niet naar het bit luisteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Legina22

niet naar het bit luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:50

Mijn verzorg fjord luistert zins 2 week niet meer naar zijn bit.
Eerder luisterde hij opzich heel goed.
Iemand enig idee waarom hij niet meer zou kunnen luisteren?

Kirsha

Re: niet naar het bit luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:52

Tanden nagekeken?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:53

Hoe staat het met zijn gebit. Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?
Een paard doet niet zomaar ineens iets. Daar moet een reden voor zijn. Probeer daar eens achter te komen.

Legina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:55

Kirsha schreef:
Tanden nagekeken?

Ja die zijn nagekeken
Hij bijt ook als je bij hem komt en heeft soms de nijging om te gaan trappen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:56

Wat voor bit heeft ie? Misschien is het wat te straf voor hem.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:57

Zomaar, uit het niets? Als ik dat zo hoor lijkt het me toch minstens dat hij óf fysiek ergens last van heeft óf op een andere manier niet lekker in zijn vel zit. Doet hij dit alleen bij jou of ook bij anderen?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:58

Je zegt dat hij niet naar het bit luisterd maar zijn tanden zijn wel goed.
Hoe kom je er bij dat hij niet naar het bit luisterd? Wat doet hij bijvoorbeeld?
Een beetje meer info zou wel handig zijn aangezien niet elk paard het zelfde is.
Een paard doet niet zomaar iets.

Legina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:01

Karin92 schreef:
Je zegt dat hij niet naar het bit luisterd maar zijn tanden zijn wel goed.
Hoe kom je er bij dat hij niet naar het bit luisterd? Wat doet hij bijvoorbeeld?
Een beetje meer info zou wel handig zijn aangezien niet elk paard het zelfde is.
Een paard doet niet zomaar iets.

Hij stop niet meer als je galopeert als je draft duurt het ook lang voordat hij weer stapt en hij vliegt er soms uit het niets zo in volle galop vandoor

Legina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:03

Kirsha schreef:
Zomaar, uit het niets? Als ik dat zo hoor lijkt het me toch minstens dat hij óf fysiek ergens last van heeft óf op een andere manier niet lekker in zijn vel zit. Doet hij dit alleen bij jou of ook bij anderen?

Hij doet dit bij mn.vriendin want die rijd hem altijd en ik de andere fjord.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:15

Volgens mij is hier een basis probleem. Jullie paard heeft óf pijn, óf is angstig, óf wil graag zelf beslissen wat hij wil doen omdat je hem geen duidelijk leiderschap geeft.
Klinkt mij eerste instantie in de oren als een paard waaarmee de basis niet goed zit.

Persoonlijk vind ik dat als je je paard niet kunt benaderen op de grond, dwz bijten en trappen, je er zeker niet op moet gaan zitten. Er moet eerst vertrouwen op de grond komen.

Een bit is enkel bedoeld als zacht communciatie middel en niet als enorme rem, een paard moet ook gewoon op een halstertje te rijden zijn in principe.

Leer je paard eerst op de grond wat de verhoudingen zijn, dat jullie te vertrouwen zijn en leer duidelijke communicatie aan. Vraag hierbij hulp! (mijn voorkeur; van iemand die verstand heeft van grondwerk/NH)

Zo doorgaan is in mijn ogen gevaarlijk en niet handig. Als je paard je bijt zet hem dan achteruit. Door bijv. met je touw te wiebelen totdat hij een pas achteruit doet.

En als hij schopt vraag dan zijn hoofd naar je toe zodat de achterhand wegdraait.
Probeer hem eerst eens te laten wennen aan aanraking met een stick/lange stok oid. Zodat je zelf uit de gevarenzone blijft maar je paard wel kunt aanraken.

Maar als ik het zo lees kun je goed gebaadt zijn bij wat hulp van een ervaren iemand, die kun je vast wel vinden ergens in de buurt op een stal of manege.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:19

Ik vermoed dat het paard mogelijkheden gebruikt die jij of in dit geval je vriendin die er op rijdt hem geeft, het paard is hier dus zeker niet in de fout.
Mssn is goede les nemen dus de oplossing om dit weer onder controle te krijgen, gewoon beter leren rijden dus.
Dit is een combi van verschillende problemen, onduidelijkheid, niet echt genoeg consequent zijn, rijtechnische trukendoos net iets te klein (lessen dus), onvoldoende respect, een deel dus ook een rangorde probleem.
En zoals mijn voorganger hier ook al zegt een onvoldoende goede basis voor het paard.

Jschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:27

Misschien heb je teveel gevraagd mensen die alleen maar aan de teugel hangen hoor je vaker dat paarden dan opeens er doorheen lopen

Ga eens meer met je zit rijden en laat het hoofd eens met rust dus probeer alleen maar met zit te werken en niet in de mond te zitten kijken hoe hij daar op reageerd

Legina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:53

Jschuur schreef:
Misschien heb je teveel gevraagd mensen die alleen maar aan de teugel hangen hoor je vaker dat paarden dan opeens er doorheen lopen

Ga eens meer met je zit rijden en laat het hoofd eens met rust dus probeer alleen maar met zit te werken en niet in de mond te zitten kijken hoe hij daar op reageerd

Ik rij eigenlijk altijd met losse teugels als ik buitenrij. (geen constante druk in de mond, want daar wordt deze fjord juist voorwaatser van terwijl dat niet nodig is, want dan loop hij te snel en moet de ander steeds bijdraven).
Ik hang dus niet aan de teugels :)

Jschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 05:21

Oke dat is goed van je.
Zit het bit enzo allemaal nog wel goed kan ook zijn dat hij gewoon eigenwijs is ik heb een paard gehad wat het bit vast pakte en gewoon ging rennen dan kon je niks.
Hopelijk kom je er uit :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:49

Wat is jullie basis in de bak, lijkt wel of hij het niet snapt wat je wil .
En als je het bit als rem wil gebruiken is dat ook niet de oplossing.
Les nemen en het dier leren op zit te rijden en het bit alleen leren gebruiken als verfijning en niet als rem, probeer eens in combi, kaptoom en bit, dat vind ik heel fijn rijden, vaak in stap gaat het nog wel goed, maar heel veel ruiters pakken in draf gelijk de teugels zo kort dat het bij voorbaat al mis gaat , het dier word gelijk drukker en de teugels moeten dan nog korter , maar dat maakt het alleen erger,
Miss eens oefeningen buiten doen, aandraven met lange teugel en gelijk weer terug naar stap, probeer dat op zit en stem en alleen de teugels gebruiken als het moet, galop zou ik toch zeker nog niet doen als je weet dat hij sterk word, het is waarschijnlijk een balans probleem van de fjord , maar ook van jouzelf, dus ja lessen en veel leren en ook hoor daar de theorie bij
kijk eens op de site van paardenbegrijpen, staat heel veel theorie

janiiskA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:02

kijk even hoe het bit in de mond zit. een meisje bij mij op stal had dat ook. en toen zag ik dat hij ze tong over het bit heen deed. als dat het geval is kan je het bit hoger doen.
en anders misschien even een ander bit proberen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:39

Sorry hoor, maar het bit is geen rem. Leer je paard eerst gewoon eens stoppen aan de hand, ook vanuit draf, en netjes achterwaarts gaan voor druk.

Laat ook eens kijken of het zadel wel goed past, en of de tanden wel ok zijn. Een paard wat pijn heeft kan ook gaan rennen.

Legina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 17:52

Het probleem is al opgelost :)
Ik heb hem nu een paar keer met een ander bit gereden en dit gaat perfect

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:55

Het kan wel dat het met een ander bit even veel beter gaat, maar als er een probleem is dan is dat heel zelden het soort bit, behalve dan veel te dikke bitten als het paard daar in zijn mond niet de ruimte voor heeft, komt vrij veel voor.

Legina22 schreef:
Het probleem is al opgelost :)
Ik heb hem nu een paar keer met een ander bit gereden en dit gaat perfect