt dominant al kan voor je staan en je met beide ogen juist ook betekenen dat hij je respecteert. daarvoor moet ik het eerst zelf zien. maar consequent zijn en de leider zijn is heel belangrijk bij grondwerk. jij controleert zijn voeten in het vooruit, achteruit, links en rechts.

Het goed onder de knie hebben van de one rein stop is ook een heel goede tool om te hebben om te stoppen zonder er af te vallen.

Deze dingn leer ik je graag in een grondwerk en rij les maar ik woon in haaksbergen bij Enschede. dus pb maar voor interesse.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:14

heb je medisch alles uit gesloten.ligt zadel goed,tanden zijn goed

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:17

Het probleem zit bij jou, niet bij je paard.
Het is een rangorde probleem.
Je paard stelt zich hoger in rangorde en jij hebt daar niet voldoende bekwaam op gereageerd.
Dit zal in de tijd alleen maar erger worden, tot aan gevaarlijk.
Het maakt niet uit wat een ander met je paard kan, rangorde is individueel.

Verdiep je in het installeren van rangorde, het is heel simpel je moet alleen precies weten wat je doet en op welk moment.
Het heeft niets met geweld te maken, het is een bluf spel.
Voor iemand die dit heeft begrepen en regelmatig doet is het 10 à 20 minuten werk, maar jij kunt het alleen maar zelf doen en niemand anders.
Kijk bij Claus Hempfling, Monty Roberts, Pat Parelli.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 01-01-14 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:19

Ik denk dat het een trucje is om onder het werk uit te komen.
Ga je als hij dat doet wel gewoon verder als of er niks aan de hand is? Of word je er bang van, en stap je af?

Ik denk dat het vooral een kwestie is van hem er doorheen rijden, en niet bang zijn.
Gaat hij er vandoor? Bijdrijven, geeft hij een bok, geef jij been, jij moet eigenlijk een soort van het laatste woord hebben.
Ik heb namelijk precies het zelfde als jou gehad, bij mij was het dus een kwestie van er doorheen rijden (natuurlijk wel met behulp van mijn instructrice)

Als het niet komt door onder het werk uit te komen, even het zadel door de zadelpasser laten nakijken, en kijken of er niets schuurt (bij zijn hoofdstel of dergelijke) kan natuurlijk ook zijn omdat hij ergens vast zit (heeft mijn welsh a pony vroeger gehad) daar hebben wij de fysio langs voor laten komen, toen was dat gedrag ook weg.

leidelmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 08:57

tanden zijn ook al nagekeken, zadel ligt goed , daar mankeert het m niet aan. hij kan dus maanden lang als een lammetje buiten lopen en dan opeens is het wegspuiten voor soms iets waar hij van schrikt ( dat kan ik m dan ook niet kwalijk nemen natuurlijk) en bij die westernruiter die is vrij streng en hard met rijden...ik geef bv een ophouding om hem bij de les te houden en hij geeft een flinke ruk om hem duidelijk te maken dat hij moet luisteren. en hij rijd dan met hetzelfde bit.
en ik begrijp dat ik hem moet doorrijden als hij er vandoor spuit bokkend en al ...maar ik ben dan echt aan het overleven om er op te blijven zitten .....hij gaat dan opeens zo megahard door de bak of over het buitenterrein. iedereen staat dan verbaasd te kijken hoe hard die kan....
ik blijf daarna er wel gewoon op zitten en zet m dan flink aan het werk. in het begin werd ik heel boos op hem met stem maar daar werd ie ook nerveuzer weer van. dus nu probeer ik rustig te blijven en hem weer gewoon door te laten lopen. het grappige is dat ik soms al aan hem zie dat hij wat wil gaan uitproberen. we rijden dan bv op het strand en dan gaat hij met zijn hoofd schudden. ik zeg dan heel streng NEE !! en dan kapt hij er meestal mee....
ik ga me toch maar meer bezig houden met het grondwerk. ik heb dat al eens eerder gedaan met een instructrice voor t freestylen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:24

OPG --> RT-V