draver moeite met ontspannen / tegen de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steeffanie19

draver moeite met ontspannen / tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:23

Goede avond allemaal

Zoals de titel al zegt heb ik vaak last met rijden dat mijn draver tegen de hand komt en niet ontspannen loopt voornamelijk in de draf

ik rij hem gewoon met een rustige hand . maar toch word hij elke keer heel zwaar in de hand of juist te ligt . en als het hem hellemaal niet zint probeert hij eronder uit te rennen .

ik probeer veel grote achten te rijden voltes en stelling en buiging te doen op de volte maar ook op de rechten hand en veel overgangen . galop heeft niet heel veel zin want dat vind hij nog erg moeilijk .

Maar nu krijg ik toch het gevoel alsof ik het fout doe . zijn er meschien mensen ook met deze ervaring of met tips die ik zou kunnen gebruiken

alvast bedankt :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:48

Het klinkt alsof je paard scheef is. Mijn paard is namelijk rechtsgebogen en heeft daardoor moeite met ontspannen blijven in wendingen en omstellen, om het zichzelf makkelijker te maken gaat ze rennen (hard lopen, paard wat snelheid maakt heeft meer balans op zijn 4 benen).

Pak jij je paard ook aan de longe? Omdat je zegt dat de galop nog te moeilijk is ? Als het een draver is die nog niet kan galopperen focus je dan eerst op balans.
Het kan zijn dat hij nog spierkracht en balans mist om daadwerkelijk nageefelijk/ ontspannen te blijven. Dubbele longe is een heel mooie manier om je paard recht te richten en je kan zelf ook goed zien wat je paard aan het doen is.

Sluit een tandprobleem ook niet uit, als iets niet goed is in de mond kan het zijn dat het pijn doet en daardoor ook niet wil los laten en ontspannen.

_Alarm_wlkp

Re: draver moeite met ontspannen / tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:51

Heeft je draver gekoerst?
Ik heb mijn draver voornamelijk wat aan een licht contact gereden en toen ze haar balans heeft gevonden kwam ze zelf langzaamaan naar beneden.

Moest ie gekoerst hebben: bijna alle dravers leren dat druk op de teugels sneller gaan is en hun hoofd moet hoog gedragen worden.
Meteen naar een andere houding is moeilijker...

Steeffanie19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:54

_Alarm_wlkp schreef:
Heeft je draver gekoerst?
Ik heb mijn draver voornamelijk wat aan een licht contact gereden en toen ze haar balans heeft gevonden kwam ze zelf langzaamaan naar beneden.

Moest ie gekoerst hebben: bijna alle dravers leren dat druk op de teugels sneller gaan is en hun hoofd moet hoog gedragen worden.
Meteen naar een andere houding is moeilijker...

of hij gekoerst heeft weet ik eerlijk gezegd want dat wist de vorige eigenaar ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:18

Ik kan m niet vinden in het ndr register. Wat is zijn officiële naam?

Een draver omscholen is niet simpel en vereist veel geduld. Ik zou een goede instructeur zoeken die met geduld aan de ganggaat . T is alsof je een lange afstandschaatser wilt laten kunstschaatsen dus daar moet een boel spierkracht en balans voor omgegooid worden.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:52

Ik heb een draver gehad daarbij duurde het ook een hele tijd voordat ze ontspannen kon draven. Longeren aan de dubbele longe heeft bij ons goed geholpen. Toen het kwartje aan de longe viel, viel het niet veel later ook onder het zadel. En rechtrichtoefeneningen kan ook helpen.

Steeffanie19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:34

Joolien schreef:
Ik kan m niet vinden in het ndr register. Wat is zijn officiële naam?

Een draver omscholen is niet simpel en vereist veel geduld. Ik zou een goede instructeur zoeken die met geduld aan de ganggaat . T is alsof je een lange afstandschaatser wilt laten kunstschaatsen dus daar moet een boel spierkracht en balans voor omgegooid worden.

ja dat heb ik ook al geprobeerd maar kon hem ook niet vinden ... gelukkig heb ik zelf al veel geduld en gaat het vast ook wel goed komen , maar soms een tip hier en daar is altijd mooi meegenomen :)

Ikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:40

Bij mijn draver was het trainen tijdens buitenritten de oplossing. In de bak trainen vond hij verschrikkelijk maar tijdens buitenritten was hij een totaal ander paard. Nette overgangen, ontspannen rug, een beetje wijken en de achterhand erbij/eronder was dan ineens geen probleem meer.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:29

Ik heb een draver die hetzelfde deed. Dit kwam omdat mijn draver het moeilijk vond om op haar eigen benen te lopen. Als ze ging hangen had ze steun aan mijn handen. Iedere keer als ze ging hangen gooide ik de teugels los, vaak struikelde ze dan even en dan pakte ik ze weer op. Op het moment dat ik los liet moest ze haar eigen balans vinden en op eigen benen lopen. Zijn veel dravers met dat probleem. Als je mijn draver nu ziet lopen zou je niet eens zeggen dat het een draver is. Ze hangt totaal niet meer , en ik rijd ook nog bitloos, en ze springt aan in een verzamelde galop vanuit de stap. Goed lessen en rijden

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:33

Heeft ze niet gewoon moeite met op haar eigen benen lopen?

Ik heb btw niks met Dravers, maar 4x op eentje gereden, dus van mij kun je hierover niet veel verwachten.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:37

Joyvankan schreef:
Ik heb een draver die hetzelfde deed. Dit kwam omdat mijn draver het moeilijk vond om op haar eigen benen te lopen. Als ze ging hangen had ze steun aan mijn handen. Iedere keer als ze ging hangen gooide ik de teugels los, vaak struikelde ze dan even en dan pakte ik ze weer op. Op het moment dat ik los liet moest ze haar eigen balans vinden en op eigen benen lopen. Zijn veel dravers met dat probleem. Als je mijn draver nu ziet lopen zou je niet eens zeggen dat het een draver is. Ze hangt totaal niet meer , en ik rijd ook nog bitloos, en ze springt aan in een verzamelde galop vanuit de stap. Goed lessen en rijden

Teugel in een keer losgooien? Oei dat moet je niet doen hoor. Daar kun je behorlijk nare ongelukken en blessure's mee veroorzaken.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:11

Luister ik heb een hele goede instructrice en zij raad me dit aan. Het enige dat gebeurd is dat het paard de hand los moet laten en der eigen benen bij moet zetten. Meer niet, mijn paard loopt nu anders wel prachtig aan de teugel en hangt niet meer op de hand

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:18

ik zou hem eerst longeren,lichtjes bijgezet.In het begin alleen de laatste vijf minuten.
Dan wen je de rugspieren om rond te lopen.
Een draver word getraind om met het hoofd omhoog te lopen,wat logisch is want je krijgt niet veel zuurstof als je rond loopt en snelheid moet maken.

Ik vond de vergelijking van Joolien@erg goed.Lange afstand schaatser die je ook niet meteen op kunstschaatsen kunt zetten.
Het is te doen hoor,de tijd nemen en weten wat je doet.Ook tijdens longeren er op letten dat het paard grote passen blijft maken in de draf,zonder uit elkaar te lopen of op de voorhand te vallen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:03

Joyvankan schreef:
Luister ik heb een hele goede instructrice en zij raad me dit aan. Het enige dat gebeurd is dat het paard de hand los moet laten en der eigen benen bij moet zetten. Meer niet, mijn paard loopt nu anders wel prachtig aan de teugel en hangt niet meer op de hand

Dan heb je geluk gehad. Ik vind het een heel slecht advies.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:10

En wat kan er volgens u mis gaan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:01

Over de kop slaan, struikelen... Mijn advies zou het ook niet zijn :) .

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:01

Alleen al het feit dat door plots de teugels los te gooien je paard uit balans raakt. Daardoor kan het paard niet alleen een behoorlijke misstap maken of struikelen, maar ook vallen. Ik vind het serieus een slechte raad die niet uitgevoerd zou moeten worden. Daarin tegen kun je beter je handen direct rustig naar voren doen zodra je voelt dat het paard aan de teugels gaat hangen en hem aansporen waardoor het paard harder gaat lopen. Via een ophouding of lichter gaan lichtrijden neem je het tempo weer terug.Daarna zijn eigen tempo weer opppakken. En begin je weer opnieuw, zodat hij je hand opzoekt. Dit blijven herhalen. Hij moet uiteindelijk niet de kans krijgen om steeds op je teugels te hangen. Daarbij hebben deze paarden vaak al moeite met balans. Dat zou dus mijn advies zijn.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:16

Ik gooi mijn teugels niet weg he. Ik gooi ze los in de zin van dat ik ze van strak naar slap laat hangen. Als je paard dan over de kop slaat dan moet je paard wel een hele slechte balans hebben. Och mijn paard heeft het gelukkig wel geholpen en ze loopt nu nooit meer zwaar op de hand maar goed. Als andere zeggen niet doen moet je het maar beter niet doen. Altijd het zekere voor het onzekere nemen

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:27

Precies het zelfde ! Mijn merrie heeft ook een beetje draversbloed, ik weet het ook niet meer soms loopt ze wel fijn maar dan een andere keer helemaal niet ! Ik volg dit topic denk ik nog wel eventjes :j

Steeffanie19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:02

Dankje wel allemaal voor de tips ik ga der zeker gebruik van maken :)