Mijn paardje aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlapaard

Mijn paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 12:17

Hallo Allemaal,

Ik ben 15 jaar en ik rij 5 jaar. Ik heb sinds een halfjaar mijn nieuwe aanwinst:
Carla (Mondoliene I x Calando V)
Merrie, 1,58 M ,
10 jaar, holsteiner.
Lief paardje maar heel bitgevoelig. Daar had ik in het begin moeite mee. Ik rij met elastieken omdat ze mij anders te sterk is en vooral met springen. Ben nu bezig met dat af te bouwen. In de dressuur heb ik ze niet meer nodig . Ik zou met haar de L1 dressuur kunnen rijden En Springen B. Hier onder zien jullie hoe het was en hoe het nu is.

Halfjaar geleden:

Afbeelding

Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de foto's ze waren eerst te groot. Heb mijn best gedaan om ze goed uit te laten zien

Wat vinden jullie van mijn rijden? Ik wil van iedereen leren!
Alvast bedankt!

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Mijn paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:58

aan de paar foto's die je hebt staan kan ik geen heel uitgebreid commentaar geven, als eerste wil ik wel zeggen dat ik vind dat je een leuk paard onder je hebt, wat bij wel opvalt aan de laatste dressuur foto is dat je je handen naar beneden wegdrukt...

probeer je handen iets hoger en meer bij elkaar te houden zodat je ze ook wat meer dragend houd.

Succes met je paard

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:59

Tipje: NOOOIT springen met elastiek tussen de benen! Levensgevaarlijk!
Zoek een goede instructie die je er rijtechnisch doorheen kan helpen ipv alle toeters en bellen eraan te hangen.

Carla321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:21

smurffie schreef:
Zoek een goede instructie die je er rijtechnisch doorheen kan helpen ipv alle toeters en bellen eraan te hangen.

Mijn instructuur zegt dat je daarmee makkelijk 1 meter mee kan springen. En daarbij met je toeters en bellen als ze rustig en netjes loopt is het toch goed. daarbij elastiek veert mee.

Carla321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:21

ynskek schreef:
aan de paar foto's die je hebt staan kan ik geen heel uitgebreid commentaar geven, als eerste wil ik wel zeggen dat ik vind dat je een leuk paard onder je hebt, wat bij wel opvalt aan de laatste dressuur foto is dat je je handen naar beneden wegdrukt...

probeer je handen iets hoger en meer bij elkaar te houden zodat je ze ook wat meer dragend houd.

Succes met je paard

Bedankt!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:28

Carla321 schreef:
smurffie schreef:

Mijn instructuur zegt dat je daarmee makkelijk 1 meter mee kan springen. En daarbij met je toeters en bellen als ze rustig en netjes loopt is het toch goed. daarbij elastiek veert mee.

Je kan er mee springen tot ze erin springen en hun nek breken. Dan spring je niet zo hard meer. En juist omdat het veert breekt het te laat dus breekt je paard.
Ik zie bijzets en elastiek, waar de kunde van de ruiter ophoud beginnen de hulpteugels. Daarbij hoor je een hulpteugel als hulp een of 2 keer te gebruiken. Niet blijvend.

Ik zou heel goed nadenken hoe goed je instructeur is als hij dat soort uitspraken doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:29

Inderdaad, elastiek is gevaarlijk om mee te springen omdat ze met hun voorbenen in het elastiek kunnen komen, niet meer doen dus !

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:36

Carla321 schreef:
ynskek schreef:

Succes met je paard

Bedankt!

Ben jij (carla321) dezelfde persoon als degene die dit topic heeft geopend (carlapaard)?

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:44

smurffie schreef:

Bijzets daar kreeg ik haar mee maar daar werd ze gek van.omdat ze bitgevoelig is. Die heb ik er daarom ook afgegooid. En inplaats daar van heb ik elastiek eraan gedaan op verzoek van instructeur . Had ook voor de gok kunnen kiezen maar dat vond ik weer te overdreven.
Mijn paard moet leren met springen niet gelijk z'n kop om hoog te gooien. Want als zij haar kop om hoog gooit dan wordt ze sterk en dan gaat het fout. Voor mij is de elastiek een mogelijk heid om zonder gedoe netjes te springen en dat zij er nog iets van leert. Daarbij martingaal werkt niet bij d'r word ze nog sterker van.
Laatst bijgewerkt door Carlapaard op 29-12-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:48

Bedankt![/quote]

Ben jij (carla321) dezelfde persoon als degene die dit topic heeft geopend (carlapaard)?[/quote]
Jup was mijn oud account kwijt :(. En pc liep toen vast, kreeg foto's niet fatsoenlijk d'r op gezet.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:49

Waarom dan niet gewoon een martingaal? Of thiedeman?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:51

Ze is bit gevoelig maar wordt te sterk en gooit met haar hoofd, volgens mij is er dan gewoon iets niet in orde met je paard of je rijd niet zo best.
Echt zoek andere hulp want op deze manier help je juist je paard naar de gedver...

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:52

Dientje_Yara schreef:
Waarom dan niet gewoon een martingaal? Of thiedeman?

Martingaal zie vorige bericht!
Thiedemans ben ik niet weg van.
Elastiek ben ik ook niet zo weg van maar het helpt wel

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:55

smurffie schreef:
Ze is bit gevoelig maar wordt te sterk en gooit met haar hoofd, volgens mij is er dan gewoon iets niet in orde met je paard of je rijd niet zo best.
Echt zoek andere hulp want op deze manier help je juist je paard naar de gedver...

Dit was in het begin zo met de bijzets! Nu ben ik van bit verwisseld en elastieken. En mijn hulpen zijn verbeterd anders zou ik NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT zo los kunnen rijden. Als ik m'n hand maar rustig hou is er niks aan de hand!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:59

En waarom heb je dan hulpteugels nodig? Als jij je hand rustig houd is er niks aan de hand, maar dan is het toch jou probleem wat opgelost moet worden en daar hoeft t paard niet voor gestraft te worden door vast gezet te worden met een elastiek?

Neem les van iemand die je leert rijden ipv materialen aandraagt, leer rijproblemen op te lossen ipv verbloemen.. dan leer je je paard goed te rijden...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:07

oehh heb ooit iemand over de kop zien gaan door springen met elastiek! En ook niet zo netjes richting paard, kan niet de ruimte pakken die ze nodig heeft om correct over een sprong te komen...Want dan krijg ze pluk in haar smoelwerk.

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:07

Omdat ze met Springen raar uit de hoek kan komen zonder elastieken. In de dressuur heb ik er nu geen problemen meer mee. En mijn instructeur leert mij rijden. Ik heb 4 maneges gereden waar ze dat juist NIET deden!

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:11

vencedor schreef:
oehh heb ooit iemand over de kop zien gaan door springen met elastiek! En ook niet zo netjes richting paard, kan niet de ruimte pakken die ze nodig heeft om correct over een sprong te komen...Want dan krijg ze pluk in haar smoelwerk.

Ik wil niet veel zeggen maar het is ook niet handig als je te vroeg naar voren gaat zitten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:12

Ik vind dat je een aansprekend paard hebt!
Alleen neem van mij ook aan: elastiek eraf, want dit is echt gevaarlijk en eventueel martingaal erom of (beter nog), eerst de dressuur zo voor elkaar maken met een instructeur die niet meteen naar hulpteugels grijpt, dat je met springen ook geen hulpteugels meer nodig hebt.
Verder een leuke combinatie!! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:12

Dan doe je er toch een martingaal aan? Die is ook tegen slaan met hoofd en kop te hoog de lucht in. Maar heb je niet het gevaar dat ze een keer met haar voorbenen erin eindigt, jij je nek met paard breekt. En dan krijgt ze geen geruk in die mond want daar zal de niet makkelijker op gaan worden. Veel druk is mond worden ze stug van.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:25

Moderatoropmerking:
Omdat dit een topic is waar door 2 accounts wordt gereageerd waarvan 1 een dubbelaccount is plaats ik hier een slotje. TS mag opnieuw een topic aanmaken met haar eigen account.