[HAW] Les met Fleur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

[HAW] Les met Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:21

Ik heb pas een lesje gehad. We zijn nog steeds bezig met de basis en haar actief krijgen.
Echt duidelijk bezig met nageeflijk zijn, zijn we nog niet echt. Al helemaal niet in galop, hier moet ik eerst leren mijn benen te strekken en niet stuiteren in het zadel.

Punten waar we tegen aanlopen:
- Actief houden
- Ik leun heel ver naar voren (komt ook omdat ik de teugels supersuper kort moet pakken xd)
- Mijn benen en handen houd ik niet stil

Graag feedback waar ik iets mee kan :) Ik heb nu ong. 1x per 2 weken les, sinds september.

De foto's zijn print screens uit een filmpje. Het filmpje upload ik liever niet omdat ik denk dat degene die me les geeft, het niet fijn vindt om herkenbaar te zijn. (Mijn film-editing skills zijn niet zover dat ik haar kan camoufleren)

3 foto's van draf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 foto's van galop:

Afbeelding

Afbeelding

Foto van augustus, hier sloft ze heel erg:

Afbeelding

Wees niet te hard voor me (a) Ben geen geweldige ruiter, maar ik ben bereid om te leren.

HeavensLove

Re: [HAW] Les met Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:25

ik vind je er nogal stijf opzitten, probeer meer ontspanning vanuit je zelf te krijgen :) plooi je ellebogen, teugels moeten niet zooo kort zijn zodanig dat jij met gespannen armen zit, laat ze ietsje langer, plaats je schouders naar achter, zit op je zitbeenknobbels en ontspan je ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:27

HeavensLove schreef:
ik vind je er nogal stijf opzitten, probeer meer ontspanning vanuit je zelf te krijgen :) plooi je ellebogen, teugels moeten niet zooo kort zijn zodanig dat jij met gespannen armen zit, laat ze ietsje langer, plaats je schouders naar achter, zit op je zitbeenknobbels en ontspan je ;)

Aahhh, klopt.
Ik zit als een gespannen hark erop.
Eerste galop ging ook enorm gespannen, tweede iets beter.
Ik ben een te grote stresskip en ik wil het dan goed doen en dan sta ik helemaal strak.
Zit nog steeds te worstelen ermee.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:30

ik heb het idee dat je zadel wat ver naar voren ligt. Daarnaast heeft de houding van het paardenhoofd nogal effect op de houding van je bovenlichaam. Dus als het paard zakt, jij meteen wordt meegetrokken. Je zet zo ook je ellebogen en schouders op slot. Je paard heeft alsnog gekregen wat ie wou.

Probeer van te ontspanen vanuit je schouders. En als je meegetrokken wordt, (iets wat eigenlijk niet moet) vang je dat op met je handen en neit met je hele bovenlichaam.

Dan lekker schakelen.
En wat betreft je stress. Wees blij met wat al wel goed gaat. Je bent toch al lekker bezig?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:51

Ik denk dat je er goed aan doet om te lessen met je pony ;) Het verschil ten opzichte van augustus is zeker te zien

Alleen reist bij mij de vraag waarom je je teugels zo kort moet houden van je instructie...

probeer je op 1 ding tegelijk te pakken wat betreft de verbeterpunten, op het moment dat jij je bovenlichaam recht kan houden kun je gaan werken aan de knik in je elleboog te krijgen en op die manier het stiller kunnen houden van je handen.

Succes en ga lekker trainen met je pony ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 21:57

ynskek schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet om te lessen met je pony ;) Het verschil ten opzichte van augustus is zeker te zien

Alleen reist bij mij de vraag waarom je je teugels zo kort moet houden van je instructie...

probeer je op 1 ding tegelijk te pakken wat betreft de verbeterpunten, op het moment dat jij je bovenlichaam recht kan houden kun je gaan werken aan de knik in je elleboog te krijgen en op die manier het stiller kunnen houden van je handen.

Succes en ga lekker trainen met je pony ;)

Ja, dat vraag ik mezelf ook af. Mijn handen gaan er dood door, ik ga heel strak zitten en ik leun voorover.
Als ik voor mezelf rij, dan doe ik de teugels losser en rijd ik fijner, netter weet ik niet :')

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:15

Op dit moment kan je door je kortere teugel niet goed recht op zitten... dit belemmerd de lichte buiging in je ellebogen...

vraag het eens aan je instructie zou ik zeggen... zij heeft er waarschijnlijk wel een rede voor ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:44

Probeer wat dieper in je zadel te gaan zitten. Ik denk dat je paardje zich te lang kan maken met langere teugels. Verder lekker blijven oefenen. Succes en veel plezier.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 17:36

Dankjullie voor de tips.

Heb op een manege totaal verkeerde houding aangeleerd (zo 5 jaar lang gereden) en het is bar lastig om die houding af te leren. Maar ik doe m'n best :) M'n benen houd ik in ieder geval al langer.

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:46

ik heb als tip voor het ontspannen ven iep in en uit ademen dit helpt voor mij altijd om te ontspannen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 17:49

pjmpaarden schreef:
ik heb als tip voor het ontspannen ven iep in en uit ademen dit helpt voor mij altijd om te ontspannen

Goeie.

Soms zit ik te galopperen en instructice 'he, vergeet niet te ademen'
Of zij gaf dan als tip, tegen haar praten.

(ik ben nogal een watje en galop vind ik naast lastig, ook eng)

Eeffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:45

Als ik jou was zou ik wat meer lengte laten met je teugels , want ze zijn wel heel kort genomen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 07:58

Het zadel ligt erg slecht. Op foto 2 is dat heel duidelijk te zien.
Volg de rug lijn maar eens en kijk hoe veel het zadel van de rug afkomt. Daar zou ik eerst iets aan proberen te doen. Dan zou zitles denk ik helpen om je wat onafhankelijker op je paard te krijgen.

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:24

Ik volg bovenstaande meningen volledig, maar wat ik er nog wou aan toevoegen was: probeer eens iets mee te nemen om op te kauwen. (snoepjes of kauwgom) Kan ook helpen tegen de stress :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 08:30

aerdenhout1 schreef:
Het zadel ligt erg slecht. Op foto 2 is dat heel duidelijk te zien.
Volg de rug lijn maar eens en kijk hoe veel het zadel van de rug afkomt. Daar zou ik eerst iets aan proberen te doen. Dan zou zitles denk ik helpen om je wat onafhankelijker op je paard te krijgen.

Ja, het dekje en zadel zweven boven de rug.
Keek op andere foto´s. Zodra ik bv ga lichtrijden, gaat het zadel en dekje mee omhoog..

Soort van zitles zo nu en dan al gedaan. (Als in, instructrice longeert, ik focus me puur op mijn houding en me benen.) Maar blijf het lastig vinden x)

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:36

Als ik afga op de oude foto denk ik at teugels korter inderdaad een goed idee was. Maar dit zorgt ervoor dat het hele plaatje heel gespannen wordt. Misschien lukt het beter als je wat ontspannener gaat zitten en je ellenboog in een hoek houdt. Wat me ook opvalt is dat je wel heel erg je best doet om licht te rijden. Je zou eigenlijk ontspannen moeten zitten en voelen wanneer het paard je opgooit en die beweging. De beweging wordt soepeler, kleiner en veel comfortabeler voor beide partijen. Je hebt wel een mooi paardje. Veel plezier nog verder

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:28

Ja, lichtrijden is op 1 of andere manier ook altijd een issue geweest. Ik ga te ver omhoog of ik ga sneller lichtrijden dan het paard draaft.

Had gister nog een lesje. Alles tegelijkertijd is lastig :') Me benen stilhouden, langhouden en aandrijven wanneer nodig, goed zitten, actief houden, nageeflijk krijgen, sturen, stelling. Hmm, misschien maar gaan dammen haha :+

JNFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:40

let op dat je je schouders naar achteren houdt, en je handen op dezelfde hoogte. Je houd je niet hetzelfde :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:51

JNFotografie schreef:
let op dat je je schouders naar achteren houdt, en je handen op dezelfde hoogte. Je houd je niet hetzelfde :)

Klopt, dankje.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 14:57

Ik blijf gewoon lekker lesjes doen, ben blij met haar als instructrice.
Ben blij dat ik bij maneges weg ben en nu het échte paardrijden leer.
(Dus niet, je stapt op een braaf manegepaard en je hobbelt maar wat)
Pas met 'eigen' paard, leer je rijden. En Fleur is een goedzak dus die vergeeft mijn 'lompe' beginnersgedrag wel XD

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:09

Probeer je ellebogen iets te buigen, hierdoor lijkt je houding al veel minder geforceerd. En je hakken iets uitdrukken helpt ook enorm. Vergeet niet dat je altijd de balans moet zoeken op de bal van je voet. Als je dit zo vaak mogelijk gaat oefenen wordt je zit vanzelf beter!

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:31

Slina schreef:
Pas met 'eigen' paard, leer je rijden. En Fleur is een goedzak dus die vergeeft mijn 'lompe' beginnersgedrag wel XD

Is dit niet een beetje te neerbuigend tegenover maneges? Ik ben blij dat ik de kans had op een brave manegepony te leren rijden. Stel je voor dat die pony ook nog eens moeilijk gaan doen als ik het nog niet eens voor elkaar kreeg om licht te rijden? Natuurlijk is het wel fijn dat je nu verder kan met het opdoen van je vaardigheden! ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:39

Annepanne92 schreef:
Slina schreef:

Is dit niet een beetje te neerbuigend tegenover maneges? Ik ben blij dat ik de kans had op een brave manegepony te leren rijden. Stel je voor dat die pony ook nog eens moeilijk gaan doen als ik het nog niet eens voor elkaar kreeg om licht te rijden? Natuurlijk is het wel fijn dat je nu verder kan met het opdoen van je vaardigheden! ;)

Ik moet zeggen, de basis is handig. Alleen die hebben ze mij verkeerd aangeleerd dus die moest ik eerst weer afleren.

Elke manege is verschillend hoor, maar ik had toen een instructeur, ik denk dat hij zelf net op niveau B zat ofzo. Manege daarna kreeg ik wel beter les maar daar heb ik maar heel even gereden omdat ik Fleur tegenkwam (:

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:42

Leuke vos onder je billen! Ik zou inderdaad je handen wat lager doen en echt gaan zitten in het zadel. Je teugels hoeven niet perse erg kort te zijn. Zoalng je maar contact houdt ;) . Succes verder!

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:51

Slina schreef:
Ik moet zeggen, de basis is handig. Alleen die hebben ze mij verkeerd aangeleerd dus die moest ik eerst weer afleren.

Elke manege is verschillend hoor, maar ik had toen een instructeur, ik denk dat hij zelf net op niveau B zat ofzo. Manege daarna kreeg ik wel beter les maar daar heb ik maar heel even gereden omdat ik Fleur tegenkwam (:

Vervelend om te horen! Veel geluk nog met Fleur, maar dat komt vast goed! :)