Ik rijd een onwijs leuke lieve 6 jarige New Forest bij.
Nu een dikke 2 maanden, dus nog niet erg lang.
Alleen is er een probleem. Op een korte zijde in de bak (altijd dezelfde) neemt ze iedere keer de benen.. Eerste keer dacht ik; hmm ze vind echt wat eng daar.. Dus geruststellen en toch er langs. De week erop was ze braaf. Die week daarna deed ze het weer.. Ik kwam met de eigenaresse tot de conclusie dat ze aan het uitproberen was. Maar de laatste weken is het iedere keer raak. Toen de eigenaresse haar nog bij reed, deed ze dit ook, dus het is nog altijd uitproberen, maar heb er nog geen oplossing voor..
Even wat ze doet; het begint al met naar de bak lopen. Dan gaan we recht op de 'enge hoek' af en dan staat ze eerst 10x stil, voor ze eindelijk braaf mee gaat. Ik weet dan al precies hoe laat het is. Ik stap zonder spanning op, gewoon relaxed en begin met instappen. Dan gaat ze al dribbelend door die hoek heen, verder is ze braaf. Andere hand is hetzelfde. Dan komt de draf. Ze gaat 'wijkend' door die hoek heen om vervolgens heel hard overnde lange zijde naar de andere kant van de bak te stormen, waar ze in die hoek even fijn te rijden is, en dan de lange zijde weer naar de 'enge hoek' gaat die kop omhoog, en daar gaan we weer. Het is dan wachten tot het bommetje ontploft en dan gaat ze met een bloedvaart door de bak heen.. Na die ontploffing is het dan al helemaal gedaan met de rust..
Ik heb van alles geprobeerd...
- ontploffen? Oke ga maar in volle galop door die hoek heen
- direct terug zetten, omdraaien en wéér door die hoek heen (zsm terug zetten dan want dit duurt vaak even)
- een mep verkopen zodra ze er ook maar aan dacht
- been geven zodra ze er maar aan dacht
- gerust stellen
- alleen maar voltes bij de enge kant maken
- veel voltes aan de andere kant maken in de hoop dat ze het vergeet
- hard aan het werk zetten in de hoop haar aandacht terug te krijgen, en ze die hoek vergeet
- aan de andere kant van de bak aanspringen en in galop door de hoek heen
Het helpt allemaal niets... Bij de eigenaresse heeft het geholpen dat iemand haar aan een longeerlijn vast had en op het moment dat ze weg schoot zo hard aan het touw trekken, dat paardlief achterste voren stond, en zo van haar stuk gebracht was dat ze het na 2x niet meer deed..
Maar ik vraag me af of ik niet nog iets anders kan proberen..
Ze bokt op zo'n moment trouwens niet. Ze gaat alleen als een malle door de bak heen, pakt het bit vast, gaat hangen, en draait behoorlijk scherpe wendingen in volle galop. Ze heeft het gelukkig nog niet gedaan met een ander paard in de bak want dan word het denk ik nog gevaarlijk ook..
Ik heb het gevoel dat ze er echt een spelletje van maakt, maar ik ken de regels niet..

Heeft er iemand tips? Het is niet iets lichamelijks, ze doet het alleen met mij op dit moment, en met de eigenaresse heeft ze dit ook gedaan.. Vanaf januari gaan we trouwens ook lessen, voor de gene die dit gaan vragen

Alvast bedankt!