alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:03

Met mijn vriend ben ik graag buiten. We wandelen en fietsen in de duinen en als het echt koud is nemen we een thermofles met gluhwein en koekjes mee. Heel erg gezellig en lekker :).

Maar nu vroeg ik mij af hoe men erover denkt als je alcohol drinkt tijdens het paardrijden. Bij mijn stal in de buurt is een picknickplaats, speciaal voor paarden, waar je kan eten en drinken aan een picknicktafel. Dit is wel ongeveer 4 kilometer rijden door het bos. Wat vinden jullie van alcoholgebruik tijdens het paardrijden?

Saskiaatje

Re: alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:04

Ach, zo lang je niet straalbezopen op dat paard zit zie ik geen probleem. :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:04

Zelfde als hierboven.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:09

Zolang je niet te veel drinkt moet het gewoon kunnen, maar je moet niet echt de weg op gaan, dan mag het officieel ook gewoon niet toch? Gewoon in het bos blijven.. Ik vind niet dat je lazarus op je paard kan zitten, lijkt me niet bepaald veilig.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:10

Zolang je nog weet hoe je paard heet en de verkeersregels weet geen probleem volgens mij :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:11

Het lijkt me ook zo fijn voor een wedstrijd. Dan is de spanning er een beetje af. Maar ik durf het niet een keertje te proberen :')

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:11

Ik vind alcohol en deelnemen aan het verkeer niet samengaan, dus ook niet tijdens het paardrijden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:12

_coquette_ schreef:
Het lijkt me ook zo fijn voor een wedstrijd. Dan is de spanning er een beetje af. Maar ik durf het niet een keertje te proberen :')

Daar kun je ook gewoon een valeriaantabletje voor nemen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:13

Volgens mij is dat strafbaar... Je bent nl bestuurder als je buitenrijdt.. Weet niet in hoeverre dat geldt in het bos en daar zullen de alcoholcontroles ook wel zeldzaam zijn, maar stel dat er wat gebeurt? Misschien ver gezocht, maar stel je rijdt per ongeluk tegen een wandelaar aan en dan blijkt dat je alcohol op hebt...tja..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:14

pearlie schreef:
Volgens mij is dat strafbaar... Je bent nl bestuurder als je buitenrijdt.. Weet niet in hoeverre dat geldt in het bos en daar zullen de alcoholcontroles ook wel zeldzaam zijn, maar stel dat er wat gebeurt? Misschien ver gezocht, maar stel je rijdt per ongeluk tegen een wandelaar aan en dan blijkt dat je alcohol op hebt...tja..

Na een glaasje gluhwein mag je ook nog autorijden hoor. :))

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:15

wat is daar nu dan weer strafbaar aan... je mag toch echt zoveel alcohol in je bloed hebben. drink jij dus 1x glühwein in het daarvoor bestemde glaasje ga jij daar nooit overheen... en is het wettelijk toegestaan

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:17

Ach, zolang je een blaastest meeneemt moet het vast wel kunnen :P

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:22

Hmm, lijkt me niet verstandig..

Och, ik heb trouwens een keer met een kater op het paard gezeten, is écht geen pretje :') :x

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:24

Denken mensen er echt serieus over om met drank te paard te gaan of zelfs op wedstrijd? 8)7

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:25

Zolang je nog redelijk normaal weer op je paard weet te klimmen lijkt het me geen probleem :+

Voor een buitenrit dan, op wedstrijd lijkt het me niet echt een strak plan

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:27

Wat ik wel heerlijk vind, is ná het rijden lekker in de wei zitten met een wijntje! Zonsondergang, paardjes, genieten is dat :D

Maar snap niet waarom je dat voor of tijdens het rijden wilt doen.. 1 of 2 drankjes is denk ik niet erg, is hetzelfde als met autorijden..

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:30

In gluhwein zit toch maar weinig alchol?
Met verwarmen verdampt de alcohol ook als eerst.
Neem aan dat je geen liters wegwerkt, dan moet het prima kunnen.
Ik zou dezelfde grens aanhouden als wanneer je nog in de auto moet.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 28-12-13 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:31

unihorses schreef:
wat is daar nu dan weer strafbaar aan... je mag toch echt zoveel alcohol in je bloed hebben. drink jij dus 1x glühwein in het daarvoor bestemde glaasje ga jij daar nooit overheen... en is het wettelijk toegestaan

Er wordt gevraagd wat men vindt van alcoholgebruik tijdens het paardrijden, daar reageer ik op.
Ik heb het dan niet over 1 glaasje gluhwein.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:32

pearlie schreef:

Klopt, je bent bestuurder en je valt dus onder dezelfde regels als een automobilist (0,5 en 0,2 promille, afhankelijk van je leeftijd).

Het maakt verder niet uit wat "men" ervan vindt, je hebt je aan de wet te houden, dus enige oplettendheid is wel verstandig.
HET punt is inderdaad dat een verzekering niet zal betalen in gevallen van schade, als blijkt dat jij als begeleider van je rijdier te veel gedronken hebt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-12-13 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:33

pearlie schreef:

Gelukkig zit je dan op een nuchter paard die er dan gewoon langs loopt :+

Ach, zo voor een picknick oid, kan ik er nog wel inkomen, voor leuk een enkel keertje, dat je nog nuchter genoeg bent (dus zo'n 2 a 3 glaasjes) om veilig thuis te komen en ook veilig in het verkeer. Geen probleem, maar regelmatig bezopen op je paard zitten, lijkt me niet zo'n strakke :+

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:35

Ik geloof dat het in België strafbaar is. Een paard is net als een auto een voertuig, en als je te veel op hebt kan dat nogal verkeerd aflopen.. Maar als je met mate drinkt zie ik er het probleem niet van :).
Op de manège wordt er elk jaar een nieuwjaarswandeling gedaan, dat is dan midden in de nacht, we hebben twee stops waar je ook warme choco en gluhwein kan krijgen :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:39

lijkt me nog best grappig eens aangeschoten te paard te zitten :')

PascalB

Snollygoster schreef:
Ik geloof dat het in België strafbaar is.

Hier in Nederland ben je ook een bestuurder voor de wet en bij te veel drinken en rijden te paard ben je rijbewijs ook kwijt
Laatst bijgewerkt door PascalB op 28-12-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Em_

Ik zie opeens die scene van Black Beauty voor me, waar die stalhulp dronken op Black Beauty wilt gaan zitten, dan achterstevoren er op komt, en naar beneden valt omdat hij het hoofd van het paard niet kan vinden... :=

Don't drink and ride! +:)+

PascalB schreef:
Hier in Nederland ben je ook een bestuurder voor de wet en bij te veel drinken en rijden te paard ben je rijbewijs ook kwijt

Moet je dan ook je rijbewijs bij je hebben als je paardrijdt? :')
Laatst bijgewerkt door Em_ op 28-12-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:40

ik bevind me niet op de openbare weg met mijn paard, dus lijkt mij dat er dan weer andere regels van kracht zijn :) ik rijd in het bos en strand :+