verkeerd in het zadel terecht komen tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

verkeerd in het zadel terecht komen tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:39

Als ik ga springen kom ik bij de landing vaak bijna achter het zadel terecht
Heb even snel een plaatje met een pijltje met waar ik terecht kom bij de landing gemaakt
http://nl.tinypic.com/r/swdzwx/5

heeft iemand tips voor hoe ik gewoon normaal in het zadel terecht kom en niet op het randje?

unihorses

Re: verkeerd in het zadel terecht komen tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:40

goede verlichte zit, druk op je beugels, en mee met je paard? als je gewoon mee gaat hoort dat niet te gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:40

Met wat voor zadel spring je? En is het zadel groot genoeg?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:41

Heb je les? Zo niet, dan is het wel hoog tijd voor te gaan lessen. Ik heb al veel verhalen gehoord over springen, maar mensen die achter het zadel terecht komen is wel het strafste :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:41

unihorses schreef:
goede verlichte zit, druk op je beugels, en mee met je paard? als je gewoon mee gaat hoort dat niet te gebeuren...

ik ga heel goed mee, probleem heb ik zowel bij niet goed mee gaan en heel goed mee gaan, ik spring trouwens met een dressuurzadel, heb niet genoeg geld om er een veelzeidgheids zadel of springzadel bij te kopen, ik heb geen les, wil in 2014 sowieso 1x per maand dressuur les en 1 keer per maand springles

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:43

dressuur zadel is niet erg handig, maar dan nog hoort het niet ... heb je les zoals gevraagd? filmpje? foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:43

Daar kan het aan liggen. Springen met een dressuurzadel is trouwens niet zo goed voor de rug van het paard, dat is daar niet op gemaakt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:45

filmpje en foto heb ik niet, maar ik ga wel zodra ik genoeg geld heb een veelzeidigheids zadel kopen (vind ik prsoonlijk ook veel lekkerder zitten omdat me beugels dan korter kunnen)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:48

Verkoop dan je dressuur en koop dan een veelzijdig.

Want dan heeft het geen zin om springlessen te pakken je houding in dressuurzadel met springen want houding gaat toch niet geweldig zijn

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:50

kimz_angel schreef:

Want dan heeft het geen zin om springlessen te pakken je houding in dressuurzadel met springen want houding gaat toch niet geweldig zijn

ik denk zomaar dat ik dat zadel niet mag gaan verkopen van mijn moeder, mijn moeder vind dit zadel prima en vind dat je prima kan springen met dit zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:53

LiannePuthzy schreef:
kimz_angel schreef:

ik denk zomaar dat ik dat zadel niet mag gaan verkopen van mijn moeder, mijn moeder vind dit zadel prima en vind dat je prima kan springen met dit zadel

Ook als het slecht is voor de rug van je paard? Dressuurzadels zijn niet gemaakt op springen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:56

goh, dat weet ik ook wel, heb tog 2 dressuurzadels, denk dat ik me wintec zadel dat het best kan verkopen omdat me kieffer al best oud is en gewoon super zit als het mag van me moeder. En in de plaats voor het wintec dressuur zadel koop ik witec veelzeidigheids zadel.

mischien off topic
ik heb nu een wintec 500 dressuur zadel, licht deze hetzelfde als wintec 500 veelzijdigheid zadel?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:59

Is je evenwicht wel goed?

Heb het ook gehad, ook in een veelzijdigheidszadel.
Kwam erachter dat me evenwicht mega slecht was, sinds dien ben ik veel gaan oefenen in mij evenwicht en gaat dit al veel beter ;)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 00:01

xRiiannex schreef:

Kwam erachter dat me evenwicht mega slecht was, sinds dien ben ik veel gaan oefenen in mij evenwicht en gaat dit al veel beter ;)

ik heb dressuurzadel, geen veelzeidigheids zadel, ik wil een veelzeidigheids zadel gaan kopen

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:03

Hoever kom je uit het zadel met het springen? Balans blijkt vaak wat lastiger te zijn op een dressuurzadel met springen (benen zitten niet handig natuurlijk) en zeker als je dan te ver/hoog uit het zadel komt kan je nog wel eens verkeerd terug in het zadel komen.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:11

LiannePuthzy schreef:
xRiiannex schreef:

ik heb dressuurzadel, geen veelzeidigheids zadel, ik wil een veelzeidigheids zadel gaan kopen

Evenwicht kan je trouwens corrigeren met af en toe zonder zadel rijden, helpt goed.

Een dressuur zadel met springen is idd niet echt een goed idee overigens..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 00:12

no--a schreef:
Hoever kom je uit het zadel met het springen? Balans blijkt vaak wat lastiger te zijn op een dressuurzadel met springen (benen zitten niet handig natuurlijk) en zeker als je dan te ver/hoog uit het zadel komt kan je nog wel eens verkeerd terug in het zadel komen.

Voor mijn gevoel kom ik niet mwer heel ver uit het zadel, eerst wel omdat mijn pony heel hoog en steil sprong wat nu minder word

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:20

je kan best een veelzijdigheidszadel kopen maar daar is je probleem niet mee opgelost... ik heb ook wel eens gesprongen met een wintec dresuur zadel, ( tot een 50 cm kan het sws prima... ) en kan er gewoon in mee komen. Toch zit er ergens iets niet goed in jou balans/spring zit... als je beelden plaats kunnen we ermisschien wel wat over zeggen :) dat je bijv. veel te veel recht op blijft met je bovenlichaam maar wel kont achteruit steken ofzo...
;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:37

Probeer niet teveel uit het zadel te komen, net je bips eruit is voldoende. En blijf dicht bij je paard met je lichaam. Ik vermoed dat je te ver opstaat en daardoor bij het neerkomen te ver naar achteren gaat zitten.

En met een dressuurzadel kun je prima springen en het is niet slecht voor de rug van je paard. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen een spring- of veelzijdigheidszadel fijner vinden, maar met een dressuurzadel kun je voorlopig prima vooruit. (Ik heb zelf M-samengesteld gereden met een dressuurzadel, daarom heb uitgezocht wat het verschil is voor het paard en dat is er nauwelijks, het verschil is voor de ruiter.) Wel hebben sommige dressuurzadels een hoge lepel waardoor je sneller de achterkant raakt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:02

Ik denk dat je je hakken tijdens de sprong optrekt, dit zorgt dat je helemaal uit balans raakt, dus probeer eens je hakken goed uit te drukken tijdens de sprong, grote kans dat je dan wel goed mee bent.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:30

Nu is het natuurlijk ook erg lastig om voor ons via internet (zeker zonder beeldmateriaal) tips te geven als je zelf ook niet weet wáárom je te ver naar achter neerkomt;)
Met een duidelijk filmpje zijn er vast een aantal bokkers met verstand die wat tips kunnen geven, hoewel les nemen natuurlijk gewoon de beste en makkelijkste optie is. Zoek een instructeur met verstand van springen en waarschijnlijk kan hij na één sprongetje al aangeven wat er mis gaat.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 08:21

Dat ligt, niet aan het zadel. Ik spring heel af en toe buiten ook met mijn dressuurzadel en binnen met mijn springzadel. Maar ik kom in beide hetzelfde terecht. Waarschijnlijk is jouw houding gewoon niet goed. Beugels te lang, of hakken optrekken. Dit los je alleen maar op met goed les nemen

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:47

Probeer goed mee te gaan over de sprong, misschien dat je te laat gaat staan waardoor je niet goed uitkomt?